Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 9886 ggr
Carly
7

Börja med BH? :(

Hej, mitt första inlägg här satt ni vet. 🙂

För det första så vet jag inte om jag är välkommen här på denna sidan eftersom att jag fortfarande bara är 12. Men tänkte prova att söka hjälp ändå..

Jo nu är det så att till hösten ska jag kliva in i det stora läskiga högstadiet.. Jag börjar nämligen 6:an.. ;/

Och i alla klasserna har alla tjejerna BH, och tydligen brukar man börja med en liten vanlig med små kuddar i redan i 6:an..

Min kompis fick 2 bh:ar i 75AA.. tror jag det hette. Hon behövde inte säga något utan hennes mamma bara sa att hon skulle få det. Och nu använder hon det varje dag.. 

Min andra bästis har 2 äldre systrar som hon har fått ta över BH:AR av, som hon även använt i skolan.. 

Sedan har jag en bästis till som säger att hon ska få BH snart, som redan fått en bandå med kuddar i. 

Min mamma hon har bara typ sport BH:ar och kanske kanske.. Skulle jag vilja ha bara en sån liten som mina kompisar har.. MEN BARA KANSKE!

Är så orolig att jag ska bli utanför när jag inte har någon, även om jag vet att kanske inte alla tjejer i vår klass kommer att ha det men ändå.. 

Borde jag vänta till jag växer ur alla toppar.. Har 158/164 just nu… 

HJÄLP?! :(

Jossangizmo
12

Jag tycker du ska börja använda BH när du känner att du behöver det. Bry dig inte om vad dem andra har, BH är ändå inte så bekvämt som topp ;)

[Tilde]
10

Har man storlek AA är det sällan man ens behöver bh. Bh används ju som ett stöd för brösten så man inte får ont i ryggen eller så de hålls på plats och inte är i vägen eller guppar i trappor och allt vad som kan vara jobbigt med bröst. 😛

Köp bh när du känner att du är redo för det, både fysiskt och psykiskt. Självklart skulle ingen reta dig för du inte använder bh! :) Du kan ju börja med en topp/sportbh och se hur det känns. 

P.S. Högstadiet börjar från och med 7:an! I alla fall på min tid… xD

Vikan
0

Det är ju allas val. Man väljer själv och ska göra det när man är redo. Nu märker jag att flera går efter vad andra gör. I princip alla i vår klass - och jag ska börja sjuan, för den delen - anväder behå. Mer eller minde av påtryckningar. Jag ska vara ärligt, jag började med det just pågrund av påtryckning. 

Om du använder topp, när det känns obehagligt och inte ger det där "stödet" gå över till behå. Jag själv ogillar faktiskt behå:ar… de är obekväma mer ger ett bättre stöd. Det sistnämnda är väl viktigast… 

Säger även om Tirin. AA är som topp, nästan. Vet inte vad som är sämst/bäst: att börja med bh för tidigt eller för sent. Jag började just pågrund av idrotten, under de dagarna. Sedan varje dag.

[Tilde]
0

#3 Är din bh obekväm har du med största sannolikhet fel storlek eller modell. :) Bh:ar ska vara bekväma, eller i alla fall inte obekväma.

Vikan
0

#4 det är banden… skicka inte ut mamma för att köpa behåar, nej. Provade en av min systers som passade. 75 C, då. Mamma har trott att 80 B ska passa mig, men den är ju för stor runt. Tack före min syster insåg hon att det inte passade… Även om det varierar mellan olika butiker. Har hittat en behå som är i storleken 75 D och passar. Känns stort…

[Tilde]
1

#5 Gå till exempelvis Change och be om hjälp, så får du reda på din storlek :) Det finns bh:ar med extra tjocka och mjuka band, så slipper du de som skär in i axlarna. Sen ska majoriteten av stöder komma underifrån och därför ska axelbanden inte sitta hårt. 🙂

Vikan
0

#6 Då vet jag vad jag ska göra. Någon gång nu i sommar… ska i sådana fall bara komma ihåg det. Ska förmodligen försöka dra med min syster på det… känns som hon vet mer än min mamma. Särskilt gällande det.

[MiniPim]
12

Jg ska börja 7an och har inte bh, alla tjejer har det i min klass men jag bryr mig inte. Jag nvänder bh mär jag bar lust för det :)

Thildalulu
2

Jag tycker inte direkt de är en stor grej tbh, gör som du känner för :p När jag köpte min första bh var den väl inte direkt välbehövd men de spelar inte så stor roll. Det är liksom kläder, inget livsavgörande ^^

Nwmo
9

6:an? Högstadiet? What have I missed?!

- Emil

Fridaaaa
1

Börja bara använda BH om du behöver det, inte för att andra har det.
Och låter som att många där har det bara för att dem ska, inte för att dem behöver.

Här räknas 6an som mellanstadiet, och 7-9 högstadiet,
Men kanske skiljer högre upp i landet jämfört med här nere?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sasha_setter
2

När det nya betygssystemet infördes så blev även sexan en del av högstadiet, så är det iallafall med våran skola…

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

sasha_setter
1

När det nya betygssystemet infördes så blev även sexan en del av högstadiet, så är det iallafall med våran skola…

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Fridaaaa
1

#12 Ok är nog olika då, för min lillebror slutade precis sexan och det räknades som mellanstadiet fortfarande.
Så är nog från skola till skola då 😛

Men spännande ändå för TS, oavsett så hehe

Carly
1

Hm.. Alltså här är 6-9 högstadiet.. :/

Men när jag har linne och sen topp under så syns dom där sakerna igenom, det tycker jag är pinsamt så vågar inte använda linne mer. :(

[Tilde]
2

#15 I så fall kan du ju använda en tjockare topp eller sportbh, eventuellt en bh utan såna där "kuddar". 🙂 Det finns ju T-shirt-bh som är bra att använda under tajta kläder.

Carly
1

#16, jaaa… :)

Juliaskaniner
8

BH-byst hållare (I guess?) så då ska man alltså ha en byst först. Och det har man inte om man har AA, så vänta lite till du, man har ju inte strumpor om man inte har fötter, right? ;)

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

Frosstis
1

här är högstadiet också 6-9 :). jag fick massa bhs av min storasyster, kommer inte ihåg varför men tror hon skulle slänga dom så jag fick de istället. en dag började jag bara ha på mig det^^ så jag har använt det sen femman och ser inget fel i det varken att ha det eller inte ha det.

Juliaskaniner
5

Högstadiet är alltid 7-9, men på vissa ställen går sexorna med 7-9, men det är egetnligen mellanstadiet. Även om vissa påstår att det är högstadiet så är det inte det :)

Jessicahagstrom94
7

Många gör en sån stor grej av att använda BH, tycker det är snyggare och sexigare än toppar osv, och visst är det ofta snyggare, men jag stör mig på att det finns jättefjuttesmå BH-storlekar, för när man har så små bröst har man egentligen inte något behov av en BH som är till för att stödja brösten osv. För då har man knappt något som behöver stödjas eller så.

Toppar fungerar utmärkt tills man upptäcker att dom är för små. Jag hade topp tills jag inte kunde ha det längre för att sidorna på brösten syndes och de började "guppa" när jag gick, då började jag med BH för att få stopp på "guppandet".

Man ska inte börja med BH bara för att alla andra har gjort det eller för att man tror att killar ska se en som sexigare med BH. (som jag vet några som gjorde), utan börja när du känner för det.

Thatgirl
1

#20 Precis, högstadiet är alltid 7-9. Men på vissa ställen så byter man till en större skola redan i 6an, men det betyder inte att det är högstadiet för det.

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

BunnyHope
3

Personligen skulle jag känna mig ganska töntig om jag gick i Lindex minibhar. Som många säger är AA en väldigt liten storlek. Då kan man ju lika gärna ha topp. Men det är ditt val!

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

Juliaskaniner
0

#21 +1!

Jessicahagstrom94
1

#24 Vad menar du? :D

Thatgirl
0

#25 Typ att hon håller med dig i det du skriver🙂

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

Juliaskaniner
0

#25, 26 skrev det ;D du har så rätt :)

Jessicahagstrom94
0

#26 Ahaa! 👍

Carly
0

Jag har bestämt mig för att växa ur storleken 170 först, sedan måste jag ju ändå gå över. :)

Fridaaaa
0

#29 Hur menar du nu? I kläder eller?
Vilket klädstorlek man har påverkar inte om man behöver bh eller inte 😉

Carly
0

#30, ja jag menar klädstorlek. ;) Men efter 170 är det ju slut i barnstorlekar, så då måste jag gå över till vuxen avdelningen och så får jag liksom se då vad som behövs (:

Fridaaaa
0

#31 Ja du går över till vuxenkläder eller ja vuxenstorlek, men, inte säkert du BH direkt då eller, kan ju dröja, var så jag menade 🙂

Carly
0

Jaa. :)