Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 1694 ggr
juzee
0

Tvångssyndrom?

Ville bara höra om det finns nån/några här med tvångssyndrom/tvångstankar? Hörde på en talkshow att det ska vara riktigt vanligt här i Sverige.

juzee
0

Mina:

Måste alltid när jag ställt väckarklockan checka några gånger om den verkligen är på. Måste nudda knappen flera gånger i siffrorna 3 , 5 eller 6. 

Måste kolla så spisen är avstängd 5 gånger. 

Måste nudda både frysen och kylen en gång på både för att se så dörren verkligen är stängd , även fast jag inte ens öppnat nån av dom måste jag göra det varje gång jag går ur köket iallifall när jag varit därinne själv. 

Måste checka 5 gånger när jag ska se avsnitt/film på datan att jag inte har andra flikar uppe , kan inte titta annars

Måste uppdatera facebook 3 gånger innan jag stänger ner det

Och mitt nyaste är att när jag kollar vad folk lagt ut på instagram måste jag skrolla upp igen för att se så jag inte råkat gilla nån bild som jag inte vill gilla. 

Har säkert några mer , men detta var vad jag kan komma ihåg att jag gör dagligen. Det är inget som stör mig eller mitt liv när jag väl gör det , men önskar att jag inte gjorde så och nu när jag tänker över det så är det rätt så frustrerande..hmm..

taylorgomez001
0

Dina två första är som mina

Enjoy the small things in Life...

For one day you will look back and realize they were the big things Hjärta

[Tilde]
5

Det är stooooor skillnad på när vi känner "åh jag måste göra det här - annars tänker jag på det hela dagen" - och de som har riktigt OCD. Riktigt OCD är inte frivilligt, utan det är en störning som kan orsaka ångest. Jag tycker det är viktigt att få sådant diagnostiserad av en läkare innan man går runt och säger att man lider av det. 🙂 Säger det bara för att inte få massa svar i tråden som är saker som alla gör.

TS, har du fått en diagnos? Hur mår du om du inte följer dessa rutiner?

Stephanie
0

#3 Jag håller med. Det är så många som påstår att dom har tvångstankar, men i verkligheten är det ju så mycket värre.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

LovelyDawn
0

#3 TACK! Jag har haft en typ av tvångstankar (Har gått hos BUP för det) och blir faktiskt sur när folk påstår att de har det. Att ha riktiga tvångstankar är HEMSKT, det innebär en fruktansvärd ångest och tankar man inte kan kontrollera, hur man än gör, det är nog en av de värsta tiderna i mitt liv under den tiden då jag hade så illa. Att leva med en sådan ångest pga tankar är helt fruktansvärt.

Metallica1999
0

Jag har inte tvångstankar direkt men jag har GAD det e en ångestsjukdom som e ett hvete asså. Så jag måste äta massa mediciner :/

Vikan
0

Har inte fått någon diagnos, men ibland undrar man faktiskt om man har något…

juzee
0

Oj menade ingenting så här jätteallvarligt , menade mer om ni känner igen er i saker och jag vet att det inte alls är allvarligt som riktiga tvångtankar och att verkligen ha en diagnos. Men när ''det inte blir rätt'' som jag vill att det ska blir jag frustrerad och arg , har även börjat gråta när jag fick gö om en grej ca 60 ggr. Så ville bara mer att ni skulle dela med er i saker ni måste upprepa dagligen 😉

[Odde]
0

håller med #3 OCD är en allvarlig psykisk störning inte nånting som man gör av vana eller rutiner..

juzee
0

Förstår att OCD verkligen är 1000 ggr jobbigare tex; tvätta händerna ca 500-700 ggr om dagen om inte mer osv..

Men jag har inte nämnt hur jobbigt det måste vara elr att man måste vara diagnoserad för att dela om det här , men jag anser att om man måste upprepa saker i jämna siffror flera gånger om dagen så har man en liten grad av tvångssyndrom..INTE ALLS STOR , men minimal mot vad OCD egentligen innebär..och ja , jag får ångest om jag inte tillexempel rörde kylskåpen eller väckarklockan i jämna antal. Kan inte sluta tänka på det tills jag gör det , so no hate appreciate 😃

fairyautumn
0

Jag har ju inte nån sådär diagnos eller något, men något som ofta gör mig försenad till saker är:

När jag hr druckit vatten elr borstat tänderna eller överhuvudtaget haft något blött på ngt hårt (svårt att förklara) så MÅSTE och verkligen MÅSTE (det är inget jag kan låt bli hur gärna jag än skulle vilja) jag knacka denna sak minst tre gånger SNABBT i diskon t.ex.. Gör jag nu INTE detta så börjar mina händer typ darra och jag får en typ mild panikattack tills jag slutligen gör det och ibland kan de ta flera minuter! Jättejobbigt! Önskar att jag kunde bli av med det, nån som har tips? :(

//doge

juzee
0

Men eftersom det redan fanns en tråd om tvångstankar kan någon gärna få låsa tråden , åker på semester imorrn och orkar inte ''debattera'' mer om detta , men ursäkta om jag förolämpat nån hoppas ni förstår vad jag ville få fram/fråga iallifall 🙂

juzee
0

#12 Usch vad jobbigt 😕