Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthusdjur
Läst 2733 ggr
hund_katt
7

BC i lägenhet

något jag stör mig på så mycket. är när man har Border collies i lägenhet i stan. de är ju populära bara för de är så lydiga. folk som skaffar bc och bor i lägenhet läser väl oftast bara att de behöver mycket motion? de behöver fysisk och mental motion. inte bara gå och rasta länge… och en bc mår bäst av att få meningsfulla uppgifter. typ som att valla. hur har man tänkt valla när man bor i en lägenhet inne i stan? jag vet inte många meningsfulla uppgifter när man bor inne i stan.

min kompis hade en bc inne i stan. den fick inte den motion som den behövde och blev till sist aggressiv.
vet fler som haft bc i stan och hundarna blivit aggressiva.

jag blir så ledsen. skulle jag föda upp sådana hundar skulle jag inte direkt låta någon i stan få köpa valpar från mig. det slutar oftast bara illa :(

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Tilde]
1

Ja jag tycker att man har ansvar att kolla upp sånt om rasen innan man skaffar den. Hundar som behöver mycket motion och mental stimulans passar nog inte så bra inne i en lägenhet i stan - speciellt om ägarna jobbar/är i skolan under dagen..

Swadika
4

Aktivering tycker jag sker ute och inte inne :) Så länge man aktiverar hunden på rätt sätt så ska inte hunden behöva någon aktivering inomhus. En tjej jag känner bor med sina tre siberian huskys i en liten tvåa. Men eftersom all motion görs ute så är det bara att de ska sova inomhus och då kan man ha den i lägenhet :)

Men man måste aktivera dem utomhus.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Michaela-N
3

En hund ska inte motioneras i hemmet. Du kan ha vilken krävande ras i lägenhet som helst (eller nå väl, frågan är hur pass en alaskan malamute/siberian husky hade trivits i Östermalmsmiljön, men det är en annan femma), för hemmet är en viloplats där man inte motionerar hunden. Motion får den ute och då kvittar det i vilken typ av hus man bor.

[Tilde]
0

Men det handlade ju inte bara om motion utan mental stimulans också, så som exempelvis vallning eller liknande. Det kanske är lite svårt att göra om man bor mitt i stan utan en närliggande park som hunden får besöka varje dag. :/ Så jag förstår TS.

Sugar Mist
3

Vissa Border Collies kräver inte vallning och man aktiverar hunden utomhus och inte inomhus (: 

Jag känner flera som bor med aktiva raser så som BC, Aussie, Malle, Terv och dyl. i lägenhet men som funkar fint, de flesta brukshundsklubbar finns i närheten och dit går de ofta :)

Jag själv ska bo med min Aussie i en lägenhet med min kompis om något år, men han kommer klara sig fint (:

-

hund_katt
0

#4 ja, precis så 🙂 det är okej att ha dom i en lägenhet. men jag blir orolig (samma sak när jag ser folk med kamphundar, de kanske har det jättebra, men jag känner hela tiden att det kanske inte är någon lämplig ägare, även om det är det) när jag ser sådana hundar i stan. kanske är för att jag hört och sett så många saker som hänt om olämpliga ägare osv.

[Tilde]
0

#5 Jag tror också att det kan gå super (beror väl på individen), men då ska man ju också ha mycket tid och ork att ta ut hunden och verkligen aktivera den :) Det spelar ju ingen roll hur stort hus man har, för hunden ska ändå aktiveras. Tänkte bara att det kanske är svårare om man bor i en liten lägenhet och inte bara kan ta med hunden ut för att leka.. 😛 Beror ju såklart på var lägenheten ligger, hah

Sugar Mist
1

#7 Jag ser inget problem att på mitt inne i Stockholm med en Border Collie eller dyl. då det finns jättebra aktiviteter i storstaden för en hund, där hunden själv blir uttröttad mentalt. Dogparkour är ett jättebra exempel. Låta hunden utmana sig själv genom att balansera på murar, lekplatser och liknande stärker hunden mentalt, ger den muskler och självförtroende och tröttar ut hunden. Sedan finns det brukshundsklubbar, dit kan man åka och träna några gånger i veckan.

Det är inte svårt alls att ha en brukshund/arbetande hund i en liten lägenhet mitt inne i storstaden.

-

[Tilde]
0

#8 Det beror ju självklart på staden också och vilka möjligheter som finns där :) Jag tycker dock att man inte ska ha väldigt stora hundar i pyttesmå lägenheter dock. Jag skulle inte riktigt villa ha hund i min lägenhet ens.. Men alla är ju olika 🙂

hund_katt
0

#6 oj, råkade ta bort lite när jag ändrade ett stavfel.. eller… ja, råkade ta bort mycket…

min kompis lossas pappa blev biten i magen av en amstaff. i en lägenhet ett kvarter bort bodde en tjej som blev anfallen av sin rottwieler(vet inte riktigt hur det stavas). tanten i lägenheten bredvid ger sin hund 2 dl mat om dagen(än ganska stor, typ mellanpudel storlek). mannen på andra sidan kvarteret går aldrig ut med hunden. sitter bara i hundgård hela dagarna(ingen jakthund, liten sällskapshund).

har hänt mer saker. även så hemska att jag inte vill prata om det.

tanten som inte ger ordentligt med mat till sin magra hund har jag hört av en jag känner, som känner tanten. hunden är ingen vinthund. så den är inte smal för att den ska vara smal. jag vet vilken ras. men vet inte vad den heter.

såhär ser det ut där jag bor. även ett antal bc då som bara går långa promenader. har aldrig sett dom längre än 1 km hemifrån. knappt det.

så det är säkert därför jag är orolig.

Thatgirl
3

Alltså jag tycker att man kan ha en BC i lägenheten. Men då ska man ha nära till skog och grönområden. Man ska valla med den och ge den både psykisk och fysisk stimulans. 

Sedan hatar jag när folk inte vallar med sina bc's. Köper du en bc valp ska du valla. Den enda gången det är okej att inte valla är om man köper en omplacering som inte kan/vill valla, fast man har försökt. Eller om man har en valp som växer upp och inte vill villa fast det var utgångsplanen.

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

hund_katt
0

#11 det var nog så jag med tänkte första gången jag började tänka på det där med bc i lägenhet

Summerdogs
1

Freestyle, agility osv är bc suveräna på och skulle säkert funka lika bra 😛 Jag tycker inte att man måste valla bara för man har en bc men någon form av mer avancerad träning kräver den 🙂 Men alla tycker olika

Thatgirl
4

#13 Japp, det är dem suveräna på. Utmärkt att göra utöver vallning.

Fast jo, de måste valla. Bc är till för att valla, det bara är så. Varför skulle man annars vara tvungen att klara ett test i vallning för att ens få para sin bc? Det bara är så, en bc ska valla.

Mika-S
2

Jag bor med en Kelpie (en vääldigt aktiv en också) som är mer krävande än en BC (fast på annorlunda vis) i en lägenhet i Stockholm. Han mår hur bra som helst och är absolut tillräckligt aktiverad. Känner bc-ägare som även dom bor i lägenhet och har välmående (självklart vallande) hundar. Träffat ett flertal BC's och andra hundar som bor på landet men däremot är väldigt understimulerade. Mina hundar skulle lätt kunna bo på 10kvm och trivas sålänge jag fortsätter aktivera dom utomhus.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

hund_katt
0

Tack alla, nu känner jag inte den jobbiga känslan så mycket med bc längre. jag tycker fortfarande inte om det sådär speciellt. men jag har kommit en bit på att inte tänka så mycket på det. det är mest det där som jag skrev på #10 . det har tagit över mig…

Mika-S
0

#13 Border collies är skapta för att valla. Det är det som avlas för. Enligt mig så är en BC som inte har behov av att valla en felavlad hund. Enligt mig är det oseriöst att köpa valp från s.k. "SällskapsBCs." När man sett en duktig BC i sitt rätta element (vallet) så inser man hur fel det är med BCs som inte vallar. Absolut är dom överlägsna i många hundsporter (men VERKLIGEN INTE i brukset) men om man inte vallar med sin välavlade BC (felavalde BCs blir nog aldrig riktigt duktiga i hundsporter) så tror jag inte man har en hund som mår bra hur mycket annat man än tränar. Plus så kan man faktiskt komma riktigt långt med andra raser än BC också. Så om man inte ska valla köp en annan ras!

Mvh Mika

hund_katt
1

#14 testet är väl för att bc inte ska bli någon annan hund än en vallhund. om man tittar på de andra vallhundar, t.ex. schäfer. den vallar inte direkt längre. har inte det 'vall-sättet' att röra sig på. som bc. de 'kryper' nästan även om de inte jobbar. då har man ju inga vallhundar kvar knappt? och vad ska man då göra när man behöver en vallhund? det är väl därför man måste gör ett test?

Thatgirl
2

#18 Precis! Och även för att folk inte ska börja använda dem till annat än vallning, för tillslut kommer vallningsinstinkterna åka bort.

Sugar Mist
0

#18 Fast schäfern är ju inte direkt en vallhund, utan herdehund. Vart tusan har du sett att en BC "kryper" när den inte vallar? Isåfall är det en sådan där som vallar allt och alla, en vanlig BC ska inte "krypa". Border Collies och Working Kelpie(Är osäker på detta med WK'n) ska ha godkändt vallprov för att få registrera en kull, dvs att man "garanterar" vallande valpar. Dessa raser för inte delta i utställningar i Sverige, och raserna har "förvarat" sina grundegenskaper som de var längre bak i tiden. Visst finns det fåtal exemplar som inte duger till vallningen, men som sagt, fåtal. Sedan finns det Blocket BC's som "inte har något vall" som slutar som understimulerade, stressade "familjehundar" som vallar allt mellan barn och bilar.

-

Thatgirl
0

#20 Oh, kunde inte sagt det bättre själv!

hund_katt
0

#20 ojo, schäfern tillhör 'vallhundar'. de 'typerna' jag tänker på är(kommer inte ihåg alla kanske) fågelhund(stötande, apporterande osv.), vallhund, sällskapshund, drivande hund, och någon till tror jag…

det är dessa jag menar som schäfern ingår i vallhundar. schäfern var framavlad först som vallhund, men sedan användes till annat.

jag tänkte på mina kusiners bc. den vallar deras kor, och barnen… och den 'kryper' ganska ofta.

Sugar Mist
2

#22 Nej, den tillhör Grupp 1 Vall-, boskaps- och herdehundar.

Schäfern är en herdehund inte vallhund. Stor skillnad. Schäfern var inte avlad till att vara vallhund, utan till att valla och vakta boskap/får/getter/liknande från rovdjur och tjuvar. Läs om, läs rätt.

En normal, rastypisk Border Collie ska inte krypa, förutom när den vallar.

-

hund_katt
0

#22 jag vet inte om den vallar i stort sätt det mesta, men det jag hört av faster är att han vallar barnen. han kanske vallar andra saker med som man inte tänker på..

jag menar inte 'grupperna'. jag gick efter 'Allt du behöver veta om hundar' boken 😉 där har dom endast delat in hundarna i vallhund, drivande hund, och de jag sa, kanske någon till. inte så lätt att veta att jag gick ifrån boken. men om man går från boken så ligger schäfern på vallhundar.

okej, det spelar egentligen ingen roll om det är herdehund eller vallhund, den används ändå inte till det den är avlad för längre …😐

aja, du svarar i alla fall inte som en i min klass gjorde när jag sa att schäfern tillhör grupp 1… 'nej, schäfern är en polishund! inte vallhund, herdehund eller boskaps hund!'' haha.. emh. okej.. 🤔

Sugar Mist
0

#24 Varför är du så envis att bevisa att Schäfern är just en vallhund då, om du inte vet säkert, dessutom stämmer inte de böckerna särskilt ofta. 

Din fasters BC vallar mest sötrsta sannorlikhet det mesta om han/hon "kryper", det är inte normalt för någon hund(Vall eller icke-vall) att "krypa", en hund som inte arbetar ska gå normalt.

-

hund_katt
0

#25 envis? nej, ja kanske, är trött…hehe, har slarvet med tiderna igen…🤦‍♂️hehe, fast tror de flesta tonåringar är såhär på sommarloven…

jag tänkte inte på 'grupperna', och om jag tänkt på dom skulle jag sagt grupp 1. även om jag inte skulle veta om de är i samma grupp. jag pratar om mina kunskaper. vissa saker 'stannar' man på, och tror typ endast på det även om det är falskt. tror de flesta 'stannat' på en sak. och det är svårt att släppa. jag har inte läst om schäfern i boken. det kanske stod på rasen att det är herdehund. men läser gärna inte alla raser bara sådär. läser bara om de jag tycker är intressanta.

hunden träffar jag inte så jätte ofta, men oftast när jag är där så 'kryper' han. hunden är en omplacerings hund då förra ägaren inte vallade mer.

så, nu går jag och lägger mig. god natt😴

[Odde]
0

Mental stimulans? vallning? Så denenda mentalt stimulerande. Aktiviteten. Är vallning? en hund blir mentalt stimulerad av att hämta en pinne man kan ofta tro att en hund är smartare än vad den är men det är ett djur som lever på instinkter..att den behöver mycket motion är en annan sak men blir den aggressiv så har du gjort nånting fruktansvärt fel..det är i princip som att säga att mijn iller skulle bli aggressiv av att den inte får jaga?? Min hund är en vallhund och får den motion han behöver och får söka ibland och han blev 8 år nu i somras och har aldrig bitit en annan hund eller människa..så har jag gjort nånting fel då?

Sugar Mist
2

#27 Att en arbetande brukshund blir aggressiv om den bara får gå och lulla runt på promenader är fullt förståerligt då den blir stressad och ängslig och tillslut exploderar den. Min Australian Shepherd blev lite "borglömd" nu i helgen då jag var på en mässa, dagarna efter var han ganska stressad, fick diarre och var allmänt jobbig- han fick inte sin mentala stimulans. Mental stimulans kan vara att hämta en pinne, Ja, men de flesta hundar blir stressade av att hämta pinnar och bollar. Att söka, spåra, köra agility och TÄNKA, problemlösningar dvs m.m., DET är mental stimulans. Vad är det för "vallhund" du har då, om jag får fråga?

Lever inte vi, människan, på instinkter då? 

Edit: Jag läste ditt inlägg lite mer noggrannare. Du gör mig faktiskt ganska förbannad med vad du säger. Att hämta en pinne då och då är absolut inte tillräckligt för de flesta arbetande hundar, de behöver en uppgift. Du borde läsa på lite mer om hundar hörredu.

-

hund_katt
0

#27 nu har du nog missuppfattat… min kompis hund blev aggressiv för att den inte fick den motionen den krävde. den fick gå långa promenader, men sprang inte av sig så mycket, och fick inte så mycket mental motion som den behövde. detta var en BC, jag vet dock inte vilken ras din är. du skriver att den får den motion den behöver, då är det ingen fara?

hund_katt
0

någon Medarbetare får gärna stänga eller ta bort inlägget. den leder ingenstans längre ändå. så ingen vits med den…

Workingdog
3

herregud vad jag måste vara en djurplågare då :O

bor i en trea, har 4 hundar hemma. En Schäfer, en Australian Shepherd och en jättestor mastiff och en liten blandis. det spelar ingen roll hur litet man bor. Mina hundar ÄR STILLA när vi är inne, det finns ingen mening att röja runt. Det gör vi ute! Jag har haft en BC, jag har haft Kuvasz (en ungersk herdehund, stor som satan och en utpräglad vakthund) i samma lägenhet, det har fungerat super! Man behöver inte bo en en gård för att ha BC. 

Jag bor dock inte mitt i stan, och har jävligt nära till skog osv.. Men om jag hade bott i stan? Vad hade det gjort för skillnad? Jag hade kunnat åka iväg och gå med hunden, alla har inte en gård som har BC, man ÅKER IVÄG och vallar med sin hund. 
Jag kommer valla med min Aussie, och då kommer jag åka iväg då och då till min uppfödare som bor 1 timme bort, och även till en jag känner en halvtimme bort. 

Och BC SKA valla, varför skaffa en BC som är avlad till att valla om du inte vill valla? det finns över 300 raser att välja på, då väljer man en ras som passar för det man ska göra.
INGEN annan träning kan ersätta vallningen för en BC, för vallning är inte riktigt träning, det är berikning, och du kan inte ersätta berikning med träning. Det är omöjligt. 

Det är som att skaffa en jakthund och inte jaga. det är också idiotiskt! 

Förlåt för att det blev lite hett… men hundar och träning och vad dom är avlade till är mitt största intresse och att säga att man inte behöver valla med en BC… nä där går min gräns!

Folk vill skaffa BC för att dom är så duktiga i alla sporter, men dom vill inte ha vallet.. Men utan vallet får du inte egenskaperna som gör att dom blir så duktiga. Det är vallet som gör hela hunden!!

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Mika-S
0

#31 +1

Mvh Mika

Fridaaaa
2

Det spelar ingen roll hur man bor, för inomhus ska hunden ändå inte aktiveras, utan det är ute sen, så att ha border collie i en lägenhet gör absolut ingenting för det är hur man aktiverar den och sköter den som är det viktigaste. De mår inte bättre bara för att man mår i ett litet hus, det är ingen garanti….

#31 👍

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hund_katt
0

jag menar inte att det är för litet eller så. jag menar att jag känner att de inte får den 'menings fulla uppgiften' som de mår bäst av om de får det. inne spelar ingen roll. bara att där jag bor finns det i stort sätt bara lägenheter, och då tänker jag på det när jag skriver, och att det är en stad där det är långt till närmaste ställe där det finns agility banor (om man inte har någon själv, har aldrig sätt någon hålla på med det här.) och ställen där man kan valla. t.ex.

ingen mer behöver nu svara på inlägget. eller, ni får, men jag svarar då inte. jag har lagt tråden bakom mig från och med nu.

Cazzos
0

Inte läst några kommentarer, men jag tycker att det funkar till 100% att ha en aktiv ras i lägenhet inne i stan.

Dock är det bra om man vet vilka ställen man kan åka/gå till om man vill träna fysiskt med sin hund, eller ge hunden mental stimulering i skog eller så. Annars ser jag inget som helst problem med att ha t.ex. en BC i lägenhet i stan.

Men den familjen som du nämnde TS, det är självklart dåligt planerat tycker jag och den familjen kanske inte borde skaffat just den rasen. 😐

[Odde]
1

#28 sa jag att det var tillräckligt? det är en blandras mellan BC golden och labb, men det är lugnt bli förbannad du brukar själv vara och släppa min hund med polisens hundförare och får inget annat än bra komplimanger om min hund av honom så att du är förbannad gör mig inte ett dugg^^ och dom brukar få söka tillsammans och leka av sig 2-3 gånger i veckan, och jag har redan skrivit i ett annat inlägg nånstans att vi människor också lever på instinkter, så innan du idiot förklarar någon tänk till :)

Sugar Mist
1

#36 Fast du dumförklarar hundar ganska så rejält, och det är det som gör mig förbannad. Och din hund är inte alls någon "vallhund", och behöver inte alls ha fått BC's vallinstinkter utan kan ha fått golden retrieverns lugna psyke och labbens jakt t.e.x. och behöver inte alls vara lika beroende av vallningen som en renrasig reggad Border Collie. Jag kollar inte så supernoga vad du skriver i andra trådar utan nu är vi i denna tråden.

-

[Odde]
0

Nej jag idiot förklarar inte hundar utan säger att dom går för det mesta efter instinkter vilket dom gör, och att en hund ofta kan verka smartare än vad den är, och ja vi är i denna tråden men betyder det att jag är en annan människa i den här tråden???

Sugar Mist
0

#38 Fast hundar är enormt smarta om du inte märkt det, de "verkar" inte smarta, de är smarta, men man kan vara smart och ändå ha instinkter, eller?

-

Fridaaaa
1

#38 Hundar är väldigt smarta djur och gör det som de tjänar på.
Alltså både smarta och följer instinkter.

[Odde]
0

och missförstå mig inte jag älskar hundar troligen mer än människor precis för deras instinkter och deras sätt att se saker på, men då dom inte har ett riktigt medvetande så går dom efter sina instinkter som i natur är olika hos raserna, men instinkter är där vid födseln och ändras efter vad dom får för uppgifter att göra. våra instinkter är i princip borta och lever efter omvärlden och har utvecklat ett större medvetande och stigit intelectuellt istället

Sugar Mist
0

#41 Så, för att se om jag förstått det klart, så att en hund som fattar att sitta betyder belöning, är en "instinkt"? Vart kommer den instinkten ifrån då, eftersom hunden inte är smart?

-

[Odde]
0

Du skrev det precis belöning._. sa inte att den inte har ett minne?? 
är det inte det livet går ut på? belöning och bekvämlighet??

Sugar Mist
1

#43 Fast läs igen, du skriver att hundarna verkar smartare än vad de är och den bara går på instinkter. Om den är så dum, då kan den väl inte koppla ihop att när den sitter så kommer det belöning, eller?

-

[Odde]
0

har jag sagt att dom är dum!?? nä jag sa att dom verkar smartare än vad dom är, det här leder ingen vart du har bestämt dig för att tro att jag är nån hund hatare så då får det va 😂

Sugar Mist
1

#45 Och hur exakt vet du att jag bestämt mig för något sådant? Jag vet bara en sak, att du är otroligt dåligt påläst om hundar och verkligen bör läsa på mer för att uttala dig om sådana saker.

-

[Odde]
0

MEn du har ju fördet missupfattat mig?

Fridaaaa
1

#47 Jag uppfattar det du skrivit på samma sätt som #46 uppfattar det.

[Odde]
0

MAn brukar väl säga att en hund är lika smart som ett spädbarn eller dylikt? jag säger än en gång jag har inte sagt att dom är DUMMA som ni envisas med att tro…jag sa att dom verkar smartare än vad dom är det är väl självklart upp till er att tolka det hur ni vill. jag vet inte ens hur det här har nånting med bc i lägenhet att göra för den delen, och nej jag kanske inte är så jättepåläst när det kommer till precis det, men det jag försökte säga är att en hund kan verka lika smart som låt oss säga en 5-6 åring i hur dom beteer sig utan att verkligen vara det då dom har " smarta instinkter " jag menar verkligen inte att dom är dumma då har du/ni missupfattat mig och jag ber om ursäkt om ni tog illa vid!

[Odde]
0

och jag uttryckte mig säker lite klantigt..

Sugar Mist
0

#49 Man brukar säga att en hund är som ett barn, dvs att man kan slå den till att göra rätt men den kommer lära sig snabbare att göra det med positivitet. Det har inget om "smarthet" att göra utan BETEENDE.

-

Fridaaaa
1

#49 Aldrig ens hört det uttrycket att man brukar säga att en hund är lika smart som ett spädbarn, helt nytt för mig. Nej det är inget man brukar säga…

Hundar är väldigt smarta djur och de är inte smartare än vad de verkar. Det är flockdjur, de gör efter instinker, det som de har lärt sig och vad de tjänar på helt enkelt.
Men så som du skriver, får du det att låta som att de inte är smarta eller att de inte har så utvecklade hjärnor. Du får även det att låta som att barn i 5-6 årsåldern inte är så smarta?

Nej du får nog formulera det på annat vis hur du menar, eftersom minst 2 verkar ha "missuppfattat" dig? Inget illa menat mot dig, vi vill bara veta hur du tänker.

Sedan kan man inte jämföra hundar med barn.

[Odde]
0

å herre gud nu ids jag inte ens mera ni får ha det jag försökte iaf be om ursäkt om i tog illa vid och menade verkligen inte att barn var dumma? 

och vet inte om jag redan dragit till baka min ursäkt då det inte verkade duga..