Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 9598 ggr
Duvethon
0

Flytta hemifrån!

Ni tonåringar, när vill ni helst flytta hemifrån?

Ni som redan har flyttat hemifrån, vad har ni för erfarenheter? Borde ni väntat något år, eller blev allt som du trodde att det skulle bli? :)

Om man är 15 år och vill flytta hemifrån pga olika anledningar (inte ett fungerande hem, vantrivsel osv, allvarliga anledningar) hur går man tillväga då? Får man stå för alla kostnader ensam eller får man bidrag? :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Nwmo
15

Jag vill flytta hem..

- Emil

[MikeW]
3

Jag vill nog flytta hemifrån när jag är 20.. kanske lite längre, jag vill spara upp pengar så mycket som möjligt först.

Så jag flyttar hemifrån när jag har tillräckligt med pengar.

[Jawa´s]
2

Du borde kunna få lägenhet via socialen om du inte kan bo kvar hemma.

Duvethon
0

#3 Så man får alltså en lägenhet?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[Jawa´s]
3

#4 Jag vet en som fick det pga mammans alkoholism. Fin 1a på södermalm i stockholm

Pennybus
1

Jag flyttar "hemifrån" nästa år, till internat, vid 16 års ålder.

Nämen på riktigt flyttar jag nog när jag känner att jag har tid och pengar  att sköta ett eget hem med djur :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Fridaaaa
2

När du bara är 15 år kan det vara svårt att få egen lägenhet osv.
Undra inte om de främst vill placera i fosterhem eller liknande i så fall först.

Man kan få upp till en viss summa betalad av soc, plus då bidrag. 
Men det är väldigt lite man ska klara sig på tyvärr via soc.

------------

Jag var 19 år när jag flyttade hemifrån, några månader efter studenten.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Thatgirl
0

Jag ska flytta till en studentlägenhet när jag är 15 år och ska fylla 16. Det är för att jag ska gå i skola på en annan ort. Men jag ska nog flytta hemifrån "på riktigt", alltså aldrig mer sova hemma, när jag är runt 20. Så när jag har tagit studenten så bor jag hemma ett tag tills jag hittat något eget.🙂

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

Nwmo
2

#8 Du kan få bo under min säng? 🙂

- Emil

[Taxie]
14

Jag är 18 år och ska flytta till en egen lägenhet 1 Juli och får försörjningsstöd. Jag går på gymnasiet och har bara ett år kvar. Har 2 mil ifrån skolan så är inte det…. grejen är den att jag har gått på utredningar på soc hit och dit. Min uppväxt var åt helvete med mina föräldrar som den ena är psykisk sjuk och den andra har vart alkoholist men dricker då och då ibland fortfarande. Har aldrig fått bjuda hem kompisar under hela mitt liv, mina föräldrar har knappt tagit in någon. Levt isolerad i en lägenhet i stort sett hela livet och aldrig upplevt något med mina föräldrar utanför den lilla staden jag bor i… inte ens en skogspromenad. Ni fattar vilken dålig relation vi har och jag försöker men de vill inte. Det är dammigt på golvet och smutsigt överallt för de inte orkar städa, är ingen trevlig miljö att bo i (mitt rum sköter jag). Visst jag kan väl städa men tänker inte ta vara på deras skit när jag bott hos pojkvännen i stort sett hela tiden under 2 år… p.g.a dessa saker. Har haft stödfamilj sen jag var 12 år, jag fick självförtroende tack vare dem och vi reste runt lite i Sverige och fått uppleva saker. Men jag kan inte bo hos dem då de har småbarn, inte plats, jag är vuxen och för att jag trivs bättre i staden jag går gymnasiet i och har bara vänner där. Sen har mina föräldrar inte råd att försörja mig… så jag slipper gå ned i vikt och vara hungrig snart! 

En lång historia men japp, jag är stark och klarar allt. Mitt liv kommer bli så mycket enklare när jag har ett eget hem, kan bjuda hem vänner, råd till mat och annat.

Tack och lov så har jag inte syskon så är bara jag som fått lida genom detta🙂

Thatgirl
10

#9 Tror jag skippar det faktiskt

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

CupcakeGod
2

Om du inte är myndig och ber socialen om en lägenhet så kommer dom prata med dig och din familj. Om det verkligen inte fungerar så kommer du få bo hos en fosterfamilj. Tror jag. 

Annars kan du jo alltid bo hos en vän. 

Jag ska plugga på ett universitet i Brighton efter studenten. Då är jag 19, eller kanske 20 :)

Duvethon
3

#10 Åh, det är synd. För en gångs skull kan jag faktiskt säga att jag känner igen mig, jag vet hur det känns… Många år man förlorat, barndom är ju något man faktiskt inte kan ta tillbaka. Många kramar till dig!

oh-la
0

jag flyttade hemifrån när jag var runt 21 flyttade först in till min sambo, så min första lägenhet som jag stod på fick vi nått halvår senare. min första lägenhet som jag köpte, köpte jag vid 22. det var en trea i Göteborg. min andra köpta lägenhet var vid 24. en tvåa i Bromma. jag har aldrig bott själv, så det vet jag ingenting om. det man önskar att man hade vetat är hur mycket saker kostar. nu har vi ganska höga kostnader, men vi räknade ut att vi har en månadskostnad på allt (lån och avgift, parkering, bil, mat, el, internet, vatten) på totalt ca 16000/månad. bara mat är svindyrt!

jag tycker det var ganska lagom att flytta när jag flyttade. man lärde sig mycket kul på vägen, renoverade gamla lägenheten mycket (rev väggar och höll på) och flyttade sedan in i en helt nyproducerad lägenhet. båda har sin charm. jag kan säga att har man väl flyttat hemifrån finns det inte en chans att man vill flytta hem igen om man ite måste, även för mig som kommer från världens bästa familj, med världens bästa föräldrar och världens bästa hus.

Fridaaaa
1

#14 Gör upp en matbudget eller ja budget överlag.
Vi veckohandlar, tjänar man mycket på. Och tar ut/sätter in en viss summa som vi ska ha till mat. Då blir det inte så dyrt för 2 personer.
Så dyrt tycker inte jag mat är, jo om man bara ska ekologiskt t.ex

oh-la
0

#15, det är precis det vi gör :P vi veckohandlar, gör upp matlistor enligt konstens alla regler. det jag menar är att jag verkligen inte hade en aning om hur dyrt ost kan vara, som exempel, innan jag började handla det själv.

i övrigt har vi budgetar både högt och lågt. både bilen och katterna har egna sparkonton, jag har två egna sparkonton, ett som jag för över bara några tusen på, så jag ska ha en buffert, och ett långsiktigt sparande. sambon sparar i sparkonton och leker med aktier, så vi klarar oss. skulle någon ha frågat mig när jag var 17 och bodde hemma vad ett paket mjölk kostar, eller en flaska ketchup skulle jag verkligen ha noll koll och bli förvånad över vad det egentligen kostat. men å andra sidan är jag en sån unge som tvättade mina kläder för första gången vid typ 22 :P

Fridaaaa
0

#16 Aha ok. Ja ost är tyvärr dyrt 😮
Haha ja man får en helt annan bild av det när man flyttar 😛

Oj, jag började tvätta mina kläder i 8an, då  hade vi det på hemkunskapen, alltså det med vad symbolerna betyder osv, då fick jag börja tvätta själv, och det är jag tacksam över hehe

[Tilde]
0

Jag flyttade hemifrån när jag var 19 och då in med min pojkvän. Det hade nog varit bra erfarenhet att bo ensam innan (bara så man lär sig att vara mer självständig), men det blev ju som det blev. 😛 Snart flyttar vi i radhus och det ser jag verkligen fram emot! 

Som tidigare nämnt är det väldigt dyrt, så man måste planera sin ekonomi väldigt bra. Göra matlistor och ha en budget på hur mycket man kan lägga ner på olika saker. Sen är det ju viktigt att spara pengar som blir över istället för att spendera på onödiga saker, vilket man ofta kunde när man bodde hos föräldrarna. ;)

[Jawa´s]
2

Räknade precis på vad vårt liv kostar per månad och det landar ganska exakt på 18000. Det som är inräknat är:
6400kr hyra
4000kr mat + hygienartiklar
3000kr djurmat, strö, djurförsäkring 
500kr el
2000kr tv, bredband, 2 mobilräkningar
2000kr kostnad för färdmedel (busskort/bensin)

=18000 för 2 pers, 2 stora hundar och 2 katter

Så visst kostar det att leva, men mycket beror på var och hur man bor, vad för typ av mat man äter, om man har husdjur osv så till viss del går det att påverka. Sen är det ju bra om man inte lever på kronan heller utan har något att spara ifrån alternativt har undanlagda pengar sen innan. Saker som toapapper och tvättmedel är exempel på sånt som man lätt tar för givet när man bor hemma men som kostar en liten extra slant. Sånt tänkte inte riktigt jag på när jag flyttade hemifrån.
Flyttade till internatskola när jag var 15-16 (gymnasiet) och en månad efter studenten flyttade jag ihop med pojkvännen då han fixade lägenhet. Jag hade inget jobb eller undanlagda pengar när vi flyttade in utan levde på sambon och min mamma en månad tills jag fick jobb. Så det gäller väl att antingen ha trevliga anhöriga eller undanlagda pengar/jobb för att få den där första putten in i vuxenlivet och kunna flytta. Hade jag inte blivit tillsammans med min pojkvän så hade jag säkert bott hemma fortfarande då det är i princip omöjligt att få hyreslägenhet om man inte har stått i bostadskö sen man föddes (pojkvännen fick lägenhet efter att ha stått i kö i 15år). Så ett tips är att ställa sig i kö redan några år innan man har tänkt flytta.

Greigh
2

På grund av familjeproblem så placerades jag på fosterhem från 13 års ålder fram till att fyllde 16 år, sedan fick jag en lägenhet via socialen. Fick ta CSN-lån för att ha råd med hyra och mat. Det kändes väl bra stundvis, men när lånet skall börjas betalas tillbaka och man är arbetslös, då känns det mindre okej.

Fridaaaa
2

Snor din lista lite, #19, så kan jag räkna ut ungefär vad vi gör av med också.

Hyra = 4200kr
Mat = Runt 3000kr (får en del kött av min morfar ibland också så olika från månad till månad men runt det.)
Djuren = 1500-1700 kr ungefär (katternas mat vara t.ex 2 månader, så varierar).
El: Ingår i hyran
Tv, bredband och 2 mobilräkningar = Runt 1300kr
Bensin: Runt 2000kr (buss går knappt att ta här) svårt att säga exakt
Övrigt (bilförsäkring, hygienartiklar mm) = Runt 1000kr

= 13 000- 13 200kr för 2 personer, 1 hund, 2 katter, 5 kaniner & 6 marsvin. 

Sedan tillkommer studentlitteratur vissa månader = 1000-4000kr i genomsnitt, beroende på kursen osv.

semenius95
0

Jag ville/vill flytta hemifrån, om några månader blir jag 18.. 

Jag blev istället placerad i familjehem, Sep-11 till februari-12

Cederin
2

Hade velat flytta hemifrån sedan jag var 12, inte pga vantrivsel utan bara för att jag älskar att vara självständig och ha mitt egna hem. Flyttade i samband med gymnasiet till Stockholm och bodde hos min pojkväns föräldrar ett år, sen när jag blev 17 fick vi eget. Ångrar inte en sekund att jag har mitt eget hem tillsammans med killen, man växer verkligen som människa av att leva på egna villkor & ansvar!

Medarbetare på Naglar och Hår

[tråkig]
1

jag kommer flytta hem i från när jag har jobb och en stadig rund

plus att studera klart alla fyra år

Afturelding
0

Jag flyttade hemifrån i fjol när jag var 19. Blev då sambo, och livet blev precis som jag tänkt :) Även jag gör en lista på vår ekonomi:

Hyra = 4020 kr
Mat = 1600-2000
Djuren = 600 kr
El: Ingår i hyran
Tv, bredband och 2 mobilräkningar = 600 kr
Transport: 300 kr
Övrigt (hygienartiklar, kläder osv) = Runt 2000kr

= 9120- 9520 kr, för två vuxna och två katter. Men då är vi båda vegetarianer, och har riktig billig kollektivtrafik.

Sen sparar vi 1000-2000 varje månad också.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

oh-la
0

snor också listan och inser att jag nog var lite optimistisk :P

avgift och lån = 8000 kr
Mat = 4000
Djuren = 600kr
El, vatten = 500
Tv, bredband, telefoni = 600 kr
Transport (bensin, försäkring, skatt, parkering): 4500kr
övrigt (kläder, smink, hygienartiklar, lunch ute mm): 1000 kr

sparande: 7000 kr (för mig, vet inte hur sambon fördelar i aktier och spar)

totalt för att leva, (räknar inte in vårt sparande eftersom det är egenvalt och kan avslutas när som) så hamnar vi på 19200 kr varje månad i fasta kostnader. för mig går förutom det då 5000 kr direkt in på ett fondkonto varje månad som backup, samt 2000 till ett andra sparkonton för katter. bilar och  mig själv.

[Tilde]
0

Kan väl skriva upp lite vad vi spenderar också. Detta är i danska kronor. http://sv.coinmill.com/DKK_SEK.html

Vi bor i en 60 kvm lägenhet, 2 personer, 4 kaniner och runt 30 reptiler.

Just nu ligger hyran på.. 4800 kr. Egentligen kostar den 6000 kr ungefär (kan säga att vi får den lite billigare för det är min sambos pappa som äger den). Men vi flyttar snart i radhus och då blir det 8000 kr per månad. 

El: 250-300 kr

Mat: ca 2500-3000 kr

TV och internet: 600 kr

Min mobil: 124 kr

Djuren: ca 300-500 kr (beror på, kaninernas mat räcker länge och vi har insektsodlor som är ungefär hälften av vad reptilerna äter… Möss till ormarna räcker 1-2 månader). Ibland köper vi terrarier, kaninburar osv. och det kostar ju en hel del..

Transport: 900 kr

Hygienprylar: Ingår i matpengarna

Tvätt: 10 kr/maskin, blir väl ca 40 kr

Nöjen: Det som blir över av matpengarna

Totalt alltså omkring 7200 kr i månaden (+ ~2000 kr ibland för djurgrejer). Det blir nästan 8360 sek. :)

Cazzos
0

Jag hoppas på att jag kan flytta hemifrån när jag är 18-20 år. 😃

Jag vill resa mycket i framtiden men jag tror att jag kommer att vänta med det, kanske börjar resa när jag är 25 eller nåt. 🙂

hund_katt
0

Vill flytta hemifrån redan nu (är 12, snart 13 år gammal) … har rymt hemifrån ett antal gånger, men är inte det minsta långsint så jag kommer tillbaka samma dag. tänker först när jag sticker 'jag tänker ALDRIG komma hem igen'… knappt tio minuter efter kommer jag hem… det längsta jag rymt hemifrån var när det var Värnamo dagarna, tror jag… gick nästan en mil från min mamma till stan och gick till scouternas stånd och åt en korv går på de scouterna så fick en gratis) och gick sedan 2 km till (minst) för att komma hem till pappa… sedan åkte jag hem tror jag… jag tror inte att jag stannade över natten…

längsta tiden var när jag packade ihop mina saker och flyttade över till husvagnen och sov där över natten. det var förra veckan detta hände… och det händer alltid hos mamma, men aldrig hos pappa… kanske för att jag inte är lika ofta hos min pappa som hos min mamma? 🤔

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

:holmgreen:
0

Jag vill flytta när jag har kommit någon vart med mina studier och klarar av ett eget boende, rent ekonomiskt. ^^

[DvärghamsternArvid]
0

Jag vill flytta hemifrån när jag är 19 (efter gymnasiet) eftersom att jag ska börja på högskolan och den utbildningen jag vill gå finns inte där jag bor och så vill jag skaffa ett eget hem. Jag hoppas jag klarar det.

CorneliaAndersson
0

Jag vet faktiskt inte :P
Jag har absolut mina anledningar till att vilja flytta hemifrån (Både enligt lärare kuratorer o,s,v.) och det vill jag ju. Jag menar hur, mysigt skulle det inte vara att få bo i en 2:a eller 3:a med 2 kaniner eller så?;)
Samtidigt vill jag först hinna gå ut mitt gymnasium och ev. vidareutbilda mig efter det, då vill jag kunna bo hemma och få det lilla stöd av mina föräldrar som jag ev. kanske behöver :)

Om jag flyttar hemifrån så tror jag att det blir när jag är runt 24-25?:)
Om jag inte flyttar hem till någon annan innan dess ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Frosstis
0

Jag vill flytta hemifrån när jag kan. Min mamma vill att jag ska bo hemma tills jag är 40 år och få barn när jag är 16, hahah! "Jag kan inte leva utan baaarn" gnäller hon. Men mina föräldrar kommer vara med och stödja och hjälpa till att köpa en lägenhet till mig, så jag hoppas jag kan flytta hemifrån efter studenten iallafall. När jag har tråkigt tittar jag på lägenheter, jag älskar lägenheter. Vill bo i typ en två eller trea och ha en kanin eller ett par marsvin! Och möss.. mmm, tänk att få bo ensam med sina djur och slippa vara tyst och inte våga röra sig på nätterna utan att en mamma kommer klampande och säger att man måste vara tyst^^

Michaela-N
0

Oh jag längtar jättemycket tills jag får flytta hemifrån. Ta ansvar från eget och slippa familjen, och att äntligen få göra det jag drömt om i år, att få bestämma själv över sitt liv!

Jag förstår att det inte är en dans på rosor alla gånger men kan inte sluta planera allt i förväg, var jag ska bo och hur det ska se ut, vilka möbler och tapeter jag ska ha. Konstigt kanske, men sån är jag 😉

batong_elvis
1

Jag ska flytta hemifrån den sommaren jag tar studenten. Mina föräldrar har lagt undan mitt barnbidrag ända sen jag föddes på ett konto som jag får när jag fyller 18 år och redan nu har jag en väldigt bra inkomst där jag lägger undan varenda krona till det att jag flyttar hemifrån. 

Sjukt taggad tills jag flyttar hemifrån faktiskt.

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

Gimbergsson
0

Jag vill och kommer att flytta hemifrån då jag börjar på universitetet. Just nu har jag ett år kvar på gymnasiet, sedan funderar jag på att ta ett sabbatsår och sedan studera vidare, så om 1-2 år kommer jag att flytta. Så ungefär när jag är 19 :)

FaileD
0

Jag ska flytta troligtvis hemifrån i höst :) till en 1a (ta över min systers) Som jag har velat göra i massa år.  Mår inte bra att vara hemma pga många anledningar.