Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2381 ggr
[[Mellebelle]]
0

fixa jobb och lägenhet

jag MÅSTE verkligen skaffa jobb och lägenhet, tänker inte bo med min mamma längre då vi inte kommer överens då det gäller djuren.

till min fråga, hur fixar man helg jobb och efter skolan jobb osv? och hur kollar man efter billiga lägenheter (för ungdomar med sämst ekonomi?) jag fatta inte hur man söker jag hittar bara massa skit som inte alls gå..

Tina-A
0

Var bor du? Olika platser i Sverige har olika sätt och olika lätt/svårt att få lägenhet.

Det allra lättaste är nog att få jobb påMcDonalds eller annan snabbmatskedja. De brukar ta emot ungdomar och har ofta en hel del jobb. Det beror lite på var man bor förstås men där jag jobbade hade de öppet dygnet runt så det behövdes alltid personal.

Ica eller någon annan liknande matbutik kan också funka. Ju större butik, desto mer folk behöver dom ha i omsättning. Satsa på Ica MAXI och liknande, stora, butiker. IKEA kan funka också.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[[Mellebelle]]
0

jag bor i umeå och här finns det mcdonalds som är öppet dygnet runt, ska man isfåfall bara gå dit och fråga ''chefen'' om dom har jobb till en eller hur gör man?

Tina-A
5

#2: Skriv ett CV först, gärna med en snygg bild. De är rätt ytliga på McDonalds. Du ska se bra ut på bilden men ingen stor urringing eller så, utan snygg bara. Googla på hur du skriver ett bra CV. Tänk på att man faktiskt får småljuga lite och anpassa CVt efter jobbet man söker.. :)

På McDonalds uppskattar dom egenskaper som stresstålig, älskar att jobba med människor, bra på att jobba i grupp, noggrann,effektiv och punktlig (att du alltid kommer i tid till jobbet). Så skriv något sådant i ditt CV.

Blir du kallad på intervju kommer du med stor sannorlikhet få nämna några av dina negativa egenskaper också. Tänk ut något i förväg som är lite negativt men inte för negativt, du ska ändå visa dig från din bästa sida. "Jag har skitsvårt att komma upp på morgonen" är inte något du ska säga på intervjun även om det kanske är sant. Det ska vara "mellandåliga" egenskaper som ändå låter helt okej. Man måste inte vara helt ärlig, faktiskt.

I alla fall. Skriv ut ditt CV och gå till McDonalds. Be att få prata med personalansvarig. När personalansvarig kommer är det jätteviktigt att du gör ett bra intryck på en gång, även om du egentligen bara ska lämna ditt Cv. Skaka hand med ett fast handslag, le stort och säg "Hej! Jag heter X och jag skulle jättegärna vilja börja jobba här. Jag kom för att lämna mitt CV" så lämnar du ditt CV och hälsar typ "Jag hoppas att vi hörs! Ha en bra dag" innan du går :)

emmaaslund
0

Vad tråkigt att anledningen till att du vill flytta är att du inte kommer överens med din mamma. Går det inte att lösa eller kompromissa på något sätt? Enligt mig känns inte det bästa alternativet som att fly hemifrån och börja jobba på McDonalds. Men det är bara vad jag tycker. 

Pluggar du nu? På gymnasiet kanske? Vad ska du göra sen?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Tina-A
0

Det är inte alltid så lätt att komma överrens med sina föräldrar när man blir äldre… :) Tror det är ganska vanligt. Jag hade en galen flyttönskan sen jag var 16år men pluggade på gymnasiet nära mitt hem så hade ingen anledning att flytta då. Flyttade dock när jag var 18 och det var sååå skönt! Ibland måste man ta en paus från varandra.

[Odde]
0

Du ska vara Proffesionell och "rak" och inte sitta och tex
personal ansvarig - Varför söker du jobb hos oss?
du - öhh..
dom Vill gärna att du vet vad du söker och Varför!

Och när du kommer till lägenheter så är det nog bara att ställa sig i kö :) Soc är ansvariga till att betala upp till 4000 (iaf i min komun ) om du inte har någon inkomst :)

Lycka till! 👍

Nwmo
0

Längtar fan tills när jag får flytta, slipper min galna morsa. Skulle hellre vilja att min farsa levde..

- Emil

Fridaaaa
1

#6 Om man jobbar, så är det inte säkert att SOC betalar, beror på hur mycket man får ihop, med studiebidraget, i månaden.
Här betalar soc max 3200 kr för lägenhet, och sedan får man en viss summa till, men jobbar man och tjänar t.ex 2000kr under månaden, då drar de av det vad de ger dig, så det blir bara en vissa summa ändå.
Sedan får man inte ha något sparat på sparkonto, ha fonder och massa annat. De betalar inte heller bara sådär, utan brukar vara samtal och massa annat först. Inte alltid lätt att få därifrån

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emmaaslund
0

#6 Och soc är inget man ska sträva efter att luta sig emot. Speciellt inte till att börja med när man precis har flyttat hemifrån. Nä.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[Odde]
0

#9 det sa jag aldrig??? men om det krisar så är det en lösning tills vidare eller hur? arbetsmarknaden är inte i sitt bästa skick för att säga det så..

#8 jo det var det jag menade, tack för att du förklarar det bättre och mer detaljerat! :) men det var ju som sagt om man inte har någon inkomst :)

[[Mellebelle]]
2

Jag har nu skickat in en ansökan till donken. Min kusin som kan sånt här fick hjälpa mig lite. Jag är dock i haparanda just nu så kunde inte fixa ett CV och gå dit med det, då jag vill hinna skicka en annsökan innan tiden är slut. Nu håller jag bara tummarna att dom hör av sig! Jag själv blev nöjd med min anmälan. 

Nu är det bara att vänta och sedan söka lägenhet. 

Jag har studerat men hoppat av, och nu till hösten ska jag börja studera igen på naturbrukspogrammet smådjurslinjen. 

Om dom nu tar kontakt med mig så måste jag hitta dom där små felen jag har. Jag är i verkligheten jääätte morgon trött men kan dock inte jobba på morgon utan endast efter skolan och helgen. Kväll och natt. Och det här med att säga öhm… när dom frågar nått är jag också duktig på att säga.. måste då skärpa till mig och vara rak på sak som sagt.

[Odde]
0

#11 happis?^^ då är vi ju praktiskt taget grannar ^^

[[Mellebelle]]
0

#12 haha jaså? bor du i happs?^^

jag bor inte här men mina syskon och släkt bor här så jag är här typ räätt så ofta :)

oh-la
0

när jag går på intervjuer och får frågan om mina negativa egenskaper brukar jag faktiskt säga att jag har svårt att komma på några. du kan nämna tio positiva saker om dig själv, och en negativ, och det kommer vara den negativa de kommer ihåg. även om de ber mig att verkligen tänka efter brukar jag säga att jag faktiskt inte kan komma på någon.

Tina-A
0

#14: Men det är rätt bra att nämna en lite halvdålig egenskap. Man kan ju faktiskt hitta på någon man inte alls har. Att säga att man inte har några negativa egenskaper alls, eller att man inte kan komma på några negativa egenskaper, kan tolkas som lite.. Ja, spydigt. Att man framhäver sig själv för mycket. Och det är ju visserligen det man vill göra men man vill visa att man är "mänsklig" också och har negativa sidor. 

Det kan ju vara något man lätt kan jobba på eller som kan omvändas till något positivt. Tex att "min negativa sida är kanske att jag frågar ganska mycket i början när jag lär mig nya saker, men det är mest för att jag verkligen vill göra rätt och lära mig allt ordentligt" eller "jag vet att jag pratar lite för fort ibland, men det är något jag verkligen jobbar på!"

Tur att du inte bor i Stockholm TS, här är det skitsvårt att få lägenhet ;)

[Odde]
0

oj läste visst fel😞 Bor i kalix😃

Pelzi
0

Jag bor i happis :P dock är det väldigt få jobb här skrev ca 5-6 olika cvn innan jag fick ett jobb :/ men får bara ca 500 kr i månaden då ja jobbar 2 timmar varje helg jobbar på www.ungomsorg.se kolla där om det finns något jobb dem finns runt lite överallt i svergie :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[[Mellebelle]]
0

Jo tror nog att jag kommer på nått negativt oxå :p mer än possetiva iaf haha :) #17 tack för tipset ska kika :)

[[Mellebelle]]
0

går det inte söka jobb inom telefon försäljning osv?

[Tilde]
0

Måste bara säga att min kompis som är extremt smart, flitig och ambitiös sökte jobb på McDonalds. Hon var tvungen att räkna matte, memorera ord och lösa en sådan där labyrint med en kula - SAMTIDIGT!

Tydligen klarade hon det inte bra nog, trots att hon är den smartaste jag känner…

[[Mellebelle]]
0

#20 ojdå lät inte bra! Tvärtom va de för min kusins kompis världens trögaste o lataste barn och hon klarar det skit bra :p

Jojaton
0

Jag har jobbat på donken sedan november, och stresstålighet, att vara social och snabblärd är väldigt viktiga egenskaper. När jag hade min intervju så sa jag att mina negativa egenskaper är att jag kan verka blyg i början (inte mot gäster men mot arbetskamrater) jag behöver lite tid att "studera" människor jag ska spendera mycket tid med, och hitta min roll, osv. Positiva egenskaper var bla. att jag i skolan hade väldigt låg frånvaro och få sjukdagar - sådant uppskattar arbetagivare!

Johanna - Instagram

Fridaaaa
0

#20 Vet en som jobbar på McDonalds och hon fick inte göra något sånt. 
Skiljer det sig från ställe till ställe?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

#21 Kanske var de utseendefixerade eller gick på hur utåtriktad och högljudd man var? För min kompis pratar ganska tyst och är inte världens längsta människa :P

#23 Möjligt! Detta var i Västerås.