Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: sex-och-samlevnad
Läst 5339 ggr
makeupbox
0

''Mamma, Jag tar p-piller''

Jag har tänkt att börja använda p-piller till och från i ett år ungefär pga min mensvärk och att jag tycker att det skulle vara skönt med en mens som man vet mer exakt när den är och regelbundet.
Nu då jag precis fått kille känns det som att det är slut tänkt och att man kanske ska ta handen ur handsken för nu har jag ju verkligen använding för den (har tvekat för har tänkt att mina tidigare orsaker inte varit anledning nog att käka ppiller)..

Dock tycker jag att mina föräldrar har rätt att veta att jag äter de isåfall men vet inte hur jag ska säga.
Min mamma och jag har en bra relation. Jag litar på henne och vi pratar mycket. Men hon vet liksom inte att jaf haft sex och jag vill inte att hon ska veta att jag och boyfriend har det även om det är rätt självklart att vi har det då vi är /snart 17 år..
Mina föräldrar är skilda och min pappa är en helt annan femma. Han är väldigt prydd och det känns som omöjligt att jag skulle säga till honom så tror faktiskt inte att jag kommer säga till honom men till min mamma måste jag göra det.

Tips? Hur sa ni till era föräldrar att ni börja äta p-piller / använda preventivmedel? Hur tog de det?

Arinya
6

Jag bara lade de på mitt skrivbord helt öppet. Dom såg. Dom sa inget.

[Tilde]
8

Faktiskt så var det min mamma som föreslog det, för min syster hade börjat med piller p.g.a. mensvärk och det hjälpte henne jättemycket. Jag var tvungen att vara hemma från skolan ibland för jag hade så ont, så mamma nästan tvingade mig att gå till UM. Tungan ute

Fridaaaa
6

Min mamma föreslog det till mig, annars hade jag nog inte fått "tummarna ur" och börja med det :)
Och dina föräldrar kan inte heller säga att du inte får äta dem, så bara kör på :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

Precis som Frida säger så är det DITT val. Plus att din mamma måstej u tycka att det är tusen gånger bättre att du både skyddar dig och håller styr på mens/menssmärta än att inte göra något alls.

makeupbox
0

Jomen ni tänker som jag, om hon nu ska ha en inblick i mitt sexliv på det viset så bör hon ju bli gladare över att jag skyddar mig än att jag skulle skita i skydd?

BeccaTilda
4

Jag är nu 18 men när jag precis fyllt 14 blev jag tillsammans med min nuvarande pojkvän och efter några månader skaffade jag p-piller. Innan jag skulle fylla 15 tyckte mamma att "nu får vi nog gå och fixa p-piller till dig snart." Då var det lite pinsamt att säga att jag redan åt de, eftersom mamma gjort det ganska klart att vi inte borde ha sex innan jag fyllt 15 (han är äldre). Men gick bra ändå, hon förstod :)

Peak303
3

Jag pratade med min mamma om min hemska mensvärk där jag bokstavligt talat låg på golvet med kramper och tårar i öronen. Samt att jag höll på att svimma X antal gånger just pga. värken. Sen hade jag även otroligt oregelbunden där det kunde gå upp mot 3 månader mellan gångarna. Så jag började prata med min mamma om olika hjälpmeden och jag frågade rätt spontant ang just p-piller och då sa hon att det var värt att testa.

Om du har en bra relation med min mamma så borde det inte vara en jobbig konversation egentligen. Är väl egentligen bara att säga till henne att du funderar på att skaffa P-piller. Och som du själv sa så borde hon ju bara bli glad att du nu väljer att skydda dig. Glad

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

drika
0

Säg bara att du har tid til att boka p piller på ungdomsmottagningen så förstår hon:) Hon kommer bara tycka de är skönt att du skyddar dig och att du berättar, hon har ju själv vart i din sits nån gång hihi:) Lycka till

Hälsningar

Fredrika

viktoria91
0

Min mamma bokade tid åt mig till barnmorskan när jag skaffade pojkvän som 17 åring. ;)

[Loca Diaz]
0

Aldrig sagt det riktigt. Bodde inte hemma "på den tiden" då jag skaffade det och börja ha sex. Men nu har det gått 2.5 år med samma partner så de fattar väl ;)

JustMySelf
0

Jag har tagit mina i 3 veckor nu, sa det till mamma igår. Rätt ut bara, och hch hon tog det hur bra som helst Glad Frågade lite om biverkningar och så, om jag hade kommit ihåg att ta dem varje dag osv. Var också nervös först, men det gick jättebra.

makeupbox
3

Hihi nu har jag pratat med mamsen, det var hon som frågade hur vi skyddade oss när vi hade sex så då sa jag att jag ska börja äta p-piller from nästa vecka :)

[majaliljeberg]
0

Tur att det gick bra. Har hört från en kompis att hennes mamma blev helt förskräckt och förbjöd henne från att träffa pojkvännen tills dom båda var 15 (vilket bara var en månad som tur var ;) )