Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 3826 ggr
hugoochip
0

Preventivmedel

Tjena! Jag tänkte kolla lite med er om vad ni har för preventivmedel och hur det funkar för er, rent praktiskt och hur man mår på det och så. Såklart individuellt men vill höra ändå :) Jag går nämligen på ppiller och har gjort i snart 2 år. Men jag kommer inte in i nån rutin och krånglar till det då jag glömmer ibland och så kommer mellanblödningar och allt blir helt ur takt. Så jag tänkte om jag skulle prova något permanent. Typ p-stav? Men mens vill jag ha så lite som möjligt och har hört att man kan ha ständig mens med det.. Så fram med förslag och åsikter! :)

Stephanie
0

Jag använder p-ring av just den anledningen. Jag är vääärdelös på att komma in i rutiner..! Den behöver man bara komma ihåg två gånger i månaden 🙂 Funkar skitbra!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Tilde]
0

Jag äter Cerazette och älskar det! Har inte mens eller mensvärk, osv. 👍 Jag har ätit det i över 2 år och har inte haft mens på lika länge. Visst har jag glömt ett piller ibland, men man har 12 h på sig då att ta det igen (alltså 36 h totalt efter förra pillret), utan att man förlorar sitt skydd. Jag har gjort det till en rutin att ta mitt piller innan frukost och det spelar ju ingen roll när jag vaknar om morgonen, vilket är awesome! 😃

hugoochip
0

1# Hur funkar det? Förklara gärna :D

hugoochip
0

2# Åh det låter ju fantastiskt med ingen mens alls! Tror du det skulle funka för mig också? Är sjukt känslig på de jag har nu, missar jag 3 timmar börjar jag få början på blödning och kan fortsätt hela veckan :/ äter Orthonett Novum nu :)

Stephanie
1

Jaadu, det är som en liten gummi-ring (silikon?), ca 4-5cm i diameter skulle jag tro. Den petar man själv in i slidan, precis som med en tampong, sen sitter den där i tre veckor tills du tar ut den, får mens, sätter i en ny ring och så håller det på… 😛 En annan positiv sak med p-ring är att skyddet ju inte påverkas om man kräks eller är dålig i magen, vilket det gör med p-piller.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

hugoochip
0

5# Jaha, låter ju superbra. Men hur vet man att den sitter rätt och så? Så skyddet verkligen funkar? Funderar på p-spruta också, nån som har någon erfarenhet av det? :)

-Cissi-
0

#3 Jag har oxå p-ring och man sätter in en ring i slidan och den får ligga kvar i 3v och sen tar man ut den i en vecka (mens vecka) eller stoppar i en ny direkt. Funkar super för mej :) P-staven jag hade innan krånglade bara och jag hade mens typ hela tiden.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[mina blommor MiloochMalte]
0

p-stav de är bekvämt för du behöver inte komma ihåg att byta mer en när tre år har gått . 

Har dock mens ofta men de börjar bli bättre så kan ha upphåll en dag eller två

-Cissi-
0

#6 Den sitter rätt om den är i slidan :P P-spruta kan på värka benskörheten när man blir äldre så det är inget jag skulle rekommendera

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

hugoochip
0

8# Ja det är ju lite det jag är ute efter, att slippa komma ihåg det :) Men vill inte ha så mycket mens dock :/ 9# Haha okej, svårt att misslyckas med andra ord! Ja, jag läste det också..undviker nog det. Hormonspiral verkar väldigt bra, någon som haft?

[Tilde]
0

#4 Ja kanske, det är en väldigt vanlig bieffekt att man slipper mensen :) Jättehärligt! Ja ojojoj det är sååå skönt att slippa oroa sig om man missar ett piller. Glömde en gång att ta piller i över ett dygn, men fick inte minsta tecken på blödning. Så de 36 h stämmer verkligen. 👍

Tina-A
0

#10: Spiral ska vara toppen, men det är inte alla som får det om de inte fött barn innan. En del barnmorskor verkar godkänna det ändå och sätta in spiral trots att man inte fött barn, medan andra säger att man inte får om man inte fött barn innan.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Bolten]
0

Jag har P-stav och är kanon nöjd med det =)

[erikam]
1

#10 Dock så är det ju inte bara p-stav och inte heller alltid p-stav som ger mycket mens. Preventivmedlen och kroppen bidrar till hur man kommer reagera, det är ju individuellt. Vissa som har p-stav får ordning på allt på direkten och andra tar det längre tid för.

Jag äter också cerazette och hade mens var och varannan dag i tre månader. Nu börjar den äntligen komma i ordning och nu har jag mens som vanligt en gång i månaden (hoppas ju såklart den försvinner helt, men det är inte säkert för alla). Dessutom kan man ha mens många fler månader än vad jag hade av exempelvis cerazette och andra sorters preventivmedel. Man får helt enkelt testa sig fram och se vad som passar en själv och ens kropp bäst.

Har man svårt för att komma ihåg sina piller är kondom det bästa alternativet, vilket såklart är det bästa i övrigt också eftersom det skyddar mot könssjukdomar.

Fridaaaa
0

Jag har p-piller, cerazette.
Vill ha bra skydd och kunna kontrollera mensen med (nu har jag dock ingen pga dessa pillrena).
Plus lite andra anledningar vill jag ha p-piller också 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cochon
1

Jag har P-stav och det funkar super för mig, rekommenderar det varmt. Har inte haft några problem med den, inga större i alla fall och jag satte i den i julas. Efter någon vecka med staven fick jag blödningar som varade i en dryg vecka, efter det har jag haft två olika dagar med bruna flytningar annars: helt fritt. Jätte skönt! =D Jag menar under sju månader har jag haft "mens" i knappt 2 veckor, det klagar man inte på. 😃 I övrigt har jag haft en dag då jag var deppig och grät av ingen anledning alls, det var bara hormoner som spökade. Men som sagt p-stav är chill och för min del har det inte blivet några förändringar mer än dem som jag har nämnt ovan. =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Frosstis
1

Jag har fått cerazette och hoppas innerligt att jag inte kommer få mens :S

Fridaaaa
0

#17 Du kan få en del blödningar i början om du har otur, jag fick 3 mens på rad, med bara 2 veckors mellanrum ungefär knappt.
Men sedan vips, borta 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gimbergsson
0

Jag äter p-piller, prionelle 28 heter dem. Man ska ta dem ungefär samma tid varje dag, jag brukar ta dem mellan 8 och 11, allra oftast där runt 10 på morgonen och det fungerar bra. Jag gillar att om man skulle missa att ta ett piller någon morgon ändå har en 12 timmars period på sig att ta det och ändå vara fortsatt skyddad. Dessa har fungerat bra för mig, lite humörsvängningar och illamående har jag dock fått men det kan jag leva med. :) Mensen kommer i ungefär tre till fyra dagar efter tredje sockerpillret på kartan. Ingen mensvärk eller riklig blödning.

hugoochip
0

19# Jag hade också Prionelle 28 innan, men de påverkade mitt humör till det sämre alltför mycket tyvärr. Blev jättedeppig :(

Gibzon
1

Jag har hormonspiral, både positiva och negativa grejer med den.

Den håller 5 år och man behöver aldrig tänka på någonting, den sitter där den ska och man är skyddat. Så det är ju otroligt skönt, och att den sitter i så pass länge! :)

Det negativa är väl att det gör sjuuuuukt jävla ont att få den ditsatt. Smärtan går inte att förklara, men skulle tyvär aldrig göra om det..
Orgasmer blir mycket mycket svagare, för mig iaf och har även läst att de hänt andra!

Min syrra körde på p-stav hon blödde konstant i över ett halv år, hon tröttna och tog ut den.

Gimbergsson
0

#20 Vad tråkigt, men samtidigt så finns det ju hur många sorter som helst som tur är, det finns någon sort för alla liksom :) eller annan preventivmetod.

[majaliljeberg]
0

#6 Vet inte hur gammal du är men jag har läst att det är 19 årsgräns på p-spruta pga benskörheten och den höga hormondosen :)