Finnar
Hej Jag är en tjej på 13 år. Som har haft finnar som ett problem ganska länge. Men aja. Nu när man snart börjar skolan igen tänkte jag höra med er som använt "Stioxyl" Finns det på apoteket? eller vet ni något annat bra som torkar ut finnarna som finns på apoteket. Tack iför hand för svar :)
ät inte fet mat, tvätta ansiktet 3 gånger om dagen, tvätta händerna innan du rör ansiktet och använd helst inte smink. inga produkter alls. då tillverkas inte det så mycket talg för att hålla huden fet, och då bildas inte finnar. hjälper för mig då jag hade problem innan, men nu är det sällan. :)
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
Att dra ner på mjölkprodukter kan också minska mängden finnar. Min vän hade svår acne men blev mycket bättre genom att utesluta precis all mjölk ur kosten. Men man måste ju inte ta bort allt om man inte har så mycket, det kan räcka med att dra ner. Laktosfri är inte heller okej
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
drick MASSA vatten :)
Okej tack för svaren :)
Ha inte hår i ansiktet om du har fett hår, eller om du använder hårspray, hårgele eller liknande.
-
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Akne/
"Akne har ingenting med oren hy att göra. Att tvätta sig extra mycket hjälper inte, eftersom akne inte beror på dålig hygien. Det räcker att tvätta ansiktet morgon och kväll. Man kan använda en mild tvål eller ansiktstvätt för fet och finnig hy."
"Om man lider av sin akne kan den behandlas. Det finns bra behandling att få, både receptfri och på recept. Eftersom det finns så många olika sorters akne är det viktigt att man får rätt slags behandling."
"Det finns däremot forskningsresultat som visar på ett samband mellan graden av akne och högt intag av mjölk eller mat med högt glykemiskt index, GI. Högt GI betyder att maten höjer blodsockret snabbt. Märker man att något i maten förbättrar eller försämrar ens akne, ska man lita på det."
"_Det är viktigt att undvika feta krämer och oljor i ansiktet, eftersom de kan täppa till talgkörtelns mynning och förvärra akne.
__Om man har finnar ska man inte klämma på dem, eftersom talgkörteln kan skadas och inflammationen bli värre. Många tycker att deras akne blir bättre under en solig sommar. Det går inte att vetenskapligt bevisa att motion eller solljus hjälper, men att röra sig ute i frisk luft och sola försiktigt utan att bränna sig ger oftast bättre hy.
_Många tycker det är jobbigt med akne, särskilt i ansiktet, och vill gärna täcka den med till exempel smink. Smink i sig har inte visat sig orsaka akne men huden kan bli ännu mer irriterad av olika ämnen, därför kan det vara bra att vara försiktig. Däremot finns det täckande stift för fet och finnig hy som man kan använda."
"ät inte fet mat…"
Varför? Visserligen så gör man ett smart val i att undvika transfetter då dessa har ett flertal negativa hälsoeffekter. Dessutom bör man möjligtvis minska intaget av Omega-6 då detta har en stark proinflammatorisk effekt och istället öka intaget av Omega-3 som har en mer antiinflammatorisk effekt. Men att man skall undvika fet mat per se förstår jag inte.