Usch vad jag hatar mig
Hej, jag förväntar mig inget svar på detta inlägg, måste bara skriva av mig innan jag blir tokig..
Jag är snart tretton och jag bokstavligt talat HATAR mig själv.. Jag har INGET självförtroende.. När jag gick i ettan-fyran hade man "mål" i skolan som man satte upp på bänklocket så man skulle tänka på att förbättra det hela tiden, mitt första va "få ett bättre självförtroende". Det målet har jag inte nått upp till än. Så fort jag försöker tänka "positivt" och försöka se bra saker hos mig, känner jag mig bara som ett jävla ego och kommer alltid fram till att det inte finns något bra med mig. Jag försöker trösta mig med att det inte är mitt fel att jag är ful men jag mår knappast bättre av att skylla min hemskhet på någon annan.. Det enda som faktiskt får mig att må bra är DJUR.. Jag rider sedan sju år tillbaka och jag skulle inte kunna tänka mig ett liv utan hästar, för de finns där och stöttar mig och får mig att skratta och de dömer mig inte som alla andra..
Jag har vänner, men inte där jag bor. Alla utom EN av mina vänner bor två till fem mil ifrån mig och jag vill flytta till de men självklart går det inte.. De försöker få mig att se bra sidor av mig själv, men när de går runt och är söta och smala och snälla osv så känner jag mig bara ännu sämre eftersom att jag slösar bort deras tid..
Skulle jag räkna upp allt som är fel med mig skulle listan bli oändlig och ingen skulle orka läsa den..
Varför måste alla vara perfekta utom jag?
Hur ska jag kunna känna mig fin när alla klädaffärer är anpassade för folk (i min ålder) som är 1,60 långa, smala om stickor, inga ben/höfter och skostorlek 37? Jag själv är 1,78, HAR höfter, former och skostorlek 43.. Inte fan är det kul..
Det som gör att jag orkar gå i skolan och kämpa (för att bli veterinär) är typ Taylor Swift och hästar och mina egna djur..
SNÄLLA NÅN LÅT MIG SLIPPA VARA VÄRDELÖS!!!!
//doge
Du är inte värdelös. Ingen är perfekt. Kram
Sluta tycka så synd om dig själv och ryck upp dig är mitt råd! Den enda som tycker att du är värdelös/ful/o.s.v är du själv, så bestäm dig helt enkelt för att vara bäst i hela världen! För det är du! Bäst i världen på att vara du! Och vi ser olika ut av en anledning. Dessutom, tror du att det är så himla kul att bli kallad "för smal" eller "smal som en sticka/pinne" hela tiden? Ibland gör det lika ont som att bli kallad "tjock".
Kanske gav dig lite perspektiv :) (O.b.s jag kan låta väldigt… taskig (?) i mitt sätt att skriva det, men ta det inte så :))
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hellre för smal än för fet…
//doge
Det gör ont i mig när jag läser!
Ingen ska känna som du gör. Det finns inget "perfekt", och ingen som är det heller!
Jag slår vad om att 99% av de personer du kallar perfekta har något de försöker dölja. Kanske en tå de har komplex över, eller kanske en sned tand?
Jag är 152 cm och 15 år. Inte så kul när lillsyrran växer om en heller… Men jag har accepterat det. Det är fint att vara kort, det är fint att vara lång.
Du är unik :) Glöm inte det! Slår vad om att många skulle vilja ha din längd.
Att alla i din ålder är 160 cm långa och smala som stickor är inte sant! Långt ifrån!
Helt ärligt nu. Jag tror att du trycker ner dig själv. Och det är så synd! Du är säkert en toppentjej, problemet är bara att du själv måste inse det! Dina vänner är inte med dig för att de tycker synd om dig, en sak jag är helt säker på :)
Vet inte riktigt vad jag ska säga mer!
Kram på dig! ❤️
#3 nej, faktiskt inte. Det gör lika ont att bli kallad för smal som för tjock, tro mig. Så nej.
Och som många säger, ingen är perfekt.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 Nej, det gör det inte. Det gör nog lika ont, folk tror det är positivt att säga ''guuud va smal du är!'' men JAG, JAG tar illa upp faktiskt när folk säger så.
#3 nej, jag är 175 och väger typ 45 kg. jag är verkligen pinnsmal. jag får ofta höra "gud vad smal du är", "du borde äta mer" osv osv.. DET är inte roligt att höra hela tiden. det har till och med fått mig att få dåligt självförtroende över mig själv. jag skulle själv önska att jag gick upp mkt mer. MEN jag har lärt mig att inte ta åt av sånt och jag har lärt mig att tycka om mig själv. du ska inte tänka att vi som är smala är perfekta. det finns ingen som är "perfekt" det är bara från person till person vad dom tycker. du ska helt enkelt lära dig själv att tycka om dig själv och inte trycka ner dig. det är det viktigaste i livet att man själv ska vara nöjd över sig. för hur ska andra kunna tycka om en om man inte ens tycker om sig själv? fundera på det.
kanske låter lite elak när jag skriver, men ta det inte så. vill bara hjälpa dig :)
När nån säger något och det är negativt menat (behöver inte ens vara illa menat, bara att du tar det som negativt) blir du sårad, det spelar ingen roll om de anväder ordet smal eller tjock.
Jag har haft många kompisar som känt som dig , typ dagligen klagar på deras utseenden och kroppar. Och där står jag 150 cm lång , 16 år och lite mullig och är jättenöjd över mig själv. Jag tackar gud för att jag finns och att jag ser ut som jag gör , jag tvekar aldrig på mig själv och hur jag ser ut för jag är jätte tacksam och jag tycker jag ser bra ut , tvekar jag så är det i ca 2 min sen rycker jag upp mig själv och inser att jag är vacker. Jag tänker på detta viset för alla är olika. Jag skulle inte vilja se ut som den typiska svenska tonårstjejen för jag vill inte vara som alla andra. Och min självsäkerhet och glädje utstrålar verkligen. Jag tänker inte på mina fel utan framhäver det jag gillar 🙂Du är säkert jättefin och ska inte tveka på dig själv! Man lever bara en gång och livet är för kort för att oroa sig över hur man ser ut 🙂Man ska bara ha kul med livet och verkligen inte jämföra sig med andra för dina kompisar har säkert grejer med dom själva som dom avskyr , men nått som verkligen hjälper enligt mig är att skaffa nya snygga kläder 🙂 testa nya hårstilar/hårfärger osv 🙂
#9 det var riktigt bra sagt :) håller med helt :)
#9 Bra inställning! 👍
😃👍
Du ska inte känna såhär.
Och vet du, om du så gärna vill vara snygg och fin i andras ögon. Då måste du börja gilla dig själv och vara stolt i din kropp. För en som är 'fulare' enligt mig, kan vara såå mycket snyggare än en som är 'snyggare' egentligen. Utstrålningen är allt, jag lovar! Så gå ut nu och visa världen att du är bäst och vackrast så kommer dom tycka desamma! Det är en sak som är säker!
Kram på dig, det blir bättre!
Don't just sit there and hope to become something, fight for it.
vännen du är bra dom du är du söt de är vi alla.
Ni vet inte hur jag ser ut, tack för att ni försöker få mig må bättre men när ni inte vet hur jag faktiskt ser ut så vet ni inte hur det är..
//doge
Vännen du ska veta att du är lik alla andra. Var inte nöjd med min vikt men sen kom jag på att jag är lagom tjock och ändå fin även hur stor jag är #15
#15 jodå, jag förstår precis. Men det är helt enkelt bara att bestämma sig att man är bra på alla sätt och vis, oavsett utseende :) vi alla är olika, och kan inte rå för hur vi ser ut. Men alla har vi också olika värderingar på vad som är sött/fint och inte, det finns alltid dom som tycker illa om en. Men det finns oftast fler som gillar en för den man är :) Det jag säger är att det som någon tycker är mindre fint/attraherande/u name it, tycker någon är alldeles underbart :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
INGEN ÄR PERFEKT!
Istället för att tänka på allt du har skrivit om, tänk istället på dina bra sidor! Jag slår vad om att du t.ex. rider mycket bättre än alla de "perfekta" tjejerna! Var stolt över vem du har varit, vem du är och vad du kommer att bli, oavsett vad! 🌺
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
Alltså varför är ni så snälla? .__.
//doge
#19 vad tror du? Varför skulle vi inte va det?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#19 Vi är som en familj, vi tar hand om varandra! Alla människor är guld värda och du ska inte känna dig mindre än så! 🙂
Det är fint att vi ser så olika ut, tänk hur tråkigt allt skulle vara annars. Jag älskar hur alla är unika, för vem vill vara en kopia egentligen? Alla har sig egna grej and you just gotta work it! :)
Istället för att säga "ingen är perfekt" så brukar jag säga att alla är perfekta istället. 🙂
#19 Varför skulle vi inte vara snälla? 😮
Inte ens två enäggstvillingar är exakt likadana. Ändå om jag inte vet vem du är eller hur du ser ut så vet jag att du är vacker. Jag har haft sjukt dåligt självförtoende. Det var en tjej på våran skola som föddes med ett öga och två fingrar på ena handen. Ingen ville vara med henne för att hon såg ut så. jag blev bästa vän med henne och jag känner verkligen inte någon annan som är snällare än henne! Sedan flyttade hon till min klass och fick massvis med vänner.
Frida
För att bygga upp sin självkänsla gäller det att lära sig tänka positivt om sig själv. Många ungdomar idag har väldigt svårt för det. Allt fler ungdomar mår dåligt och jag tror att väldigt mycket av det grundar sig i dåligt självförtroende och framför allt dålig självkänsla. Många ungdomar rent utsagt mobbar sig själva varje vaken minut. Vem skulle inte må dåligt av sådan psykisk tortyr?
Många fastnar i ett negativt tänkande," Jag är då dålig, jag är så ful och Jag klarar ingenting".
Då gäller det att försöka bryta dessa tankar. Man måste tänka "hjälper det mig att tänka såhär?" "är det verkligen sant att jag inte kan någonting?"
Man måste försöka analysera och reflektera om det negativa man tänker verkligen är rimligt och om det stämmer.
Många med dålig självkänsla försöker bygga upp den genom att få bekräftelse eller snälla kommentarer från andra människor. Man sätter ofta en väldigt hög press på sig själv och man vill gärna överprestera för att bli "bäst".
Men med detta kommer man ingen vart. För den dåliga självkänslan finns kvar i botten och hur mycket beröm och snälla kommentarer man än får så kommer den dåliga självkänslan förr eller senare göra sig påmind igen. Den enda vars snälla kommentarer och beröm som egentligen räknas är den som kommer från dig själv
.
För att må bra och vara trygga i sitt jag måste vi lära oss att inte mobba oss själva. Det krävs mycket övning och tålamod för att kunna bygga upp sin självkänsla. Men det går.
Först och främst måste man lära sig att känna igen och skriva ner de självkritiska tankarna och förstå i vilka situationer som dessa tankar uppkommer.
Nästa steg är att lära sig förstå varför dessa tankar inte stämmer och börja "försvara dig själv". När du till exempel får en tanke om att du är värdelös så måste man tvinga sig själv att tänka att det är en orimlig tanke. Att man faktiskt inte är värdelös utan man har faktiskt gjort många bra saker.
Sedan kommer vi till det allra viktigaste steget för att bygga upp sin självkänsla. Att berömma sig själv! Att lära sig tycka om sig själv, sätta värde på det man gör och att lära sig tycka om sig själv för precis den man är både inuti och utan på.
För att klara detta steget finns det små knep man kan ta till.
*Skriv upp fem saker du gillar hos dig själv varje kväll innan du ska sova på en lista. Det kan vara allt ifrån din ögonfärg till din förmåga att ta hand om djur. I början kan det vara svårt att komma på fem saker. Om du inte kommer upp i fem saker så gör det ingenting. kritisera inte dig själv om du inte når upp till målet direkt.
*Klanka inte ner på dig själv om du gör ett misstag. Alla människor gör fel i bland och det är på det viset vi lär oss. Ibland gör man fel men det gör inte att vi ÄR fel.
*Säg något snällt till dig själv varje gång du ser en bild av dig. Här kan du ta användning av din lista med positiva saker du skrivit.
*Börja varje morgon och avsluta varje kväll med att försöka se dina positiva sidor. till exempel att du är snäll, omtänksam, trevlig, artig, generös, och pålitlig.
*Försök att vara mer positiv överlag. Börja varje dag med att förvänta dig att bra saker kommer hända. Lägg märke till att som är bra. Till exempel att solen skiner, du ser ett sött djur, Det är din favoritmat i skolan eller att du får se ett avsnitt av en bra tv-serie. Ju mer du fokuserar på dessa bra saker desto bättre kommer du att må. Detta kan du också lägga till i din lista genom att skriva upp fem saker som varit bra med dagen.
Många gör misstaget att låta en negativ händelse förstöra en hel dag, så varför inte vända på det och låta en positiv sak göra dagen jättebra?
Slutligen
*Jämför dig inte med andra. Den enda du någonsin ska jämföra dig med är dig själv. Du kan inspireras av andra. Men du ska inte känna dig sämre än någon annan bara för att dem kan något bättre än vad du kan. Alla är vi olika bra på någonting och de flesta av oss är aldrig bäst i någonting. Det innebär inte att vi är sämre än andra.
Gör man dessa övningar varje dag så tränar man upp sitt självförtroende. Många tror att självkänsla är något man föds med. Men så är det inte. Självförtroende är något man måste träna upp och fortsätta att träna för att ha kvar. Efter ett tag går det på mer automatik. När man tränat sig länge nog tänker man positiva tankar istället för negativa.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Jag har inte läst igenom tråden men här ska komma några visdomsord från mig till dig. Jag är snart 27 och jag har pratat med väldigt väldigt många genom åren som mår dåligt. Alla har saker de hatar om sig själv. Fråga dina kompisar så får du se. Och väldigt väldigt VÄLDIGT många i din ålder mår dåligt över sin kropp. Den kommer förändras mycket och mycket som händer inuti då man går från barn till vuxen under tonårstiden.
Jag kände mig som du gör nu. Jag kände mig ful och hemsk och vidrig. Men jag var åt andra hållet, jag var för benig. Då man är benig tycker folk att det är fritt fram att kalla en benrangel, benget, äcklig att ta i och andra saker. Det var jättejobbigt men då man inte rår för sina gener så accepterade jag att jag är smal. Jag behövde inte tycka om mig, men jag skulle iallafall acceptera mig som jag blev.
Du säger, hellre för smal än för fet. Det är inte sant, båda är lika hemskt. Jag hade en ätstörning i flera år pga viktkommentarerna jag fick medans jag försökte hitta vem jag var och alla tjejer jag pratat med som haft en ätstörning och inklusive mig själv har kronisk värk i leder. Varför? För att kroppen måste hitta energi nånstans och tar från ledvätskan. Det är nåt media och annat aldrig tar upp. De säger att smal är viktigt och vackert. Nej. Hälsosamt är vackert. En kvinna är byggd och gjord att ha kurvor och former. Att vara för smal är inte attraktivt, tro mig. Fick otroligt många kommentarer om det.
Då jag äntligen fick upp vikten fick jag ord som "Vad FRISK du ser ut nu!" vilket jag såklart tog fel även om jag visste vad det menades betyda.
ALLA har problem med sitt utseende. Varför tror du alla sminkar sig, kändisar opererar sig och så vidare? De är inte nöjda. Det är NORMALT att inte vara helt nöjd med sig själv, för ingen är perfekt.
Vad du KAN göra däremot är att kolla efter vad som får dig att må bra. Hobbies och andra saker du tycker om. Vad för mat gillar du? Vad vill du göra med ditt liv? Vilka upplevelser vill du uppleva innan du är gammal? Och viktigast av allt? Vad är du duktig på? Alla har saker de är duktig på.
Vi svenskar är uppfostrade att inte skryta eller ställa till med besvär. Det är nåt du ska ändra på. Skrytandet alltså. Varje gång du gör nåt väl och duktigt, säg i ditt huvud "Fan vad jag är bra!" eller nåt annat som du skulle sagt om din kompis just klarat samma sak. Och med det menar jag inte "För henne hade det varit skitlätt, varför är det så svårt för mig?" Nej jag menar ifall det hade varit lika svårt för henne och hon gjort samma sak, vad hade du sagt då? Förstår du?
Då du får en komplimang, säg tack! Inte "nej jag är ful" eller annat. Sluta nedvärdera dig! Det får dig bara att må dåligt och hjälper ingenting alls. Och istället för att koncentrera dig på de saker du hatar med dig själv, vad tycker du om med dig själv? Har du fina ögon? Har du fina ögonfransar? Har du vackra naglar? Har du vackert hår? Det finns nåt du tycker om hos dig, mer än du tror!
Var inte rädd att prata med dina föräldrar, vänner och lärare om hur du känner. Din mamma var i din ålder en gång i tiden och kan säkert ge dig några visdomsord. Skaffa nån att prata med innan du mår så dåligt att du skäms över hur du tänker. Jag vågar lova dig, dina vänner ogillar sina utseenden med! Säg hur du känner och du kommer bli förvånad över deras reaktioner. :)
Om du känner att du inte har någon att prata med, var inte rädd att skicka mig ett meddelande. Jag svarar direkt jag ser det!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Har också haft väldigt negativa tankar om mig själv…. min barndom löste ut det. Har en pappa som drack och en mamma som är psykisk sjuk. De negativa tankarna kom mycket från pappa som alltid sa negativa saker och fortfarande gör det. Har inte fått kärlek och omsorg av de. Inga kramar eller fina ord som de flesta föräldrar ger sina barn. I skolan var jag retad och mobbad för hur ful jag var osv. Bara för att jag var annorlunda och hade en väldigt konstig uppväxt och missade mycket som andra i min ålder lärt sig och upplevt. Fick min stödfamilj när jag var 12 år… vi hittade på saker de gjorde allt för att jag skulle må bättre och tycka om mig. Nu är jag 18 år och det har hjälpt sjukt mycket! :) Jag behövde personer som tyckte om mig för den jag är och jag tror att alla behöver såna personer runt omkring sig.
…
//doge