Gastroskopi
Imorgon ska jag göra en gastroskopi för första gången, och jag är livrädd. Är det någon som gjort en gastroskopi och som kan berätta hur allt går till?
Alla jag pratat med säger att man får kväljningar och att man vill spy - och det är därför jag ska göra en gastroskopi vilket gör mig extra nervös över hur det kommer kännas. Jag ska be om att sövas istället för att bara ges lugnande.
Sedan november har jag haft extremt känsliga kräkreflexer. Det har inte bara hänt en gång att jag stått utomhus i buskarna och kräks på promenaderna för att jag fått in ett hårstrå i munnen eller lite för mycket luft i svaljet. Borsta tänderna var bara att glömma vissa dagar då jag oftast satt och grät över toaletten.
Lukter klarar jag inte heller - har grannarna lagat mat när jag går i trapphuset är det bara att springa tillbaka in igen.
Otillagad mat gjorde mig illamående och gav kväljningar, vilket resulterade i att jag inte kunde äta under den perioden det var som värst och jag gick ner 10 kg på 1.5 månad. Jag har även fått rusa ut ur mataffärer när jag känner att jag behöver spy över att se all mat.
På min senaste tandläkarundersökning fick jag beskedet att mina tänder är sönderfrätta av att jag kräks så mycket, hade hon inte vetat att jag var sjuk hade hon tagit förgivet att jag hade anorexi eller bulimi sa tandhygienisten.
Är det någon som haft liknande symptom? Jag känner mig verkligen begränsad, ibland vågar jag inte gå ut eftersom jag inte vill spy offentligt.
Kan tillägga att jag under flera års tid har lidit av depression och panikångest och min läkare har funderingar på om det kan vara magsår pga detta, men syns magsår även om dom läkt?
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Jag har tyvärr inga lugnande ord att ge. Min syster var tvungen att gå igenom en gastroskopi och det var det värsta hon hade gjort… Hon höll på att kräkas och det sved i halsen av gastroskopet. Men hon klarade det i alla fall! 🙂 Hon fick veta att hon hade en inflammation, så det var absolut nödvändigt att kolla i magsäcken.
Jag tror att magsår lämnar ärrvävnad och i så fall ser de ju det under ingreppet. Jag hoppas verkligen att ni får reda på vad som är fel så du kan få hjälp! Styrkekramar! 🤗
Jag blev sövd. Det var jättebra. Kändes på ett ungefär som att svimma. Allt var över på ca 15 minuter.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Det gick jättebra! Jag blev sövd så jag märkte ju ingenting.
Nu efteråt har jag rätt så ont i halsen och jag var bedövad i svaljet rätt länge vilket känns ungefär som att ha en halsböld. Har även rätt ont i armen då min infart krånglade en hel del..
Dom hittade iallafall ingenting som var något som behövde behandlas. Dom tog några biopsier som jag får svar på om ett par veckor och även ett par rör blod.
Han såg lite ärrvävnad från magsår så förmodligen var det det jag hade 🙂
Känns superskönt att ha det gjort iallafall, tack för era svar! :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Vilken tur att det gick så bra! :) Skönt att bli sövd i alla fall och att du var frisk 🙂