Bra frukost
De tror ja väl :)
Vet inte hur gammal, vad du väger och lång du är men mår du bra av det så är det väl bra? Lite för lite kanske men, ja, det är väl upp till dej antar jag? 👍
Jag är ca 170 cm och väger 65 kg. Jag tar en till 2 mackor beror när jag vaknar och vad jag ska göra. vad skulle jag lägga till tycker ni
#3 Gröt, fil+flingor eller kanske en till macka? Beror på vad du gillar och hur hungrig du är just då 🙂
Oj, läste lite fel.. Men känner du att du inte blir mätt av det?
Om jag ska vara petig så är bröd inte bra för kroppen, speciellt inte om det är gjort på vetemjöl, då vete är inflammatoriskt. Äpple innehåller dessutom massa socker (fruktos), så det är bättre att byta ut äpplet mot grönsaker så som paprika. :)
Ost är däremot nyttigt och det gör så man håller sig längre utan att bli hungrig. Mjölk är också bra. 👍
Min frukost brukar bestå av stekt bacon (ska dock vara ett speciellt märke) och ägg, håller mig fram till kvällen på det. 😃
Hej
- Emil
Mjölk är bra, ska helst vara laktosfritt om man vill ha lite nyttigare. Frukt är bra att äta men lagom mängd. 1 äpple om dagen är ingen fara. Ost är bra och macka beror på vilken sort. Havregrynsgröt är bra,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Helt okej för en växande tonåring! Lättmjölk är bättre än annan mjölk. Frukt är bra och det rekommenderas att äta 5 frukter eller grönsaker om dagen och det sockret som finns i frukt är absolut ingen fara. Det är den här LCHF hysterin som påstår att frukt är dåligt men det stämmer inte överrens med långsiktig forskning. Vi äter för lite frukt och grönsaker så kläm du några frukter och en del grönsaker om dagen, totalt minst 500g är rekommendationen!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#9 Nej, fetare mjölk är ju bättre än lättmjölk! Då blir man mättare och äter inte lika mycket annan mat heller :) Plus att animaliskt fett bara är nyttigt. 🙂 Och jo, fruktos är farligt socker! Det är det sockret som är i läsk och grejer och det är det man blir tjockast av. Självklart ska man inte sluta äta frukt, men det är nyttigare med grönsaker.
#8 Varför är laktosfri mjölk nyttigare? 😮
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
#10: Nej, fetare mjölk är inte bättre än lättmjölk. Mjölk innehåller fel sorts fett, den fett som är dålig för kroppen. Lättmjölk innehåller samma vitaminer som fet mjölk men mindre av de dåliga fetterna.
Läs gärna mer på livsmedelsverket;
"Rådet att dricka lättmjölk gäller alla oavsett ålder och kroppsvikt och syftar inte i första hand till att minska intaget av kalorier, utan av mättat fett."
http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/kostrad/barn/#Enhalv
Kostråden för alla över 2 år är densamma som för oss vuxna. Många har missuppfattat det här med fett och jag tror mycket är på grund av LCHF hysterin. Folk trycker i sig fett och tror att fett är bra. Det är skillnad på fett och fett. En del sorts fett är bra, annat är dåligt. Feta mjölkprodukter är en av de fetterna som är dåliga så måste man dricka mjölk är det lättmjölk som råds. Det är det långsiktig forskning stödjer och rekommenderar.
Ja, grönsaker är nyttigare är frukt men frukt är också nyttigt och det finns inga som helst råd som avråder från frukt. Även här kan du läsa på mer på livsmedelsverket, bara söka på frukt. Rådet är 500g frukt och grönsaker per dag.
#11 har något med just laktosen att göra. Bland annat min pappa som berättat det :) minns dock inte allt
#12 De tror heller inte att kolhydrater så som vetemjölsprodukter är onyttigt, men det visar lång forskning att det absolut är. Så jo, animaliskt fett är det bra fettet (också det som finns i ost). 🙂 Jag rekommenderar boken Matrevolutionen för att visa hur länge man har varit inne på rätt spår, men hur många gånger som man har slagit ner idén för den går emot vad man tjänar pengar på.
Livsmedelsverket litar jag inte alls på. De trodde ju för bara några år sedan att man skulle äta fettsnålt och nyckelhålsmärkt. :P
LCHF är ingen hysteri, utan det har man som sagt länge vetat om, men världen börjar nu äntligen fatta vad det innebär. TS kan gå in på Kolhydrater iFokus och läsa lite och avgöra själv. 🙂

#10, gällande animaliskt fett är det åsikter som verkligen går isär. vissa påstår att det är det bästa, medan annan forskning tyder på att det är det fettet som ställer till mest bekymmer i våra kroppar. andra fakta gällande just det animaliska är att det är en bidragande orsak till cancer i tjock och ändtarm, och att vi därför måste dra ner på vårt köttätande. vad hela den här LCHF-yran gör med våra kroppar i längden med högt intag av fett har man ingen aning om. men det är en helt annan diskussion.
fruktos är inget farligt socker. inget socker är farligt. zombies är farliga. bara för att fruktos används som sötningsmedel innebär inte det att det är farligare än något annat, och det mesta är dåligt för oss i överdrivna mängder.
Princess tårta, vanilj munkar och läsk!!! blir inte bättre än så😃
Så du menar att inflammationer är dåliga? Vatten kan rubba saltbalansen i kroppen, skall vi undvika vatten nu?
Medelvärdet av innehållet av kolhydrater i äpple är 6,6g, varav 3,5g består av fruktos. Rekommenderat är ett intag av max 50g fruktos per dag, något som troligtvis är högre om individen har en hög fysisk aktivitet.
Jag förstår verkligen inte hur laktosfri mjölk är "nyttigare". För oss som är laktosintoleranta är det självklart bättre än vanlig mjölk.
Nej, 5 frukter om dagen rekommenderas inte.
"Vi behöver ungefär 500 gram frukt och grönt per dag, vilket är betydligt mindre än vad många äter. 500 gram motsvarar exempelvis tre frukter och två rejäla portioner grönsaker. Hälften av grönsakerna bör vara fiberrika grönsaker, till exempel morötter, broccoli, bönor, kålrot eller vitkål."
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Vuxna/
"Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna äter cirka 500 gram frukt och grönsaker varje dag – ungefär hälften frukt och hälften grönsaker. En dagsranson kan till exempel vara tre frukter och två rejäla nävar grönsaker. Det är bra om hälften av grönsakerna är ”grova”, som morötter, broccoli och vitkål och välj gärna både färskt och fryst!"
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Vuxna/Frukt-och-gront-/
"Det är det sockret som är i läsk och grejer och det är det man blir tjockast av"
Det tror du väl inte på själv?
"Mjölk innehåller fel sorts fett, den fett som är dålig för kroppen."
Allt är dåligt för kroppen på ett eller annat sätt, syre t.ex. Det finns ingen ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar vid högt intag av mättade fetter (http://ajcn.nutrition.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.full.pdf+html), men de har negativ påverkan på insulinkänsligheten bl.a.
Vill bara få fram att innan människan började odla vete och majs och liknande grödor, alltså när vi endast åt kött och kanske rötter, etc. så fanns inga autoimmuna sjukdomar så som reumatism. Det är något helt nytt hos människan. Sen finns det diabetiker som har blivit friska av att sluta äta pasta, bröd, ris, osv. 🙂
Alla har starka åsikter kring ämnet, så det är ju upp till var och en vad de vill följa och tro på. Jag var helt anti-LCHF innan jag faktiskt började läsa på om det och ta reda på mer, både från personer som lever en LCHF-livsstil och från forskning. Min mamma är väl det största beviset för mig, hon har blivit så mycket smalare och friskare på insidan sen hon slutade äta onödiga kolhydrater. :)
#14: Det är som sagt skillnad på fett och fett. Det finns bra och dåligt fett och livsmedelsverket har aldrig sagt att man ska ta bort det bra fettet. Det dåliga fettet kan man däremot vara utan. Det finns ingen långtidsforskning på hur LCHF som det äts idag påverkar kroppen. Det är bara korta teorier som blåsts upp. Javisst, förr har man ätit typ kött och grönsaker och rätt fett men det är inte riktigt så många äter lchf idag. Hur folk som äter så kommer må om tjugo år finns ingen forskning på. Det dagens forskning säger är att äta mycket rätt fett men lite av det dåliga fettet, tex att välja lättmjölk före fet mjölk. Jag tror på forskningen och jag ställer mig bakom de kunniga som forskat länge i ämnet. Vet du att det kommit en ny diet som innehåller i princip bara kolhydrater? Tror rekommendationen var ca 12 mackor om dagen för tjejer och 20 för killar. Ska tydligen vara mycket bättre för hjärtat än fel fett (mejerifett) som lägger sig runt de inre organen och skadar kroppen inifrån :-) men det finns ingen långtidsforskning på det heller så det tänker jag inte heller följa. Jag tycker det klokaste av ts vore att vända sig till aktuell forskning som baseras på många års efterforskningar. Inte hoppa på lfhc (nya dieten) eller lchf som inte har några studier på hur vi mår efter lång tids utsättande. Det är INGEN som vet hur dagens lchf påverkar kroppen på lång sikt, ingen forskning finns. Att råda folk till det då känns skrämmande, ingen vet hur det kommer gå.
Om man jämför med mig som inte äter frukost så ja, det bror väl som sagt på hur din kropp är bygd osv. Om du vill prova laktosmjölk så prova Valio c: Godare mjölk finns inte, och nej jag är inte laktosintolerant men jag dricker det ändå
Klart att laxen ska ha en jolle
#19 Som sagt, läs Matrevolutionen. Där står det om olika dieter genom tiderna som har försökt få fram vad LCHF står för. Det är alltså 100 år tillbaka i tiden.
Jag tror mer på erfarenheter och verkliga upplevelser än vad vissa forskare selektivt väljer att visa fram eller ta bort (många positiva LCHF-rapporter lämnas faktiskt i skuggan och göms undan för det går emot vad forskarna ville få fram).
Jag har exempelvis gått upp i vikt och fått mycket mer ont i lederna sen jag började äta kolhydrater igen, efter en fettrik diet som också var ganska snål på kolhydrater -då mådde jag prima! Så jag ska absolut börja med LCHF när jag har ekonomi till det. :)
Tirin: missförstå mig rätt! Det är jättebra att vara kritisk mot det man läser och inte tro blint på allt. Forskningen som finns idag KAN ändras, de kan göra nya upptäckter. Så jag tycker inte det är dåligt att du ifrågasätter livsmedelsverket, dagens forskning alltså. Däremot blir det svårt att hitta annan pålitliga källor eftersom de i så fall går emot forskningen idag.
#22 Hmm, ja kanske. Jag brukar inte direkt hoppa på varje grej som ny forskning visar, men just detta tror jag på också för det stämmer överens med hur vi som människor faktiskt var i början - levde utan pasta, ris, potatis och bröd, etc. Jag tror inte man ska ösa i sig fett i mängder, men att äta kött med gräddsås och grönsaker är i mina ögon betydligt bättre än att äta en pizza. 😛
Nåja, detta är ju en helt annan diskussion än vad tråden var menad för. TS får skapa sina egna åsikter kring ämnet och avgöra själv vad hon vill stoppa i sig för mat. 🙂

#18, å andra sidan, innan vi lärde oss jordbruk, vilket är ett antal 1000 år sedan, hade vi en medellivslängd på typ 30 år. de flesta av våra livsstilsrelaterade sjukdomer dyker upp mycket senare än 30 idag (du tog reumatism som exempel, och medelåldern för när reumatism brukar bryta ut idag är 55, kanske inte så konstigt att det inte var så vanligt på stenåldern :P). hur en människa på stenåldern mått på insidan om denne blivit dubbelt så gammal (vilket fortfarande är kortare än medellivslängden för en nutida människa) har man ingen aning om.
att en diabetiker mår bättre av att utesluta det som gör personen dålig tycker jag inte är speciellt konstigt, lika lite som att en laktosintolerant bör bli friskare av att utesluta laktos ur sin kost.
själv är jag för att minska ner mängden kött. sambanden mellan högt intag av just kött och cancer är alarmerande, och påverkan på vår miljö går inte att se förbi enligt mig. jagh ar läst på om LCHF, och jag tycker att det ska bli spännande att se hur den kosten kommer att ha påverkat våra kroppar om säg 30-40 år. vad gör det med våra blodkärl, exempelvis?
själv mår jag som allra bäst på helt vegetarisk kost. det är det enda som funkat mot min magkatarr.
#24 Självklart var medellivslängden väldigt låg för grottmänniskorna då de hela tiden utsatte sig för faror när de jagade och inte hade värme under vintern, osv. 😛
Lax vet man ju exempelvis är väldigt nyttigt och det är också extremt fett. Jag tror inte heller man ska äta för mycket rött kött, det innehåller ju nitriter och grejer. Min mammas blodkärl har blivit jättemycket bättre sedan hon började med LCHF i alla fall (hon hade en "tilltäppning" vid halsen som nu är bra).
Men i alla fall. Vi kan skapa en ny tråd och diskutera detta :)
#24: jag tror också på att minska mängden kött, det finns ju också forskning som stöttar. Tror du är inne på rätt spår och jag tycker också det ska bli spännande att se hur lchf påverkar oss på lång sikt, ska bli kul att få forskning på det. #25: lax är ju rätt, bra fett så det visar forskningen är bra.
#20 kör vi med på eller arlas :) de enda goda tycker jag hehe #17 kan tyvärr inte dela länkar, sitter vis mobilen. Men fått set förklarat av kunniga personer. Är något i laktosen som är lite sämre. Dessutom är ändå mycket mjölk per dag inte nyttigt ändå så
Laktos består av glukos och galaktos. I laktosfri mjölk så har laktosen redan spjälkats till glukos och galaktos genom tillsats av laktasenzym. Hos friska individer så sker processen i tunntarmen då kroppen kan tillverka enzymet. Hos laktosintoleranta så är enzymproduktionen nedsatt varvid denna spjälkning inte kan äga rum och måste ske innan konsumtion för att laktosen skall kunna absorberas i form av glukos och galaktos.
Jag kan verkligen inte se på vilket sätt spjälkning innan konsumtion är bättre än spjälkning kontrollerad av kroppen efter konsumtion.
Asså, jag tror faktiskt att en varierad frukost varje dag skulle vara det bästa. Kanske smörgås och mjölk en dag, ägg, grönsaker och juice en annan och kanske frukt och gröt en annan dag?🙂
#29: låter himla vettigt tycker jag :-) man varierar efter tycke och smak
Inte konstigt man blir förvirrad… 😐
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#16 De värsta är att de är ungefär vad jag äter till frukost vissa dagar, haha
Haha jag tycker det verkar nyttigt och bra xD
Jag äter våfflor och glass typ hela tiden till frukost
MYCKET bättre än min! (Jag äter ingen 🤔)