Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 13568 ggr
[Tilde]
2013-01-26 14:34
0

Dermatographia

Jag har precis kommit på att jag (förmodligen) har dermatographia (vet inte det svenska namnet), men det är i princip att man har överkänslig hud. Ett kännetecken är att huden reser sig och blir röd av bara ett litet rivsår.

Min hud är galen. Kliar jag lite för mycket på ett ställe (det behöver inte ens vara mycket) så blir ett stort område helt knallrött där jag har kliat. Jag har även fått utslag minst tre gånger av vanliga hudprodukter, i form av stora röda knottror i ansiktet. Hittar inte ens något liknande när jag googlar på allergiska reaktioner.

Jag blir även rödflammig i ansiktet av dålig luft, t.ex. när det är för kvavt i ett rum. Sen får jag kliande utslag när jag rakar benen om jag inte har massa raklödder och grejer, eller om jag vaxar benen - blä!

Råkar min sambo riva till mig, eller om jag har hållit i en kanin så har jag långa röda resta rivsår på mig.

Detta är ett exempel på dematographia och så blir det på mig:

Någon annan som har samma "sjukdom"? Och kanske vet vad det heter på svenska? :)

deleteduser
2013-01-26 15:08
17

Har en bästavän som också har samma åkomma, att sitta och måla på henne underhöll oss jättemycket när vi var yngre OskyldigFlört

[Tilde]
2013-01-26 15:26
0

#1 Hahaha typiskt xD Jag undgår helst det då det tar omkring en halvtimme eller liknande för allt att försvinna (om inte mer). Tungan ute

Duvethon
2013-01-26 21:24
0

Jag har också väldigt känslig hud, får röda utslag på ryggen (mestadels) men även mage, ben och armar. Kliar som fan men dessa utslagen kommer ibland så misstänker att jag kanske har någon typ av hudsjukdom..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[Tilde]
2013-01-26 21:39
0

#3 Kanske en allergi av något slag? Eller eksem (vilket är en slags allergi)? :/

Duvethon
2013-01-27 00:51
0

Har väldigt liknande utslag på bilderna ifall jag råkar cutta mig, dock i mindre skala. Lite obehagligt då utslagen kan komma i ansiktet från ingenstans..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[Tilde]
2013-01-27 09:59
0

#5 Hmm… De på bilden är från rivsår. River du dig i ansiktet (alltså råkar), eller hur får du såna märken där? :O

Frosstis
2013-01-27 10:39
0

Testat att gå till en läkare och visa hur det blir? Dom kanske vet vad det är och kan ge er en diagnos..

[Tilde]
2013-01-27 10:54
0

#7 Fast det är lite onödigt (speciellt om man är äldre och måste betala) eftersom det är en helt ofarlig åkomma. Tungan ute Lite intressant/konstig är den dock! Men om man bara får utslag utan anledning bör man kolla upp det!

Duvethon
2013-01-27 12:05
0

#6 Om jag råkar skära mig så får jag utslag 'runt' såret som ser ut precis så som på bilderna, börjar tycka det är obehagligt då detta kommer och går…

Har heller ingen anledning till att få mina utslag då jag inte börjat med någon ny parfym/kräm eller så, fick mina utslag för ett år sedan ca.

[Tilde]
2013-01-27 13:20
0

#9 Då kanske du borde kolla upp det. Får du inte alltid utåtbuktade röda utslag vid riv/skärsår så kanske det beror på hur rent såret är? :/ Utslaget tycker jag i vilket fall som helst att du kan ta upp med din husläkare. :)

Duvethon
2013-01-27 13:28
0

#10 Kollade med skolsköterskan för ett halvårsen ca, hon sa att det var femte sjukan. Riktigt dåligt, självklart visste jag att det inte var det… blir väl att jag åker till vårdcentralen någon gång snart då Glad

dermot
2013-01-27 13:55
3

Men va?! Hur kan det bli ankfötter och bananskal på huden sådär? :O

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tilde]
2013-01-27 14:42
0

#12 Haha de har ju rivit sig så det blir mönster. :P

dermot
2013-01-27 16:37
2

#13 Aaaah! *blondmoment* xD

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Gaiezza
2013-01-28 17:04
0

Min mamma har det.

Bacon, svaret är bacon. 

BunnyHope
2013-04-14 18:50
0

Min kompis för oxå "resta" rivsår jättelätt om man råkar riva henne. Jag som e lite evil brukar skratta när hon får sånt.

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

[MikeW]
2013-04-14 18:56
0

Min hud är ganska känslig tror jag.. Jag kan typ klia mig och så utan problem fast jag vet inte varför men jag får utslag när jag har legat eller fått mycket vatten på kroppen.

Ligger jag i typ ett bad då börjar jag bli röd på vissa ställen och det kan klia ganska mycket.

Min familj trodde det var tvålen först, fast jag har provat många gånger att lega i vatten utan någon tvål alls och fick ändå utslag.

Och det är inte att det är för varmt heller.

Jag har legat i både kallt, medel & varmt vatten och det blev fortfarande utslag =S

Ingen aning varför.

[Tilde]
2013-04-14 19:56
0

#17 Det finns ju folk som är allergiska mot vatten. Vissa får fjälliga blodiga utslag, medan andra bara för röda kliande fläckar, osv. Så det kan ju vara något sånt? Det är väldigt ovanligt dock.

Annars kanske du bara blir uttorkad :)

[MikeW]
2013-04-14 20:32
0

#18 Har sakt det till mina föräldrar att det kanske är något sånt att jag är allergisk men dom säger bara "nej det kan det inte vara".

Fast kan inte tänka mig vad det annars kan vara. Det måste ha något med vattnet och hur min kropp reagerar till det iaf.

It's weird :P

[Tilde]
2013-04-14 20:34
0

Kanske är vattnet väldigt kalkigt och du reagerar på det? Eller liknande.. :) Du kan ju gå till en läkare om du har problem med det.

[MiniPim]
2013-04-14 20:49
0

Blir det sånna märken på din kropp då? :oo

SÅ COOLT

[Tilde]
2013-04-15 09:43
0

#21 På min? Ja xD Fast ännu rödare typ. Du ska se mig om en kanin river mig, ser nästan livshotande ut! xD

[MiniPim]
2013-04-15 10:22
0

#22 :O läskigt! Men vad menar #1 med att måla på sin kompis? xD

[Tilde]
2013-04-15 11:40
0

Man kan ju "rita" saker, alltså rista in med något på huden (nageln i vissa fall) så blir huden irriterad och mönstret som man har ritat syns! Likt bilderna i #0. xD

Elida
2013-07-23 21:44
0

Hej!
Lite sent nu, men jag har (är född med den) sjukdomen du beskriver i texten. Lite läskigt, då det låter som att du pratar om mig, hur jag reagerar på saker och ting etc.
Den är dock absolut inte farlig, utan mest skrämmande och lite läskig.
Kul om man nu vet om en annan som kanske har samma sjukdom, har ALDRIG under mina snart 18 år träffat någon med samma sjukdom!

[Tilde]
2013-07-23 21:48
0

#25 Jaha, vilket sammanträffande då! 😃 Haha nej det är ju ganska ovanligt att reagera så kraftigt. Mitt har faktiskt blivit lite bättre på sistone, men huden reagerar fortfarande om jag bara drar nageln mot den. Jätteskumt att vara så känslig… Min sambo brukar mobba mig lite, haha 😛

Duvethon
2013-07-23 22:28
0

#25 och 26, Jag tror också jag har dermatographia. Min hud är överdrivet överkänslig, vissa dagar är värre än andra. Allt ni skriver stämmer in på mig, jag har googlat och googlat men dermatographia är den enda som stämmer 99%. Kan man gå till läkare och säga att man misstänker detta? Hur gör de för att kolla att man har dermatographia? Jag har dessutom bild på när min hud reagerat (utslag) som jag skulle kunna visa för de. :)

Drar jag något mot huden, svullnar det upp på ett ungefär, blir ett riktigt stort märke av ett litet skrap! Innan ritade jag namn på min hund, det syntes verkligen! Svullnar som sagt, typ. Min hud reagerar på allting, ibland får jag fläckar på armarna om någon råkar smälla till mig (löst). Det reagerar till och med på vatten, röda fläckar där med. Om jag kliar mig blir det långa röda rivsår och liksom rött, ser helt sjukt ut. Väldigt överkänslig hud.. har tröttnat på detta. :(

Vi kanske är tre då? ;)

Duvethon
2013-07-23 22:29
0

Tillägger att jag får utslag av allting, har testat alla sorts tvålar och nej, jag tror inte det är någon allergi. Många tvålar har jag testat, min hud reagerar på det ändå, likaså allt!

[Tilde]
2013-07-23 22:37
0

#27 Jag har ingen aning, har själv inte fått det diagnostiserat, utan jag spekulerar bara själv om detta. 😛 Men du skulle säkert kunna få en diagnos om du visade upp det för en läkare och berättade att du tror att det just är dermatografi (eller vad nu det svenska ordet är). Dock tror jag inte det finns så mycket man kan göra åt det för att lindra besvären. 

Vad gäller utslagen så får jag också utslag av ganska många saker, eller i alla fall reaktioner (blir nog inte så extremt som utslag). Huden kliar och blir lite röd av exempelvis tomat, diskmedel, damm, osv. Jättejobbigt, men man är ju ganska van efter så många år… 😕

Duvethon
2013-07-23 22:49
0

#29 Tror inte heller det finns så mycket att göra, men det känns på något sätt bättre att ha det diagnostiserat, tror jag. :)

Ja, samma här. Det kan vara lite precis vad som helst…

Det enda som är jobbigt är när man är i skolan och hela armen blir rödflagig, det bränner lite och man tappar koncentrationen..

[Tilde]
2013-07-23 23:15
0

Håller med dig… Usch, jag blir helt röd av kvava rum.. folk tror att jag är sjuk eller nått… Blir rödflammig och varm. Väldigt obehagligt :(

Du ska nog gå till en läkare då, om du vill få diagnos. Du kan visa upp bilden du hade, så kanske h*n testar att riva dig på huden eller nått, haha jag vet inte. 🤪

Duvethon
2013-07-23 23:21
0

#31 Hahah tänkte också på det ;) Vore ju väldigt creepy, eller att få sitta där och riva på sin hud i väntan på att det ska flamma upp… ;)

Ja, riktigt obehagligt :( Jag får en väldigt "konstig" känsla i min hud, den känns instängd på något sätt.

[Tilde]
2013-07-23 23:26
0

#32 Haha eller hur… sitter och "skadar" sig själv där.. :P Nej men några såna tester måste de nog göra för att se hur huden reagerar på olika saker. Kanske inte är det mest behagliga man varit med om!

Ja precis! Känns som om det är ett lager på huden så den blir helt instängd (då när man inte har något smink eller liknande alls på sig). Så extremt obehagligt! :(

Amorita
2013-07-23 23:40
0

jag har väldigt tålig hud, som tur är. 😃

[Tilde]
2013-07-23 23:41
0

#34 Fuskare! 😭

Duvethon
2013-07-23 23:43
0

#33 Aa, får kolla vad det är för tester man får göra! Ja, precis som ett lager… känns riktigt konstigt!:/

Hittade på internet nu, 

"Dermografism eller sk. skrivhud, är en överkänslighet i huden som inte beror på yttre faktorer. Av någon oklar anledning blir det vid friktion ett ökat utsläpp av histamin lokalt i huden. Histamin är ett ämne som förmedlar klåda och rodnad.”

Läste också någonstans att 5% av jordens befolkning har dermatographia, men det kan väl inte stämma? låter väldigt lite..

[Tilde]
2013-07-24 00:00
0

#36 Jaha, intressant! Jag vet inte. Det är nog 5% som är diagnostiserade med det. De kan ju inte veta hur många som har sjukdomen men som inte har fått den diagnostiserad. :)

Duvethon
2013-07-24 00:01
0

#37 Ja, precis, så är det nog! :)

Sugar Mist
2013-07-24 00:02
0

Jag misstänker att jag har det, speciellt i ansiktet. Mina möss kan klättra(Känns ingenting) i ansiktet och 3 sek efter är jag helt sönderriven(ser det ut som). Samma sak med kaninerna, hela jag ser sönderriven ut på armar, ben och mage. Ni ska se mig när jag lekt med min hund, haha..

-