Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 23513 ggr
makeupbox
6

Måste man ta sockerpiller?

Har ätit mina ppiller i ett halvår nu och äter sockerpillerna precis som man ska var fjärde vecka för att få mens. Min fråga är om jag denna i vecka behöver ta pillerna överhuvudtaget? Eller kan jag skita i dem den veckan? 
Jag vill verkligen inte få en bulle i ugnen!!!

[Moa-]
0

Nej, sockerpillren är där för att hjälpa dig att komma ihåg de verksamma tabletterna och vart du är på kartan. Dessa spelar alltså ingen roll om du glömmer.

Cazzos
0

#1 OT Om man fortsätter att ta hormontabletterna längre än vad man egentligen ska, då kommer väl mensen fortfarande inte komma?

[Moa-]
0

Cazzos; ja, om du fortsätter äta tabletterna som innehåller hormon så skjuts "mensen" (blödningen) fram. Detta är helt ofarligt, men går inte att göra hur länge som helst, då kommer blödningen oavsett.

Cazzos
0

#3 Hur kan det bli en förtjockning med blod (eller vad man ska kalla det) om hormontabletterna hindrar ägglossning? Det är väl ett "gammalt" (obefruktat) ägg som orsakar denna förtjockning, men har man ingen ägglossning så borde väl det inte hända något alls? 🤦‍♂️

[Moa-]
0

Cazzos; nu börjar du komma in på överkurs på mina biologiska kunskaper, jag vet att vissa får en blödning med p-piller (andra hormonbaserade preventivmedel) och andra får det inte. Inget av de bägge alternativen är farligt eller fel.

Cazzos
0

#5 Haha, jag blev lite mindfucked 🤦‍♂️

Jag antar att jag får diskutera det med någon på umo 😎

[Moa-]
0

Gör så, de finns till för dylika frågor. =)

makeupbox
0

Hoppar du över sockerpillerna och börjar direkt på en ny karta kommer ingen mens. Detta kan man vanligt vist göra på som flest 3 kartor - sedan bör man ta sockerpillerna (dock har jag flera kompisar som typ gör så var 6 månad).

Vissa får dock då mellanblödningar emellan.

Jag själv testa att börja på en ny karta direkt en gång och fick bruna flytningar i 1,5 vecka och nu har jag inte testat igen för har inte haft behov att förskjuta min mens , men ska testa i höst igen då skola o träning drar igång igen.

makeupbox
0

till Cazzos