Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 493 ggr
Hannaho
1

Möjlighet att förbereda sig?

Hej alla, snart är det dags för mig att välja gymnasium och jag skulle behöva lite hjälp på den fronten, det är så att jag vill bli affärsjurist. Jag har läst på lite och tror nog att jag ska välja ekonomi programmet med inriktning juridik. Är det någon här som går eller känner någon som går på den linjen som skulle kunna förklara lite hur det är? Det var dock inte bara det jag undrade. Finns det någon möjlighet att kanske ta internet kurser för att förbereda sig? Att bli affärsjurist har varit en dröm för mig sedans jag var barn, så skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få! :)

Inaarah
1

Jag går inte ekonomi (pluggar samhäll) men programmen är ganska lika. Åtminstone läser man samma kurser i ettan, sedan är det ju inriktningarna som skiljer sig lite. 

Generellt så är det ju pluggigt, men absolut överkomligt. Man läser tre kurser i svenska, två i engelska (som är obligatoriska) och två mattekurser (matte 1b och 2b, och de är ju de "mellansvåra" om jag kan uttrycka mig så). På ekonomi läser man även lite historia, två samhällskurser, en naturkunskapskurs och lite så. Moderna språk, idrott och psykologi tror jag också är med. Med andra ord är det ganska så brett, men kul! Hur inriktningarna ser ut vet jag inte riktigt, men jag gissar att man kan välja på att läsa mer matte, kurser med mycket juridik eller inriktning mot företagande och entreprenörskap. Men inriktningen och individuella val väljer du inför tvåan, så det är inget du behöver tänka på vid gymnasievalet. :)

Så, ja, jag vet inte riktigt vad du ville veta? Din sista fråga vet jag inget om.. :)

Hannaho
0

#1 tack så hemskt mycket för hjälpen! :) Tja, kanske inte förklarade mig bra, undrade om det fanns möjlighet att läsa om juristyrket och lära sig lite om det så att man redan är lite förbered haha :)

Inaarah
0

#2: Jag vet inte, du kan ju googla..? :) Sen på gymnasiet kommer du ju få läsa flera juridikkurser om du väljer juridikinriktning. Tror kanske att affärsjuridik är en av dem, annars kan det säkert gå att välja som individuellt. Så du behöver nog inte förbereda dig så mycket innan gymnasiet egentligen.. (: