Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 1861 ggr
[Tilde]
1

Vita lejon

Vad tycker ni om vita lejon och det som görs för att bevara dem på reservat/zoo?

Jamie+Engla
4

Bra^^ Att man bevarar alla sortees djur och färger på dem mm är viktigt :) Fast man kanske kan ha ett reservat??

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Tilde]
7

Jag kan väl berätta vad jag tycker…

Sist man såg ett vitt lejon i naturen var tydligen år 1994 - men det är av en anledning. Ett lejon blir vitt av en mutation och vita lejon överlever inte i naturen då bytesdjuren kan se dem mot savannens gräs. Evolutionsmässigt så dör de ut av en anledning. Varför ska man bevara ett djur som inte kommer att överleva i det vilda ändå? Det är ju inget liv att sitta i en bur hela livet… 

Jag älskar vita lejon, men de är inte "menade" att överleva… :/

Jesperlinden97
3

Det kan ju inte ha varit 1994 xD 
Min förra fritidspedagog var i Afrika en gång, då såg hon vita lejon, INTE i fångenskap, och jag inte på fritids 1994 ;)

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

:holmgreen:
2

Vet inte så mycket om dem, men om de inte kan överleva själva, ja då ska dem dö. Darwins evolutionsteori.

[Tilde]
0

#3 Det sa de på Animal planet i alla fall ;) Säker på att det var VITA och inte bara ljusa?

connie98
0

såg en dokumentär om två vita lejon för typ 2 månader sen, e var vilda…

[Tilde]
0

#6 Har också sett flera dokumentärer om vilda vita lejon. De slutar alltid med att de dör, såvida inte människan blandar sig i. :/

FlutterShy
0

Visst är vita lejon fina (Haha först när jag klickade in på denna tråden trodde jag det handlade om Vita Lejonkaniner) men de är inte menade att överleva i naturen pga deras vita päls. Men sedan tycker jag det inte gör något om man tar in vita lejon på djur parker om de sköter lejonet bäst de kan.

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

fsigge
1

dom är så fina djur och om inte dem vita lejonen kan överleva vilt så tycker jag inte att dom borde finnas. Jag tycker så synd om djur på djurparker som sitter i små burar när dom ska springa mil efter mil i det vilda. Antiloper gör ju sånna där väldig hopp när dem springer men på djurpark kan dom inte göra det för att det är för litet utrymme. Jag älskar djur men jag är emot djurparker då jag får så dåligt samvete när jag är där. Jag går hellre på bio 👍

Frida

CaptainBunchie
0

Tycker absolut de ska bevaras!

Dumheter att säga att om de inte kan överleva på egen hand är det menat att de ska dö. Förlåt om jag börjar jämföra med människor nu då, men människor med handikapp, sjukdomar etc. som inte kan leva ett normalt liv själv, skulle vi låta de dö då också?

Däremot säger jag inte att man ska trycka in de i små inhängnader i djurparker. Ett

STORT

reservat skulle jag vilja se där man kan ha lejonen så nära vilt det går. Alltså att de får gå sina egna vägar, själv bilda flockar etc.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Tilde]
4

#10 Nej de överlever ju ändå, människorna? De hade dött ut annars :) Vita lejon försvinner ju för de inte kan klara sig. Handikappade människor har andra människor som tar hand om dem, så de är inte menade att dö på samma sätt. Människor är ju skapade så att vi tar hand om varandra på ett helt annat sätt. Så jag tycker inte det går att jämföra det så.

Ja om man har dem i reservat tycker jag att det vore fint, men då ska de kunna jaga på egen hand också. :)

[Mi-rand-a]
0

Tycker inte de är okej då de flesta vita lejonen och tigrarna får problem med nerverna så att de blir svårt  för dem att gå m.m

Quenzi
0

Vad jag vet så väljer lejonhonorna hanen med mörkast man, så vet inte riktigt hur vita lejon skulle kunna föröka sig ens. :P

PJUM

FlutterShy
0

#10 Såklart är det ett sätt att se det på. Men sedan är det ju bra att de som inte överlever så bra på egen hand dör ut och därmed gör sjukdomarna det med. "Starkast överlever" det är naturens sätt att bevara dem med bra gener.

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Jamie+Engla
0

håller helt med dig #10!!!

fairyautumn
2

Hade människor inte haft redskap/medicin hade inte vi heller överlevt t.ex svåra handikapp.. Snälla hata mig inte bara åsikt 😛

//doge

[Tilde]
0

#16 Sant, men vi har hjärna att utveckla och uppfinna sånt 😉

Jamie+Engla
0

Bra åsikt #16!

dermot
0

Jag vet inte vad jag tycker. 

Vita lejon och tigrar är sjukt vackra! Och så länge man har ordentliga hägn till dem ser jag inget problem med att bevara dem. Men ja.. jag vet inte. :/

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tuulikki]
0

Hade hundar klarat sig själva då? En riktig fråga alltså, ställer den för att få svar, så ingen tror jag bara drygar :P

Vet inte riktigt vad jag tycker, men bara för att de skulle dö ut utan vår hjälp tycker jag inte att man borde sluta hjälpa dem.

Fy vad flummigt det blev nu, hoppas någon förstår😛

fairyautumn
0

#17 Jo visst, men hade vi stannat i utvecklingen för läänge sedan hade vi nog inte klarat oss så bra som vi gör idag :) Just sayin, vill inte starta bråk 😉

//doge

[Tilde]
0

#20 Hundar är ju skapade av människor från vargar. Vargar klarar sig finfint :)

Visst vill man inte att de ska dö ut, men att ha dem på zoo och grejer kanske inte är ett så värt liv för ett lejon? Jag vet inte.

#21 Nej nej alla har rätt till en åsikt. 🙂 Evolutionen har ju tagit oss vidare, vi har vad som krävs för att överleva. Det har tyvärr inte de vita lejonen i naturen.. :/ Kanske borde man ha ett stort reservat till dem, men jag gillar bara inte att man ska ha dem i burar bara så de inte dör ut liksom.

CaptainBunchie
1

#11 Förr dumpade man ju handikappade barn/spädbarn åt att självdö.

Att hjälpa en handikappad människa idag tycker jag ju är motsvarande att hjälpa ett "handikappat" lejon.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Tilde]
0

#23 Jag tycker knappast man man jämföra människor med djur. En handikappad människa är inte samma sak som ett friskt lejon som bara har fel färg och därmed inte kan jaga utan att synas av bytesdjuret. Många handikappade kan ta hand om sig själva. De kan skaffa mat på egen hand, osv. Andra behöver hjälp och det får de. Att lejonen inte får hjälp att jaga är ju en annan sak i så fall.