Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1441 ggr
[Lindixo]
0

Får man göra så?

Hej. Vi har ett problem hemma. Det är såhär att jag har två systrar. Den ena är jag jättetight med och den andra är sådär. Jag och min syster Irmelin är jättetighta. När vi flyttade upp till Västerås så var det vi som umgicks, festade och sådant. Medan min andra syster är den där duktiga flickan. Våran föräldrar bor inte ihop så jag, Irmelin och Melissa är hos vår mamma hela veckorna. Såklart har jag och Irmelin dåligt inflytande på varandra då vi umgås hela tiden, festar och gör massa dumma saker. Exempelvis går inte hon till skolan så brukar inte jag heller göra det. Därför har nu vår mamma och pappa bestämt att dom ska dela på oss fram till vi fyller 18 (i november). Alltså ska jag bo hos pappa och Irre hos mamma. Får dom verkligen göra så? Melissa är ju jätteglad för detta eftersom hon alltid varit utanför, hon umgås med helt andra personer än vad vi gör och så. Men jag och Irre kommer ju ändå träffas? I skolan, på festerna och sånt. Varför ska de då dela på oss så vi bor på två olika ställen? Förmodligen blir det ju jag som får delas ifrån dem och då blir jag ensam. Måste egentligen skriva av mig för jag blir så jäkla ledsen när jag tänker på det. Jag och Irre bråkar oftast med Melissa för hon har olika åsikter och är en helt annan person än vad jag och Irre är. Så att dela på mig och min syster löser ju inte någonting.

Quenzi
14

Visa att ni faktiskt kan sköta er då, så kanske ni får vara kvar tillsammans.

PJUM

Tina-A
0

Får och får.. De kan tyvärr bestämma innan barnen är 18 år om var de ska bo, men barnen har rätt att yttra sin åsikt och bli hörda! När barnet och föräldern tycker olika saker så kan man som barn antingen ge med sig eller vända sig till familjerätten. De är skyldiga att lyssna på barnet och ni får komma med argument och åsikter och de lyssnar på er. Där kan ni diskutera med era föräldrar och så hjälper dom till att bestämma. Det finns en chans att du och din syster får er vilja igenom om ni hör av er till familjerätten, i annat fall är det tyvärr inte mycket att göra innan man är 18.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Lindixo]
0

#1. Spelar egentligen ingen roll. Vi gör aldrig något fel egentligen, vi gör inga dumma saker. Det är Melissa som är avundsjuk på oss för vi står varandra nära. Så då går hon och klagar och då är det bäst att dela på mig och min syster för vi har "dåligt inflytande" på varandra <- dålig ursäkt. Det bästa är ju om Melissa flyttar till pappa istället. Flyttar jag till pappa så behöver jag och Irmelin egentligen delas helt på varandra. Eftersom pappa bor långt iväg och då måste jag byta skola.

[Lindixo]
2

Har kanske förklarat lite fel. Vill egentligen inte delas från min andra syster heller. Vi är ju trots allt trillingar.

Quenzi
5

#3 "festar och gör massa dumma saker. Exempelvis går inte hon till skolan så brukar inte jag heller göra det." 

" Vi gör aldrig något fel egentligen, vi gör inga dumma saker."

Säger du inte emot dig själv lite där? ;)

PJUM

[Lindixo]
2

#5, okej. Det är väl det enda "dumma". Dumma saker som jag syftade på senare var värre grejer, så som att röka, supa oss fulla och så vidare.

fsigge
1

det är väl vid 12 års ålder man får bestämma jälv var man ska bo?

Frida

Nwmo
0

#7 Nej, vid 22,33års ålder så får man det.

- Emil

fsigge
0

hittade en liten länk när man får välja själv. Det är inte presic någon åldersgräns.

http://www.vasteras.se/stodomvardnad/barnochfamilj/tonarsguide/Sidor/narfarbarnbestamma.aspx

Frida

Tina-A
0

#9: förut var åldersgränsen 12 men dom har tagit bort det nu och utgår ifrån mognad istället. Dock får barnen tyvärr inte välja själva, men som jag skrev tidigare har man rätt att bli lyssnad på och deras åsikter måste övervägas och tas på allvar när beslutet fattas. Helt själva får de inte bestämma förän de är 18, då har ingen annan något att säga till om

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Tilde]
5

Självklart får de sära på er om ni har dåligt inflytande på varandra och super och inte sköter skolan, osv. Jag hade gjort samma sak med mina barn om de betedde sig så och inte kunde sköta sig ihop. 

Visa er att ni kan sköta er även om ni bor tillsammans, så kanske de inte särar på er.

Frida B
5

Lär er hur man beter sig så kanske allt löser sig, och var lite schyssta mot er tredje syster. Låter inte direkt som om hon är så glad..

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Lindixo]
1

#11, Super gör vi dock inte. Man kan gå på fester nykter.

#12, Vi är schyssta mot henne, såklart. Dock är hon väldigt olik oss. Både till utseende och sättet. Hon umgås med helt andra personer än vad vi gör och det gör att jag och Irmelin står varandra närmare hemma också. Då är det oftast Melissa som går igång och blir sur om till exempel jag och Irmelin ska iväg någonstans. Det är inte så att vi har någon sorts mobbning på gång här hemma mot henne.

[Tilde]
2

#13 Ja men då ser jag inte problemet i att ni festar om ni inte dricker? :)

nlinds
0

Nej, som barn/ungdom får man bestämma var man ska bo (hos mamma eller pappa) när man är 16 år. Jag gick igenom det när jag var 17, då sa folkbokföringen osv osv och allt man måste skriva under, att man måste vara 16 år, är man yngre måste man ha målsmännens tillstånd.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Cazzos
0

#13 I #6 skrev du "okej. Det är väl det enda "dumma". Dumma saker som jag syftade på senare var värre grejer, så som att röka, supa oss fulla och så vidare."? Hur ska du ha det?

Jag tycker som andra som skrivit, om ni inte kan sköta er lite bättre när ni är med varandra så ser jag inget fel i att era föräldrar gör så. De gör det för erat eget bästa tänker jag.

[Lindixo]
0

#16 Vadå hur jag ska ha det?

[Lindixo]
0

Jag kan förklara hur jag menar om det är så svårt att förstå. Det enda "dumma" jag syftade på att vi får varandra att göra det är att skippa skolan, eller att gå ut och festa. Inte för att det händer så ofta heller. När vi festar så festar vi nykter. Det jag syftade på sen var att vi inte får varandra att röka, supa, knarka, ligga rundor, sälja oss på gatan, slå ihjäl folk (till exempel). Så med andra ord, klart vi har dåligt inflytande på varandra eftersom vi får varandra att göra dumma saker -> skippa skolan.
Men samtidigt sköter vi oss för vi hade kunnat göra värre saker -> alla grejer jag rabblade upp.

Så, nu har jag förklarat det.

Cazzos
0

Du skrev i #13 att ni inte super men i #6 så skriver ni att ni super.. Så jag frågar hur du ska ha det, super ni eller super ni inte?

Hursomhelst så verkar ni inte ha ett så bra inflytande på varandra i dagsläget, så jag tycker att det är bra av era föräldrar att tänka på eran skull och sära på er.

[Lindixo]
1

#19 Jag har aldrig skrivit att vi super för det gör vi ju inte heller. Läs tråden och läs då att jag skrev i ett tidigare inlägg: 

"festar och gör massa dumma saker. Exempelvis går inte hon till skolan så brukar inte jag heller göra det."  

" Vi gör aldrig något fel egentligen, vi gör inga dumma saker."

Så skrev någon och frågade om jag inte sa emot mig där. Varpå jag svarade: okej. Det är väl det enda "dumma". Dumma saker som jag syftade på senare var värre grejer, så som att röka, supa oss fulla och så vidare.

Så när jag skrev: Vi gör aldrig något fel egentligen, vi gör inga dumma saker.
DÅ såg jag saker som att supa oss fulla, röka och så vidare som dumma saker.

Nu har jag förklarat samma sak 2 gånger men jag vet inte om du vill fråga igen ifall vi super eller inte? Jag förklarar gärna en gång till….

Cazzos
0

#20 Då har jag väl helt enkelt misstolkat det du skrev i #6. Du drog det som exempel och inte saker som ni (inte) gjort?