Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: känsliga-rummet
Läst 944 ggr
lisa93847
0

Gå upp i vikt, hjälp snälla

Hej 😛

Jag är en tjej, 12 år gammal och väger endast 38 kilo. Jag är 159 cm lång.

Mina ben är så otroligt smala så det är inte sant, alla kommenterar det hela tiden och jag blir faktiskt ledsen. Men dom tror liksom att det är skillnad på att säga "du är väldigt smal" och "du är väldigt tjock". 

Dom säger det som om det vore något positivt och vissa säger att dom är avundsjuka. JAG BLIR SÅ ARG! Jag är ful. Inte fin. Varför vill dom se ut som något himla benrangel?!?!?!?!?!

Mina armar är också väldigt smala, lite smalare än benen bara. Och dom är VÄLDIGT SMALA! Tänk er då hur mina ben ser ut. Dom borde vara mycket tjockare än armarna, och armarna är liksom på tok för smala redan. Hjälp.

Men ändå äter jag som en gris. Enligt mig. Mina klasskompisar äter kanske pyttelite mer än jag vanligtvis, men det är bara för att jag är kräsen med maten i skolan tex.

Jag har inte kommit in i puberteten än så jag har inga former heller, så hela jag är liksom helt rak. Och om man jämför med benen (när jag står med fötterna ihop) så ser min mage tjock ut. Fast inte om jag står åt sidan och tittar. Fast jämför jag med klasskompisarna så är jag ju såklart inte tjock (min mage alltså). 

Det går en tjej i min klass som är mulligare än alla andra, vi är rena motsatsen liksom. Hon är mobbad och har inga vänner. Alla kallar henne tjock. Dom skriver lappar till henne på lektionerna och när tjejen hade kastat den kollade jag på den. Det stod "jävla äckel, du är så fet och finnig. dra åt helvete". Jag visade lappen för fröken men hon trodde inte på att det coola "tjejgänget" hade skickat lappen till henne, för dom smörar alltid för lärarna. Och jag som tycker den lite mulligare tjejen är den finaste tjejen i klassen! Hon har så fina former och jag tycker det är så fint med lite valkar. Ingen förstår mig eller henne. Jag har inte heller någon "riktig vän", brukar sitta med en tjej i en annan klass på lunchen bara. 

Iallafall, någon som vet hur jag ska gå upp i vikt? Och kom inte och säg att jag har en ätstörning, många har frågat om jag har anorexia vilket jag inte har. Jag älskar mat. Tänker inte på vad jag äter eller någonting för jag vet att jag inte kommer gå upp i vikt ändå så vad spelar det för roll?

Vet att det blev långt men snälla säg hur jag ska gå upp i vikt och hur jag kan hjälpa den mobbade tjejen i klassen? Jag är inte direkt mobbad det är bara ingen som vill vara med mig av nån anledning?

😟

[Hamster 4 ever]
0

Om jag var du skulle jag prata med skolsyster. Det handlar om mer än att bara "ät mer av det"…

Men du är inte väldigt underviktig:

BMI BARN

BMI uträkning för barn görs inte på samma sätt som för en vuxen. En annan BMI tabell används då för att räkna ut ett mer passande index. Här kan du göra ett test för ungdomar mellan 2 och 20 år. IsoBMI används oftast när det handlar om BMI test för barn.

Ålder:12 år

Kön:Flicka

Vikt (kg):38 kg

Längd (cm):159 cm

BMI:15.03

Undervikt Under 14.82

Normalt mellan 14.83 & 21.73

Övervikt mellan 21.74 & 25.25

Fetma över 25.26…

lisa93847
0

#1 Men jag är väldigt smal och det är fult. Och jag tycker faktiskt att jag kan räknas som underviktig, om inte så tycker jag verkligen synd om dom barn som faktiskt är underviktiga…

RobinEH
0

Det finns en liknande tråd som startades igår. Där får du troligtvis en del tips. http://tonaringar.ifokus.se/discussions/51fe948d8e0e746998002246-vill-ga-upp-i-vikt

Hursomhelst så handlar det hela om att matcha energiintaget med energiförbrukningen. Vill du gå upp i vikt så måste du tillföra mer energi än vad din kropp förbrukar. Du behöver alltså äta och/eller dricka mer än vad du gör i nuläget. 

Styrketräning är också bra då det bidrar till en ökad muskelmassa, synd att många gym har relativt höga åldersgränser.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

lisa93847
0

#3 Den mobbade kompisen då? 😢😭🤮

Fridaaaa
1

Va dig själv och ät det du vill äta. Och regelbundet. Ang mobbaren (anser inte att det är kompis) så prata med någon vuxen som kan hjälpa dig, t.ex en bra lärare eller kurator

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lisa93847
0

#5 Klasskompisen då

Och jag pratar med mina lärare och kurator och rektor men ingen tror mig för ingen ser att hon är mobbad, bara att ingen är kompis med henne så ingen tror mig

RobinEH
1

Lär känna henne.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Fridaaaa
1

#6 dåligt av dem! Så får det absolut inte gå till :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lisa93847
0

#7 Har tänkt att göra det men hon verkar inte veta hur man beter sig, eftersom hon inte umgås med folk dagligen. Hon kan säga spydiga saker om någonting (hon har berättat att hon försöker vara som dom coola i klassen för dom säger spydiga saker för hon vill få vänner) och jag vet inte om hon ens gillar mig

#8 Jag vet! Ingen bryr sig om henne och när det är grupparbete så är alla som är bästa vänner och så och då säger dom "då får väl du jobba enskilt idag då (hennes namn)" för vi får välja vem vi ska vara med själv.

Calcifer
0

En tolvåring växer och utvecklas fortfarande och ska inte hålla på och experimentera fram och tillbaka med viktuppgång - eller nedgång, för den delen heller. Prata med skolsyster, och medan du gör det så kan du även nämna att du vill ha hjälp med självkänslan, då den verkar ha fått sig en rejäl törn.

När det gäller den mobbade tjejen så ställ till med ett jävla helvete. Berätta för dina föräldrar, berätta för rektorn, berätta för lärarna, berätta för kuratorn, berätta för skolsyster. Berätta för äldre syskon, osv. Mobbing är något vidrigt som måste stoppas, och det är inte acceptabelt att lärare ignorerar det. Om du känner någon vuxen med lite jävlar anamma i sig så berätta för dem. Prata med tjejen i fråga också, säg att du ser vad som händer och att du gärna hjälper till om du får.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"