(x) är det olagligt??
Är det olagligt att ha sex under 15-års ålder om båda är med på det??
XOXO
Liten Gris ♥
nej. de är det inte.
Ok tack :)
XOXO
Liten Gris ♥
Nej men däremot om den ena är 15+ och den andra är yngre.
#3 ok
XOXO
Liten Gris ♥
Nej inte om båda är under 15 år och båda är med på det.
Men är du t.ex 13 år och han 16 år är det inte OK.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är visst det olagligt bara det att ingen av dom två som är under 15 kan bli straffade enligt svensk lag. Men trots det så är det ett brott utan åtgärd! Svenska rättssystemet måste man ju bara älska!
Så två 5 åringar kan ha det om båda är med på det? ._.
Den lagen är lite knepig. Man kan asolut ha sex om den ena är 13 och den andra 16, men då måste den som är äldre ta ansvaret och se till att den yngre verkligen vill. Blir det ett tvång så döms den äldre parten till våldtäkt/sexuellt ofredande mot barn, istället för enbart våldtäckt/sexuellt ofredande. Man ska vara ganska nära i ålder, så i praktiken är det okej att vara t.ex 13 och 16, eller 14 och 17. Det är inte okej om parterna är 14 eller 30, dvs. Man ska vara jämlikar för att det ska vara lagligt :)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Du är helt fel på det, är ena parten över 15 så räcker det att han ens rör en minderårig tjejs bröst (utgår från kille tjej) så kan han dömas för våldtäkt mot barn då den nya lagen inte längre har något annat att döma för. sexuellt ofredande av minderårig är borttaget. samt all sexuell kontakt med minderårig räknas som våldtäkt mot barn dvs det behöver inte har förekommit samlag eller något oralsex eller peting det räcker med att ha rört en minderårig tjejs bröst.
#9 Det gör det inte alls. Förutsättningen är att den som ska dömmas för det utan att tvång varit med i bilden är att den personen ska vara vuxen, dvs 18 år, inte straffmyndig.
Brottsbalken, sexualbrott:
4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.
Visa mig gärna den nya lagen du talar om. denna är från 2005. Jag har hört talas om att lagen ska ändras, men inget om att det gått igenom än, eftersom att detta kommit upp i år och lagar/omskrivningar generellt börjar gälla vid årskifte. Jag har googlat och letat som en tok, men den enda noteringen som finns i regeringens arkiv är från 2004, när förslaget till 2005 års omskivning lämnades in.
/Rebecca
Afturelding; 13 och 16 år tror jag är ett extremt gränsfall för att vara straffritt. Jag tror att det skulle leda till en fällande dom. Du har även sexuellt utnyttjande av barn, i BrB 6 kap 5§, som rör "mindre allvarliga fall", dit kan exempelvis kärleksrelationer räknas in. Som sagt ett tveksamt fall som skulle kunna bedömas i båda riktningarna enligt mig. (Det är trots allt 23 % av 13 årings liv i ålderskillnad mellan dem.)
Bland annat har två 15-åringa killar (tvillingar) har dömts våldtäkt mot barn för att utfört sexuella handlingar med en 12-årig flicka.
#11 Jo, det är absolut ett gränsfall, men det jag menar är att det faktiskt krävs att någon anmäler också. Jag tror att de flesta har föräldrar som är någorlunda engagerade i sina barn, och ser om någonting går fel. Det är först då det är läge att anmäla om parterna är 13 och 16, och det är som sagt den äldres ansvar att se till att båda trivs i förhållandet i sådana fall.
Så, även om det är ett gränsfall så krävs det ofta att det är ett tvång/våld/hot om våld/manipulation inlandat, vilket det ofta är tyvär, men själva relationen i sig är inte direkt olaglig om man kan bevisa att det inte förekommit något sådant.
/Rebecca
Aftureldning; "Så, även om det är ett gränsfall så krävs det ofta att det är ett tvång/våld/hot om våld/manipulation inlandat, vilket det ofta är tyvär, men själva relationen i sig är inte direkt olaglig om man kan bevisa att det inte förekommit något sådant." Det är just detta som är förändringen som inträdde 2005, att det inte längre fordras tvång, våld, hot eller manipulation, utan att själva sexuella handlingen i sig, som sker med fullt samtycke är olaglig.
NJA 2007 s.201 behandlar ett fall med konsensuellt samlag mellan en flicka på 14 år och 7 månader samt hennes vän som var 17 år och 1 månad. En stor del av diskussionen om straffrihet grundade sig på att flickan i detta fall var nära 15 år och gränsen när handlingen varit laglig, och därför skulle anses vara laglig. Det är inte otroligt att om ena parten var 13 år, ett och ett halvt år yngre troligen lett till en fällande dom.
Däremot måste givetvis någon anmäla händelsen, så är det med all brottslighet…
#13 Åh, se där. Det är väldigt givande att diskutera saker med dig, du gräver alltid upp så bra källor.
Ja, så kan det ju såklart bli, men jag menar att ungdomar under 15 inte ska vara rädda för att ha sex med sin partner som råkar vara över 15, eftersom att antingen de själva eller en närstående måste anmäla brottet. Och ser de vuxna i deras närvaro att allt går rätt till så finns det ju egentligen inget brott. Jag tror inte att någon förälder till en ungdom som precis ska fylla/har fyllt 14 skulle anmäla dennes partner som är 16 enbart baserat på att de kanske har sex. Det låter i min värld inte så troligt. Jag är inte ens säker på att mina föräldrar hade tänkt tanken om jag hade träffat min sambo 7 månader tidigare, då jag var 14, även fast han då skulle ha varit 18.
/Rebecca
Afturelding; det var kul att höra, givande att diskutera även med dig som jag på många håll sett har kunskaper som jag saknar, vilket leder till nya infallsvinklar. =)
Nej, däremot bör man fundera på riskerna och hur de närstående ser på det. Ett ONS mellan två parter där den ena parten just fyllt 14 år och den andre parten fyllt 18 (17) år skulle troligen fällas, oavsett om bägge parter var fullt med på handlingen eller om de yngre parten tagit initiativet.
BrB 6 kap 5 § om sexuellt utnyttjande av barn togs fram just för dylika fall, när det faller på sin egen orimlighet att döma för våldtäkt mot barn (4§) där lägsta straffet är fängelse i 2 år, rekvisiten skiljer sig ej, utan det är en bedömning av allvarlighetsgraden som skiljer sig mellan 4 och 5§§.
"Ja, så kan det ju såklart bli, men jag menar att ungdomar under 15 inte ska vara rädda för att ha sex med sin partner som råkar vara över 15, eftersom att antingen de själva eller en närstående måste anmäla brottet. Och ser de vuxna i deras närvaro att allt går rätt till så finns det ju egentligen inget brott." Brottet finns, men det utreds ej om inte någon anmäler det. Sedan bör den äldre parten fundera på vad som händer om förhållandet tar slut och parterna är oense kring detta? Handlingen är olaglig, även om straffrihet enligt 14 § ibland inträder, detta fordrar dock att det är uppenbart att handlingen bör vara straffri, någon som närmast skulle beskrivas som omvänd bevisbörda.
BrB 6 kap 14§: "… ska inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt."
Jag håller med om att handlingen i sig inte är straffbar, däremot måste konsekvenserna av framtida handlingar och konsevenser vägas in så som lagen idag är skriven.
#15 Ja, absolut. Man ska vara försiktig, och kanske speciellt som äldre part. Jag har hört så många skräckistorier om förhållanden som tagit slut, där den yngre parten bestämt sig för att hämnas någonting och helt sonika anmält den sexuella kontakten även fast man varit överrens. Det är väll inte riktigt så lagen ska tillämpas kan jag tycka, men det finns inte så mycket att göra.
Fast egentligen ska man vara försiktig även fast båda är över 15 också. I staden jag växte upp började det komma in anmälningar om våldtäkt för ett år sen, av flera kvinnor. Det visade sig sen att ytterst få faktiskt hade ägt rum, och en bekant till mig blev tvungen att gå igenom en rättegång och blev stämplad som våldtäksman över en natt, även fast han var helt oskyldig. Så även om man kanske inte döms för våldtäkt/sexuellt utnyttjande av barn längre så ska man ändå tänka över saken, ifall att man skulle bli osams. Jag hoppas dock att det inte är så många som anmäler våldtäkter som inte ägt rum, det var nog mest det att det blev "en grej" i min stad.
/Rebecca
Ja, falska anmälningar och vittnesmål är tragiskt på så många nivåer! Både för den som drabbas av den falska anmälan samt de som faktiskt drabbas och inte blir tagna på allvar då falska anmälningar tyvärr förekommer alltför ofta…
Dock är sexuellkontakt med de under 15 år olagligt av en anledning, de anses som grupp ej mogna nog att fatta det beslutet, vilket jag faktiskt kan förstå. Därmed skall man undvika att ha sexuellkontakt med underåriga, då detta är syftet med lagen.
Här är ett fall där en 15-åring pojke har dömts för våldtäkt mot barn efter att ha haft sex med en 12-årig flicka.