Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 1131 ggr
[Tilde]
0

Vad tycker ni om detta?

Någon länkade den här på Facebook: http://funnie.st/288531/double-standards/#0fIL5vUXYuK5K2Wp.01

Har bara läst första än så länge, men det stämmer ju! Varför har killar sådant krav på sig att vara muskulösa/fit medan kvinnor som är stora får en klapp i ryggen med ett uppmuntrande "you go girl!"..?

Hur ser ni på saken?

Fridaaaa
7

Jag tycker personligen att kvinnor har krav på sig idag att vara smala osv, som modeller är. Så upplever jag samhället.
Att det är mer OK att vara smal, än att vara normalviktig och ha kurvor. Men är egen uppfattning.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
5

#1 Ja jag tycker att det är sååå mycket om att tjocka människor är de "riktiga" kvinnorna och att smala ser ut som skelett vilken "riktiga" män inte vill ha. Däremot ska alla unga män vara vältränade.. Ingen tänker ju på hur killarna har det liksom.

Sen var det en bild på "Twilight moms", 45-åriga kvinnor som skriker efter Edward och Jacob! Tänk om det var gubbar istället som satt och skrek efter tjejer i den åldern… :o

deleteduser
8

Det här fick mig bara att inse hur mycket jag hatar mänskligheten :)))

Duvethon
0

Håller med dig Tilde, det känns som att det är mer ok att ha en tjej med kurvor än att ha en tjej som är smal, hittar bara bilder på Facebook som "Bones are for dogs and curves are for real men". Jag tycker att många människor är vettiga och tycker (även män) att man inte behöver ha en modellsmal tjej. INTE för att det är fel att vara så smal, alla är ju fina på sina sätt! Många av mina killkompisar håller med mig, de vill ha tjejer med nått de kan "ta på". De strävar inte efter en tjej som är modellsmal, utan med kurvor. Blev ett väldigt snabbt inlägg så ber om ursäkt om det är lite oförståeligt, haha. (Hoppas ingen tar illa upp!)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

knugi
0

det är nog rätt mycket fixering i båda "läger"

man ska visst gymma och gå runt och spänna sig! det är nästintill förväntat att när tröjan ska av så ska det finnas ett sexpack där annars är det konstigt

bara att ignorera

minbebis
0

#5 Jag tycker inte att för mycket muskler är speciellt snyggt. Sen är det skillnad på när det är typ modeller eller riktiga personer. Jämförelse med en kompis så bryr jag mig inte ett dugg av utseendet. Jag tycker att det är bra att folk uppmuntrar tjejer som inte bryr sig om hur mycket man väger. Tycker heller inte att så värst många killar bryr sig heller där, och inte tjejer heller. Visst har kompisar som inte kan gå ut utan smink, men dom går heller inte och bantar eller något för att bli smala. Min brorsas kompis lägger upp bilder på sig själv när han spänner kroppen hela tiden men det tycker inte jag är för att bli acceptera eller något, utan han är bara egoistisk ;) Tycker att det här med att vara smal och perfekt var när man var liten. Tjejer som fick kurvor och bröst senare, man kände sig så mogen när man fick mens först och allt sånt där ;)

Calcifer
8

Det är inte sant på minsta vis att det är mer accepterat för tjejer att vara större. Snarare tvärtom. En tjej med en pojkvän som är större blir mer socialt accepterad än tvärtom.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tilde]
0

#7 Mina erfarenheter säger motsatsen.

abelyn
1

Det viktigaste är inte siffran på vågen, oavsett tjock eller smal, det viktigaste är hälsan och vad man själv trivs i.
Alla är ju uppbyggda olika och vissa har bättre hälsa under en siffra, och en annan med kanske samma längd kanske mår bättre av en helt annan siffra. 🙂

Men självklart så finns det och kommer mest troligen alltid finnas ett "the way to be" sålänge människan lever. Människan generellt är ju enligt vetenskapen som  så att de gillar att tänja på gränser och nöjer sig aldrig, utan vill bara ha mer och mer. Kanske förklarar varför det alltid finns sånna konstiga påhitt om hur man ska se ut och bete sig för att bli accepterad. Det förekommer väldigt ofta hos människor att de strävar efter det övernaturliga, dvs det dom med störst sannolikhet inte kan få och även där tänjer dom på gränser. Och vissa av dessa "the way to be" är ju ganska övernaturliga. Anser jag i alla fall då en smal människa som har väldigt svårt för att gå upp i vikt ska bli stor?, det är näst intill omöjligt. Så att nå upp till "the big woman curves" skulle ju nästan vara en livskamp för en sån människa, vilket helt klart inte är värt det. Och därigen-övernaturligt. There you go again, the human race 😇

abelyn
0

& En annan sak att tillägga var att, på tiden jag var relativt ung och utseendefixerad, ville jag, som resten av alla tjejvännerna - vara skinn och ben. Alltså inte jättesmal utan så man såg revbenen väldigt väl. Det var jättepoppis då. Idag kan jag inte förstå hur jag ville KÄMPA för att bli ohälsosam 🙂

Men när jag blev äldre tog jag bort det här med fb och allt som hör till, förutom kära iFokus. Så jag har inte riktigt varit med i den senaste förändringen och vet därför inte hur "they way to be" är just nu. Men är säker på att det är ännu nåt knäppt som vanligt. 😃

Cazzos
0

En riktig kvinna är det som finns i huvudet, inte om personen i fråga är kurvig eller inte kurvig. Så tycker jag iallafall.

Utifrån det Tilde sa om 45-åriga kvinnor som jagar efter yngre män… Det är helt okej att vara en "cougar" på 80 år och vara tillsammans med en 20-åring, men om det hade varit en man som var ihop med en 20-årig tjej, nä då är det inte okej alls?

Visst, kvinnor och män tänker inte likadant, kvinnor respektive män har "könstypiska" beteenden tänker jag, men det betyder inte att det är mer okej för en kvinna att göra vad hon vill mot en man som det är tvärtom.

Jag såg en bild på facebook förut på en kille vars läpp var helt förstörd och kinden var svullen. Hans flickvän hade kastat en porslinstallrik i ansiktet på honom, och väl i rättegången så slapp hon undan. Om jag kommer ihåg rätt så var det för att hennes agerande räknades som självförsvar.

Hade det däremot varit mannen som kastade en tallrik i hennes ansikte, då hade han fått mordhot från övriga och hamnat i fängelse utan att någon ens hunnit blinka…

Calcifer
1

Det är så. Naturligtvis finns utseendekravet på killar också när det gäller vikt, men det ligger större press på tjejer. Nu är jag för trött för att leta fram statistik, men t:ex får fler tjejer ätstörningar pga den press de utsätts för av samhället och framförallt media.

Jesperlinden97
0

Nu när jag tänker efter så har (enligt mig) killarna mer press på sig, ser man en tjock kvinna, och någon säger ''Fyy vad tjock hon är!!'' Är det oftast någon som genast säger ''Nej, hon är vacker! Precis som hon är.'' 
Har ALDRIG sett någon säga så om en överviktig kille…

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

[Tilde]
0

#12 Jag syftade mer på att om en muskulös eller "fit" kille är tillsammans med en stor tjej så är det ingen som bryr sig, men är en smal och "fit" tjej ihop med en fet kille, ja då måste hon vara med honom för pengarna (eller liknande).

Calcifer
0

Det har jag aldrig hört talas om, trots väldigt mycket kontakt med ämnet.

Clementinbarn
0

Det känns mest som att man blir pressad av all skit media slänger ut, både som tjej och kille. Visst kan det vara så att tjejer gör mer väsen än killar om att dom känner sig pressade av all idealen.

Men när det kommer till vad man vill ha så får jag känslan av att man "teoretiskt" i sitt huvud inte vill ha varken en tjej/kille som är super smal där skelettet sticker fram eller en tjej/kille som är mullig/stor.

Många killar skulle väl allra helst vilja ha en tjej med en fit kropp precis som att många tjejer vill ha en kille med en fit kropp, men bara för att dom helst skulle vilja det i sitt huvud så är det ju inte säkert att det är vad dom verkligen vill ha när det väl kommer till att bli kär så att säga. 

Jag själv är en mullig tjej och visst självklart är det snyggt med lite muskler på en kille men jag föll för min lite mulliga sambo iaf! 😛

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor