Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmat-och-dryck
Läst 4753 ggr
Saratorstenson
0

Anorexia? hjälp!

Hej, jag är 13 år och ska börja 8an, jag är 162 och väger 37,5 kg! Mina kompisar som är mellan 150-160 väger 43-50 kg! Jag har svårt med ätandet och de som de flesta tycker är en normal portion tycker jag är en överdrivet stor, så jag brukar oftast äta en halv vanlig portion! Jag brukar sova tills senast 16.00 på eftermiddagen på grund av att ja är helt utmattad… Jag brukar sedan gå upp och äter inget försten klockan är 18.00 för att de är då jag börjar bli lite hungrig! Men ibland har de hänt att jag inte har ätit nått på en hel dag eller inte har druckit på en hel dag! Jag vet inte vad jag ska göra! Kommer snart se ut som de som har anorexia för att jag inte kan äta nått knappt! Och va ska min ''normal'' vikt liga på? 

Tack på förhand!

Gimbergsson
5

Om du vill äta men bara glömmer bort så tycker jag att du ska göra matscheman, kanske tillsammans med dina föräldrar så de kan påminna dig att du måste äta mat. Ställ larm på telefonen, förbered mat och så vidare. Eftersom du har en tendens till att äta lite när du äter så måste du helt enkelt äta oftare, kanske 6-7 gånger om dagen för att ge kroppen det den behöver. Du verkar inte tänka som en anorektiker så anorexia har du troligast inte, men möjligen en annan typ av ätstörning då du inte ger din kropp det den behöver trots att du vet om den tar skada av dina vanor.

Så att ta tag i saken är vad du behöver göra, verkligen se till att äta och kanske till och med prata med en kurator eller psykolog om hur du känner kring mat och så. En dietist kan också vara bra att diskutera med.

Att säga en normalvikt är svårt då allas kroppar ser olika ut. En bra vikt till den längden varierar väl från 50 till 65 kilo. Lite lägre eller lite mer beroende på kroppsliga omständigheter.

Juliaskaniner
2

tror inte du har anorexia för att du äter mindre portioner. 

Du kan ju läsa om det, och om symptomen stämmer bör du kolla upp det.

#1 skrev det väldigt bra :)

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

[Asaweeya]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är bara lite mer än vanligt! Jag är 13 och ska börja 7:an. Är 161 cm lång och väger 43. Förr vägde jag 38 och tycke att jag behövde äta mer så jag åt lite mer än förr! Jag beställde minfavorit maträtt ochbåt lite mer ön vad jag gjorde till slut blev jag van. Kom ihåg! Jag brukade inte heller äta frukost! Men sen bestämde jag mig at jag måste för att jag ska må bra! Skriv till mig för fler hjälp! Har varit med om mer saker än vad folk tror…

[MiniPim]
1

Anorexia är när man äter och känner att man typ blir fet så man kräks hela tiden. Det är en helt annan sak än att äta lite liksom. :) Så tror inte du har det! Vet inte hur du ska äta mer, ar själv problem med det.. Lycka till!

Fridaaaa
3

#4 Nja stämmer inte riktigt. Alla som har anorexia kräks inte hela tiden. Vissa gör det sällan, andra ofta.

Finns olika" varianter" eller hur man ska säga, beroende på person.

………..

Jag tycker det tyder på att du är påväg att få det, med tanke på att det kan gå över en dag innan du äter, du är utmattad, har väldigt låg vikt. Jag hade nog pratat med en kunnig person ang detta, för din egna skull.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
0

#5 Ja, men dom kräks iallafall.

nlinds
8

4# stämmer inte alls. Jag har levt med anorexi från jag var 11 tills jag var 17. Anorexi är när man får ångest över vad man ätit, är fixerad vi kalorier, väger maten, besatt av att träna bort det lilla man just ätit.
När man kräks upp det man ätit, alltså hetsäta/äta vanligt sen kräkas, så kallas det bulimi.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Fridaaaa
0

#6 De kan göra ja, men inte alla men är relativt vanligt, men de kräks inte för att de äter

RobinEH
4

Anorexia är när man inte har någon aptit.

Anorexia Nervosa:

"Den som har anorexia nervosa är mycket rädd för att gå upp i vikt. Även om man väger alldeles för lite uppfattar man sig själv som överviktig, och ätande leder till ångest.

Den som har anorexia nervosa:

• ägnar mycket tid åt att tänka på mat och kalorier. Ofta bestämmer man precis hur mycket man får äta och sedan hur mycket man måste motionera för att förbruka det man ätit. Överdriven motion i kombination med lite föda leder till kraftig viktminskning
  • är hela tiden rädd för att gå upp i vikt
  • känner sig fet, även om personen väger mycket mindre än andra med samma kroppslängd och i samma ålder
  • får uppehåll i sina menstruationer
  • isolerar sig socialt, drar sig undan kamrater, undviker fester och liknande
  • ändrar sina matvanor
  • börjar ibland använda läkemedel, till exempel laxermedel och vätskedrivande medel, för att gå ned i vikt
  • framkallar ibland kräkningar för att gå ned ännu mer i vikt
  • får magont och försämrad tarmfunktion med bland annat förstoppning som följd
  • får problem med att koncentrera sig
  • får sömnsvårigheter
  • blir lättretlig."

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Anorexia-nervosa/

Anorexia och Anorexia nervosa är två skilda saker och skall inte blandas ihop, vilket de nästan alltid gör. Anorexia kommer från grekiskan och betyder i princip ej aptit och är inte en ätstörning.

Kräkningar är snarare vanligare bland de som lider av bulimia nervosa.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[MiniPim]
0

Jag visste inte det :o trodde det var att man stoppade i sig massor och sen tyckte att man blev tjock så man kräktes! Det är så på dom flesta filmerna! Men då vet jag! :)

RobinEH
0

Det finns ju en specifik sida för ätstörningar här på iFokushttp://atstorningar.ifokus.se/
Där kan du troligtvis få mycket hjälp.

Potatisen
0

Det har med normal kroppsvikt är svårt. Jag har väldigt hög ämnesomsättning och trots att jag äter massor med chips och godis och typ aldrig tränar så går jag inte upp i vikt. Jag väger 47,5 kg till 182 cm. Ändå mår jag jättebra. "Normal" kroppsvikt till min längd är 60-75 kg.

Fridaaaa
2

#12 Den normalvikten till din längd kan itne stämma, då "normalvikt" till min längd (165 cm), är ca 54-65 kg på ett ungefär.
Kollar man bmi (vet att det är riktigtlinjer) så räknas man som underviktig om man skulle väga 60 kg till 182 cm.
Visst man har olika kroppstyper men tror inte så många ser normalviktiga ut med den vikten till den längden (60 kg till 182cm) men finns såklart undantagsfall

-------

Men sedan får man kolla sin kroppsform ochtyp, för att 2 personer med samma vikt och längd kan se helt olika ut.
Beror på ens kroppsform,hur tränad man är osv.

Juliaskaniner
1

#12 jag är 180 lång och normalvikt till min längd är 7?-81, svårt att tro att man ska väga mindre när man är 2 cm längre.

RobinEH
0

Det stämmer visst det hen skriver. Är hen en man så är 62-63kg nedre "normalvikt". 

http://www.bmiraknare.nu/bmi-barn/

Som kvinna vid 15 års ålder och vid en längd av 180cm så är 53kg nedre "normalvikt".

Fridaaaa
2

#15 Ja beror på vart man kollar.
Men de ställen jag kollat på, räknas det som undervikt.
Och ja det räknas olika mellan barn och vuxna, men är det från 16 eller 18års ålder man börjar räkna från vuxen?

Tänkte inte på att TS är 13 år.
Vet inte hur gammal #12 är

RobinEH
0

"BMI uträkning för barn görs inte på samma sätt som för en vuxen. En annan BMI tabell används då för att räkna ut ett mer passande index. Här kan du göra ett test för ungdomar mellan 2 och 20 år. IsoBMI används oftast när det handlar om BMI test för barn."

http://www.bmiraknare.nu/bmi-barn/

Vart tog du reda på det du skrev? För den sidan/sidorna har i så fall helt fel.

Fridaaaa
2

#17 Flertalet sidor där man räknar ut BMI.
Och det är som jag sa, för vuxen. Tänkte inte på att TS var under 16/18 år. Läs vad jag skrev 😉

RobinEH
0

Du klarar säkert av att länka en av sidorna.

Fridaaaa
1

#19 Jag kan inte det just nu, sitter vid iPaden nu, och kan inte länka via den tyvärr.
Och du behöver inte låta nedlåtande, finns ingen anledning till det 😮
(handlar inte om att du inte har smiley)

Juliaskaniner
2

#19 jag har läst på samma sida. Snälla läs vad hon skrivit! För vuxna. Om det nu är så himla viktigt för dig att ha en länk kan du lika gärna googla "BMI vuxen" och voila, en länk.

Fridaaaa
2

#21 👍

Juliaskaniner
2

En anorektiker är överdrivet besatt av viktnedgång, kalorier och att förbränna allt som äts, även vanligt med fasta/svält. Som det har skrivits innan.

RobinEH
0

Och jag tycker att det är nedlåtande att du skriver att jag skall läsa det jag kommenterat.

Du har läst på samma sida alltså? Vilken sida var nu detta då?

Fridaaaa
2

#24 Vad är det för nedlåtande med det? Jag bad dig bara att göra det, eftersom du verkar inte ha gjort med, med tanke på hur du svarade tillbaka. Du verkade ha missat delar, var därför jag bad dig att läsa igen.

Juliaskaniner
4

#24 Jag har läst på flera olika. LÄS VAD JAG SKREV, GOOGLA. Okej? Jag har telefon och tänker inte googla något du lika gärna kan göra själv om det är så fruktansvärt viktigt med en länk. Det här är ett tonårsforum och inget "proppa full med information och visa alla länkar överallt". Då kan du gå in på vetenskap if eller något, är lite tröttsamt att du i alla trådar ska säga motsats och länka hit och dit hela tiden. My opinion. You don't give a shit? -K.

RobinEH
1

"jag har läst på samma sida…"

Jag ber om ursäkt om jag utgick från att denna tråden skulle vara informativ. 

Skall jag klappa er på ryggen nästa gång det ni skriver är skitsnack?

Fridaaaa
2

#27 Vi har inte skrivit skitsnack.
Och vem säger att just din info stämmer men inte våran?
Samma femma. Då kan vi säga samma sak till dig, eller hur?

Nej, nog med OT för min del, bye!

Juliaskaniner
1

SNÄLLA ROBIN. Okej förlåt så J*VLA mycket då. Jag har läst på samma sidor* Nöjd? Som sagt har vi kollat på vuxen BMI. Och som frida sa, hur kan du vara så fruktansvärt säker på att det alltid är din information som har rätt?

RobinEH
0

Det var du som hävdade att det som #12 skrev var inkorrekt. Skillnaden mellan dig och mig är att jag visar det som stödjer min ståndpunkt.

Hur kan du veta att ni läst på samma sidor när du inte vet vilka sidor hon har läst på?

Juliaskaniner
1

Och du skriver i varenda tråd "nej såhär är det Bla bla bla Länk." Alltså snälla ta det lungt. Visst att du informerar osv men ta det lugnt. Och för guds skull, läs vad de andra skriver och ta in det.

[Asaweeya]
0

Det låter nästan att ni har en chatt här typ! Den blir längre O längre o samma personer skriver. Typ

eirwen
1

#30 Men snälla ge dig. Här är en länk till en BMI-räknare för personer över 18 år: http://bmiraknare.se/

Jag får klart och tydligt upp att 47,5 kg till 182 cm är 14,3 i BMI vilket är svår undervikt.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

RobinEH
0

Är det det vi diskuterar så kan jag erkänna att jag har fel.

Det är påståendet om att det är inkorrekt att skriva att normalvikt vid 182cm är 60-75kg som jag är emot. Antingen så har den som talar emot fått felaktig information eller så känner den att det är värt att klaga för att #12 skrev 60 istället för 63.

fladdy
0

Om du vill gå upp i vikt är dt inte anorexi :s

aaaaaaaaaaaangelina

Gimbergsson
1

Tror inte ni hjälper TS i er diskussion, det är egentligen inte fråga om normalvikt eller ätstörning utan om råd, hon behöver råd för vad hon ska göra för att gå upp i vikt och äta oftare. Visst frågar hon även om vad hennes normalvikt ligger på men den detaljen utgör en otroligt liten del av diskussionen och är egentligen inte viktig då hon fortfarande växer. Alla är olika och har egentligen olika normalvikt då alla inte ser likadana ut vid samma vikt. 

TS, det viktiga är inte vad du väger eller hur lång du är utan att du mår bra och gör kloka val gällande dina matvanor. Ingen ska sätta namn på nån "sjukdom" som du skulle kunna tänkas ha, sådant är läkare till för. Inte heller bestämma vilket bmi som gör dig "normalviktig" då det helt och hållet beror på dig och din kropp. Fokusera istället på att må bra och ge kroppen den näring den behöver.

RobinEH
1

Ät vad du vill. Du går upp i vikt av att tillföra mer energi än vad din kropp förbrukar. Går du inte upp i vikt så tar du helt enkelt och äter mer.

För att äta mer så har du två saker att välja mellan. Antingen så äter du större portioner eller så äter du oftare. Är det så att dina hungerkänslor inte fungerar så får du helt enkelt göra vad som föreslagits tidigare, sätta upp ett kostchema med bestämda tider och följa detta.

Ta gärna kontakt med en dietist och alternativt en psykolog för att reda ut din kostproblematik.

Har du svårt att äta mer så föreslår jag att du konsumerar mat i flytande form, d.v.s. smoothies, juice, grädde och liknande. Har du lätt för att äta pizza, kebab, hamburgare etc. så ät för all del det. 

Ta dessutom och börja styrketräna, så ökar du mer i muskelmassa.

Jag tror definitivt att tröttheten kommer att minska i takt med att du tillför kroppen tillräckligt med näring.