Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1427 ggr
Moalinn
2013-08-05 04:04
0

Sömnproblem

Tjena!

Några av er kanske kommer ihåg att jag för ungefär ett år sedan hade väldiga problem med att sova?

Well, nu är det värre än värst.
Hur får man bort tankarna när man lägger sig ner? Jag är trött, riktigt äckligt trött när jag sitter upp men när jag lägger mig ner så går hjärnan igång. Oftast så faller de tillbaka på dagen då min vän lämnade jorden. Våra minnen tillsammans och allt. Kan också få såna där riktiga filosofiska tankar som bara snurrar.

Läste någonstans att man skulle skriva ner sina tankar. Sure, har på bara någon vecka fyllt ett helt block med bara tankar under den tiden jag faktiskt försökte sova.

Kan inte säga att det har blivit bättre sen förra året. Hela skolan var ett hvete på grund av för lite sömn (också depression och annan skit), den hamnade runt 3-4 timmar varje natt.

Någon som har något tips?
Ska jag ge upp någon gång och söka upp läkare? Fast vad kan de göra åt mina tankar, egentligen.

Det enda jag gör innan jag går och lägger mig är att tvätta mitt ansikte och ta medicin. Äter något om min mage verkligen ropar efter mat.

Helt seriöst, it's not funny anymore. 😕

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Odde]
2013-08-05 06:27
0

Vad är det för medicin? kan bero på det, har själv svåra sömnproblem även fast jag äter insomnings medicin det har nog mycket med ptsdn och mitt förflutna har väl satt sina spår, men en film brukar kunna hjälpa för att tänka på annat! annars kanske kontakta bup om det? hoppas det löser sig för dig!🌺

Moalinn
2013-08-05 17:11
1

Tack för svaret! c:

Det är epilepsimedicin som jag tagit i några år nu och om den ska ge några biverkningar (vilket den inte bör göra längre) så är det att man blir trött.

Mitt på dagen kan jag lätt sätta på en film/serie och somna, no problem men kvällen är nästintill omöjligt haha. Ska se om jag kan testa det ikväll, för att se vad som händer, om det händer något.

Igår hittade jag, inne på övernaturligt, en övning som man kunde göra för att öka sin koncentration - finna en inre ro. Jag vet inte om det var den övningen som gjorde att jag somnade, men jag somnade rätt snabbt när jag väl började.

Medarbetare på Djurfoto

RobinEH
2013-08-05 17:19
0

Om du lägger dig tidigare då? Personligen så tog det mig ca 2 timmar att somna för ett tag sedan.

Du kan ju eventuellt ha problem med melatoninproduktionen och därav känna trötthet under dygnet men samtidigt ha svårt att somna. Brukar du ta tillskott av vitamin D under eftermiddagen?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Moalinn
2013-08-05 18:04
0

jadu, det var längesen man la sig innan midnatt. Kanske är så att jag drar mig för att lägga mig för att jag inte vill ha de där tankarna som kommer när jag väl lagt mig ner.

Melatoninproduktionen, borde jag veta vad det är? 😊
Det tror jag inte, äter omega 3 på morgonen bara (vet inte vad de innehåller men skriver det ändå haha).

Medarbetare på Djurfoto

nlinds
2013-08-05 18:37
0

Jag har haft problem hela livet med att sova. (ätit alla sorters sömnpiller m.m) Tills jag läste onödig fakta.
"om du ligger helt blickstilla, i en bekväm ställning, och inte rör en fena, samt blundar, så somnar du inom 15 minuter"

deep shit, det stämmer. Jag trodde det var bullshit, men det funkade faktiskt

/ från en tjej som i vanliga fall tar över 3-4 timmar på sig att somna, för att sedan vakna upp MINST 15 gånger på natten.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

RobinEH
2013-08-05 18:38
0

Det kanske är så att du behöver komma i kontakt med en psykolog.

Melatonin är ett hormon som mer eller mindre gör det trött. Nivåerna påverkas negativ av vitamin D och sjunker därav på morgonen och ökar på kvällen. 

Är du ute i friska luften under dygnet? Solljus bidrar till produktion av vitamin D och sänker därmed melatoninproduktionen under dagen. På kvällen när solljuset minskar så minskar vitamin D och därmed ökar melatonin. Får du inte tillräckligt med solljus så riskerar du att gå trött under dagen och samtidigt ha svårt att somna samt ha dålig sömnkvalitet.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Calcifer
2013-08-06 01:42
0

#5 Fungerar då inte för mig. Jag kan ligga helt stilla i flera timmar. Det enda som händer är att kroppen domnar bort. Men somnar gör jag då fan inte.

Mitt tips till TS är att söka läkarhjälp. Sömn är extremt viktigt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Moalinn
2013-08-06 06:39
0

Testade att somna till film, kan säga att jag somnade i en sådär två timmar men vaknade och var svettig som en gris, visste inte vilken dag det var. Sån där äcklig 'power nap' som får en att tappa allt. Därefter var det kört, suttit uppe sen dess.

Säger som #7. Fungerar inte alls. Kroppen lägger sig i ett bra viloläge men hjärnan är i full gång ändå.

Orkar inte med psykologer. Är redan i en massa kontakt med folk överallt, rehabilitering, läkare och kurator för att nämna några.

Jag är ganska dålig på att gå ut, ja. Ut går jag för att ta hand om min kanin men det blir väl bara någon timme eller två.

Medarbetare på Djurfoto

Josse5233
2013-08-06 22:22
0

#8 Har tyvärr inga tips :/ Har själv haft väldigt svårt att sova i perioder, speciellt nu på sommaren :/

Ha en trevlig dag! 

tusstuss
2013-08-07 14:57
0

Jag har haft sömnproblem hela livet… Jag testade här för några dagar sedan att sätta på fågel-och-skogsljud när jag skulle gå och lägga mig. Jag lyssnade, och försökte hela tiden analysera vilken sorts fågel det var som sjöng, ja, vilka ljud som hörde till vad. Det stängde av nästan ala andra tankar. Efter ett litet tag så somnade jag. Det kanske inte funkar för alla, men för mig gjorde det. Bara ett tips.

Portal Is Love, Portal Is Life.