Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 2543 ggr
Vickyy
12

(X) Hora?

Varför har vissa killar ett sånt behov av att säga slampa, hora osv till tjejer? Det har hänt flera gånger för mej nu på en vecka och det stämmer ju inte ens.. 🤔

VildaVittra
49

För att dom inte förstår ordets verkliga betydelse.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Majbot]
20

Tror de vet vad själva ordet betyder men de tycker väl det är roligt att objektifiera tjejer samt kalla oss för öknamn eftersom det gör oss upprörda. Bra uppfostran de har fått (y)

[ErikP]1
13

Dom säger säker så för att dom inte verkligen vet vad det betyder och dom tror att dom är cool när dom går och säger så till tjejer!

BlackandBlue
3

jag tror mer på att de ve var de betyder och använder det då närde säger det till tjejer av anledningen att göra dem upprörda och att de då verkar bättre om andra är sämre eftersom orden inte har någon bra betydelse!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

[hamster-expert]
7

tycker det är sjukt irriterande att ordet missanvänds så mycket!

+ att jag inte fattar varför det inte finns sådana ord för killar, player ser ju de nästan som positivt! Om de har en kompis som är player så betyder det liksom att han är populär bland tjejer. Men om en tjej har haft flera killar, (även om hon inte varit ihop med dem samtidigt) så kan hon kallas för hora eller slampa.

Thildalulu
6

Men vissa killar är som att när dom blir sura och inte vet vad dom ska säga så bara far de ur dom att säga hora till en. Stör mig nåt enormt :p

Quenzi
5

#5 "Man kan jämföra det med nycklar och lås, en nyckel som kan öppna flera lås är ju värdefull, men ett lås som kan öppnas av flera nycklar är ju inte alls lika värdefull" :P

PJUM

[hamster-expert]
4

#7 haha precis! har hört det uttrycket förut, och det är ett gammalt uttryck så det visar hur folk tänkt sedan långt tillbaka i tiden.

[Lilla prinsen]
7

Jag blir kallad Hora även om jag är en kille… Haha

RobinEH
3

Skulle tippa på att det används en hel del bland tjejerna också. Det är i alla fall det jag erfarit. 

När man kommer upp lite i åldrarna så brukar de flesta sluta med fjanterierna, men de "tuffa" killarna tenderar att fortsätta med det.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

deleteduser
7

Jag och mina (bästa) tjejkompisar är ganska brutala mot varandra, använder "hora", "slyna" & "hagga" ett par gånger i varje mening hehe.

Men det är okej, för vi älskar varandra.  Plus att man vet ju att man inte är en hora 😊

Vickyy
2

Det är bara så skumt när man inte ens har träffat vissa personer och dom bara kastar ur sig saker som att dom vet mer än en själv. 

Hah, finns ju människor till allt :p

LLLINN
4

#11 Samma här, även med mina närmaste killkompisar hehe :P. Men använder det sällan som skällsord på riktigt! Dock tycker jag att det är vanligare att tjejer kallar varandra hora etc. Än att killar kallar tjejer det :O

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Duvethon
0

Killar kallar tjejer hora för att de vet att vi blir upprörda av det (majoriteten då.)

Man ryter ju tillbaka ;)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Arinya
0

#5 För att sen långt tillbaka ska tjejer vara "oskuldfulla" och "orörda" till äktenskapet, eller nån sån blaja har jag lärt mig.

[alisja]
0

Händer mig väldigt ofta också!

Jag tror dom säger det för dom blir så nervösa när tjejer inte visar dom den uppmärksamhet dom vill ha och får dom inte den är så är man ju en hora. Dom verkar ju inte heller veta vad en hora betyder :)

Gurky
4

För att killar generellt sett är väldigt omogna/korkade/svin.

Vickyy
2

#16 Jo, sant haha. Det är väl egentligen dom som är attentionwh*rs då😇😃

Calcifer
1

Orden har tappat sin betydelse. De har blivit skällsord. Precis som "fitta", "kuk", osv. När jag var yngre användes ordet "hora" precis i den bemärkelse som det ska. Dvs i konversationer där man beskrev en prostituerad, dvs en person som erbjuder sexuella tjänster mot betalning. Nu betyder inte hora det längre i ungdomsmun, utan är ett substitut för andra skällsord som "fetto", "fuljävel", "idiot", osv.

Galet, men tyvärr är det så världen fungerar.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

conadrie
0

#11 Haha samma här x) 

Har blivit kallad för hora, slampa och inkompetent hora av en och samma kille. Var i vintras dock, slutade prata med honom efter det. Min bästis ringde upp honom och skällde ut honom och kallade honom för orden istället, han blev stum. Älskar min bästa vän! Hon är bäst… plus min pojkvän också, haha.

Fridaaaa
0

Brist i ordförådet, de tror att de är tuffa och vissa vet inte innebörden helt enkelt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.