Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1538 ggr
strong.ale
0

Niondeklassare!

Ska börja 9 till höst och undarar ifall någon har samma problem som jag? Jag har faktiskt ingen aning om vilket gymnasium jag ska börja på.

Men jag vill börja på naturbruks eller samhälls men det står mellan göra något man tycker om eller få ett jobb som du kan försörja dig på.

Anoki
0

Ska också börja nian. Har väll lite funderingar, men inte alls säker, man vill inte göra fel val..

Thildalulu
0

Aa jag har verkligen ingen som helst aning om vad jag ska välja. Mår jättedåligt över de för de känns som att jag aldrig kommer veta vilken skola eller vilken linje jag vill gå på eller något alls, och bara kommer ta något i panik som är helt fel och så blir hela gymnasiet jättehemskt :l

Arinya
0

Valde det jag tyckte om. Stort misstag enligt mig…ingen utbildning what-so-ever…

Ett förslag är att välja en linje som är YRKESförberedande om man vill lätt få jobb.

minbebis
0

Valde det jag kunde försörja mig på, för mig var det ett stort misstag. Nästa år ska jag söka in till det jag vill, hundinriktning :)

Moalinn
3

Tycker egentligen inte att man ska ta gymnasiet på allt för stort allvar. Visst, det är en början på det som komma skall. Men om man är intresserad av musik men väljer natur för att lättare få jobb så är man helt ute och cyklar.

Tycker att man ska ta något man tycker om, även om det kanske inte ger en något.

Vet flera av mina vänner som valde samhäll, men sen bytte för att det inte riktigt passade utan ville rikta in sig på något som de faktiskt tycker är roligt.

Ett högskoleförberedande program är ett stort plus, då man har lättare att komma in på högskola i och med att man redan har läst alla kurser och den "nivån" som behövs för att komma in. Annars får man läsa upp det efter gymnasiet, inte så mycket mer med det egentligen.

Gör det du tycker är roligt, du ska trotts allt hålla på med det i tre år. Högskolan har du om du vill läsa något annat.🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Kelin
0

Jag hade ingen aning till slut tog jag något jag vill göra under dagarna utöver skolan, alltså ett av mina intressen! Ska läsa djurvård eller hund, och lägga till så det blir naturvetenskap och högskole förberedande. Några extra timmar i skolan men det är det värt! Va saknar du för ämnen i skolan nu? Om du skulle få välja till nån/några extra lektion i veckan vad skulle det bli?

[Odde]
1

som jag har upplevt det handlar arbetsmarknaden nu för tiden om kontakter och inte utbildning ( gäller dock inte alla yrken ) , jag skulle ta nånting jag tycker om, sen kan du ju studera vidare på universitet :)

oh-la
1

det enda man kanske ska tänka på är att alla universitetsutbildningar kar krav på kurser som man ska ha läst. man måste exempelvis ha läst upp till en viss nivå i matte, fysik och kemi (har jag för mig, kan vara biologi också) för att exempelvis få läsa vidare på läkarprogrammet. man måste ha läst en viss nivå matte, ekonomi och liknande för att få läsa vissa ekonomilinjer. det gör att det kan vara dumt att vara intresserad av att läsa exempelvis ekonomi på högskolan, och välja estet bild, även om man tycker att estet är skitkul.

att plugga efter gymnasiet är svårt, man har dragit ner mycket på platserna på komvux. till på köpet är inte komvuxpoäng lika mycket värda som gymnasiepoäng, så man tappar en hel del mot sina konkurenter som läst en bättre anpassad gymnasieinriktning i uttagningarna.

Dipsie'n'Poo
0

Ska också börja 9an. Och har bara tänkt lite på det. Jag var på massa visningar i vintras bara för att vara lite förberedd till nu i vinter när jag ska välja. Jag tror jag ska välja Natur men egentligen gillar jag inget ämne tillräckligt mycket för att välja något annat. Jag har också funderat på typ Djurvård men är typ rädd att det inte ger jobb ellr nåt. 😐

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

:holmgreen:
0

#9 Ja, djurvårdare är ju lite krångligt yrke. Många utbildar sig, blir klara  med gymnasiet och ska ut i arbetslivet, men då får de inga jobb. Just eftersom så många utbildar sig till samma sak, och yrket är ett sånt yrke där jobben dyker upp allt eftersom gamla människor går i pension. Det fick jag höra inför mitt gymnasieval, och det (bland annat) fick mig att välja ett annat program som ger en mycket säkrare framtid då jag vill ha lite mer kontroll över mitt liv än vad den utbildningen kan ge. :)

Tregly
0

Gör något du tycker om! Det gjorde jag (har ett år kvar) och ångrar det inte för en sekund. Min linje var ändå något som jag ville jobba inom (djursjukvård) och med den utbildningen kan jag jobba inom väldigt mycket som har med djur att göra, så jag ser det som en ganska bred linje. Läser högskolebehörighet med. Ska jobba några år först, sen kanske jag pluggar vidare. 

Så mitt råd är att du väljer något du tycker om, välj med hjärtat. Det kommer kanske göra dig lyckligast i slutändan. Många sa till mig att jag kunde hålla på med djur som en hobby, men tänk om man vill jobba med sin hobby då? Något annat än att jobba med djur finns inte för mig. Kanske precis när jag gått ut gymnasiet och måste ha något för att tjäna pengar, men du ska bara veta mina framtidsplaner! Har man ett "vanligt" 8-16 jobb så hinner man oftast inte med sin hobby om det är djur man vill hålla på med. Man kan knappt ha några husdjur förutom katt, hamster och liknande (inget illa ment mot de djuren). En hund? Ja, då får du betala för hunddagis eller dagmatte som kommer spendera mer tid med din hund än du själv nästan. Nu vet jag inte vad för linje du tänkt gå inom naturbruk, men antar att det har något med djur att göra. 

Jag skulle i alla fall inte kunna gå samhällslinje och ha ett "vanligt" jobb och sen ha djur på fritiden. Är så nöjd över att jag valde djursjukvård. Det har gett mig mycket praktik, och ska åka till Irland om en vecka och praktisera i 4 veckor (gratis resa dit o hem och gratis boende hos värdfamiljen) på ett räddningscenter för olika djur. Det är ju precis det jag vill jobba med! Sådana chanser får man inte på samhällslinjen.

Och våren är helt underbar på skolan. Går man utanför dörren går det föl i hagarna och små kalvar. Helt underbart :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

dyoxide
0

Nu har jag inte läst igenom alla kommentarerna, men så var valet för mig också! Jag hade att välja mellan samhäll och textil- och konfektionslinjen, då jag älskar att sy, bl a. Jag var på besök en dag på textil och det kändes liksom rätt, även om jag redan kunde mycket av vad dom gjorde där. Det slutade med att jag valde samhälle, och det var ett väldigt dåligt val… Gick där i en termin, och sen bytte jag - dock inte till textil, då jag redan kan sy väldigt bra *skryt, skryt* utan det blev till Speldesign på LBS, då jag älskar att rita, både digitalt och analogt, och att skapa. Det är ju också ett plus att jag älskar att spela 😍 så gör det DU vill! Det blir bäst i slutändan.

Thildalulu
0

När folk säger 'välj det du tycker om' är problemet för mig att jag inte tycker om något alls i skolan :l

Kelin
0

Men du tycker väl om att göra något på fritiden? Om de inte finns någonting i världen som du tycker är kul kan du nog ta vad som helst ;) Gillar du att laga mat välj restaurang, gillar du smink och kläder finns stylist, gillar du att pyssla/snickra kanske hantverk kan vara något…

Dipsie'n'Poo
0

#10 Jo men precis! Det var så jag tänkte. Så jag vågar inte chansa 😉

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Kelin
2

Du måste inte jobba med de du läser på gymnasiet.. Man kan byta yrke hela livet! Läser du högskoleföreberedande, vilket de flesta linjer erbjuder så blir valmöjligheterna ännu större!