Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: familjen
Läst 3215 ggr
Vickyy
2

Föräldrar som kollar konversationer

Vad tycker ni om att föräldrar ska få kolla igenom konversationer på Facebook osv? 

Jag tycker att det är okej men jag skulle gärna vilja vara med och kunna förklara oså, inte direkt bli utfrågad och utskälld när man ska åka akut till djursjukhuset med hunden och gråter som bara den.. Dessutom så var det en hel del 'privat' snack som jag har haft med vissa kompisar. Lite smått pinsamt.. 

Men ja, vad tycker ni om det och har ni varit med om det någon gång? 🙂

deleteduser
25

Men va, mina föräldrar har aldrig någonsin kollat igenom några av mina konversationen. Vad jag skriver till mina kompisar är väl min ensak? Förstår inte ens vitsen med det.

knugi
4

Känns som det är privat

Nwmo
4

Läskigt om dina föräldrar har läst min pch din konversation, eller ännu värre med Ali. Din baba kmr skjuta mig fan.

- Emil

Vickyy
1

#1 Jo ellerhur, jag tycker också att det är privat men det hade varit mer okej om dom åtminstone kunde ha sagt till innan dom kollat. 

Nu när dom åkte upp till sommarstugan och tog med surfplattan så hann inte jag logga ut från messenger men jag trodde inte att de skulle läsa igenom allt. ''Vi har svårt o lita på dej nu'' Okej, well, jag har minst lika svårt att lita på dom nu såå.. 😐

#2 Sant :p

Nwmo
2

Min manma brukade vara sån, sen så bröt helvetet lös och hon vågar inte röra min telefon. :P

- Emil

deleteduser
9

#4 det borde ju vara du som har svårare att lita på dom, och inte tvärtom. Tycker du här större rätt att vara arg än vad dom har

Vickyy
1

#5 HAHAHAHHAH HERREGUD. omg

#6 Jo sant!

hahael
7

Mina föräldrar får inte röra min dator, mobil eller något där jag har kontakt med andra kompisar i. Mitt liv helt enkelt…

Klart att laxen ska ha en jolle

Nwmo
0

#8 It would be a shame if, they saw our conversation.

- Emil

hahael
0

#9 Yes yes, it's our secret

Nwmo
0

#10 u want the d?

- Emil

hahael
0

#11 Come at me bro

Nwmo
0

#12 You mean ..cum?

- Emil

hahael
0

#12 Hmm, well that can work tooooooooo :llll

Nwmo
0

#14 Yeaaah.. ..och jag märkte att vi har kapat den här tråden rejält. :l

- Emil

hahael
0

#15 Hmm ja, förlåt alla!

Vickyy
0

#9 Det var så jag sa ju .-.

Nwmo
0

#17 Älskar dig med :***************** (I has dem lipz)

- Emil

abelyn
3

Skulle aldrig tillåta det om dom inte frågade först, mina konversationer tillhör mitt privata liv och det ska respekteras, precis på samma vis som jag respekterar deras privata liv. Skulle aldrig få tanken att läsa igenom mina föräldrars konversationer, så då vill jag inte att dom läser mina heller! 🙂

Thildalulu
5

Mina föräldrar har inget att göra med vad jag skriver med folk, om de ens skulle komma på tanken att röra min dator, då tar de hus i helvete ska de veta :l

Jag har egentligen inte så mycket hemligt för mina föräldrar, och jag tror inte de skulle bry sig om de läste det, de vet redan att jag har ett eget liv. Men näe jag tycker ändå inte det är okej.

En av de saker jag är rädd för: tänk om jag dör och mina föräldrar kollar igenom min dator.

Nwmo
0

Min mamma skulle mörda mig om hon läste allt, skandal typ.

- Emil

Vickyy
0

#19 Ja ellerhur!

#20 Sant, fast jag hade en hel del privata saker :s Låter fel att säga så men jag har skrivit om en hel del saker som jag inte ville att dom skulle se..

Det som är läskigt är att jag inte alls vet hur mycket dom har läst.. 😞

:holmgreen:
5

Jag skulle inte tillåta det. Det som skrivs med mina vänner är min ensak, ingen annans. Definitivt inte mina föräldrars ensak. Jag hade inte kunnat se på mina föräldrar på samma sätt som tidigare, hade verkligen inte litat på dem något mer. Riktigt lågt!

Thatgirl
0

Hemska tanke😮Nejmen jag tycker inte att det är okej alls, hade blivit asförbannad på mina föräldrar om dom gjorde det. Fast dom skulle nog vara ännu mer arg på mig, hehe..

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

Kadoor
0

Jag tycker inte att dem har någon rätt alls. Jag får inte ens ha kod på min mobil, så hur vet jag om de läser allt jag skriver när jag inte ser? De kan ju liksom ha läst allt jag skriver med mina kompisar, jag skriver inte direkt någonting privat, men ändå. :/
"Om vi misstänker att du tar droger eller liknande så vill vi läsa dina konversationer" mm visst.. Som om jag skulle göra det?! Oavsett om jag skulle göra det eller inte så har de inte rätt att rota i min mobil!
Nä, jag tycker inte ens att någon annan heller har rätt att läsa utan att man tillåter det, det är faktiskt privat, oavsett om man skriver om mer pinsamma eller privata saker eller om man skriver typ vad man gör. Ingen ska liksom rota i mitt liv, jag vill kunna ha ett eget liv utan att de ska lägga sig i det. Inte går jag och läser mina föräldrars konversationer…

Okej, nu blev det lite långt, men aja. 🙂

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Tilde]
5

Som förälder (vilket jag inte är än, men tar det från föräldrars perspektiv) så jag jag litat nog på mitt barn att inte inte håller på och skickar nakenbilder eller flirtar med gamla gubbar, osv. Jag hade aldrig krävt att få läsa deras privata konversationer.

Thildalulu
0

#22 Äh de låter väl inte fel att säga, det ÄR privat. Åh stackars dej xP

Nwmo
0

#26 Du har nämnt barn i x antal trådar. WOMAN, ARE YOU HIDING SOMETHING FROM US?! LIKE A BABY!?

- Emil

[Tilde]
9

#28 Hahaha aa men… känner mig lite gammal och mammig på TiF, can't help it y'all! 🤪

Juliaskaniner
0

Omg nej. Då hade jag nog blivit utslängd ur huset eller nåt .-.

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

Vickyy
0

Åhhhh dom kom precis in i rummet när jag sitter vid datorn och säger: Kan vi lita på dej nu? För du vet att jag kommer att ta datorn och kolla igenom igen flera gånger.

ASSÅ HERREGUD. Jag avlider snart.

Jag brukar snacka med en jag känner om rätt så ''djupa saker''. Bla familjeproblem osv, inte så kul att dom har läst det nu. Dessutom skriver jag med en annan person som jag typ är på g med och dom hånar mej som in i h*lvete nu.

åh jag orkar inte.

Juliaskaniner
0

Fy vad fel.. Radera meddelandena direkt efter. Fråga typ "vad får ni ut av att läsa mina privata meddelanden?"

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

Nwmo
0

#31 Sa de om Ali då? "skicka nakenbild baby" HAHAHHAHAH

- Emil

Vickyy
0

#32 Jo jag kanske borde göra så, har loggat ut från alla mina konton på surfplattan och ska byta lösenord till min fb och alla andra konton samt fixa lösenord på min iphone asap.  Smaaaart, ska säga så! 👍

#33 Haha herregud, dom har inte sagt något om det, ÄN…😂

LLLINN
0

oh god om min mamma läste mina konvos… Shiieeet finns så mycket sex n' drugs-talk att hon antagligen skulle skicka in mig på nåt hem o.O

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Kadoor
0

Skaffa lösen på datorn också? Om du inte redan har fixat det haha. 🙂 Om du nu har en egen som du kan ha lösenord på då, förstås! ^^

Clementinbarn
0

Det är inte okej någonstans!
Tycker du borde skaffa lösenord överallt där du kan!
Man undrar ju lite hur dina föräldrar tänkte när dom sätter sig och läser vad du skrivit till vänner osv?! 😐

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

minbebis
8

Hade min mamma tittat igenom mina sms eller gått in på ett konto och tittat igenom mina privata konversationer så hade ja blivit skit förbannad. I vår familj så respekterar man privata saker. Hon skulle aldrig någonsin göra något sånt och skulle hon det så skulle grannarna bli döva av allt skrik. Hade seriöst fått mitt första raseriutbrott, och hade troligen flyttat till pappa eller någon faster eller något. Men det är olika hur man blir uppfostrad, har en kompis som svär till sin mamma och dom kallar varandra saker, sen en vars pappa kan titta igenom. Har vuxit upp på ett annat sätt en dom och man går inte och gör sånt hemma. Vi har aldrig några regler men dom är mer 'oskrivna regler' som man vet om fast mamma inte sagt något. Vi kan låna av varandra, men man går inte och snokar runt. Sen att mina dörrar alltid är öppna, att min brorsa kan somna i min säng eller att man lönar ut pengar och sl kort är en sak. Men här respekterar vi individualitet. Privata saker är privata saker, sen berättar jag alltid för mamma om det händer något. Det är ju samtidigt tillit och att man litar på varandra. Nej men seriöst hade blivit så jävla förbannad att till och med djävulen hade blivit förvånad - och jag är ingen arg person av mig. Sånt där gör man inte. Blir bara sur av tanken. Sen har min mamma alltid tyckt att utegångsförbud och sånt är fel det med. Hon vet att gör hon såna saker, så hade det förvärrat saken för vi hade blivit olydiga och med mening kommit sent hem och allt. Och det är rätt. Om min kompis pappa säger att hon ska vara hemma 9, så kommer hon prick 9 eller tidigare. Kommer också hem om jag har tider, men inte alls lika strängt. Kan komma några minuter senare. Men det är sant som min mamma säger, hade hon gett mig som straff att diska hade jag vägrat, utegångsförbud och jag hade stuckit ut bara för att jag inte får. Som i ditt läge hade jag genast satt lösen överallt och bytt. Skit i vad dom säger, vad ska dom göra? Ta din mobil? Varsågod, om dom får tag i den. Ge dig utegångsförbud? Bara att gå ut. Konton kan inte raderas utan att logga in. Hade gått från en tjej som inte svor framför föräldrarna till en uppkäftig tonåring på bara några minuter. Hade aldrig tillåtit att någon snokar sådär. Ju strängare och hårdare mina föräldrar hade blivit, ju mer 'rebel' hade jag blivit.

[MiniPim]
1

Nej, jag skulle inte låta mina föräldrar kolla igenom mina konversationer med mina vänner. Och det är tar för att jag döljer något för dom, utan att jag skrivit saker till mina vänner som dom inte behöver veta om överhuvudtaget. Och mins föräldrar litar på mig, så dom har nog aldrig känt att dom behöver göra det heller.

Vickyy
0

Åh det kan knappt bli mer pinsamt. Jag har skrivit med personer som jag har varit på g med OCH DOM HAR LÄST IGENOM ALLA KONVERSATIONER.

''Är du ihop med **********?''

''Äru kär??''

ASSÅ HERREGUD, som #38 sa, ju mer dom gör desto mer rebell blir jag. Stämmer helt.

Dom har även läst att jag ska pierca mej i smyg innan skolan och att jag umgås med ett äldre gäng som röker oså (helt oacceptabelt enligt dom) De är hur snälla som helst och accepterar en helt, vilket ingen annan gör i den här staden - och nu får jag inte vara med dom. Åhh.

Jag vill inte ens veta om dom vet om att jag har lånat alkohol av dom..😮

Så ja, om ni nu skulle läsa detta för att ni har gått igenom mina 3 lösenord på den här datorn och sen kollat igenom varenda sida jag är inne på och alla jag chattar med så blir det väldigt roligt för er, just sayin' (:

minbebis
2

#40 vi är helt olika personer ;) Hade dom gjort sådär mot mig så hade inte jag stannat kvar. Byt lösenord på allting, göm mobilen och ignorera dom. I längden måste dom få skuldkänslor. Jag känner mig själv, minsta ord min mamma hade sagt hade jag härmat, sagt något om hur förjävliga dom är och allting. Hade blivit en riktig pain in the ass och förstört stämningen hela tiden. Dom har också varit i våran ålder, säker gjort saker dom inte fått göra. Alla har vi secrets. Jag är öppen mot min mamma, vi tycker samma personer är irriterande men klart hon vet inte att jag och min kompis kallar varandra saker för skoj skull och annat som hon aldrig kommer få reda på. Det är en del av att vara tonåring. Om jag inte hade flyttat till pappa eller någon faster som jag lätt kunde få att stötta mig, hade jag slutat bry mig om tiderna, sluta låta snäll i huset, inte svara eller säga var jag är och äta middag efter alla andra. Vad ska dom göra? Annat än att säga till mig kan dom inte göra något. Fosterhem? Gärna. Men som sagt, det är jag, tjejen som inte gillar överdrivna regler och när folk rotar runt där dom inte ska ;)

nlinds
1

Min mamma gjorde det EN gång när jag var typ..13.. När hon misstänkte att jag hade en pojkvän som var väldigt dålig för mig. Jag blev såklart rasande och kastade ur mig diverse fula grejer och pratade inte med henne på typ ett halvår.. Sen dess har hon inte snokat. Nu flyttade jag iof hemifrån när jag var 17, som tur är ^^

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[fiskenn]
0

jag skulle ALDRIG tillåta att mina föräldrar skulle läsa det jag skriver t mina vänner!! för det spelar ju ingen roll om dom e dina föräldrar och bor hemma. du har rätt till ett privatliv och det ska dom inte lägga sig i. byt lösen på allt säger jag bara. frågar dom vf du bytt säger du bara emot dom att du inte vill att dom ska kolla på dina meddelande. vad för dom ut av de? fråga dom "hur skulle ni känna om era föräldrar skulle ha läst precis allt dom skrev till sina kompisar"

hoppas att dom slutar med det. du måste stå på dig! :)

nlinds
0

#43 Tar åt mig lite om det är okej ? (inte på ett negativt sätt) Och vet att det var riktat mot TS men måste fråga .. haha.. Hur sjutton skulle man gjort om ens mamma är EXPERT på datorer (har inga problem alls med att hacka osv) Hon har hållt på med datorer sen första datorn som man kunde köpa, kom ut ^^ Nu var det ju bara en gång, men ändå 😛

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Vickyy
0

Min pappa har en sån stolthet som han aldrig vill svälja och sen efter han sålde sitt företag så har han haft ett sånt stort kontrollbehov över mej och min mamma. Vet inte vart jag ska ta vägen ibland asså. 

(Lite ot nu men..)

Så fort jag gör något, kanske försvara mej när han skriker, så sätter han utegångsförbud i två veckor + data, mobil och internet-förbud lika länge. Efter en väldigt svår period i vintras till våren med tjafs och bråk varenda dag så trodde jag att jag hade fått upp hoppet igen. Men nej. 

Aja, nu har jag iaf lösenord på allt jag äger. 😛

Stephanie
7

Nu har jag inte läst igenom allt ni skrivit, och jag är ju inte heller tonåring själv längre. Men jag blir ärligt talat helt paff! Det är ju jättekränkande! Vad tänker egentligen en förälder med om den utan tillåtelse snokar på sitt barn? Vad hände med tillit?? Förtjäna respekten? 

Det där måste ju vara bästa sättet någonsin att få ens barn att aldrig lita på en igen. Jag hade varit minst sagt förbannad om jag fick reda på att mina föräldrar snokat…

Jag tror på ömsesidig respekt - att barnen är och kan vara ärliga med allt de gör, att föräldrarna litar på dem och låter dem vara ärliga för den delen. Att gå bakom ryggen och snoka sådär är verkligen inte bra…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

knugi
0

#40 dom vet garanterat att du tagit alkohol i smyg

det visste dom säkerligen redan innan dom snokade, alla jag frågat på äldre dagar har vetat att ungarna "lånat" 

its expected

Calcifer
5

Haha, "de har ingen rätt"? Jo, det har de. De har all rätt de vill. Så länge de betalar hyra, mat, kläder, värme, el, vatten, mobil, internet, osv i all oändlighet har de all rätt de vill. De äger dina prylar. Även om du "köpt" den själv - vart fick du pengarna ifrån då? Om du inte tjänat ihop varenda krona själv och betalar för internet själv (och då inte från barnbidrag eller månadspeng osv) så är det deras prylar och de har all rätt att kolla vad ni gör. Sånt är livet. Det är precis som när barn och ungdomar säger "de har ingen rätt att säga vad jag ska göra", hahahaha jo. Det har de.

Däremot kan jag tycka det är ett intrång i ens privatliv och de bör definitivt fråga först eller säga "nu får du internet på ditt rum, men då vill jag kunna kolla vad du håller på med" innan. Men rätt? Jodå, det har de. Så länge de lagar er mat, köper era kläder och tvättar dem och betalar för allt så har de rätt att kolla era mobiler och erat internet. Bara att gilla läget. Dock kan man ju förklara varför man inte tycker det känns okej och föra en vuxen diskussion om att man vill ha sitt privatliv för sig själv.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kadoor
7

#48 Fast att man betalar allt och ger mat och allt du nu skrev ger en inte rätten till att rota i någons privatliv, tycker i alla fall inte jag. Vad är det som säger att man får läsa privata saker? Det är bara idiotiskt ifall man tror att man får rätt att rota i det man skriver till någon, inte sätter väl jag mig och rotar igenom mina kompisars eller syskons konversationer? Eller till och med mina föräldrars?

Bara för att man är förälder så har man inte mer rätt än andra, tycker inte jag…. Visst att man vill vara rädd om sitt barn, men man ska ju kunna lita på sitt barn tillräckligt att man vet att de inte gör någonting dumt.

Calcifer
3

#49 Jag tycker också man ska kunna lita på sina barn, men jo, de har visst den rätten. Om din mamma äger din dator och betalar för internet har hon rätt att kolla vad du gör. Det är hennes dator, klart hon får kolla den.

Jag tycker inte det är "rätt", som i att det är rakt ut sagt okej att kolla sina barns dator eller telefon. Jag tycker man ska prata om det om man nu som förälder har svårt att lita på sitt barn. Däremot har man all rätt i världen att kolla om man nu vill. Precis som de har rätt att säga åt sina barn vad de får och inte får göra. Och de har rätt att lägga fram konstiga regler som "du måste vara hemma klockan sex varje dag" om de nu skulle vilja det.

Cazzos
0

Jag vet inte vad jag ska säga om det då jag aldrig behövt visa mina konversationer till min mamma, men jag tänker att som förälder så får man förebygga internetanvändning under tiden som barnet är litet.

Idag så är jag mer öppen med min mamma om min internetanvändning, jag berättar för henne vilka hemsidor jag träffar folk på och om jag börjar prata med en ny person så berättar jag det för henne också.

Jag vet t.ex. att jag kan sitta upp hela natten vid datorn om jag så vill. När jag var yngre så satt jag bara vid datorn efter skolan, t.o.m innan skolan ibland. Det finns ju typ "internettimers" som startar och slutar en viss tid, ett sådant system kommer jag definitivt att ha om jag får barn och de närmar sig 10-11 år, för att jag vet hur mycket det tär på relationen mellan förälder och barn om barnen bara sitter vid datorn 24 timmar om dygnet.

Calcifer
5

Sedan får man helt enkelt även försöka se det från deras håll. När jag var barn behövdes det inte precis att kolla vad jag gjorde. Internet var rätt nytt, och vi hade inte det hemma fören jag var 12-13 år, och då var det med modem så man fick bara kolla vissa tider och väldigt sällan och korta stunder hemma.

Och när jag var barn så var barn barn. Det är de inte nuförtiden. Bara kolla på iFokus, vi har väldigt många användare som er 11-12 eller ännu yngre här. Det förekom inte när jag var barn. Nuförtiden har det blivit norm för 11-12 åringar att ha mobiltelefon, utmanande kläder, gå ut på fester, och till en viss del också att ha sex. Nuförtiden växer barn upp förbannat fort och jag förstår att man som förälder blir orolig. Som barn kan man inte tänka logiskt alla gånger för hjärnan är inte fullt utvecklad, man kan inte heller alltid fatta vettiga beslut för man är inte mogen nog. Som barn är det alltså lättare att göra misstag, som t:ex att stämma möten med främmande människor från internet eller lägga upp utmanande bilder eller säga saker som inte är särskilt klokt.

Jag tycker det är fullt logiskt i dagens samhälle att man som förälder är orolig för vad ens barn pysslar med online. Hela världen är öppen när man använder internet. Och det inkluderar massor med saker som är rent ut sagt olämpliga. 

Det finns massor med artiklar och tv-program angående ämnet, där barn och unga tonåringar har haft ett vidrigt beteende på internet och hamnat i trubbel på ett eller annat vis. Eller där de begått brottsliga handlingar. Internetmobbing är t:ex väldigt vanligt, så sjukt vanligt att man blir förbannad.

Så länge världen ser ut på detta sjuka sätt så får man försöka ha en högre tolerans för att ens föräldrar är oroliga och vill ha någon slags koll. Och för att vara helt ärlig för man som tonåring inte hålla på med skit på internet som man skulle "dö" om ens föräldrar såg. Då kanske det är bra att de kollar vad man håller på med.

Imasy
4

Som förälder måste jag hålla med i vad DorianGray skriver.

Men jag tycker också det är förbannat taskigt att först "snoka" och sedan sitta och mobba/håna för vad som stog i konversationen. Det är riktigt lågt måste jag säga!

Calcifer
5

#53 Ja håna och retas är ju inte okej, det motsätter jag mig inte.

grodprinsessa
2

Visst har dina föräldrar gjort fel i att inte prata med dig utan gå och läsa dina konversationer. Men det är oavsett vad man tycker, ens föräldrar och dom har ansvaret för dig och därmed också rätt att kontrollera dig utan att bryta mot de mänskliga rättigheterna. 

Där de däremot gör RIKTIGT fel är när de hånar dig gällande kärlek och sådant. Det är inte okej. 

Min tanke är att du lugn och genomtänkt, utan att bli arg förklarar för dina föräldrar hur sårad och jobbigt du tycker det är när det visar sig att dom läst dina konversationer och retar dig för nån du skulle vart kär i. Förklara att du kanske har kompisar där som du häver ur dig saker till när du är irriterad eller arg och ledsen som du inte vill att dina föräldrar skall se. 

Gör du det lugnt och fint utan agg så borde dom lyssna och förstå. Sedan kan det självklart visa sig att dom vill läsa igen men att du kan få vara med och förklara dig som du önskat nu. 

En sista reflektion kring många här är att satan i gatan vad det finns noll respekt mot ens föräldrar. Att medvetet gå emot uppsatta regler och motarbeta föräldrarna… Skärpning. Föräldrar sätter gränser av en anledning. Dom har uppfostrat er och är ansvariga för er till den dag ni fyller 18 eller flyttar hemifrån. Väx upp, kom över er själva och inse att dom vill ert bästa. (sorry om det blev lite hårt nu men jag är uppriktigt förvånad och besviken)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Loveofmylife
1

Det behöver ju dock inte alls tära på relationen mellan föräldrar och barn bara för att barnet sitter vid datorn 24/7. Både min pojkvän och hans lillebror har fått sitta vid datorn 24/7 och deras relation till både mamman och pappan är jätte bra. De litar på varandra och respekterar varandra. Dessa killar spelar verkligen 24/7 eller pojkvännen gör inte, men han gjorde för något år sedan, och lillebrodern är sådan nu. Tror det handlar mycket om hur man själv hanterar det som föräldrar.

Sen för att vända det på hållet med internettimers, så har jag en kompis som har det så och inte alls har en bra relation till sina föräldrar, han verkar litar eller respekterar dom, eftersom dom inte litar på att han kan hantera något ifall han får spela. Det går till och med till den graden att han inte umgås med oss eftersom han kanske kan komma åt att spela lite utan att hans föräldrar vet.

Fast när barnen är 10-11 kan jag hålla med om att det är bra med tider, men när barnen går emot 14 tycker jag de ska kunna sitta vid datorn hur mycket de vill. Man märker ju som föräldrar om barnet inte kan hantera det, sen tycker jag också det handlar om att lära barnet hantera det.

Förövrigt så tycker jag inte det är okey att någon skulle läsa igenom något jag skrivit med någon, det är inte ok om de inte har frågat och jag sagt ja.

Cazzos
3

#56 Vad skönt att din pojkvän "slapp undan" det, jag hade nästan ingen relation till min mamma när jag var runt 10-12, just för att jag satt vid datorn hela tiden. Vi pratade väldigt sällan.

Men du har ju rätt i det du säger, föräldrarna måste också kunna lita på sina barn och inte göra det till en "förbjuden" (därmed mer intressant) grej, men jag tänker mer att om det tär på relationen och om det påverkar mer än bara barnet i sig (skolan t.ex.), då kanske man som förälder borde överväga om det är värt att ha internet hemma. Eller att barnet inte växer upp med internet över huvudtaget 😛

Vickyy
0

Åh dom kommer gå igenom datorn och alla konversationer ikväll igen bara för att jag inte har börjar med några skolarbeten. -.-

let's radera all historik lol

Calcifer
3

#58 Men prova att göra dina skolarbeten då så får de ju ingen anledning att gå igenom datorn? I ditt fall låter det som om det är en sorts konsekvens för att du inte gjort något, då är det ditt ansvar att se till att göra det du ska.

Vickyy
1

#59 Det är det att jag inte kan fixa det just nu för vissa anledningar och dessutom har jag inga dokument på det heller. Mamma går med på det men pappa kommer bestraffa o allt som vanligt -.-

Calcifer
2

#60 Tyvärr är det ändå så att säger en förälder gör x annars y, så är det på ens eget ansvar att man fixar det.

Thatgirl
6

#61 Men herregud, klart att man ska göra som föräldrarna säger men det är ju fortfarande helt sjukt att dem ska kolla igenom konversationer och historik och sånt som straff. Det är privat. Om hon inte gör som föräldrarna säger är det väl mer rätt att man kanske drar in lite av månadspengen eller att hon får göra lite fler sysslor eller nått, vad vet jag.

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

Kelin
1

Mina vill inte kolla… Får jag smsa eller något ger mamma mig telefonen utan att ens snegla på skärmen :) Dock pratar jag ganska öppet om de mesta vi gör/pratar om så hon behöver inte bry sig! Annars kan du ju radera allt du vill att dina föräldrar inte ska se och spara de dem inte bryr sig om ;)

Vickyy
4

#63 Har raderat ALLT nu så dom får gärna kolla nu xD

Revolt
3

#48 Ja, de har RÄTT att göra det, men moraliskt sett är det väldigt respektlöst och fel.

Beror väl på ur vilket perspektiv man ser det ur..

Jag hade blivit skitförbannad om mina föräldrar hade gjort det..

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Thildalulu
4

Bara för att de är föräldrar och lagligt sett har rätt till det kan man visa lite respekt.. tycker verkligen de är jättetaskigt att göra så.