Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 2076 ggr
it's me j
3

pms,ont,tampong hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hej! fört ville jag bara tacka för alla svar i förra inlägget men i detta behöver jag mer svar!

jag har typ panik! jag har haft mens 2ggr nu och första gången blödde jag inte så mycket men… andra gången blödde jag hur mycket som helst! jag måste byta binda typ 2ggr i timmen minst!

nu börjar jag skolan snart och har kommit fram till att jag kommer få mens dagen efter jag börjat skolan ( 6:an) jag vet inte hur jag ska göra!!! skulle underlätta om jag kunde använda tampong men de kan jag inte! och så undra jag om menskopp är bra?  sen är det de största problemet kvar jag har sådan jävla mensvärk! sist hade jag så ont så jag börja gråta!! känns som något går sönder i mig, vet att de inte har gjort de alltså men gör super ont! min mamma har också jätte mycket mensvärk så det är väl ärftligt:) och hon sa att om jag har så här ont nästa gång också så skulle vi söka för de! men om jag har såhär ont kommer jag inte klara skolan! och veckan innan jag ska ha min mens mår jag kast! jag spyr typ 3ggr denna vecka, är trött, och får lätt migrän:( sen de typ 100 problemet! jag har pms och får värsta vredes utbrotten ibland, pinsamt om de händer i skolan! mina kompisar vet så dom stötar mig säkert men det är bara en av mina bästa kompisar som har fått mens men hon har ingen mensvärk och jag tror inte att någon utav dom skulle kunna förstå hur ont jag faktiskt har! vad ska jag göra! jag måste ju typ prata med min lärare men jätte pinsamt för vi har två lärare som är killar! och jag kan ju inte gå ifrån lektionen 4 ggr i timmen! då kommer alla börja fråga! och om jag får sådan mensvärk måste jag åka hem och det kan jag ju inte göra varje gång!och jag kan ju inte vara hemma var fjärde vecka! sen dansar jag discodans också! och det hur obehagligt som helst att dansa med binda! det går inte!så jag måste använda tampong eller menskopp! vet inte hur jag ska klara detta! sen undrar jag om jag ska berätta något för min kille med tanke på att jag har pms.?? men vi är liksom 12! ska jag verkligen bertätta? jag vill och jag tror att han skulle förstå! men är jag töntig? han är ju rätt omogen och tycker allt "sådant" är äckligt:) men det kanske är bra att han vet! han är typ min bästa vän!:) hur ska jag göra??? snabba svar snälla! betyder mkt<3 tack i för väg!!!!!!

Tina-A
0

Jag har inte läst förra inlägget och orkar inte läsa igenom riktigt hela men, varför kan du inte ha tampong? Menskopp är jättebra men den måste ju också föras in som en tampong ungefär. Jag har andvänt menskopp i flera år och är jättenöjd med min men har inte heller problem med tamponger i olika storlekar.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[texel]
1

Brukar inte svara på dessa trådarna, med jag är tvungen att säga: säg inte till manliga lärare att du har mens, inte kvinnliga heller för den delen. Du kommer antagligen att ångra det, mycket!
Är det så illa som du beskriver det så förstår din mamma nog och låter dig stanna hemma. Har du provat andra bindor? Så du inte måste byta flera gånger (?!) i timmen.

Kadoor
0

Har du testat att ta tex. alvedon eller ipren mot mensvärken? :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

it's me j
0

okej tack #1 

jag har dom som suger upp mest, som en nattbinda, ja jag får säkert stanna hemma men jag vill inte var hemma var fjärde vecka #2

två panodil och en trio eller en ipren men när jag har så ont hjälper det inte! har testat med vetekudde också! och de fungerar sådär:) #3

nlinds
8

#2 varför skulle hon ångra det om hon sa det till någon lärare…  ?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

it's me j
0

undra jag också?<3#5 #2

Clementinbarn
0

Känner igen mig i detta med mensvärken! Brukade ta 5-8 värktabletter om dagen vid mensen innan för att jag hade så ont! Det hjälpte knappt och jag var hemma mer eller mindre alla dagarna under mensen för något annat gick tyvärr inte, jättetrist! Åt olika ppiller från att jag var 15-17 år och nu har jag inte så farligt ont vid mensen längre. Om man har väldigt ont utav sin mens och inga värktabletter hjälper så kan man ju börja på ppiller eller minipiller då det kan hjälpa, men det är ju kanske inget att rekommendera till dig eftersom att du just fått mensen, plus att du inte är så gammal än och ppiller kan ju förstöra kroppen en del kan man säga. :) Men prata med din mamma om det hela och försök lösa det på bästa sätt tillsammans!

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Calcifer
6

Du ska inte vara hemma varje gång du har mens. Why? För att du kommer ha mens resten av livet och kan knappast stanna hemma en vecka i månaden. Eller ok, du kommer ha mens förmodligen tills du är kring 50 åtminstone. Däremot behöver du hitta vad som lindrar för dig. Köp en värmeflaska du kan lägga på magen, prova dig fram bland receptfria läketabletter (diklofenak och alvedon fungerar bäst för mig), gå en promenad (jag vet att det gör ont, men det lättar ibland när man väl kommit igång), osv.

Och sök definitivt hjälp för det, läkare kan ge ut p-piller och dylikt som inte har med säkert sex att göra utan för att lindra vid mensen, både när det gäller blödning och smärta.

Kan du inte använda tampong kan du inte använda menskopp. Jag älskar min menskopp men den är större än en tampong och bökigare att handskas med. Ett tips är att köpa minsta tampongerna och kombinera med binda. Det fick jag göra under en väldigt lång tid. När det gäller lärare tycker jag gott du kan berätta om du känner att du vill. Det är bra för dem att veta, så du kan säga ifrån att göra vissa saker ibland eller om du behöver gå ifrån en stund.

Jag har haft mens i över tio år och jag har fruktansvärd mensvärk och jag har både svimmat, kräkts och gråtit som en övergiven lämmel på motorvägen. Sen blöder jag som en gris också, och tamponger är helt värdelöst för jag måste byta varannan timme trots största storleken. P-piller är jag allergisk mot (tack, ödet) så det går inte. Men alvedon, diklofenak, värmedyna, promenader och envishet fungerar.

Sen kan jag tillägga att jag är nåt jävla medicinskt under för jag får ont i magen, ryggen, låren och knäna. Ibland armbågarna också. Vad knän och armbågar har med min livmoder att göra vet jag fan inte, men så är det.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

it's me j
0

okej tack #7

it's me j
0

tack för hjälpen nr #7

det hjälper faktiskt att röra på sig men så fort jag är sjuk eller bara har ont i huvudet mår jag illa, och mår mer illa när jag rör på mig:'(

Calcifer
0

Du kan prova att ta något för illamående. Men prata först och främst med läkare.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

it's me j
0

okej

dyoxide
0

Som #7 säger kan du försöka på P-piller eller minipiller, dock kanske när du blir lite äldre. Jag började med p-piller när jag var 13,5 år gammal för att jag hade så ont när jag hade mens, och för att jag blev väldigt, väldigt grinig. Dom funkade rätt bra, men jag var så himla glömsk att jag ofta glömde ta mina tabletter, särskilt i början, men det var ju bara jag. 🙂 

Nu (är snart 18år) har jag satt in en s.k. hormonspiral, så nu har jag i princip aldrig mens längre 😛har ibland mensvärk och humörsvängningar ändå, men det är inte alls så illa som det brukade vara. Det är något du kanske ska fundera över, men i så fall inte på några år, då man inte brukar använda det på folk som inte fött barn eller som är alldeles för unga.

it's me j
0

jag vill inte ta p-piller om de kan skada mig på något sätt! och jag är för ung för spiral eller stav och jag är rädd för att få mellan blödningar och man kan ju börja blöda mer! men tack för ditt svar! #13

dyoxide
0

#14 Varför skulle p-piller skada dig? 😮 man kan börja blöda mer, ja, men har aldrig hört om någon som gjort det, i alla fall inte som jag känner… Och min läkare sa att 8 av 10 kvinnor slipper mens helt efter ett par månader med spiral, och dom flesta andra får bara pyttesmå blödningar 😊 men självklart är det inget som är aktuellt nu, försöker inte övertala dig eller nåt, vill bara säga det 🙂

Clementinbarn
0

#14 #15 Vissa som äter ppiller får ju en del biverkningar som finns, typ illamående, huvudvärk, viktuppgång, acne, håravfall, svampinfektion osv osv. 😮

Själv började jag med cerazette som är ett ppiller fast ändå ett minipiller, jag gick upp i vikt, fick stora krater till finnar, tappade mer hår vilket förmodligen var pga all stress då jag fick såna extrema humörsvängningar av ppillerna att jag kunde bli arg för minsta lilla och nästa stund sitta och gråta. Var jätteskumt och jobbigt! 😡

Provade 5 olika piller sorter och dom jag åt sist funkade för mig utan några biverkningar som helst! Finns många sorter att testa och en sort passar ju inte alla! 🙂

Men jag personligen kan tycka att det är lite tidigt för dig att börja med ppiller redan, men om det är den lösningen som finns på ditt problem så är det ju så! Som sagt så bör du prata om detta och lösa det med din mamma. 🙂

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

dyoxide
0

#16 Oj, konstigt, visste att man kunde gå upp i vikt men inte att man kunde få så mycket biverkningar. My mistake!

smellcaramell
3

#16 måste bara påpeka att p-piller INTE får dig att gå upp i vikt, däremot kan de öka sötsuget som i sin tur kan leda till viktuppgång. men om man kan hålla sig från sötsakerna trots suget går du självklart inte upp i vikt :)

jag har ätit p-piller i nästan precis ett år nu pga mina extrema blödningar. Jag har totalt ätit tre sorter, de första hjälpte inte mot blödningarna och jag fick äta flera tabletter för att minska blödningarna, den andra sorten minskade blödningarna men mitt humör var hemskt och den tredje sorten jag nu ätit i 4 månader fungerar utmärkt! inga biverkningar förutom minskad mens, som jag ville.

Jag skulle rekommendera dig att gå till en barnmorska och prata med hen för de vet oftast bäst. och om den första metoden de föreslår inte fungerar är det bara att komma tillbaka. jag kan lova dig att det finns en lösning på dessa problem :)

it's me j
0

tack alla! blir så glad när jag ser att ni svarar!

[texel]
0

#5 Eftersom att killar mer eller mindre inte förstår vad det innebär att ha mens. Jag sa till idrottsläraren att jag inte kunde vara med pga "tjejgrejer" fick ett fräckt; "Man kan vara med ändå!" 

Vill man göra affischer att sätta upp runt hela skolan att man har mens får man det men jag föredrar att hålla det till mig själv och råder andra att göra detsamma. Då har man i alla fall inget att ångra.

[Sniff]
0

Menskopp är superbra! Men om du inte kan använda tampong blir nog menskoppen ännu svårare. Men kan vara värt att testa ändå! 

Det låter väldigt jobbigt med mensverken, kram på dig och hoppas att du hittar något som lindrar🙂

[silkesnosen]
1

#20 Nu blir man ju inte handikappad för att man har mens, så det handlar ju mer om eventuell smärta, vilket är handikappande. Tyvärr använder ju även ett flertal tjejer det som ständig ursäkt, så kanske var läraren sjukt trött på det den dagen. Mens har hälften av befolkningen, alltså är det ett högst normalt tillstånd, även om det är pinsamt och jobbigt i början:)

it's me j
0

dålig lärare #20

it's me j
0

tack betyder mkt #21❤️

nadilda
0

Jag kan nästan inte läsa sådana här trådar utan att få dåligt samvete 😛 Jag är nämligen 100% pms-fri får varken ont någon stans eller får några som helst humörsvängningar (eventuellt blir jag lite nyttigare).

Lider verkligen med dig och hoppas verkligen att du hittar något som funkar för dig!

Kelin
0

Gå till läkare för det! Jag har fått tabletter för att blöda mindre.. Sen började jag med P-piller och nu har jag det bara var 84:e dag! Men jag stannar hemma 2 första dagarna för då ligger jag mest i sängen! Träning brukar hjälpa efter dem värsta dagarna! Om du vill lära dig använda tampong börja med dem minsta, även om dem inte räcker för dig så vänjer du dig vid själva grejen! Jag började med tampong nästan direkt de va också i 5an…

it's me j
0

tack så jätte mycket för ditt stöd! #25 ❤️

it's me j
0

har minsta storlek och de funkar ej #26