Får utslag/sår/finnar på axlarna..
Jag har haft utslag på axlarna (ibland är det även neråt brösten samt på nacke/rygg) nu i några år, brukar lösa det genom att inte använda linnen eller kläder där jag visar axlarna. Jag bryr mig egentligen inte, men eftersom folk i närheten brukar reagera negativt samt tycka det är äckligt så är det enklare att ha t-shirt.
Jag har bristningar på axlarna, och det är i/på dom som det blir värst. Blir som en liten bula, runt 0.5-1 cm stor som blir större och rödare ju längre det går. Trycket i den ökar också, och nu brukar jag helt enkelt ta en nål och sticka hål på den. Kommer då ut var, och jag kan få fortsätta att trycka ut var samt tvätta med alsolsprit i flera dagar (ibland veckor), sen blir det oftast ett infekterat sår som också tar en vecka eller två innan det blir ärr. Jag har väldigt dålig läkkött också, och får infektion i princip alla sår jag får (jag skar mig när jag rakade benen i duschen för tre veckor sedan, och trots dagliga tvättar med alsolsprit är det fortfarande ett varande sår). Låter jag finnarna/bulorna vara så spricker dom tillslut och varar ännu längre. Ibland blir det även små gula "prickar" som är mer som vanliga finnar, dom brukar försvinna snabbare.
I början av sommaren var jag till hälsocentralen, men fick tyvärr bara träffa en sjuksköterska som lovade mig en tid hos läkaren. Mamma ska ringa och fråga om dom har glömt bort mig snart, eftersom jag fortfarande inte fått någon tid.
Nåja, till mina funderingar:
1. Någon som har något tips på vad jag kan prova? Har provat att dränka axlarna i alsolsprit, skrubba med ansiktes-skrubb samt syrrans receptbelagda acne-kräm. Inget har hjälpt nämnvärt, förutom skrubben som gjorde det pyttelite bättre.
2. Mamma tycker att jag ska gå till läkaren och begära att han skriver ut en antibiotika-kur, vad tror ni om det? Ärligt talat så provar jag hellre tabletter än salvor, tror ni dom skriver ut antibiotika "bara" för utslag?
3. Har köpt en väldigt fin blus, som dock visar axlarna. Har funderat på att köpa fondation eller så (jag använder inget smink annars) och ha på dom dagarna jag har tröja som visar axlarna. Något speciellt märke eller så ni rekommenderar? Brukar personalen i butiken kunna hjälpa att välja rätt ton (på typ kicks?), eller är det bättre att försöka välja själv?
Hade bara tänkt skriva fundering tre, men nu vart det alltihop. Kan ju hända att någon annan har haft samma problem. Annars får ni gärna säga till om ni vet någon annanstans jag kan skriva om mitt problem (:
(Kan försöka fota och lägga ut om ni tycker det krävs)
//Jessie
Det finns många kunniga på hälsa.ifokus som säkerligen kan hjälpa dig.
Jag tycker dock att ni tar och begär att få träffa en läkare. Att du sitter och sticker hål på blåsorna är definitivt inte bra.
Vad gäller antibiotika så föreslår jag att du undviker det i så stor utsträckning som möjligt. Detta då det är ett mycket starkt läkemedel som rubbar bakteriebalansen i kroppen och bidrar till att bakterier bygger upp en resistens samt kan orsaka leverskador.
Jag som tyckte jag googlade och letade, att det fanns ett hälsa.ifokus lyckades jag missa ändå :) Ska fråga där också, tack för tipset!
Ja, veckan efter att vi fick tid på hälsocentralen så kulle dom göra om hela datorsystemet = kunde inte boka en läkartid åt mig direkt. Sen har det inte riktigt blivit att vi ringt och påmint dom.
//Jessie