Perfekt sweet 16
Fyller 16 om en månad och vill ha en perfekt födelsedag! Vill antingen ha en stor fest, men svårt med lokal och vill inte riva huset som förra gången.. Eller åka till Danmark, men hur ser lagarna ut där ;) Fler förslag på en perfekt sweet 16 mottages tacksamt :D
Och vilka lagar är det du inte gillar?
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Äta pizza med din familj på kvällen med en cola till dricka. Sen går du hem och sover. <3 Finns det något bättre sätt att fira sin födelsedag?!
I THINK NOT.
Tänkte på alkohol haha
Drick inte som minderårig. Problem solved.
Sa inte att jag skulle bli berusad tänkte mest skåla med nån drink, få på restaurang shoppa osv?
Men ändå tänker du att ni kan inte vara hemma för då river ni huset? Om du och dina vänner pysslar med sånt nyktra kanske ni ska fundera över ert beteende istället. Eller? 😃
Skrev ju att jag inte skulle dricka så mycke.. Sen finns det ju vissa som dricker mer än andra ganska blandat i min umgänges krets.. Men som sagt vill jag ha tips..
Och mitt tips är att inte dricka sprit som minderårig. Dels är det olagligt och dels rätt onödigt.
#8 Nu vet hon det. Så du kan släppa detta nu när hon vet hur du tycker. Låt tråden gå tillbaka till det den var tänkt till.
Don't just sit there and hope to become something, fight for it.
TIPS: Drick inte för mycket. Jag gjorde det och fick blackout :(
Bara för att jag kan! Vi snackar om 1 drink så spela inte över.. Ge mig tips istället för "goda råd"
#12 Var säker på att det inte är något billigt skit ..😇
Önska dig en rolig upplevelse istället som du aldrig glömmer. Istället för att hyra stor lokal och spendera pengar på dekor och annat kan du önska dig ett bilsparkonto för att ta körkort sen och köpa en läcker bil så du slipper en gammal second hand skrothög. Som 16åring får man ju börja övningsköra om jag inte minns fel. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
De är ju inget speciellt med att fylla 16?
De är i USA men inte i Sverige…
Till min 15:årsdag blev jag bortrövad av mina vänner 😂Bästa födelsedagen!!
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
I mitt umgänge är det ganska stor sak, sånt varierar :) Bil, körkort och lägenhet får jag… Presenter får jag ju oavsett..
#16 Tillägger att det är ganska mörkt i källaren, och är ganska hungrig.
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
#18 Va?😮
Ang. Danmark: http://www.nordicwelfare.org/om-oss/alkohol-och-narkotika/nosamnet/nordisk-fakta/danmark/
"16-åringar får köpa alkoholdrycker som innehåller högst 16,5 volymprocent alkohol, medan åldersgränsen är 18 år för starkare drycker. Åldersgränsen för utskänkning är dragen vid 18 års ålder."
Ni får köpa svagdricka och sätta er i något hörn och dricka. 😎 Ni hittar drickat i vanliga mataffärer. Sup er inte redlösa bara, det är en lång väg hem igen…
Du kan ju eventuellt dra iväg ett PM till Tilde om du har frågor om Danmark, hon e ju bosatt där.
Nu tänkte inte vi sitta på gatan och dricka oss packade för att de är 16 års gräns! Utan typ sitta på uteservering dricka drinkar och gå på krogen ;) #20 tack för ett bra svar btw. Har ni fler förslag på vad man kan hitta på?
"Åldersgränsen för utskänkning är dragen vid 18 års ålder."
Uteservering av drinkar innefattas i utskänkning och därmed är det 18-årsgräns, likaså på krogen.
Det kanske går att boka något rum där ni tar med er egna alkohol, i Danmark alltså.
Är dem hårda med 18-års gränsen då? Kan man inte ta med några 18-åringar som sällskap? Haha
#17 Vad menar du med att du får bil och körkort? Du fyller 16?
Men nån skrev att jag skulle önska mig det, men de får jag redan..
#25 Men när du fyller 18 ja?
Tar det som att TS menar att hon får bil och körkort då hon fyller 18 så hon behöver inte önska sig en sparkassa till en bättre bil.
#23 Oavsett så är det olagligt att köpa alkohol när man är under 18 och det är olagligt att köpa ut alkohol till de som är under 18 då det räknas som langning. Så nej, det hjälper inte att ha med sig en bunt 18 åringar. De får dricka men inte ge till er.
#28 fast nu är det ju 16 års gräns… Jag behöver ingen som lägger sig i mitt liv! Det enda jag tänkte på är att dem inte är sten hårda med 18 års gränsen överallt. Och för säkerhetsskull kan man ha med 18 åring ifall det skulle uppstå komplikationer.
Jag googlade runt lite och fick olika svar. En del har inte haft några problem alls medan andra ständigt varit tvungna att visa legitimation. Jag tror att danskarna har blivit lite hårdare på senare tid vad gäller åldersgränserna. Risken finns ju att det blir ett brottmål av det hela och/eller att ni tvingas betala böter.
Det finns saft på ICA annars. Varför måste det vara just alkohol? 🤔
#32 Självklart har det en annan effekt på sinnesstämningen än saft när man tar kål på en drös hjärnceller 👍
#34 Nej 😮 Men dum blir man iaf 😃
#36 …Det beror väl ändå helt på hur mycket man dricker :l
#37 Jag menar alkohol över huvudtaget, inte hur mycket 😐
#38 Så du tycker att man blir dum oavsett vad, bara för att man druckit alkohol? om man vinglar omkring och knappt kan stå, och bara svamlar. DÅ skulle jag säga att man är 'dum' men inte efter en klunk cider.
"In both studies the smarter children ended up drinking more alcohol later in life. They ended up drinking more often and in greater quantities when compared to the duller kids."
Så, antingen strävar "smarta" efter att bli dumma eller så är de inte smarta nog att förstå att alkohol gör dem dumma. 😎
Drick koffein ihop, man har nog så roligt tillsammans, fnittrar som sjutton, gör inte dumma saker och blir inte bakis efteråt. Och, det är fullt lagligt. 😎
KLÄ UT ER TILL PRINSESSOR OCH GÅ TILL STAN, NÄR NI ÄR I STAN SÅ SKUTTAR NI RUNT, HOPPAR IN I EN FONTÄN OCH SKRIKER SÅ HÖGT NI BARA KAN "EN APA HAR INGET HÅR PÅ RÖVEN!"
SEN NÄR NI HAR ALLAS UPPMÄRKSAMHET SÅ FLYGER NI UPP PÅ ETT MOLN OCH KASTAR MONOPOL PENGAR PÅ ALLA MÄNNISKOR OCH SEN HOPPAR NI NER GÅR TILL EN ANKA OCH KLAPPAR DEN SEN HOPPAR NI IN I HAVET OCH GÖR SÅ NI FLYTER SEN SÅ KALLAR NI NER EN ALIEN TILL JORDEN OCH SEN NÄR NI ÄR PÅ UFOT SÅ KLICKAR NI PÅ DEN RÖDA KNAPPEN SÅ ATT NI BLIR KAKOR SOM NI SEN BLIR UPPÄTNA AV EN HUND SOM BAJSAR UT ER OCH EFTER DET SÅ ÅKER NI NER I EN TOA SÅ ÅKER NI HELA VÄGEN HEM OCH SEN UT IFRÅN TOAN SÅ FÖRVANDLAS NI TILL PRINSESSOR IGEN OCH EFTER DET GÅR NI OCH KOLLAR PÅ SVAMPBOB SEN NÄR KVÄLLEN KOMMER SÅ BYGGER NI ETT FORT AV KUDDAR OCH TECKEN OCH SEN NÄR NI ÄR I FORTET SÅ LÅSSAS NI ATT NI BLIR ATTAKERADE AV ZOMBIES!!! SEN KAN NI KASTA UT EN KOMPIS OCH LÅTA HENNE DÖ AV ALLA ZOMBIES SEN NÄR HON ÄR DÖD SÅ GÅR NI OCH T-BAGGAR HENNE OCH FJÄRTAR I HENNES NÄSA TILLS HON SPYR PÅ ER. SEN KAN NI DUSHA ALLA TILLSAMMANS FÖR NI HAR MASSA SPYA PÅ ER OCH NI KAN DUSHA AV VARANDRA OCH SEN SÅ KAN DU SOVA I BADKARET MED EN NALLE, APA, NOSHÖRNING OCH EN KAKA.
EFTER DU HAR ÄTIT KAKAN SÅ SPRINGER DU UT PÅ STAN IGEN OCH ROPAR "KAKOR ÄR DET BÄSTA SOM FINNS" SEN SÅ EXPLODERAR DU OCH DU SPRUTAR UT CHOKLADSÅS
#42 lol jag tror inte droger är ett bra alternativ. 😉
I Danmark får man köpa alkohol i mataffärer när man är 16 (men inte de starkaste dryckerna, då ska man vara 18). 🙂 Det är även fullt lagligt att sitta och dricka var man vill, exempelvis i en park eller medan man är ute på promenad. - Detta kan självklart leda till oprovocerat bråk på diverse platser!
Och som Robin redan har skrivit så är det 18-årsgräns på krogen även i Danmark. Vissa ställen skulle säkert inte neka ett gäng söta tjejer inträde, MEN dessa ställen är då skumma och bör undvikas!
Vad gäller hjärnceller så är det en myt att de inte kan återskapas. 🤓 Men med detta sagt vill jag bara säga; Drink responsibly!
#44 Tack för ett mycket bra svar! Som sagt är vi inte ute efter att bli berusade utan mest, "friheten". Att kunna köpa själva :)
Det finns en anledning till att det är olagligt att dricka alkohol när man är under 18. När man är 16 är man tillräckligt korkad och bekymmerslös utan alkohol. Det är la därför de under 18 tvunget ska supa sig fulla… De är för dumma för att fatta att lagen finns av en anledning.
Men visst. Statistik visar att de som börjar supa i tidig ålder oftare blir alkoholister än de som väntar. Ni är inte det minsta coola för att ni super er fulla som minderåriga. Även om ni tror det 😃
xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se
#46 Själv har jag hört att det är de som börjar sent ofta blir fast, men det vet jag inte om det stämmer, hah. 😛 Jag ser inget fel med att ta en eller två cider eller liknande och sitta och umgås och dansa, etc. - det är ju GOTT. Men att däremot supa bara för att bli full är ju en helt annan sak.
#46 Fast om du läser vad Kelin skrivit så skriver hon att hon bara vill ta en drink eller så, inte supa sig full, lol.
-
Tonåringar kan inte bedöma konsekvenserna av sitt drickande
Inte på samma sätt som de flesta vuxna kan. De har svårare att märka när de blir berusade och blir ofta alldeles för fulla alldeles för fort. Den som dricker väldigt mycket och ofta i tonåren kan bli beroende på bara några år. För vuxna tar det oftast längre tid, och då kan det vara lättare att se signalerna och själv dra i bromsen.
Källa: http://www.fhi.se/Handbocker/Tonarsparloren/Fakta/Varfor-ar-alkohol-farligt-for-unga/
#48 "
Vill antingen ha en stor fest, men svårt med lokal och vill inte riva huset som förra gången..
" Det var så hon startade tråden.
Det finns cider att köpa på hemköp med 0,7% och jag fattar inte varför det är så jäkla viktigt med alkohol. Jag drar gärna ut på krogen ibland men cola är fan sååå mycket bättre. Alkohol är inte ens gott.
xoxo Tahki
#49 Håller med dig :*
#50 Wiieoo! c:
xoxo Tahki
#39 #40 Jag är på samma spår som Felliiis, läs vad hon har skrivit så förstår ni hur jag tänker 😃
Jag hackar inte på TS eller någon annan men jag förstår bara inte varför man vill ha "friheten" att dricka, ens en drink, när man är 16. Man vet att man inte får göra det där man bor så därför åker man till ett annat land för att få "frihet". Ingen logik i mina ögon. Jag är själv 18 och har inte ens varit på krogen för jag förstår inte varför. Jag köpte ett fyrpack med 2.25or i en vanlig matbutik och spenderade dagen med min pojkvän och mor.
När jag var runt 15 så umgicks jag också med en krets människor som bara drack och såg det som ett måste och "varför inte?" ungefär men jag växte snabbt ifrån dom när jag förstod att sitter man bara och dricker sådant som folk har köpt ut till dig så har man ingen gemenskap på samma sätt. Detta är såklart bara min åsikt men jag skulle hellre spendera min födelsedag med mina närmaste vänner eller familj (eller båda) och gör något jag aldrig glömmer.
Men en sak tänker jag bara fråga till TS, när du säger att "men de kanske inte är så hårda med 18årsgräns på vissa ställen" så är det fortfarande fel. Om det är 18årsgräns så SKA DU INTE IN DIT. Du kanske inte svarar på detta jag har skrivit men önskar bara att du gör något du aldrig glömmer och åker till Danmark när du fyller 18 istället. Och önska dig nu till exempel pengar till körkort istället för att bara säga att du får det när du fyller 18 och att du får bil och lägenhet också. Det känns mycket bättre att känna att du har jobbat för det och inte bara fått det som man kan få örhängen eller vanliga presenter. Och skriver du att "Vill inte riva huset som förra gången ;)" så gissar jag att både du och dina vänner drack ganska så rejält med alkohol. Och säger du att det bara var några av sina vänner som drack så mycket så är det ditt hus, ditt ansvar, så då kan man inte skylla ifrån sig och småskryta om det.
Säger det igen, bara min åsikt.
#42 okej vad läste jag precis……… o.o
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥
#53 Felliiis skrev "När man är 16 är man tillräckligt korkad och bekymmerslös utan alkohol.", alltså, med alkohol blir man "värre". Det var lite så jag menade, formulerade mig fel isf.
#55 Världens bästa plan någonsin! =D
Som sagt alla tycker olika! Vill du inte gå på krogen gör inte det då? Alla gör vi olika val i livet! Jag tränar 6ggr i veckan! Dricker mig aldrig full, driåuckit 3 cider sammanlagt denna sommaren. Så klanka inte ner på min "osunda" livsstil! Sedan startade inte jag denna tråden för att få massa goda råd! Jag har också människor i min omgivning som känner mig och vet hur jag resonerar. Jag vill dit och göra det bara för att jag kan, ni kan kalla mig omogen/korkad what ever. Jag vill fortfarande göra det så att skriva en bibel om hur dåligt alkohol är när 10% av Sveriges vuxna är alkoholister utan att veta om det är bara irriterande. Alla som dricker i ungdomen blir inte misslyckad, har inte dåliga föräldrar osv… Så lägg bara ner. Då jag ej längre får svar på mina frågor utan bara onödigt mycket text som man redan har koll på (man är inte hjärndöd för att man vill uppleva saker ni ratar). Jag fick svaren jag ville ha och det var det enda jag brydde mig om :) Sen önskar jag mig pengar till körkortet har jag fortfarande inte jobbat för det… Kommer inte svara mer i denna tråden då det inte ger mig nånting, eftersom samma sak upprepas gång på gång… Dessutom har jag redan hört sakerna innan :)
#58 Håller också med dig ^^
Om ni promt vill skriva hur dåligt ni tycker de är med alkohol så räcker det med att ni skriver de en gång. Inget blir bättre av att ni upprepar de 50 gånger.
#58 Du får självklart göra exakt vad du vill, jag känner inte dig. Men startar man en tråd så får man ta folks åsikter, detta är internet, alla säger exakt vad de vill. Jag kan tycka det är idiotiskt och misstänkte att du inte skulle bry dig något men gjorde ett försök. Dessa "goda råd" du inte vill höra får du acceptera att folk skriver.
Önskar dig lycka till på din 16årsdag och du får göra exakt vad du vill 👍
Lycka till med allt!
och PS. HERREGUD #61 jag trodde den smileyn räckte "fuck you" fick värsta chocken o.o
#62 OH NEJ! Det är en tumme! Ser det nu..kanske bör sluta med den så det inte blir mer missförstånd XD
#63 haha jösses, aah såg de sen efter en hel del tittande!
#64 Jag bör verkligen sluta med den!
Jag tror att skriver man "Vill antingen ha en stor fest, men svårt med lokal och vill inte riva huset som förra gången.." får man nog tåla att folk antar att man tänker supa ner sig. Annars förstår åtminstone inte jag varför man inte kan vara hemma med risk att man kommer "riva huset". Gör man sånt nykter eller umgås med folk som gör sånt nykter kanske man bör se över sitt sällskap, eller?
;)
#66 Det var bra skrivet så nu ska jag använda ett ord jag aldrig använder. Word.
Nu handlade ju dock inte tråden om propaganda för hur farligt alkohol är utan tips på hur hon skulle anordna sin fest. Dessutom kommenterade hon ju att hon inte skulle supa sig dyngfyll, så det är ju onödigt att så många kommentarer tillägnas att påpeka att alkohol inte är så nyttigt.
#68 Det får du rikta mot någon annan, jag skrev inte i det inlägget att alkohol inte var nyttigt, jag har inte ens uttalat mig om det. Jag uttalade mig om invändningen mot att folk antagit att hon skulle supa sig full.
Både RobinEH och Tirin har skrivit om Danmarks regler gällande alkohol, så var får du "Då jag ej längre får svar på mina frågor utan bara onödigt mycket text som man redan har koll på" och "Kommer inte svara mer i denna tråden då det inte ger mig nånting, eftersom samma sak upprepas gång på gång"?
Robin skrev även väldigt tydligt i #22 angående era krogplaner, samt länkade i en kommentar innan det. Vilka mer frågor behöver du ha svar på? Det var väl bara det du undrade?
Jag förstår mig inte ens på denna diskussion… Det är OLAGLIGT att dricka alkohol om man är minderårig. OLAGLIGT. Lagen säger alltså NEJ. Precis som att det är olagligt att ta droger, misshandla, mörda, våldta osv osv. Men ni som försvarar denna flicka kanske inte vet vad det innebär exakt? En 16 åring kan jag förstå inte fattar det, men folk som är äldre borde ha lite mer vett bakom pannbenet än sådär. Förlåt för mina hårda ord men ni förbryllar mig verkligen.
Jag tänker bara på alla dessa föräldrar som köper ut sprit åt sina 16 åriga barn… Hoppas de kan leva med att de är en orsak till våldtäkter och misshandel sedan också 👍
xoxo Tahki
#72 Jo visst. Men jag tror inte direkt att tjejen syftar på Herrljunga cider 0,7%.
Där gör DU ett stort misstag. "Våld och alkohol hänger ihop. I åtta av tio fall av våldsbrott finns alkohol med i bilden. Oftast är förövaren berusad och i hälften av fallen också offret. Risken för alla sorters olyckor ökar eftersom hjärnan inte fungerar lika bra som vanligt; trafikolyckor, fallolyckor, brandolyckor och drunkningsolyckor exempelvis. Men alkohol ger också relationsproblem som kan vara allvarliga. I undersökningar uppger många tonåringar att de har hamnat i gräl med sina kompisar, haft sex fast de egentligen inte ville eller haft sex utan att använda skydd när de har varit berusade."
Källa: http://www.fhi.se/Handbocker/Tonarsparloren/Fakta/Varfor-ar-alkohol-farligt-for-unga/
Nej, det är inte alkoholen I SIG eller personen som köper ut I SIG som gör det men det är en STOR bidragande orsak.
xoxo Tahki
#74 Du behöver inte förklara dig
xoxo Tahki
Att de blir så stor sak över att man dricker 2,25% cider… Och vill ta en drink ute och shoppa på sin 16-års dag fattar jag inte.. När vi festar dricker bara vissa men vi dansar Osånt ändå. Då händer det att man spiller red bull, vatten, cider eller vad man nu dricker… Det är ej olagligt att dricka alkohol. Det är däremot olagligt att gå mot röd gubbe, cykla utan hjälm under 15år, ladda ner filmer, ta bilder utan tillstånd, fota dvd-Omslag och lägga ut, att skjutsa på cykel, cyklister har inte företräde på övergångsställen, urinera utomhus osv.. Lägg ner tid på brott istället för ett typ brott som faktiskt inte är ett brott :)
#77 Så länge du inte är 18 år så har du ingen rätt enligt den Svenska lagen att konsumera alkohol. Skulle polisen upptäcka detta så skulle de hälla ut alkoholen och det kan även leda till böter. Polisen hade inte precis blandat sig i om det inte hade varit olagligt. De kontaktar även oftast dina föräldrar.
#78 I Danmark är det olagligt att gå mot rött. 😛
#80 Va? När vi var i Danmark med fotbollslaget gick vi mot rött hela tiden.😃
#78 #80 Har för mig att det även står i svensk lag att det är olagligt men polisen gör inte direkt något för det 🙂
#82 Ungefär som att det är olagligt för mig att köpa en film och se den hos en kompis. Det är inte direkt något man får fängelse för.
#83 Det var det jag menade 🙂
#81 Man kan få böter på typ 700 dkk! Så ni hade tur då! 😂
Jag vet flera personer som har fått böter för de har gått mot rött (eller en av dem cyklade, men de andra gick till fots).
#85 Det är inte nådigt med 700 dkk ändå!
#86 Nej, de gillar det där med böter, danskarna! Man får böta 700-något också när man reser offentligt utan biljett. Men det är väl lite mer förståeligt i alla fall… 😛