Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2300 ggr
NinaLotta
2013-08-17 18:18
0

Tips till fest:)

Hejsan! Jag gillar verkligen Mysteriet på Greveholm!! Och de gör tre av mina vänner också! Så jag tänkte att ha en tema fest med den gamla Greveholm, hade Tänkt att ha festen i November elr i December i med de är på julen så:) Jag har tänkt att de kan komma som ngn av karaktärerna därifrån och så kan vi ha lite frågesport om de.Sen om jag vågar kan vi ju göra anden i glaset:o.Sen den som ritar bäst karaktärer:) Vi ska sova över som jag vill iaf;) Och att se på Hela serien! Så jag behöver alla tips allt från dekorationen till *lekar* å sånt som e typiskt Greveholm. Mat! Vad vi ska ha för mat!:) Tack på förhand Tilda!

Duvethon
2013-08-17 18:46
4

Låter roligt! Men gör inte anden i glaset, inget man ska leka med. Bara dumt..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[RedHood]
2013-08-17 20:11
2

Säger som #1, lek inte med anden i glaset. Det är inget att bara skoja runt med :/
Men jag älskar själv första Greveholmserien (menar då bara den gamla) och tycker det lät väldigt roligt! Önskar er lycka till! Har själv inga idéer

NinaLotta
2013-08-17 21:10
0

#1 #2 Okej! Men varför e de dumt å sånt? Söker fortfande tips!;)

NinaLotta
2013-08-17 21:12
0

#2 tack så mkt förresten!;)

Duvethon
2013-08-17 21:15
2

#3 Att ni inte vet vad som är "dumt" är ju bara ett tecken på att ni inte har någon koll och inte bör göra det alls… Haha. Man ska inte kontakta andra sidan då man inte har någon koll alls om vem man möter. Speciellt inte om man är oerfaren :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[RedHood]
2013-08-17 21:15
2

#3 Har inga tips då jag inte är så bra på sådant men med anden i glaset så tycker jag personligen inte att man ska leka med andar. Man vet aldrig vem man träffar på. Men det är ditt val 🙂

[erikam]
2013-08-17 21:22
1

Jag tänkte skriva i den här tråden förut, men ångrade mig. Nu skriver jag ändå. Instämmer med föregående, lek INTE anden i glaset. De som läser detta och du TS kanske inte tror det, men det är ingen lek. Att "leka" den så kallade leken gör mer skada en nytta, jag lovar dig att jag talar av egen erfarenhet. Vill du att jag ska berätta mer får du gärna skicka pm men här vill jag inte dela med mig av min historia.

Annars, kul tema på festen. Jag älskar Greveholm 😃

[fiskenn]
2013-08-17 21:58
0

#7 fattar inte heller vad som är farligt med det. kan du pm:a mig o berätta historien :)  har själv aldrig kört det, men skulle gärna vilja veta om det verkligen funkar eller om det är fake :P

[erikam]
2013-08-17 21:59
0

#8 Absolut kan jag pm:a dig (det kommer bli långt, så du vet). Om det är fejk eller inte, om man tror på det som sker efteråt eller inte, det är upp till var och en. Men ja, jag ville bara varna för att jag var med om otroligt obehagliga saker efter det 🙂

Ratzo
2013-08-17 22:04
0

Kan du pm:a mig också? :)

I can't drown my demons, they know how to swim.

Thatgirl
2013-08-17 22:11
0

#9 Du får gärna pm:a mig med.

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

Afturelding
2013-08-17 22:12
5

Ostkaka måste ni äta, och dricka julmust! Ostkaka är Staffans favorit, och julmust användes ju för att besegra Greven 😃Åh, nostalgi på hög nivå det här.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Clementinbarn
2013-08-17 22:48
2

Glöm inte tomatsoppan som dom spiller ut på bordsduken! 😉

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

[Starman]
2013-08-17 22:52
4

Det enda som är dumt är idén att man skulle kunna kontakta döda människor/Bibliska sagofigurer överhuvudtaget.

Lek ni anden i glaset, det är inget farligt alls. 🙂

[RedHood]
2013-08-17 22:53
0

#14 Men anden är glaset går ju ut på att kontakta döda människor, andar?
Och vad är bibliska sagofigurer?

[erikam]
2013-08-17 22:55
0

#9 & #10 Absolut !

#15  Antar att personen menade att det är skitsnack det vi säger,

Men ja, spela på ni…

[Starman]
2013-08-17 22:57
4

Nej, "Anden i glaset", som är en svensk benämning för spelet Ouija, gick inte från början över huvud taget ut på att "kontakta döda människor". Det var tänkt som ett sällskapsspel från början.

Det finns en anledning till att vi definierar avlidna personer som döda; de går inte att kontakta. De kan inte höra, inte se, inte känna. De är borta. Finns inte. Och det som inte finns går liksom inte heller att ha kontakt med. Personer dör, det är tragiskt men sant. 

Med bibliska sagofigurer menas precis det som skrevs; bibliska sagofigurer. Exempelvis Legion.

[RedHood]
2013-08-17 22:58
2

#17 Men det är ju även din uppfattning och åsikt. Jag anser en sak och du anser en annan men TS får välja själv 🙂

[Starman]
2013-08-17 23:06
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, det ni säger är utan tvekan skitsnack. Det finns till och med ett avsnitt av Penn & Teller's "Bullshit!" som förklarar på ett underhållande sätt varför det ni påstår är skitsnack. Se gärna klippet nedan. Människorna som sysslar med Ouija är uppenbart helt frånkopplade från verkligheten.

Du skrämmer upp TS helt i onödan. Det går inte att kontakta de döda, det är därför vi kallar dem döda. Om det gick hade vi kallat dem "efterlevande" eller något. Nu kallar vi istället de som lever efter vår död för efterlevande.

Ingen av alla de människor som påstår sig kunna prata med döda människor har någonsin lyckats med detta under kontrollerade former. Det talar mängder om hur det ligger till med den saken.

Tina-A
2013-08-17 23:06
2

Folk tror ju olika. Det är okej. En del tror på spöken och andar och en del inte.

Att glaset "rör" sig beror på att någon puttar glaset, medvetet eller omedvetet (ideomotoriskt). Jag har hört om att värmen från ljuset får glaset att lätta från pappret, typ så som en luftballong stiger, men det är nog inte tillräckligt. En del tror att en ande puttar glaset och ja, man tror ju olika. Jag tycker att anden i glaset kan vara roligt och jag lekte det mycket när jag var liten.
Jag tycker dock att det beror på var man befinner sig! Där jag bor nu skulle jag aldrig i livet köra anden i glaset på grund av att jag tror att det rör sig så mycket andar och spöken i min lägenhet. Jag tror inte andar rör på glaset eller på något sätt involveras i leken "anden i glaset", men däremot tror jag att det kan på något sätt "uppmuntra" till kontakt. Att det syns att man vill ha kontakt och att andar i närheten då provar att ta kontakt. Här där det redan är mycket "övernaturlig" aktivitet skulle jag därför inte göra det.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[erikam]
2013-08-17 23:07
3

#19 Kanske är det skitsnack för dig, för mig är det du säger "skitsnack". Man tror vad man vill och denna tråd handlar inte om det vi diskuterar nu, så ja, nu skriver jag inte mer här.

[Starman]
2013-08-17 23:14
1

Folk tror på allt möjligt strunt som det inte finns minsta tillstymmelse av evidens för. Exempelvis tror ett antal människor att Jorden är ihålig och att det bor jättar på insidan.

Vill man få en korrekt omvärldsuppfattning så måste man se enbart till tillgängliga fakta, och tillgängliga fakta pekar på att allt som lever också måste dö. Döden är slutgiltig. Det har funnits miljarder och åter miljarder djur som under årmiljonerna har levt och dött, och många djurarter har helt dött ut.

Vi människor dök inte upp på kartan förrän väldigt nyligen, kosmologiskt räknat, så att vi skulle vara så galet speciella att vi överlever döden är rätt osannolikt. Vår art kommer helt att dö ut också, antingen utvecklas till en ny människoart eller så gräver vi vår egen grav med atombomber eller miljöförstöring.

Ingen av alla de människor som påstår sig kunna prata med döda lyckas med dessa påstådda övernaturligheter i kontrollerade miljöer. Under kontrollerade former så försvinner andevärlden. Märkligt! 🤔

[Starman]
2013-08-17 23:17
0

Eh. Vilket var det i det jag skrev som du menar är skitsnack? Du får precisera lite och komma med argument om du vill att jag ska ta dig på allvar.

Tina-A
2013-08-17 23:19
4

#22: Andevärlden har aldrig heller vetenskapligt motbevisats så.. Att jorden är ihålig med jättar på insidan är lätt att motbevisa med vetenskap.

Jag är själv väldigt vetenskapligt lagd precis som du verkar vara. Jag har upplevt så mycket "övernaturligt" själv att jag blir tveksam och kommer fortsätta vara det tills vetenskapen lyckas motbevisa det helt och hållet.

[erikam]
2013-08-17 23:20
3

#23 Att det inte går att kontakta döda, mina erfarenheter säger annat. Men nog om det, jag ger mig iväg från denna tråd, tänker inte kapa den mer för TS.

[Starman]
2013-08-17 23:31
2

Dina erfarenheter är ju inte direkt något argument. En del människor påstår att de har daglig kontakt med vättar. Det betyder inte att de faktiskt har det.

Nej, det är inte så lätt. Har du hört talas om "Russel's tekanna"? 

Om inte. Tänk dig att en tekanna cirkulerar runt Mars. Den kanske till och med är osynlig. Ingen kan någonsin bevisa att denna tekanna inte finns.

Hur skulle ett evidens för icke-existens se ut?

"Titta! Här finns INTE den här saken som INTE FINNS!"

😃

Bevisbördan ligger ju självklart hos de som påstår ATT andevärlden finns. Men efter hundra år av forskning inom fältet finns inte ett enda hållbart evidens för denna hypotes. Mängder av medium har låtit sig testas, och alla har de misslyckats med det de påstått sig kunna. Varför? Förmodligen för att det inte går att kontakta de döda. Det är en slutsats vi borde kunna dra vid det här laget.

Det kan låta lite inkoherent, kanske, att man inte kan bevisa icke-existens samtidigt som man kan veta att människor försvinner och slutar existera. Men så är det inte. Människorna har existerat och man har absolut kunnat påvisa deras existens.
När de dör kan man påvisa att deras hjärnaktivitet upphör, att deras medvetande alltså slocknar, man kan påvisa att deras kroppar assimileras med jorden, man kan påvisa att kroppar förmultnar och till slut omvandlas helt till jord och mull.

Att ett spöke inte existerar kan man däremot inte påvisa. Det innebär inte per automatik att spöken existerar. Det innebär bara att det inte går att skapa evidens för saker som inte existerar, det ligger liksom i premisserna bland saker som inte existerar att deras icke-existens inte går att påvisa.

Tina-A
2013-08-17 23:48
2

#26: Ja, det är klart att det är svårt att bevisa att något som inte syns inte finns. Om det är något som cirkulerar runt en planet måste det väl dock finnas någon typ av kraft som borde gå att mätas med väldigt exakta instrument, på något sätt. Det borde alltså inte vara helt omöjligt…

Då och då kommer det ju upp saker som får vetenskapsmän att tveka, även om det inte är klara bevis. Det finns inga klara bevis för att det existerar någon andevärld men det finns så mycket som inte vetenskapen hittar svar på. Det finns så mycket hål och så mycket man inte kan bevisa eller förklara. När dessa saker får en vetenskaplig förklaring kan man på ett sätt motbevisa andevärlden. När allt det "övernaturliga" får en naturlig och vetenskaplig förklaring blir ju andevärlden omkullkastad och liksom per automatik motbevisad. Vi är långt ifrån idag och jag upplever snarare att fler och fler öppet tror på spöken och kommer ut i medier och allt vad det är. Det är självklart inte bevis för att det finns men många verkar ha upplevt saker de inte hittar någon förklaring till.

Det mesta har såklart logiska förklaringar. Jag har sett så mycket "spökdokumentärer" på discovery där de sticker hål på grej efter grej och visar hur saker gått till, riggar kameror och återskapar det "övernaturliga" som hände (=inte var övernaturligt). Det finns många bra förklaringar. Dock inte tillräckligt om du frågar mig. Långt ifrån tillräckligt.

Svara gärna på det här, har du själv upplevt "övernaturliga" eller märkliga saker du inte kan hitta någon som helst tänkbar förklaring till?
Jag är som sagt vetenskapligt lagd och jag hittar gärna en logisk förklaring till det mesta. När man gång på gång på gång är med om så märkliga saker att du inte ens i din vildaste fantasi kan måla upp en logisk förklaring som faktiskt håller, då börjar man tveka. I alla fall jag! Jag önskar att jag kunde luta mig mot vetenskapen och att vetenskapen kunde övertyga mig om att dessa saker inte finns, men det kan jag inte.

Klara.b
2013-08-17 23:52
1

#9 Haha, nu blev det många, men om du har tid och lust får du gärna PM:a mig också 🙂

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

[RedHood]
2013-08-17 23:54
2

Detta är inte en tråd där vi ska diskutera om det går att kontakta döda, andar, spöken eller vad vi nu vill kalla det. TS har fortfarande en egen åsikt och får välja själv.
Starman, du säger att jag skrämde upp TS medan du fortfarande sitter och trackar på att allt det är "bullshit". Du drar på din åsikt och nästan idiotförklarar alla andra som tycker annat.
Ta detta någon annanstans för denna tråd handlar faktiskt inte om om det är på sanning eller inte. Man kan rekommendera och berätta egna erfarenheter men inte tracka på åsikter om det är sant eller inte.

[Starman]
2013-08-18 00:01
1

"Om det är något som cirkulerar runt en planet måste det väl dock finnas någon typ av kraft som borde gå att mätas med väldigt exakta instrument, på något sätt. Det borde alltså inte vara helt omöjligt…"

Såvida jag inte vill göra det omöjligt för dig att mäta den. Jag kan hävda att tekannan existerar i en högre vibration och således inte kan mätas med dagens primitiva teknik. Jag kan också hävda att jag är den enda i Universum som kan föra dialog med denna tekanna, och jag kan hävda att tekannan är allvetande och kan berätta mig saker om din framtid. Du kan inte på någon punkt leda i evidens att någon av de sakerna jag sagt inte stämmer. Däremot kan du leda i evidens att påståendenas motsats stämmer.

"Vi är långt ifrån idag och jag upplever snarare att fler och fler öppet tror på spöken och kommer ut i medier och allt vad det är. Det är självklart inte bevis för att det finns men många verkar ha upplevt saker de inte hittar någon förklaring till."

Ja, det verkar gå en trend i att vara spöktroende. Kanske beror det på att media fullkomligt pumpat ut sådana där slaskprogram som Det Okända i några års tid? Det är en logisk förklaring till varför fler har börjat tro att spöken faktiskt existerar.

"Svara gärna på det här, har du själv upplevt "övernaturliga" eller märkliga saker du inte kan hitta någon som helst tänkbar förklaring till?"

Inte vad jag kan minnas. Men om jag skulle uppleva något som jag själv inte kunde förklara så skulle jag per automatik inte bli troende. Jag skulle acceptera att det jag upplevde inte kunde förklaras av mig.

[Starman]
2013-08-18 00:13
0

"Detta är inte en tråd där vi ska diskutera om det går att kontakta döda, andar, spöken eller vad vi nu vill kalla det."

Varför började du då i hela fridens namn prata om att man kan kontakta de döda och att det är farligt att leka "anden i glaset"? 🤔

Påstås det strunt så kommer någon också påpeka att det som påstås är strunt. Om ingen gjorde det skulle vi ha en väldigt kylig och oempatisk värld.

"Starman, du säger att jag skrämde upp TS medan du fortfarande sitter och trackar på att allt det är "bullshit"."

Eftersom att det inte finns något som helst stöd i verkligheten för det du påstår så, ja, då skrämmer du upp TS helt i onödan.

"Du drar på din åsikt och nästan idiotförklarar alla andra som tycker annat."

Det gör jag inte alls. Det enda jag skrivit är att tanken att vi skulle överleva döden är dum och strider mot allt vi känner till om kosmos. Idiotförklaring är när man säger "Du är en idiot". Det har jag inte gjort. Jag vet många människor som är hur klipska som helst i övrigt, alltså överlag inga idioter, men som håller fast vid idiotiska övertygelser. Det är ingenting som gör personerna till idioter.

"Ta detta någon annanstans för denna tråd handlar faktiskt inte om om det är på sanning eller inte. Man kan rekommendera och berätta egna erfarenheter men inte tracka på åsikter om det är sant eller inte."

Men hördu. Tråden spårade ur redan vid #1. Du kan ju inte direkt påstå att du själv har hållit dig till ämnet.! 🤦‍♂️

Fizzy
2013-08-18 01:22
8

Starman lägg av. Jag vill se dina bevis för vad som finns och inte finns. Och låt folk tro precis vad dom vill. Vi lever i ett land där vi respekterar alla oavsett om dom tror på en Gud, Andar, troll eller dylikt.

Och tycker inte tråden spåra ur vid #1. Anden i glaset är något många fans av serien skulle komma på som en lek. Därför förvarnade personen om att det inte är något man ska skoja om. Oavsett vad man tror angående andar tycker jag att göra anden i glaset är respektlöst mot dom döda.

Låt folk tro vad dom vill och yttra sig om det. Du kan säga att du inte håller med dom och stanna vid det men att försöka säga emot dom att dom har fel i vad dom tror är otroligt respektlöst.

May the Gerbils be with you :3