[X]Lagar och självförsvar, hälp?
Hejsan.. Öhm. Ja var ska jag börja haha..
Det började med att min pappa, farbror och en annan kille hade skrivit på ett jobb-avtal, hur mycket de skulle jobba, lön m.m. Alltså ett vanligt avtal och inget annat. Men den här killen (som för övrigt missbrukar, suttit inne i fängelse förut m.m) hade ett missförstånd (han är säkert hög hela tiden, och läste väll inte igenom avtalet ordentligt) med min pappa och farbror. Han hade inte jobbat den tid (heltid) han skulle och var väldigt arg eftersom han inte fick sin lön/hela sin lön. Usch, ingen i familjen var så vidare glad heller att de hade skrivit på det, han=trubbel men nu var det gjort och den här killen är ju såklart skit arg.
Eftersom mamma, pappa och alla andra hållt det hemligt sedan igår så ja, började det med att pappa fick ett samtal från denna killen när vi var ute och körde bil. Han undrade varför inte pappa svarat på dem hot-sms han skickat till pappa och pappa svarade såklart med "Tror du jag är så dum i huvet att jag svarar på dem ang. detta, tror du verkligen det själv?!".. Han hade visst skickat ett där han bl.a hotade honom att skicka hit hans kompisar, antagligen för att råna oss eller ge oss stryk.
Men inan han ringde till pappa hade den här killen vart hemma hos oss och letat efter pappa. Han var riktigt arg, han tog också min syrrans mobil(som nu luktar apa efter honom), skrek på min syrra, gjorde intrång i vår trädgård och hus medans han rökte på sin cigarett.. Halva huset luktade rök efter det och både jag och min bror är väldigt känsliga vid rök och annat..
Pappa tycker inte det heller är värt att ringa polisen, "dem gör ju ändå inget åt saken"..
Vad om han skulle komma hit igen, eller ännu värre med ett vapen och/eller hans "kompisar". Vad får man och vad får man inte göra? Är det okej att försvara sig bäst man kan utan att få fängelse och massa uppmärksamhet? Vad får man göra liksom?
Är lite rädd att pappa ska råka illa ut, eller någon i min familj.
Eller ska man vara smart och hitta bevis på att han missbrukar (även fast det är ganska obvious), tror ni man skulle kunna smyga in i hans husvagn medans han jobbar och hitta hans "gömma" fota lite och så? Sedan kanske ringa polisen? Men isåfall, vad får han för brott tror ni, böter eller fängelse? För jag menar om det bara blir böter är det ju inte värt mödan..
Hjälp.
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
Först och främst… avtalet, var det ett kontrakt? För i så fall är det bindande och då kan ni absolut anmäla honom om han inte håller sin del (så länge kontraktet är korrekt skrivet).
Olaga hot och olaga intrång är ju också något ni kan anmäla.
Ni ska absolut inte smyga in i hans hem, då gör ju ni något olagligt! Polisen ska ta er på allvar, det är deras jobb. Så får de undersöka saken. Så jag tycker absolut att ni ska anmäla, för även om det är ert ord mot hans så är ni mer trovärdiga och ni är flera personer, inklusive barn.
Men frågan är varför ni skulle göra ett arbete ihop med den där typen från början?
Ja, en kontrakt, tror jag, bara ett helt vanligt.
Fast han bor i en av våra husvagnar (tror jag) på min farbrors gård, då räknas det väll inte som intrång om han äger stället?
Men jag gör nog det om något mer händer.
Vad tror du han får för straff för olaga intrång, olaga hot och missbruk? :s Svårt att säga kanske, men ialf böter eller fängelse?
Känns så konstigt för när jag pratat med han har han vart ganska snäll men antar att man måste ha en "chamig" sida om han ska överleva så som han håller på..
Haha, det undrade jag med! -.-' Men han hade visst lyckats "övertala" min farbror om det, puckon båda två. Fast min farbror är ialf snäll även fast han är ganska osmart :P
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
#2 Vem är det som är företagare i sammanhanget? Är det din farbror och pappa eller är den den andra mannen?
Jag vet inte riktigt vad gäller husvagnen. Hyr man ut den så tror jag inte man får klampa in hur som helst, men någon får gärna rätta mig om jag har fel! :)
Samhällstjänst och böter kanske, inte säker. Det beror på hur allvarligt han hotade er, osv. Väldigt svårt att säga.
Kanske är mannen psykopat.. De brukar vara väldigt charmiga och manipulativa på det yttre. :/
Jag vet att denna tråd är några veckor gammal men hur har det gått för er?
När det gäller hot på det sättet så kan man anmäla om man har kvar allting. Och även säga att han har kommit hem till er och klampat in utan tillåtelse. Och när det gäller hans missbruk så måste man ha bevis. Jag tror inte att ni får gå in i hans husvagn även ifall det är din farbror som äger den men ni kan fortfarande anmäla allting annat. Troligtvis har din farbror och denna killen ett kontrakt om husvagnen men har de inte det så tror jag din farbror kan kasta ut honom därifrån men får inte gå genom killens saker.
Tycker ni bör anmäla det.
Angående kontrakt är det svårt att få den att hålla juridiskt om man inte fått hjälp av advokat att måla upp dem och de är överdrivet tydliga samt man haft opartiska vittnen när de skrivits på. Bara som lite kuriosa.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"