Vad skall du gå för gymnasium?
Vad skall ni alla andra tonåringar gå för gymnasium till hösten? :)

Realgymnasiet i Stockholm. NB inriktning Hund :)
Rudbecksgymnasiet i Sollentuna, naturvetenskapsprogrammet inriktning naturvetenskap.
Jag vill så gärna gå naturbruksgymnasium inriktning hund men får inte för pappa och alla andra säger också att det är bättre om jag går samhäll eller natur..😕
Har funderat på real gymnasiet med inriktningen hund eller häst. :)
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
#3 Jag håller med din pappa.
Det är viktigt att få en bra grundutbildning. Hundämnen kan du läsa till efter gymnasiet istället.
#5 Jag vet! Jag vill ha ett bra jobb med mycket pengar men det verkar så kul att gå NB, typ bo på internat och få vänner som har samma intressen som jag..
#6 Det var samma sak för mig. Jag var såå inne på att börja på ett naturbruksgymnasium. Gick på flera stycken öppet hus, pratade med SYV, elever, lärare osv. och allt kändes verkligen jättebra på ett ställe.
Sen kom jag på att det är dumt att läsa ett sådant program där man blir så pass bunden till just en yrkeskategori. Tänk om jag kommer på i framtiden att jag inte alls vill hålla på med djur, och än mindre jobba med det?
Därför valde jag en väldigt bred gymnasieutbildning, så att jag har alla dörrar öppna.

#3 fast din pappa kan inte bestämma vad du får och inte får gå..
Jag gick ut med 315 poäng förra året. ALLA tyckte jag skulle gå natur då jag har jättelätt för matte och NO (och allt annat men speciellt det) men jag kände att jag inte skulle klara av pressen. Jag ville verkligen gå NB - Hund (på Forshaga speciellt) men efter påtryckningar från familj och lärare och vänner så slutade det med att jag valde ekonomi istället. Största misstaget jag gjort.
Jag ångrade det varje dag, för det var inte JAG. Så jag hoppade av i November (ja inte enbart därför men en av anledningarna) och nu har jag valt NB - Hund fast här i sthlm då vi inte har råd med att jag kan gå på Forshaga.
Det jag vill få fram är att man ska välja det man själv vill, inte vad alla andra vill att man ska välja. Det är viktigt att man väljer något man tycker är roligt i gymnasiet. Det är 3 år av ditt liv, om du inte tycker det är kul, så kommer det inte heller gå så värst bra..
Jag kommer dock välja typ matte och svenska kurser som individuella val så jag kan plugga vidare på högskola om jag vill, vilket gör att jag får en bredare utbildning.
Vad för linje man än väljer ska man välja det för att man SJÄLV vill! Inte vad andra vill.. det kan sluta hur dåligt som helst om man inte tänker på vad man själv vill!

#4 vilken stad? :)
#9 Borås :)
#5 jag håller absolut inte med. Varför inte gå någonting man tycker är kul och få bra betyg utav det istället för att gå någonting som föräldrarna bestämmer? Jag går själv på Realgymnasiet med inriktningen djur. Kan säga att man inte alls är bunden på något sätt.
Har 1,5 år på mig att tänka men troligtvis ett ridgymnasium! :)
Glömde skriva innan att jag går i åttan nu också, så börjar alltså nian till hösten, så har ju lite tid på mig. ;)
Lunds Dans & Musikalgymnasium FTW!!! 😃
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
jag ska gå här i tranås på holaveden på handel de fyra åriga
Jag ska fortsätta på det gymnasiet jag går på, August Kobbs gymnasium! 😃 En naturbrukslinje, inriktning djurens hälso och sjukvård.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag själv skall gå på Grans naturbruks med inriktning hund :p
Det här är kanske en konstig fråga men vad ska man gå för att kunna bli polis?😉
#18 Samhällsvetenskapsprogrammet är ett tips.
#19 Pörfekt tack för svaret 😃
#8 Mm, jag hade väldigt gärna velat gått den linjen men mina föräldrar och all släkt därbakom är högprestarande snobbar. Mamma är journalist och pappa är advokat, båda har gått högskoleförberedande linje och tycker att det är trams med allt annat. Jag tycker min släkt är otroligt snobbig och dryg, om någon i släkten inte lyckas med sitt liv och får ett dåligt jobb så pratar ingen mer med den i princip.. jag har alltid haft väldigt stor press på mig och har ganska bra betyg, så då tycker dom att jag slösar bort min framtid osv.
Jag är definitivt född i fel släkt.. jag dömmer ingen, älskar djur och främst hundar, tycker alla är lika värda och vill bara vara lycklig. Resterande familj tycker att alla som inte lyckats är puckon, att djur är smutsigt och äckligt, de bryr sig inte om att vara lyckliga de vill bara ha massa pengar.
… fuck my life alltså..
Långt kvar tills jag måste välja gymnasium. Jag ska gå på Nils Holgersson gymnasium om jag inte hittar ett som verkar vara mer intressant.
http://ask.fm/JessicaReips
Samhäll i Skövde :) längtar jättemycket till gymnasiet men samtidigt är jag otroligt nervös. Jag flyttar i sommar, alltså är ju Skövde helt nytt för mig & jag känner ingen :| men kommer bli kul ändå hoppas jag :)
#21 i alla fall där jag skall gå så kan man gå några extra timmar i skolan och där få högskolepoäng
#6 Du borde jobba med något som DU tycker om. Gå i det som gör dig lycklig.
Själv vill jag gå på Barn och fritid på Almås gymnasiet. Fast vet inte om jag kommer in.
Failade i matte, men jag hoppas starkt på att jag kommer få gå in ändå och kanske läsa upp matten medans jag går där.
#24 Jo, ja vet. Säg det till mina föräldrar du..😮
#26 du kan väl parata med SYV som sedan kan snacka med dina föräldrar? Om du inte gillar det du går så blir det problem :o
Tannbergsskolan i Lycksele, Naturvetenskapsprogrammet med inriktning naturvetenskap🙂
Funderar på VO men vet inte än, har ett år kvar ;)
Skit i vad dina föräldrar säger! Det är DITT val, det är DITT liv, DU bestämmer.
Bara jag som är taggad på att man får en ny klass?!
Jag kommer såklart sakna min nuvarande klass så det skriker om det, men är ändå sjukt taggad! :D
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
Jag ska gå vittra Södermalm, är supertaggad :D
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Hej, tog bort min konto ett tag men nu är jag tillbaka. Har ni lust att ta bort mina inlägg? Vill börja om på nytt :)
Tenhults Naturbruksgymnasium.
Eller ja, eftersom jag har så h"!&!% kassa betyg börjar jag typ inte gymnasiet "på riktigt".
Gillar inte skolan egentligen, då jag får massa dåliga vibbar och stör mig på deras djurhållning osv. (de hade kaniner och chinchillor ihop, vilket är helt åt helvete och olagligt, men tillslut flyttade de kaninen, för "den åt upp chinchillornas mat, haha") -.-'
Men har i princip ingen annan stans jag kan vända mig till, finns ingen ordentlig skola här i Jönköping tydligen. Värre blir det ju med tanke på att jag är autistisk. :(
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Förra året gjorde jag mitt val. Skulle välja mellan hund, restaurang och barn å fritid. Ville egentligen från början välja hund, när folk frågade mig som liten vad jag ville jobba med så svarade jag alltid hunddagis. Men tänkte realistiskt å valde därför restaurang, där det är lätt att få jobb. Släpade mig igenom året med mycket skolk, och redan efter några månader insåg jag att det här var inte något för mig. Så fick jag började tänka nästa val, hund som jag brinner för eller barn och fritid där lönerna är höga och det är brist på barnskötare. Valde barn och fritid. Men bestämde mig sedan för att ta ett sabbatsår, något bara min mamma stöttade mig på, och pappa blev sur. Han vill heller inte att jag väljer hund inriktning, hans sida av familjen pluggar mycket och sånt. Ville ta det lugnt ett år, vara borta från stressen av skolan, lära känna mig själv efter utmattningsdepressionen och ta hand om min hund. Jag tänkte igenom allting, och ska nu välja hund inriktning. Jag känner mig själv, jag börjar skolka när jag inte gillar någonting. Min syster gick inte klart gymnasiet och får ta igen allting nu. Min tanke var: Varför inte gå den utbildningen jag alltid velat ta? Den som lär mig mer om det djur jag älskar och alltid kollar att ha bredvid mig. Jag orkar inte lyssna på vuxna hela tiden, lyssna på vad jag borde göra, vad som är bäst för min framtid. Jag vet att jag inte kommer att tröttna på hund, och när jag går klart dom tre åren är jag iallafall utbildad till något, jag har iallafall godkända ämnen från gymnasiet, i jämförelse om jag går barn och hoppar av, då har jag inte något godkänt. Och vill jag inte jobba med hundar, fine, då har jag iallafall min hund utbildning jag velat ha, och behöver inte plugga lika många ämnen än om jag hade hoppat av. När jag skaffade min hund så tänkte inte jag realistiskt, jag lyssnade inte på mina föräldrar eller vad andra tyckte, och hon är det bästa som hänt mig. Jag känner mig själv bäst, inte min mamma eller pappa, inte mina lärare utan jag. Jag kommer välja hund inriktning, troligtvis Forshaga, för det är vad jag vill. Ja, det kanske är bra att tänka realistiskt, men du ska plugga tre pr inom det ämnet, se till att du gillar det. Herre, vad långt det blev :$

Bolandsskolan, Flygmekaniker :)
Tenhults Naturbruksgymnasium :) ska gå Priv och jobba upp matten eftersom jag inte var godkänd i matte, men jag ska gå Häst inriktningen :)
Bestämde mig för länge sedan: Tenhults Naturbruksgymnasium med inriktning Djurvård.
Lite kul att se att fler ska dit och plugga. ;)
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
#38 FLUTTISHYYYY!!! COME AT MEEE.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
ska gå i helsingborg/vallåkra på transportgymnasiumet G.O kompetens.
fett nervös, börjar redan på måndag.
#17 Åååh, Grans! Pratade lite om det när jag praoade på Dingle, de sa att man under första året inte fick ha med hund och under åren främst jobbar med försvarsmaktens hundar, lät så tråkigt ):
-------------------------
Själv ska jag inte börja på gymnasium iår men har som mål att komma in på Dingle NB med inriktning hund 2014 ^^
-
Jag avråder Realgymnasiet, det är nog den sämsta skolakädjan i hela Sverige och dom flesta kommer att hålla med om det.
Men aye.. Realgymnasiet inr hund, ska börja 2an på onsdag. Det är så att jag funderar på att byta hela tiden, men trots att Real här är så litet är det alltid fullt av drama AND I LIKE IT!!
Nu kanske detta inte gäller mig som ska börja 3an, men jag kan ju skriva vad jag läser ändå 😊 läser Speldesign på LBS, väldigt kul om man som jag älskar att spela, rita och skulptera och sitter mycket vid datorn 😛 gick en termin samhälle först, men bytte pga olika anledningar.
Hehe börjar också trean, men tog mig ju ändå tid att läsa igenom hela tråden så tänkte skriva lite iallafall :P. Läser NB inriktning Hund & Djursjukvård. Alla sa åt mig att välja NV, jag hade ju så bra betyg skulle lätt komma in var som helst, men det kändes så fel, hade under hela högstadiet kämpat med prestationsångest, var helt knäckt sista terminen i nian, grät mig till sömns nästan varje kväll och fick panik om jag gjorde något fel, skämdes om jag "bara" hade skrivit VG på ett prov m.m.. Nu har jag istället fått göra någonting jag tycker om och fått nya fantastiska kompisar och mår mycket bättre än vad jag gjorde i högstadiet.
Jag säger inte att det är fel att välja NV eller något annat högskoleförberedande, det är ju verkligen en bred & bra linje, men då ska man faktiskt vilja göra det själv, inte bara för att någon annan säger det!
Hoppas ni får en bra gymnasietid oavsett program <3
Jag börjar natur på katedralskolan i Uppsala på måndag. :)
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Har ändrat mig :)
Då jag bestämde mig för att inte gå Hund här i stockholm då ifall jag vill gå hund så ska jag gå hundSPORT och det finns bara en skola och det är Forshaga vilket jag inte har råd med. Så ändrade mig och pratade lite med rektorn på andra skolan osv så lyckades få en plats på Sam-Media på YBC (Young Business Creatives) här i sthlm.
Gick på den fast ekonomilinjen förra året men nu blir det Sam-Media och börjar på måndag :D
Viskastrandgymnasiet i Borås. Inriktning bygg & anläggning :)
Börjar på onsdag.
Jag ska gå Naturbruk med inriktning djurpark i Ystad :)
Jag ska gå Realgymnasiet i Linköping med inriktning djurvård :)
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
Jag börjar tredje året på Ljud och bildskolan i Varberg med inriktning fotografi 😃
Kanske inte räknas med skrev ändå!
Jag ska gå Sam på Klaragymnasiet i Linköping :)
Teknik på skanskagymnasiet :P