Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 1645 ggr
Vickyy
2013-07-04 00:05
0

(X) Diagnos?

Jag vet att man inte kan avgöra diagnoser så lätt men jag skulle ändå behöva lite hjälp just nu.

I vintras kände jag mej jättedeprimerad och var jämt ledsen. Efter några månader jobbade jag mej ur det där men jag har aldrig blivit riktigt glad och återställd efter det. Ibland kan jag vara jätteglad och sen helt sådär utan att något har hänt bli jättearg/ledsen/tom. Jag har problem med att sova och det har hållit i sig i ca 10månader nu. Jag har jättesvårt att somna och när jag väl somnar så sover jag oroligt, drömmer mardrömmar och vaknar sen igen. Sen tar det jättelång tid att somna om och så fortsätter det så. Ibland när mina föräldrar säger till mej och blir lite småarga så blir jag helt rasande. Jag orkar verkligen inte prata med någon då och jag flyr jämt från situationen då. När det gäller skolan så tappade jag fokus helt när vi kom tillbaka från jullovet. Jag började skolka massor och var 'sjuk' flera gånger om. Mina betyg sänktes sååå mycket på grund av det. Mina föräldrar är riktigt besvikna över det här men jag kan knappast rå för det, jag har jättesvårt att koncentrera mej i skolan. Vad jag än gör så går det inte. Jag hamnar oftast i konflikt med pappa på grund av mitt humör och mamma skrek en gång och undrade om jag har adhd. Jag blev sjukt ledsen av det men sen undrar jag om det stämmer? Självklart vill jag veta vad det är som är fel med mej men ändå skulle jag skämmas till döds om jag får någon diagnos, tror att mina föräldrar inte skulle gilla mej alls då. Det känns som att dom försöker undvika att ens förstå att något är fel, bara för att dom inte vill handskas med något sånt. 

Någon som har någon aning vad det här är och vad jag kan göra åt det?

[Odde]
2013-07-04 00:16
1

Jätte svårt fastlägga diagnoser på nätet..förseslår att du går till bup som hjälper dom dig med det, är inte alls säkert du har någon diagnos, men hur som hellst så underlättar det nog att veta, har själv ptsd av typ 2 och för mig kändes det bättre att bara få reda på vad det var som var fel. hur du än väljer att göra så hoppas jag det blir bättre🙂

Thatgirl
2013-07-04 00:38
0

Det är som du säger svårt att veta över nätet och du ska inte tro på allt om skrivs här heller. 

Men jag skulle tro att du bara är lite nere, en mindre depression eller början till en. Absolut inte ADHD utan mer att du är lite trött på livet bara. Något kanske har hänt?

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

[rumelle]
2013-07-04 05:24
3

Beroende på hur gammal du är tycker jag det låter som en hyfsat normal pubertet.

Nali
2013-07-04 08:19
0

Håller med #3 jag hade nästan exakt samma "diagnos" i puberteten så det är nog bara en fas du går igenom precis som alla andra. Det går över men kan ta ett tag

Nwmo
2013-07-04 11:00
0

Depression?:/

- Emil

Blodfot
2013-07-04 12:51
0

Jag kan säga såhär efter att fått olika diagnoser allt från ögon till humör, diagnoser är inget man ska se som dåligt, det gör en bara ännu mer deprimerad, se det mer som ett sätt att få hjälp. det låter lite som autism hållet, men jag säger så bara av dte jag läst eller som dte andra säger puberiteten,, men vad dte är är så skäms inte. Jag finns om du behöver prata med någon som fått diagnos eller så!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Vickyy
2013-07-04 14:29
3

Okej, tack för alla svar. 🙂Jag får nog ta och kolla upp det på bup ändå. 😐

Juliaskaniner
2013-07-04 15:33
0

Låter som lite av deprission :(

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

Vickyy
2013-07-05 17:26
0

Men jag tänkte på det där att jag kan bli arg bara helt sådär och inte kan koncentrera mej, kan det verkligen ha med depression att göra?  För det låter typ som om det vore något annat :o Jag känner mer ilska, koncentrationssvårigheter och sömnlöshet än typ annat 😐

Juliaskaniner
2013-07-05 22:52
0

Ja det kan höra ihop med deprission

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

[Odde]
2013-07-05 23:37
0

add kan det ju också vara behöver ju inte vara ad(h)d Du verkar ju inte ara hyperaktiv, har själv add och svårt koncentrera mig ^^

Vickyy
2013-07-07 12:58
0

#11 Ah, okej :p Huhu, men jag får väl berätta sen hur det gick om jag nu kontaktar bup ^^

GabrielJ
2013-08-19 01:24
0

BUP is the answer, blev diagnostiserad med Asperger i mars 2012 efter att jag hade genomgått en enorm depression i ett år och besökt runt 11 olika psykologet, 2 doktorer och ungefär 3 kuratorer. Man kan intr diagnostisera över internet eller sig själv. Till det behöver man professionell hjälp. Kan vara allt från ADD, ADHD till att vara bipolär. Men det tror jag inte att du är, tonårstjejer brukar oftast gå igenom rn sådan period som du just beskrev.