Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1334 ggr
bassnectar
0

Så himla svartsjuk

Hej!

Jag är väldigt avundsjuk av mig, och då menar jag VERKLIGEN avundsjuk. Så fort jag går med min kille på stan och jag ser en tjej jag anser ser bra ut blir jag orolig för att han ska titta på henne och tycka hon ser många gånger bättre ut än mig. Jag försöker tänka på att jag gör precis samma sak fast med killar, men det funkar sällan. Han är inte den som kollar in tjejer när han är med mig, det vet jag, men ändå blir jag så himla svartsjuk!

Sen det värsta är mina bröst. Dom är sjukt små, 70A. Jag har länge mått dåligt över dom, jag hatar dom för att dom är så himla små. Och jag vet att min kille gillar större bröst. Han säger att han tycker om mig för den jag är och att storleken på mina bröst inte har någon betydelse alls, men jag mår alltid dåligt av att veta att han helst av allt innerst inne vill att jag ska ha större bröst. 

Att han kollar på porr mår jag också dåligt av. Jag vill inte att han slutar med det för att jag inte gillar det, det har jag sagt till han när han frågat mig vad jag egentligen tycker om att han kollar på det. Jag har sagt som jag tycker men att han självklart får kolla på det om han vill, för det får han såklart göra. Men tanken på att han ligger och fantiserar om andra tjejer hatar jag. Folk säger att det bara är för att tillfredställa sig själva, men jag gillar verkligen inte tanken på att han gör det, och jag känner mig hemsk för att jag är sånhär.

Ja, jag har väldigt dåligt självförtroende. Jag önskade lite att han också skulle bli avundsjuk för någonting någon gång, men det blir han aldrig. Visst är det bra men jag vill inte verka som någon sjukt avundsjuk tjej som inte tål någonting.

Sen VET jag att jag suger i sängen. Jag är feg och vill oftast inte pröva på nya saker, vågar inte visa vad jag känner. Han förstår mig också och säger alltid att det är okej om jag inte vill. Jag är väldigt ung så han förstår och han var den första jag gjorde det med och för han mig den första han gjorde det med. 

Jag vet inte vad jag ska göra längre, svartsjukan tar över totalt och jag vill inte att det ska hända. Jag kan inte lära mig att tycka om mig själv för den jag är, för jag är inte nöjd med en enda centimeter av min kropp..

Tina-A
6

Han är tillsammans med dig, eller hur? Om han inte älskade dig skulle han nog inte vara tillsammans med dig. Om han hellre hade velat vara med någon annan skulle han gjort slut och varit med någon annan.. Men det gör han inte! Han är med DIG! Han har valt dig. Han kanske tycker det finns andra tjejer som också ser bra ut, precis som du gör, men han skiter i dom och älskar dig och är tillsammans med dig. Försök att komma ihåg det! Lita på att han är ärlig och att när han säger att han älskar dig så menar han det. Han är bara med dig för att han bara vill ha dig, han tycker du är perfekt som du är och gillar säkert dina bröst jättemycket för att dom sitter på just dig.

Jag vet hur det är, jag har också varit där med självförtroendet nere på botten. Det kan vara svårt att inte vara svartsjuk men man får försöka komma över det. Det är något som ligger hos dig och inte hos honom, det är någonting som du själv måste jobba på.
Jag tycker inte om porr och kommer nog aldrig att göra och tycker inte heller om att folk stödjer den industrin genom att titta på det. Om det får dig att må dåligt är det något ni får prata om och ta ställning till, kompromissa eller komma överens på ett sätt så att ni båda mår bra i förhållandet. Mår du dåligt över något är det viktigt att ta upp det och lägga alla korten på bordet.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

eirwen
0

Jag har själv haft stora problem med svartsjuka och paranoia. Svartsjuka får man då man har väldigt låg självkänsla och känner att man aldrig duger. Om du vill ha någon att prata med om din svartsjuka så är det bara att skicka ett PM. Jag vill också föreslå att du borde gå och prata med någon om detta, det är inte bra att gå runt med sådana här saker inom sig.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

KesoMonstret
0

Om han är ihop med dig så är det självklart varför han är det. Han bryr sig inte om din storlek för att han föredrar just DIG mer än ett par bröst. Ifall du hade gillat killar med extrem axel-bredd hade du nog inte brutt dig om ifall han hade det eller ej, för att du gillar honom. Och han fantiserar inte om andra tjejer när han kollar på porr. Det är mest bara för att göra sig upphettsad. Har själv pratat med de killkompisar jag har och diskuterat runt ämnet.

Jojaton
0

Jag tycker du borde gå och prata med en kurator eller liknande och prata om ditt självförtroende - för det är ju där dina problem grundar sig. 

Har fått ett tips en gång av en kompis att om man mår dåligt över något så ska man börja ge komplimanger till den kroppsdelen varje dag i en månad. Tycker man t.ex. att sina händer är fula så börja första dagen med att säga (gärna högt) att du är så glad att du kan röra dina fingrar och händer som du vill, att du kan göra saker med dina händer osv. Fortsätt ge komplimanger till dina händer i en månad, kom på nya grejer som är så bra och snyggt med dom, och i slutet av månaden kommer det vara svårare att hata just den kroppsdel du berömt. Månaden efter fortsätter du med en annan kroppsdel!

Johanna - Instagram

bassnectar
0

Tack för alla svar. Har bestämt mig för att prata med kuratorn, känns bra att bara få släppa ut det med någon som inte sitter på andra sidan av skärmen!