Studie-/barnbidrag
Får ni ta hand om ert studiebidrag själv? Vad är ni i så fall tvungna att betala själva och vad betalar era föräldrar? Hur gamla är ni?
Jag får hela studiebidraget, och får göra vad jag vill med det. Dock vet mamma och pappa att jag hatar att shoppa och är väldigt sparsam av mig, kan vara därför… Jag får betala mobil och mobilräkning själv, och nöjen. Det är typ det. Jag är 17 om 10 dagar.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag får hela studiebidraget, betalar allt själv (mobilräkning, kläder, hygienartiklar, mat m.m.) förutom om jag är ute med mamma, då brukar hon köpa saker till mig 😃
#1 #2 Räcker det för er? Busskort, biobiljetter, fika, lördagsgodis, kläder, frisör osv? Har ni pengar kvar i slutet av måndaden?
Jag får hela studiebidraget själv. Är 17. Betalar i stort sett allt själv, förutom mat och husrum. Får även pengar till typ vinterskor, jackor och sådant.
Jag får hela studiebidraget. 17år snart och handlar det mesta själv. Förutom mat i princip. (När jag äter ute så betalar jag såklart själv, men bor ju hemma, så får ju mat hemma.) Mina föräldrar brukar vilja hjälpa till och betala vissa grejer, som vinterjacka, rejäla skor, och liknande. Men då delar vi på summan. Jag menar inte att de vill betala varje gång jag köper tex skor, men om det är skor jag verkligen behöver så är de gärna med och betalar.
#3 busskort får jag av skolan (pendlar), bio blir typ en gång per månad, köper aldrig onödiga kläder (därav betalar mina föräldrar, allt jag faktiskt behlver), samma med frisör, så ja… Det räcker 😃
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 Oj, glömde nämna det!
Busskort får jag av skolan (SL), men mamma köper sommarlovskort och fritidskort så jag kan åka alla dagar, dygnet runt. Nöjen som bio och sånt betalar jag själv.
Frisörpengar behövs inte då jag klipper mig själv 😎
Jag köper sällan nya kläder, min mobilräkning är 300 kr så jag lever på 700 kr utöver det, så jag har väl kvar minst 200-300 kr varje månad om jag ska spendera. Nu på sommaren så har jag fått extra pengar för att jag varit barn- och hundvakt, så jag klarar mig tills vidare 👍
I slutet av månaden har jag ofta pengar från studiebidraget över. Man får ju prioritera vad man ska spendera pengarna på, det är så det går till i verkligheten när man inte kan leva på mamma o pappas pengar liksom. Lika bra att man lär sig x) Dessutom så drar jag in flera tusen i månaden. Så det går ingen nöd på mig inte 👍
Jag vill inte ha mitt. Då jag får pengar av att tävla andras hundar och att vara stallchef på ett stuteri behöver inte jag de 1000 eller va de e. Betalar mycket själv. Är 15
Jag kommer få mitt studiebidrag+lite extra.. Mamma betalar mat, skor, mobil, hygien artiklar, en del kläder och bensin till moppen! Jobbar lite ibland! Sparar alltid födelsedag/namnsdag/högtidspengar. På ett konto så jag kan köpa nått som mamma inte vill betala eller jag vill betala själv! Dock brukar jag inte be om pengar så ofta eftersom jag redan får de mesta jag vill ha…
Jag får inte mitt barnbidrag, utan jag får 2-400 kr som jag får köpa det jag inte "behöver" liksom, mina föräldrar betalar allt som jag behöver, tex. kläder, skor eller ridkläder. Men vill jag ha något jag inte behöver så får jag betala det själv.
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Är btw 15 år.
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Är 18 och har fått hela mitt studiebidrag sedan jag var 16. Då jag får ett annat bidrag också själv som min mor tidigare har fått så ska jag börja betala mobilräkningen samt linser. Jag gör inget mer av mina pengar förutom köper hårfärg mest av mina pengar och det går inte åt så mycket. Innan jag och pojkvännen flyttade ihop så gick nästan hela mitt studiebidrag till resorna fram och tillbaka. Min mor betala hygienartiklar och skor om jag behöver. Då jag fortfarande bor hemma också så betalar hon även maten jag äter hemma.
Jag får mitt barnbidrag varje månad, dvs 1050. Det "åker" automatiskt in på mitt konto frrån mamma.
Jag köper skor och kläder själv, hygienartiklar, sl-kort och annat betalar mamma. Blir 14 i november.
🙂
aaaaaaaaaaaangelina
Får studiebidrag och betalar mina nöjen, intressen och sånt själv. Är jag på stan med syster eller kompis och hittar något så köper jag ju det självklart men annars om någon av mina föräldrar är med så köper de mina kläder. Däremot så köper de mina skor (kräsen när det gäller skor så vill att det ska vara riktiga skor som man kan gå i. förra vintern hade jag tillexempel mina sommarskor. tror de bryr sig mer om mina fötter än vad jag gör).
Busskort. Skolkort får jag från skolan men kontoladdning måste jag ladda själv. Ser ingen anledning varför mina föräldrar skulle betala min resa när de ändå betalar bensin?
Vi har inget uppsatt på vad jag ska betala själv och inte. Jag tycker om att sköta mig själv så jag betalar för det jag vill göra, om mina föräldrar nu vill betala något så spelar inte det mig någon roll.
Mamma köper ju dock mat, hygien och sånt nödvändigt.
Fyller 18 i oktober.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Nej, jag får inte mitt studiebidrag. Jag får månadspeng på 350 och fyller 18 år i Oktober.
Bor hemma på lov och på internat skoltid, så mina föräldrar betalar mat och boende, de betalar även för nödvändigheter som skor, bussresor, hygienartiklar, kläder och mobil. Jag betalar för nöjen (brukar inte bli så mycket) och intressen, i mitt fall mina djur (inkl. veterinär). Så i stort sett hela min månadspeng går till mina djur (2 majsormar & 3 råttherrar)🙂
Är 18 år, 19 i September, så kommer få studiebidrag för högskola(2800kr). Dock fick jag mitt studiebidrag själv under hela gymnasiet, men min mamma var glad för att dra in det när det passade henne. Hon är en person som menar på att hon är äldst och har därför alltid rätt/mer kunskap än mig. Med tanke på hur glad jag är för att diskutera så brukade det alltid sluta med att mamma menade på att jag försökte trycka ner henne(så är det än idag) när hon fick/får slut på argument. Suck :)
Får hela! Får jag göra typ vad jag vill, men först och främst måste det gå till det jag behöver just den månaden! :)
// Linn da' coolest!
Får inte mitt barnbidrag, är dock väldigt bortskämd så får oftast det jag behöver / vill ha 😐
Ja, just det. Mina studiebidragspengar går också till mina djur men det är ca 200 kr i månaden de behöver.
Jag får hela :) Minus någon hundralapp mamma tar för att betala mitt Spotify + mobilräkningen, men jag behöver inte betala hela själv :) Sen köper jag kläder etc själv. De hjälper till med skor, jackor, dator osv :)
Vill jag ha något icke nödvändigt får jag köpa det själv. Och så betalar jag grejer till min hund (som för övrigt är en "grej" jag köpte själv), men mamma & pappa står för mat, försäkring och vet.besök :) Jag fyller 18 i december.
Glömde att jag är 13 😐 😉
Jag blir 16år om några veckor, och jag kommer få mitt studiebidrag. Dock har jag valt att fortsätta med att spara 500kr varje månad, såsom mina föräldrar gjort åt min när jag hade barnbidrag. Jag betalar alla nöjen, men mat, kläder, mina hästar och strö och hö betalar mamma och pappa. Man kommer ju inte långt på 550kr varje månad😉
Jag är 15 år och får barnbidraget 1050 kr ^^ Betalar en del saker själv och mina föräldrar betalar sånt dom tycker jag behöver som typ skor, telefon, vissa kläder. Men med pappa är de typ inte så noga, om jag är i nån affär med honom och vill köpa nåt betalar han iaf
Jag är 18 så jag får hela studiebidraget vilket jag fått sedan jag började på gymnasiet, sen får jag en summa utöver studiebidraget också. Jag betalar en del av sakerna själv, men dyrare utgifter tar mina föräldrar hand om.
Jag får mitt studiebidrag själv. Jag är 18.
Busskort får jag av skolan. Och de jag själv betalar är nöjen, om jag ska äta ute, cigg, mobil, försäkring och mat till min hund, kläder. Men mina föräldrar brukar köpa kläder/skor till mig :)
Jag får hela barnbidraget, har fått det sen jag var tolv (när jag började sjuan). Jag köper dock typ ingenting, så just nu har jag de senaste fem månadernas bidrag kvar. Mina djur betalar jag dock själv för, även vetkostnader.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus