Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmat-och-dryck
Läst 17028 ggr
[Nigihayami]
0

Ingen matlust... alls

De senaste veckorna har jag helt tappat min matlust. Äter knappt nåt, blir mätt på minsta lilla och blir aldrig hungrig nästan. När jag väl blir det så är jag inte hungrig så mycket, bara lite grann. Och jag håller mig typ mätt :s T.ex. idag åt jag lunch, bara lite runt typ kl 12. Sen kl 6 åt jag mat igen. Lite melon, gurka och en skink-skiva. Inte ätit sen dess och är knappt hungrig. Såhär har det varit i några veckor nu.

Nån som typ känner likadant eller vet vad det kan bero på?

RobinEH
0

Försök att få i dig mat i flytande form. Mindre mättande. Anorexia kan bero på en rad olika faktorer, framförallt stress. Blir det ett allt för stort problem så behöver du nog komma i kontakt med en läkare.

Dessutom brukar värmen leda till att man mister viss aptit.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Flubben
6

#1 Man behöver väl inte ha anorexia bara för att man inte är hungrig? Det har ju mer att göra med att man har en skev syn på sin kropp..

#0 Jag har precis samma sak och känner typ aldrig hunger! Det har varit så för mig så länge jag kan minnas.  Det jag gör är att jag har ett matschema, alltså att jag vet vad jag ska äta och på vilken tid. :) Du kan även höra av dig till en läkare och se om de kan undersöka dig så att det faktiskt inte är något fel där inne.

Det är viktigt att du äter ändå, annars kommer du få problem med att må illa, skakningar, trötthet osv osv (tro mig jag vet, har glömt bort att äta i ett par dagar någon gång.. inte kul.)

Om du följer matschemat kan du tillslut få tillbaka din hunger eller i alla fall som jag har fått in känslan av att nu är det dags för äta ;)

RobinEH
2

Anorexi betyder i princip "ej aptit". Så jo, man har anorexi om man inte är hungrig och det betyder inte att man har en skev kroppssyn. Anorexia Nervosa är en ätstörning, anorexi är inte en ätstörning.

Flubben
2

#3 Vad är skillnaden? För mig är det samma sak bara det att man inte säger hela namnet i vanligt tal :)

"Anorexia nervosa (AN) betyder nervös aptitlöshet, vilket egentligen är en felaktig benämning på sjukdomen. AN kännetecknas av mycket låg vikt, en klar och intensiv rädsla för viktuppgång, menstruationsbortfall och störd kroppsuppfattning."

http://www.anst.uu.se/ataghade/anorexia.html

Duvethon
7

Anorexia handlar om att man har en störd kroppsuppfattning, bara för att man inte har något aptit betyder det INTE att man har anorexia.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Frosstis
0

jag känner precis likadant!!!! igår åt jag en liten skål flingor till frukost och runt 18 åt jag en mellanpommfritt och en sundae på mc.. var jättemätt

[Nigihayami]
0

#2 Jag mår illa såfort jag äter, man blir inte så sugen på mat då :P Men jag försöker iallafall få i mig nåt, blir jobbigt när skolan börjar imorrn dock

RobinEH
7

#4 & #5

Anorexi/anorexia kommer från grekiskan. A-/an- (ej, frånvaro, brist…) och órexi (aptit). Anorexi = ej aptit. 

Återigen så är anorexia nervosa en ätstörning. Att majoriteten missbrukar ett ord gör inte ordets ursprungliga mening inkorrekt.

Cancerpatienter t.ex. drabbas ofta utav anorexi, detta betyder inte att de utvecklar en störd kroppsuppfattning.

Flubben
0

#7 Så är det för mig periodvis också, det var ett tag då jag nästan spydde så fort jag åt något. Kolla med läkare säger jag! Det försvann för mig när jag skulle till doktorn så det hittade inget men det kan ju vara värt att kolla upp :)

#8 Jag vet att ordet betyder det.

Källa på att anorexia och anorexia nervosa är två olika saker?

Flubben
0

#8 Okej jag hittade lite källor själv :) Men som du skrev det så uppfattades det som om du påpekade att hon hade anorexia nervosa och efter som de flesta (uppenbarligen :P) inte vet skillnaden så hade en förtydling kanske behövts :)

fladdy
0

Jag har också tappat matlusten helt, försöker tvinga i mig mat för att jag ska få lite näring. Sen på kvällen brukar jag få svårt att stå och när jag är ute känns det som att jag ska svimma.. aja känner samma som dig

aaaaaaaaaaaangelina