Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettalkohol-och-droger
Läst 2120 ggr
Anonym Person
0

Röka fast ändå inte...

Hej. Jag fick låna min väns konto då jag inte könner att jag vill användA mitt egna. Jag har börjat i en superbra klass, men jag får ångestattacker och har ett självskade betéende som är rakt åt helvete. Min vän sa att röka lättar ångesten så varje gång jag ser någon röka(4-5ggr per dag i skolan) får jag ett sug. Är detta normalt, och vad bör jag göra? Ta 3-4cigg i veckan eller sköra sönder mina armar och ben? Jag vet inte vad jag kan göra utan har frågat många vad de tycker men det är delade meningar. Jag tänker inte gå till en psykolog/förälder.

Calcifer
2

Jag började röka för att sluta självskada. Det är ingen metod jag någonsin skulle rekommendera till någon annan, speciellt inte om man är under 18! Men det fungerade för mig. Däremot är det ingen bra idé eftersom det inte löser något permanent.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Cocomo]
2

Jag började också röka för att få tankarna på annat håll, har varit rökare sen jag var 13år gammal och nu är jag 21 och kämpar med att sluta… Just nu önskar jag att jag aldrig börjat röka! Så börja ALDRIG röka..

Moalinn
4

Jag skulle gått en annan väg. Du löser absolut ingenting av att börja röka, skulle säga att du bara gör allt värre.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Karmatarerskanise
3

Du behöver hjälp med ditt självskade beteende, inte cigg! Det är verkligen att självskada sig! Hej cancer och KOL! Du behöver prata med tex skolsyster, det finns hjälp att få och du kan bli helt fri från ångest och skadligt beteende. Inget blir bra av att man bara byter skadan man utsätter sin kropp för.

Anonym Person
0

#1 Vad ska jag göra då? #3 Vilken väg föreslår du då? #4 Vägrar prata med någon korkad skolsyster, kurator osv. Aldrig ilivet.

Calcifer
8

#5 Söka hjälp för det problem du har. Att börja röka skapar bara ett nytt problem som du kanske inte blir av med. Din attityd när det gäller kurator och skolsyster är hemsk trist.

Nerdysiamese
2

Att röka blir ju bara ett nytt själv-skadebeteende så på vilket sätt skulle det hjälpa?

Om du faktiskt lider av ångestattacker så är det enda konstruktiva att gå till en psykolog.

Förälder kan jag förstå varför du inte vill vända dig till, men vad är du rädd för ska hända om du söker hjälp som du uppenbarligen behöver?

Psykisk ohälsa är högst allvarligt och inget som är du ensam kan förväntas hantera, och det är en destruktiv förväntan att ha på sig själv, och leder högst sannolikt till ökad ångest.

Dessutom finns det inget belägg för det, finns massor med rökare som skär sönder armar och ben och ciggaretter kan aldrig ersätta det tvångsbeteendet.

Jag själv var jätterädd att söka upp psykolog, jag var rädd att få en diagnos, att få höra att jag var helt dum i huvudet, en defekt och svag människa, jag ville inte bli en av alla som skulle andvända sin diagnos som en ursäkt för alla sina misslyckanden i  livet.
Jag är inte rädd längre, och jag mår bättre, en diagnos är bara ett ramverk för hur man bäst kan få hjälp att må bra.

och om du nu vägrar prata med någon, vad exakt är din plan då? 
att fortsätta skada dig själv både fysiskt och psykist och hoppas på att det plötsligt blir bättre och att det blåser över en dag?

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Karmatarerskanise
0

5 vilken tråkig attityd. Det är vården du då får vända dig till. Det försvinner inte av sig själv. Vill du bli frisk?

Moalinn
0

Prata med någon. Kan vara någon från internet om det känns bättre, få ur dig dina känslor ner/ut till ord.

Att prata med någon är verkligen den bästa hjälpen du kan hitta. Jag har dock inte pratat med mina föräldrar men snackat en del med min mentor, en lärare och kurator.

Det är jättesvårt att lita på människor när man mår sådär, i know men det finns alltid något sätt att jobba upp det.

Lite som #7 säger, om man uppsöker läkare/psykolog och får en diagnos så hjälper det dig att förstå dig själv för att sedan kunna jobba utifrån det.

Men du ska absolut inte tvinga dig att gå någonstans, det ser jag som det värsta man kan göra men det kanske bara är jag. Dock så måste du börja någonstans men det behöver inte betyda att du tar dig utanför dörren och drar till närmsta vårdcentral. Tänk över på vad som har gått fel, varför du mår som du gör och därefter kan du börja jobba på självförtroendet och försöka hitta dig själv igen.

Medarbetare på Djurfoto

[MikeW]
5

#5 Inte för att vara taskig men det är du som är korkad som tror att röka eller skära sönder armarna är det enda sättet att ta bort din ångest med.

Hur tänker du? En vuxen vet mer än dig och kan hjälpa dig men om du inte är smart nog att ta in dom i ditt liv och låta dom hjälpa dig då förstör du ditt eget liv.

Det är ju mycket bättre att skära sig än att snacka med någon.. Tänk lite.

[RedHood]
1

Rökning trycker bara ner alla de känslor, all ångest du har haft om du röker för att trycka ner det. Så när man till slut försöker sluta så säger det pang boom och all ångest är tillbaka och du börjar öka igen. Jag började röka när jag var 14 och det var ett av de dummaste valen jag kunnat ta i mitt liv. Men jag gick även hos psykolog, BIM och skolkurator samtidigt för att få bort mina problem. TS för att du någonsin ska bli av med ditt självskadebeteende så har du nästan bara ett val: att kontakta någon vuxen! Dina föräldrar, psykolog, BUP eller någon annan kurator. Det är ett fåtal, fåtal personer som klarar av att bli av med ert självskadebettende själv. Och du kan inte säga att alla kuratorer är korkade och dumma i huvudet. Det finns några som är jävligt duktiga på sitt jobb.

Karmatarerskanise
0

Förstår inte et som påstår att ångest försvinner av rökning. Jag talar om vanliga ciggaretter. Talar ni om cannabis? Jag rökte vanliga cigg från det jag var 13 år, efter det började den värsta (hittills) tiden i mitt liv, och den innehöll massor av ångest! En cigg kan pigga upp en vid intaget, men aldrig att det fungerar mot ångest och TAR BORT DET under hela tiden som man är rökare. Då är det inte ångest av ordentlig kaliber ni talar om, ångest i verklig mening. 9 jo, det är just tvinga sig man måste göra för att det ska bli bättre. Ingen annan kan göra det åt en.

Disturbed-Angel
6

Förhindra Självskador

Börja med att skriva ner typiska, tidiga varningstecken som kan komma när du håller på att få ångest eller befinner dig i en depressiv episod.

Undvik de situationer som kan skapa behovet av att göra illa dig. Kanske triggas ångesten av viss musik, vissa människor, tv-program, sidor på internet, böcker eller platser. Undvik också alkohol och droger eftersom de minskar förmågan att kontrollera impulser.

Ringa in de saker du kan göra om en eller flera av dessa varningssignaler kommer, eller om du får självskadestankar eller impulser.

1. Börja med att göra dig av med sådant du kan använda dig att skada dig med.

2. Ring din terapeut för att försöka få en akut tid.

3. Använd dig av din aktiverings plan genom att schemalägga belönande eller distraherande aktiviteter.

4. Utmana dina negativa tankar genom kognitiv rekonstruktion.

5. Fråga dina närmaste av vänner och familj för stöd.

6. Öva dig på avslappningstekniker.

7. Om du kan – träna.

9. Gå igenom alla skäl du har för att leva .

Ringa in de saker din läkare och terapeut kan göra.

1. Träffa dig akut.

2. Ändra dina mediciner.

3. Lägga in dig (om det är så akut).

4. Hjälpa dig att förstå varifrån dina självskadestankar kommer ifrån och vilken effekt de har på dig och andra.

5. Arbeta med dig på beteende strategier för att kunna hantera dina smärtsamma tankar och känslor.

Ringa in de saker som dina nära och kära kan göra.

1. Lyssna på dig, tillåta dig att känna dina känslor.

2. Undvika att vara alltför kritiska och dömande.

3. Distrahera dina tankar med gemensamma aktiviteter.

4. Hjälpa dig med ansvarstagande som blivit till en börda eller svårt att ta tag i (tex ta hand om barnen, betala räkningar mm).

5. Vara hos dig tills du känner dig säker.

6. Ringa din läkare för att hjälpa dig boka tid.

7. Ta dig till sjukhuset (om det är tvunget).

8. Ta hand om dina mediciner, rakblad mm.

Gör en lista av de nära och kära som du kan ringa till och sätt deras telefonnummer efter varje sak av de 8 som de är villiga att utföra (Listan från ovan om det är möjligt).

ibland kan man behöva lite hjälp för att klara sig igenom en ångest period.
Ett bra tipps är att ha en lista på saker man kan göra när man har ångest eller tankar på att skada sig själv.

till exempel

* spela ett spel - http://www.sjalvskador.n.nu/spel
* Skriv en lista på det som gör dig bra, spara och ta fram vid ångest.
* Rita och måla dina känslor 
* Sov - sova är ångestdämpande säger dom på psyk.
* Skriv - brev till någon som gör dig arg/ledsen, dikter, noveller, eller bara om ditt liv.
* Kör ett filmrace - förflyt till en annan värld 
* Läs böcker 
* Gör en massa jävla mat och frys in till ångestdagar så du slipper laga mat.
* Krama din nalle (vid icke innehav kan kudde kramas)
* Skaffa en snuttefilt av den du saknar
* Ta en varm eller kall dusch, eller ta ett bad
* Sitt på internet och läs bloggar om andra som förstår dig
* Skriv en egen blogg!
* Spela musik som gör dig antingen glad eller mindre ensam.
* Träna, jogga etc.. lägg fokusen och energin på något annat.
* Shoppa - obs låt det inte bli ett beroende..
* Spa - Gör ett eget Spa bara åt dig själv
* Gå på en jävla promenad - enligt psyk funkar det Alltid och För alla.
* Spela spel - Töm hjärnan och spela bort den :)
* Storstäda, riv ur bokhyllan och sortera om allt!
* Läs en rolig blogg 
* Döp om dina mediciner till roliga namn.

Om du behöver hjälp med att komma på saker att göra vid ångesten så kommer här en lista med saker du kan göra för att klara av att låta bli att skada dej..
De kan ibland vara svårt att komma på något man kan göra när tankarna väl har kommit så ha gärna en lista tillhands.

Färdigheter för att stå ut: 
Rabbla alfabetet baklänges
Prata för dig själv. Beskriv till exempel rummet i detalj
Ring en vän och prata om något annat, du kan till exempel be henne berätta vad hon gjort idag
Rita av någonting i detalj
Gör hennatatueringar
Måla naglarna
Räkna upp fyra saker du ser, tre saker du hör och två saker du känner (t.ex. golvet under fötterna, bordet under händerna) 
Läs en bok, tidning eller en serie
Sätt på glad, tokig musik, till exempel en barnskiva
Välj ett föremål och titta noga på hur det ser ut och känn hur det känns att ta på det
Fokusera på dina andetag. Känn dem, andas i olika hastighet, räkna andetagen
Plocka fram en fin låda och fyll den med vackra saker eller saker som betyder någonting för dig. 
Städa ett litet hörn men gör det noggrant
Storstäda rummet eller huset. Hur snabbt kan du göra det? 
Välj ett föremål i rummet. Undersök det omsorgsfullt och skriv en så detaljerad beskrivning du kan, inklusive vikt, storlek, form, färg, användningsområden. 
Välj ett föremål, till exempel ett suddgummi och försök komma på 30 saker man skulle kunna använda det till. 
Välj en sak eller en person och leta fakta om det på Internet
Använd dig av 10-minutersregeln. Bestäm dig för att du inte ska skada dig på 10 minuter. När 10 minuter har gått bestämmer du dig för 10 minuter till. 
Räkna fönstren på ett stort hus, räkna spelkulor
Köp en massa indianpärlor och blanda dem i en stor burk. Sortera dem sedan medan du beskriver vilka färger de har. 
Skriv av ett kapitel i en bok
Ställ dina böcker/ CD-skivor i bokstavsordning
Fantisera (till exempel om att träffa en superkändis eller om att ligga på en strand i Thailand) 
Kom på så många namn du kan på en viss bokstav

Färdigheter för att få utlopp för starka känslor
Dansa hysteriskt till vild musik
Måla med röd penna där du annars skulle ha skadat dig och sätt ett plåster på 
Piska mattor
Riv sönder ett lakan eller en urvuxen tröja
Skriv av dig dina känslor, till exempel i ett mail till någon eller i en novell för dig själv
Kasta petflaskor i en vägg
Gå ut i en skog och skriv allt vad du kan
Blås upp ballonger och försök sedan ha sönder alla så snabbt du kan
Krossa ägg eller isbitar (tex i badkaret) 
Riv sönder en telefonkatalog i så små bitar du kan
Skriv brev till någon som gjort dig arg/ledsen, även om du inte skickar det
Gör lergubbar och släng dem i väggen eller på golvet
Gör din egen voodoo-docka och stick nålar i den! 
Ha kuddkrig med någon eller med en vägg
Riv bitar av stadig tejp
Skriv ut en bild av dig själv eller av någon annan (beroende på vem du är arg på) och markera med tuschpenna vad du skulle vilja göra. Trasa sönder bilden.

Färdigheter för att tvinga bort negativa känslor: 
Gör tvärtom. När du vill skada dig själv, gör något mysigt eller trevligt istället. Tex bada badkar eller se en film. 
Se dig själv i spegeln och skriv en lista på kroppsdelar/ egenskaper du tycker bäst om hos dig själv
Köp temperafärg (flytande färg på stor tub) och stora papper. Kleta med färg. 
När du förebrår dig själv eller din kropp, tänk på dem som har det värre (istället för dem som har det bättre) 
Tvinga fram ett leende eller ett skratt
Trösta dig själv, tillåt dig att vara liten
Lek eller kela med dina husdjur (om du har några)

Alternativ istället för att skada sig själv:
Krama en isbit i handen 
Stoppa fingret i frusen mat (tex glass) i en minut
Ha ett hårband runt handleden och låt det smälla mot huden
Duscha varmt eller kallt
Ät wasabi, peppar, chili eller annat starkt

Övriga: 
Spring så snabbt du kan, så långt du orkar
Gå en promenad
Slå på en boxboll, hoppa i en säng eller annan fysisk aktivitet
Försök sova en stund. 
Baka en kaka, gärna tillsammans med någon. 
Om du inte kan göra något åt smärtan, bli medveten om den. Känn den fullt ut, acceptera den och kom ihåg att den inte kan skada dig.

Innan du skadar dig själv, ställ alltid dessa frågor: 
1. Vad känner jag just nu? 
2. Varför känner jag som jag gör? 
3. Varför vill jag skada mig själv? 
4. Har jag varit med om detta tidigare? Vad gjorde jag då för att lösa situationen? Om jag inte kunde lösa den då, hur skulle jag kunna göra för att det ska bli bättre denna gången? 
5. Om jag skadade mig själv nu, hur skulle det kännas? 
6. Om jag skadar mig själv nu, hur kommer det då att kännas om en timme eller i morgon? 
7. Finns det någonting kvar som jag kan prova innan jag skadar mig själv? 
8. Vill / behöver jag verkligen skada mig själv?

Klistra gärna upp frågorna på väggen över sängen/ skrivbordet eller ha en lapp i fickan! Välj också på förhand ut fem färdigheter att prova med först innan du skadar dig själv nästa gång.

De viktigaste av allt är att aldrig tappa hoppet. du kommer förmodligen att få återfall. Men det är okej. alla människor misslyckas ibland. 
Så länge du har viljan att sluta så kommer du klara det.

Och kom ihåg att detta är ett stort steg var stolta över er själva för att ni valt att ta steget mot ett liv utan självskador!

[RedHood]
1

#12 Ångesten försvinner inte när man röker. Man får ångest, tar en cigg, får ångest igen efter och sedan tar en till cigg för att man har ångest. Man trycker bara ner det så att varje gång man inte röker så kommer ångesten tillbaka. Det försvinner aldrig förrän man slutar röka och tar tag i sin ångest.
Jag pratar om vanliga cigaretter! Inget annat.

Moalinn
0

Man är olika som personer, jag hade låst mig totalt om jag hade tvingat mig själv att lämna huset. Istället tog jag tag i det på ett annat håll och utefter det samlade mig mod och kände att jag ville ta det ett steg längre.

Medarbetare på Djurfoto

fladdy
1

Cigg löser ingenting så, nej. Söka hjälp är väl istället det bästa, men om du nu har ett självskadebeteende så borde väl dina föräldrar vetat det och sökt hjälp till dig.

aaaaaaaaaaaangelina

Calcifer
3

#16 Det finns inga som helst garantier för att föräldrar vet om att man självskadar. Sånt är lätt att gömma om man verkligen vill. Föräldrar är bara människor och inte allvetande.

fladdy
0

Självklart inte, formulerade mig lite fel.

Min syster har själv ett självskadebeteende

aaaaaaaaaaaangelina