Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 1727 ggr
Frida B
0

Spindel HJÄLP

Jag har spindelfobi, och det är en spindel i mitt rum… Stor som min handflata, och jag har huvudvärk, har precis slutat hyperventilera, skakar fortfarande och vågar inte ta ett steg på golvet, och ändå är jag på övervåningen (spindeln är på undervåningen)… Jag har ingen i min närhet som kan komma och ta den, och jag vet inte vad jag ska göra!? Det enda jag vill är att kunna gå åtminstånde på övervåningen, men är för rädd just nu… Sitter och ryser riktigt nu, så fort jag blundar kommer bilden på spindeln upp. Fick en chock och tårarna rann då jag var så rädd.

Hur sjutton ska jag göra!? Någon som har något tips på vad jag kan göra i just detta nu? Eller hur jag blir av med min fobi? Vet inte om detta är rätt forum, men skit samma. Snälla hjälp!

(Ilandsproblemsvarning, men ändå.)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

:')
0

En spindel stor som din handflata? Svårt att tro då den största vilda spindeln i Sverige inte är så stor (http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rrspindel)

Men ring en frörälder/vårdnadshavare? :)

[rumelle]
1

Fånga den i en burk, släpp ut den och stäng dörren så är du av med problemet. Har också hört att det bästa sättet att komma över fobier är att "face the danger". :)

Frida B
0

#1 jag tyckte att den var så stor… Men den var rejält stor iaf, alltså riktigt stor! Fast det blir lite svårt just nu :/

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Evisen]
1

#0 Ta en genomskinlig burk, ett djupt andetag och med viljan: Jag kan! Jag ska! Ta burken och sätt den runt där spindeln är. Ingen närkontakt med den. Du ser vart den är och försök få ner den i burken om den är på en vägg/i taket. Är den på golvet tar du ett kuvert som du ändå ska slänga och peta in mellan golv och burk. Och sen på med locket när du har fångat in den👍.

Du kommer känna dig jättemallig och duktig när du har fångat in den*hejar på glatt*. Fångade själv in två spindlar igår och jag tycker inte heller de är så roliga.

Det är även en jättebra metod att få träning på din spindelfobi att fånga in den. Sen är nog spindeln mer rädd än vad du är.

godisgrisen
0

Har också spindelfobi. Har man det fångar man inga spindlar i en burk, det vågar man inte. 😉

Sopset funkar. Då har du ett bra avstånd till spindeln. Sopa upp den på skyffeln och bär ut den. Eller ännu hellre be om hjälp.

Vet hur du känner dig.

Frosstis
4

#3 Saker man har fobi för verkar oftast större, en gång jag såg en orm tyckte jag att jag såg den som 2 meter men det var den ju såklart inte, har ormfobi så vet precis hur du känner.

För att få bort sin rädsla är den enda vägen att faktiskt göra den, så lägg ett glas på den och vänta tills nån kommer hem. Det brukar min syster göra och hon har också spindelfobi. 

Det värsta med att se en spindel är att inte se den, om du förstår ;) Jag klappade en orm en gång och det var nog det modigaste jag gjort

Frida B
0

#2 hade jag kunnat gjort, men då kommer jag att få panik… Men det är väl det ända sättet antar jag…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

Oj vad snabba ni är på att svara! :) Problemet är att spindeln förmodligen är under någon bänk vid det här laget, men vågar inte gå ner och titta… Eller ska jag? *Tar kanske med mig hunden ner och tar mig en titt…*

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frosstis
1

#8 Ge spindeln till hamstern om du vågar fånga den ^^

Frida B
0

#9 ja jag funderar på att släppa ut henne där spindeln är, hon kommer ju på inkallning så… Men skulle det funka? Alltså seriöst? Dom är ju ändå allätare, äter dom inte spindlar och sånt i det vilda?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frosstis
0

#10 Jag gav min hamster en syrsa eller nåt som jag fångade ute och han åt upp den :p testa kanske? ^^

Frida B
0

#11 haha kan vara värt att testa! Får se hur jag gör, det är det närmsta till plan jag har nu.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

dermot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag taskig 0:) Hade spindelsällskap ute idag, tycker spindlar är coola! Så länge de inte kryper på mig :D

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

FlutterShy
3

Ta en flugsmällare. Gå till undervåningen. Döda den.
Låt inte din rädsla besegra dig.

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Frida B
6

#13 fast sådana spindlar på fina bilder är inte läskiga mohahahha

Jag lyckades ta mig in i mitt rum!! :D hittade dock inte spindeln… Vet inte om jag ska skratta eller gråta eller vad man nu säger..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)