Första mensen ._.
Det har hänt,
nu har jag fått mens..
*tystnad*
DÖDA MIG NU TACK
Nämen det gick till såhär:
Jag vaknade och levde mitt liv i frid och fröjd tills eftermiddagen.. Då skulle jag gå på toa och DÅ så sa puberteten ba: SUPRISE MOTHERF-ER och då hade mamma kommit hem och då var det väl lika bra och berätta.. ._.
Mensen kom ju nu preeeecis innan skolan då.. ;_:
Det värsta är ju att den är väldigt oregelbunden i början så vem vet jag kanske vaknar upp på den japanska flaggan xD
Haha! X) Men du kan ju vara glad att du fick den innan skolan började och inte i skolan, det skulle vart jobbigt.. ;)
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
Hahah välkommen till klubben! Folk brukar skriva grattis, men VEM VILL HA DEN EGENTLIGEN?! DET ÄR INGET ATT FIRA! Så jag tänker inte säga grattis, utan istället: I Feel yaa bro❤️
Nej men, säger som #1. Hellre få den nu än på en lektion i skolan bland alla människor. :)
Mens är ju inte SÅ illa. Det är väl skönt att veta att allt är som det ska? 😉 Jag själv kan längta efter min ibland, det känns verkligen som att alla bekymmer "rinner" ur en så fort det rinner till 😃 PMS är aldrig kul och mens är som en hormonbefrielse för mig.
Åt helvete med magont, dock! Och tackar högre makter för TAMPONGEN. Avskyr bindor.
Men… lycka till med allt :D Det var så längesedan jag fick min… Hela åtta år sedan. Men det gick också ungefär till så som för dig - jag gick på toaletten och så var det blod där. Jag visste knappt vad det var då jag bara var 9 år. Så jag kände ingen sån där "åh nej" känsla som du".
Haha välkommen in i kvinnligheten 😉 Min mens har dock aldrig varit oregelbunden, som tur är! Så har du en lika awesome kropp som jag (haha) så kanske du slipper en jobbig och oregelbunden mens du också! 😂
Men som tidigare nämnt så är det ju bättre att få mens nu innan skolan än att plötsligt få det under en lektion eller liknande.
Från början vet jag också att jag hatade att få mens men nu på senare dagar så har jag börjar tänka. Varför inte säga grattis? Ja, det är jobbigt med mensvärk, tamponger och bindor, PMS osv, men det är ju ett stort steg mot vuxen och en ung kvinna! Du vet att så länge du har din mens så kan du få barn (om man nu vill ha det) och man är frisk! Så jag tänker faktiskt säga grattis till dig TS! Oavsett ålder så ser jag det som ett gott tecken! Har haft min i 7 år så det kanske är därför jag ser det med hatkärlek haha!
#3 När man ligger och skriker och nästan spyr av smärta och inte kan äta på 4-5 dagar är mensen värre än helvetet.
------------------------------------------
Välkommen till kvinnligheten.
Bara att ladda upp med iprem, alvedon, panodil och en j-vla massa choklad!
-
#6 Nu överdriver du ju. I helvetet sägs det ju att man ska torteras i all evighet och mensvärk har man "bara" i några dagar. Och jag sa ju "åt helvete med mensvärk, dock". Trist att du ska ha så ont! Har du ppiller?
#7 Jag överdriver inte^^ Nej jag har inte ppiller.
-
Jag håller med Sugar Mist, mensvärk är bland det värsta som finns! :(
#8 Du har inte endometrios då? Då kan man få otroliga smärtor som hindrar en i sin vardag. "Vanlig" mensvärk ska inte göra så ont… Läs http://kvinna.ifokus.se/articles/4f5d336bd4ebea51650008ee-det-ar-bara-mensvark?discussions-1 .
#10 Jo, jag har funderat på det. Har även pratat med mamma flera gånger men hon säger det är normalt.
-
Tänker inte skriva grattis, utan känner lite mer att det är väldigt synd om dig 😊 Menshelvete. 😡
Eftersom jag har i princip regelbunden mens (fick den för 1,5 år sedan undefär) så har jag "räknat ut" att jag kommer få den första dagen i skolan 😐😭 Hemskt. Pga mensverken alltså, alvedon funkar tydligen inte :c
Åh, minns när jag fick min första mens, det va liksom "jaha, vad ska jag göra nu? Ehhh…", va typ 11 och det va på morronen innan skolan, usch va så paranoid första veckan, gick på toa heeeelaaaa tiden för jag tänkte att alla på nåt sätt såg att jag hade mens x) nu för tiden har jag ingen mens längre alls dock, vilket är väldigt skönt 😛 kan dock ha lite mensvärk ibland ändå, och PMS som inte är att leka med, det sistnämnda har min pojkvän verkligen märkt av…
Stackare 😮
Jag tyckte dock att det var jävligt nice att ha oregelbunden mens i början hade det typ en gång i halvåret första året 😉
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#14 Samma här!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Jag är en till som däckar totalt när jag har mens. Ligger och kräks och kvider av smärtor när det är som värst. Och jag har kollat upp det, det är inget "fel" på mig, jag bara blir tvingad att lida ändå för min kropp är så jääävla bra… host. Sen är jag en sån som får ont i magen. Ryggen. Låren. Knäna. Ibland armbågarna. Helt stört. Har aldrig förstått vad knäna och armbågarna har med min livmoder, men de har väl sympatismärtor eller nåt.
Grattis tänker jag inte säga, men välkommen till vuxenlivet som kvinna. Get used to it, typ. ;)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Haha, välkommen till klubben! Mensen var skit i början men nu har jag vant mig… Håller tummarna för att du får ha "bra" mens! 😃
Vill passa på att tipsa om två saker:
1. Lyssna på Liv Strömquist som pratar om mens i radio. Woho! http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/203028?programid=2071 👍
2. Köp en menskopp! Bästaste mensskyddet som finns❤️ Säkrare, snällare, billigare, miljövänligare och enklare än både tamponger och bindor. Läs mer på menskoppen.se🙂
Haha tack för alla svar! cx
Det värsta är nog att jag bara har mentorer som är killar och det kanske är nationella prov och jag ba: eh får jag gå på toa? och han ba nope
Och jag har bara killkompisar på skolan tillochmed.. :P
Jag har iaf hett 3 bindor och ett par trosor i en låda i mitt skåp utifallatt det händer c:
Jag är 12 btw.. aja..
Jag får bara använda bindor pga. att jag kan få infektioner av tamponger (mamma berättade att jag var för ung för tamponger)
måste tillägga att jag fick mensvärk alldeles innan och jag trodde att jag behövde sträcka på mig och sedan gick jag på toa och då ba: OMFG INTE NU PLS
Weelcome!
Vill inte skrämma dig eller så med spydde 3 gånger sist jag hade mensvärk, kul 😐
Du kan PM:a mig om du vill prata om nått, det är bara roligt 🙂
I feel for you girl! Mens är tamejtusan det värsta som finns. Jag hade verkligen syndaflod och drabbades av anemi pga det innan jag skaffade p-piller. Dock var den regelbunden ända från början (jag hade ju hoppats på att den skulle skippa några månader här och där men nehej). Numera har jag p-ring och använder menskopp och tycker inte att mensen är speciellt jobbig längre. Blöder inte överdrivet mycket, och bara i ca 5 dagar (tidigare 8-10), och mensvärken är också överkomlig. Förut fick jag vara hemma ett par dagar nästan varje månad för jag hade så ont. Inte så kul när man börjat jobba och förlorar typ 1000 kr/dag man är hemma.
Tamponger kan man inte vara för ung för förresten. Och sköter man det som man ska är risken för TSS liten. :)
Alla här verkar tycka mensen är jättehemsk, så jag kände att jag måste komma med ett lite positivare inlägg, haha. :) Förstår dock verkligen att man knappast kan vara så positiv till mens om man har mycket mensvärk. Där har jag iaf haft jättetur, har ingen mensvärk alls och aldrig haft heller. Har dock väldigt mycket mens och länge, men det funkar. Den är även lite oregelbunden, och jag tycker mig märka att den ofta kommer i samband med fullmåne även om det ibland går några månader imellan. Det kan jag tycka är lite häftigt ändå, tror det finns några studier som tyder på att det är så också. :) jag brukar ofta också känna mig som om jag blir renad när jag har mens. Man kommer ändå behöva lära sig leva med det så det är lika bra att fokusera på det positiva. Och glöm inte att lyssna på liv strömqvists sommarprat heller, det har ju redan blivit länkat högre upp i tråden. ;)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#22 Förut fick jag mens vid fullmåne, men nu har jag kommit ur det… det känns ganska häftigt! Lätt att komma ihåg när det är dags, det är bara att se hur rund månen är😃