Skoldatorer
Får ni skoldatorer av era skolor? Fick idag reda på att vi får en MacBook Air, skoj ju 😂
Brukar man lämna tillbaka dom innan sommarlovet eller får man ha dom tills man tar studenten?
Vi får Ipads :P
Vi ska få dator, vet dock inte vilken sort eller så (:
//Jessie
Jag har fått en skoldator nu till tvåan. Gick ettan i en annan stad, och där fick man ingen dator. I den kommun som jag går nu får man dock skoldatorer, så jag fick min Dell Vostro igår. Den är inte alls lika bra som min MacBook Air (TS, du får verkligen en suuperbra dator!!) men verkar helt okej. Fick Photoshop och sånt installerat med. :)
På de flesta skolor får man ha sina datorer under hela studietiden, dvs fram till dess att man tar studenten. Även under lov.
Vi får Dell Vostro på vår skola. Fick min förra året (går nian nu). 🙂
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
På min skola har vi fått HP men ska få nya på fredag så väntar spänt! Mina lärare är likadana som mig: NO APPLE!
Vi brukar lämna in dom på sommaren men fråga dina lärare hur ni brukar göra
Vi fick skoldatorer i ettan och fick ha dem hela tiden tills vi tog studenten nu i år :) vi får ha dom nu efteråt också, men man får inte överskrida ett visst antal "poäng" i IG, då får man inte behålla datorn efter studenten, på min förra skola.
Jag får dator från skolan, förra året/åren hade vi HP EliteBook 8540p, men dom fick vi köpa loss nu i somras eftersom vi skulle få nya (för 700kr, väldigt billigt!) Nu ska vi få Lenova tror jag, dom ska vara ännu bättre men inte sådär jättesnygga. Vi får photoshop, eller ja, alla Adobe-program tror jag, Autodesk-program som t ex Maya, Mudbox och sånt (för er som inte är så insatta; detta är program som används vid 3D-animering och skulptering, typ som man skapar spel och filmer i, som vi håller på rätt mycket med), samt en himla massa annat, typ ljudprogram och sånt, dock inget jag har någon större användning av på den inriktningen jag går🙂
#7 Lite off topic men går du på Ljud och bildskolan? 😃
#8 Jajamen! 🙂
Vi fick datorer i 7an och har haft sen dess (dock nya varannat år)
Har en ful liten Macbook xP Vi har haft datorer i skolan hela högstadiet
NEJ O______O Min skola är typ skit fattig .____.
Vi får varken iPads eller datorer medans alla andra får det 😐
De nya sjuorna förra året fick datorer, och jag tror att de som börjar sjuan nu får en också. De får en mac.. :(
Dock får inte åttorna(eller fd åttorna som började nian nu) eller niorna(som börjar gymnasiet nu) datorer. Väldigt taskigt och orättvist! 😕
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Inga. Det finns dock ett antal som hela högstadiet får låna när dem bokat en lektion.. skolan är fattig :(
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Vi skulle troligtvis få iPads, men inte riktigt än. :)
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Fick dator i sjuan, och har kvar den ännu. Suger att bära med sig den överallt, och laggar sönder, allihop.
Vi fick datorer till vår kommun i fjol, vi fick ha den i nian och när vi kom på gymnasiet fick vi en ny, som vi kommer ha fram till studenten. Då får vi köpa loss den, men en ett år gammal dator kostade typ 8000kr att köpa lös så den kommer kosta mer än den är värd när vi går ut😐
HP elitebook 8470p är det vi har, bra som skoldatorer skulle jag vilja säga, men jag skulle inte vilja ha en själv. Väger ton och är ganska jobbig. Ska köpa mig en macbook när jag går ut i stället, eller tigga i studentpresent🤪

Började ettan precis. Har fått en MacBook Air 11,3" som vi får ha alla 3 åren, även över loven. Jag antar att man får köpa den efter 3an då alla ettor får en helt ny, vet inte för hur mycket dock :)
#19 Vad jag har hört brukar det vara för restvärdet! :)
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Vi kommer få macbook air nästa vecka, i 7-9hade vi vanliga mac men lämnat in dem nu under sommar lovet.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Nej, min skola köper inte sina elever med datorer. :)
#22 men det är ju inte riktigt därför man har datorerna ;)
Japp vi har hp ProBook, halvbra.. Men är en fungerande dator, mycket bättre än alla böcker vi skulle haft :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
I grundskolan fick vi bara använda datorerna för att leta fakta, inget annat. Ny fick vi datorerna för att vi ska kunna redigera i Photoshop, 3D animering bland annat. Det kan man inte göra på papper. #22 Man behöver inte "köpa" eleverna. Det är elevernas val om de tar skolan efter datorn. På min skola måste vi ha datorerna för att ens kunna göra något i våra individuella ämnen.
#22 Även min sambo har pluggat IT, har man ingen dator så finns det ju ingen IT? Det behöver inte vara negativt med datorer.
Går TS möjligtvis på Kulturama? :)
Vi fick reda på idag att vi skulle få en macbook air också. Dock kommer vi treor få dem senare än ettorna som ska få "testa att det fungerar" först. Alla blev jättehypade över mac förutom jag, pc är skönare ju!🙂 Men blev imponerad över att de hade lyckats ha råd med det.
#23 Många skolor gör tyvärr så idag. Speciellt de lite sämre (impopulära överhuvudtaget) gymnasierna här i Sthlm. Konkurrensen är för hård och då kompenserar endel skolor med datorer för att eleverna ska lockas dit. På så sätt får de bidrag och de slipper gå i konkurs.
Dock så har #24 rätt, vissa program kräver datorer. Så jag medger att jag kastade ur mig kommentaren utan att tänka efter helt. Men faktum är att till många program klarar man sig fint utan dator. Så jo, det är därför endel skolor ger sina elever datorer.
#27 *Vi kan väl säga att båda har rätt haha XD Tycker det är väldigt tråkigt när det blir tvungna att göra det men de måste ju överleva faktiskt. :/
#27 hur vet du det?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#28 Haha ja det låter bra! xD Ja, precis :/ #29 Eftersom jag är stockholmare själv så ser man sånt hela tiden.(Förmodligen sker detta i andra delar av Sverige också, men Stockholm är ett sånt bra exempel då konkurrensen är mycket större, pga fler skolor.) Det var till och med så att när jag sökte till gymnasiet så varnade vår syv för sådana skolor. Dessutom så är det mer än logiskt. Tänkt själv liksom. Om fler elever blir intresserade av skolan när de ger ut datorer till höger o vänster, då är det rätt självklart att skolor med få elever börjar med det om de har råd. Vart tror du att skolorna får sina pengar ifrån? För varje elev får skolan en viss summa pengar, och utan pengar blir det konkurs och ingen skola. Varje skola vill ju överleva, och då tar de till med sådana medel som datorer tex.
#30 jag bor i Gbg, så jag vet också att det sker konkurrens mellan skolor. Gbg är ganska stort det med ;) men jag går på en naturbruksskola, och vad jag vet finns det bara en till sådan… Men vi har ändå datorer. Och jag tror inte det är för att få in fler elever.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#31 jamen gud vad bra, då borde du förstå vad jag menar. Ja, jag skrev att det finns konkurrens bland skolorna i fler delar av landet, men jag tog sthlm som ETT EXEMPEL då det är ett väldigt bra exempel pga den stora konkurrensen. Jag sa inte att din skola ger sina elever datorer pga att de vill locka elever. Jag skrev att ENDEL skolor gör så. Snälla läs igen. Tack.
#32 jag har läst ditt inlägg, och jag tog min skola som ett exempel på att bara för att skolor har datorer betyder det inte att dom mutar :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har en egen dator stånde dock är de innan som har haft den men bryr mej inte om vilken dator jag har har ju en egen hemma så🙂
Jag går i tvåan på gymnasium och Vi får macbook air om en vecka😃
#33 Nej det har jag inte skrivit heller. :)
Vi har skoldator…men får ha kvar dom hela tiden! Måste lämna tillbaka när man slutar 3an, eller så får man också köpa ut den, för så mycket som den är värd då..om man vill ;)
// Linn da' coolest!
Vi får MacBook Pro på onsdag :) (började denna onsdagen)
Vi får typ 8000 kr LG datorer eller nåt. Jag tog sönder 3 och dom vill inte ge mig en ny :(
Jag tycker det att sjukt att ge ut datorer till elever på högstadiet, man behöver inte det och dessutom är det slöseri på pengar. Det är viktigt att lära sig skriva, för hand. Att kunna stava rätt osv, bara skrattretande att man ger ut datorer till elever på högstadiet! Majoriteten av alla jag känner som har datorer (MacBooks) sitter vid Facebook istället. Bara skrattretande, förstår inte hur kommunena tänker. Gymnasiet är en annan sak, då har man inlämningar betydligt oftare..
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
#39 Undrar varför xD
#41 Håller med! Helt sjukt :0
#41 Håller med! Dagens barn kan snart inte skriva längre. Tragiskt.