Engelskan..
Jo, den 21 började jag högstadiet. 😓
Och det innebar att vi fick nya klasser, ny miljö osv. Men det känns förstås bra än så länge, men.
Jag har hela tiden haft problem med engelskan, och jag har inte häller fått någon extra hjälp typ. Och nästan alla, i min gamla klass är allmänt sjukt duktiga på engelska. Och resten är typ helt ok. I den gamla klassen var det enklare att prata, trots att jag inte ville dock. Men efter dom nationella proven så visar det att jag är bra för att förstå och lyssna, helt okej på att skriva men inte lika bra på att prata.
Och, nu när det är nya klasser så är det inte samma trygghet än förstås, och det kan även ta ett långt tag tills dess. Och jag vill helst inte prata, och det är de vi ska göra mest utav allt. Och läraren är inte bästa, och fattar inte att det första som man vill göra är att skämma ut sig totalt och prata.
Jag har försökt att mata in att det inte är någon fara, och bara prata, säga fel och inte bry sig. Men det går inte.. 😡
Så vad ska jag göra? Jag försöker att träna hemma då och då, men det går inte så bra.
Prata med din lärare och förklara din situation. Det är det enda jag kan komma på. Klart träna hemma också.
Sen kan du säga ett exempel till din lärare att du kan prata i mindre grupp istället för hela klassen 🙂
Prata enskilt med din lärare, du kommer nog inte undkomma att prata men kanske kan få lite förståelse och extra tips om hur du kan träna. Fortsätt även öva hemma. Låna/köp böcker på engelska och läs dem högt för dig själv.
1 - 2 - Tack för svaren, men blir nog lite svårt att prata med läraren. Men ska försöka. c:
Att prata med läraren är det bästa du kan göra.
I slutet av ettan, på gymnasiet, fick jag en kommentar "Du kommer inte klara Engelska 6". Klarade engelska 6 med ett C utan någon vidare hjälp från andra.
Det enda jag gjorde var att börja använda språket dagligen. Musik, twitter, youtube, tumblr - överallt på internet. Går jag tillbaka i mina tweets så ser jag hur dålig jag verkligen var på att skriva, men nu kan jag verkligen göra mig förstådd och jag är mycket säkrare.
Jag har väldiga problem med att prata, inte bara engelska utan överlag. Min skola fick reda på det i början av vårterminen 2013 och efter det har jag fått förståelse och hjälp. Jag slipper inte prata, men jag behöver kanske inte göra det inför hela klassen utan med någon/några jag känner mig trygg med.
Du måste alltså bli säkrare på ditt språk. Börja använd det dagligen. Prata med dig själv på engelska, skriv texter och allt vad man nu kan göra. Och prata med läraren, det kanske känns jobbigt men det är ju du som går i skolan och vill lära dig. Om du inte säger till nu och sen kommer i 9an med F engelska så är det rätt kört.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Om du är osäker på att prata med den läraren kanske du kan ta upp det med någon annan på skolan du har bättre förtroende för. Mentor? Skolsköterska? Någon annan lärare? Om du förklarar situationen för hen kan hen med alls säkerhet hjälpa dig att prata med din engelsklärare. Det är viktigt att du får reda ut det - det ska ju kännas bra! :)