Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 7126 ggr
Tokyo
2

P-piller för att slippa mensen?

Försvinner mensen helt sålänge man äter p-piller?

Finns det någon åldersgräns för p-piller? Om inte, kan alltså en snart 13 årig tjej äta p-piller (just för att slippa mensen och framför allt mensvärken)?

Jag är 12, fyller 13 i början av januari. Allt skulle vara så mycket bättre om jag slapp mensen helt, men jag vet ju inte om en 12 åring kan äta p-piller eller något annat som är till för att slippa mensen. 

Vill slippa den då jag:

1. Får så himla mycket mensvärk varje gång och kan knappt koncentrera mig på lektionerna under dom 3 första dagarna av mensen. Alvedon hjälper kanske 30 minuter, och att äta för mycket alvedon är ju farligt.

2. Har en bostonkorsett (pga skolios, den är till för att "räta upp ryggen" tills jag växt klart. Den trycker alltså upp ryggraden från sned till i princip helt rak, med andra ord klämmer den förbannat mycket) och den klämmer extra mycket på "nedre delen" av magen vilket är extremt jobbigt när jag har mensvärk. Blir nämligen rätt "svullen" kring magen när jag har mens också, men jag måste ändå spänna korsetten lika mycket. Det gör allt så mycket sämre, hade jag inte korsetten skulle jag förmodligen inte vilja ha p-piller.

3. Idrotten i skolan är jobbig. Och då menar jag framför allt att duscha. Tror inte någon annan i min klass (eller i paralellklasserna heller för den delen) har fått sin mens än, och det är så jobbigt, speciellt nu när vi ska simma. Kan inte bara skippa idrotten helt och hållet bara för att jag har mens, skulle förmodligen få sämre betyg då. Har inte lyckats använda tampong heller, jag får in den men jag känner den fortfarande när jag går och när jag sitter ner. Och när jag försöker få in den längre går det inte heller, det "tar emot" och kan inte få in den längre på något annat sätt heller. Ska kolla efter mindre storlekar nån gång.

4. Känner mig bara allmänt trött, hängig och ofräsch under hela mensveckan. Blir illamående och yr och kan som sagt inte koncentrera mig på lektionerna. Fast det är väl ingen bra anledning, för det är väl rätt vanligt?

Kan ju inte klaga på mensen bara för att jag känner mig ofräsch, men jag har ju fler anledningar. Upplever också att jag ofta får huvudvärk under mensen.

Iallafall, om inte p-piller är lämpligt för en 12 åring, finns det något annat som kan få mensen att försvinna helt eller åtminstånde ta bort mensvärken? Avlider snart 😐🤮😴😴😢

Kanske fel grupp btw, ändra om det är så. :3

Tina-A
0

Det finns ingen åldersgräns så det är bara att börja! P-piller kan hjälpa mot mensvärk och den blir mer regelbunden så du kan förutspå när den kommer lättare. Mensen försvinner inte automatiskt för att du äter ppiller men du kan medvetet hoppa över mensen en månad eller två här och var med hjälp av dina piller. En del minipiller, tex cerazette, sägs ta bort mensen för ca 1/3 tjejer. Pstav kan också ha den effekten :-) när jag provade cerazette hade jag mens varje dag i 6 månader xD Det var sådär…

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

VildaVittra
0

Jag tycker du ska vända dig till en gynekolog och inte ungdomsmottagningen om du har så ont. Det finns en del sjukdomar som vi kvinnor kan ha och en av dom heter endometrios (googla gärna).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Afturelding
0

Det ska finnas ett receptfritt läkemedel som hjälper vid mensbesvär, prata med din husläkare eller gå till ungdomsmottagningen :) Men har du väldiga problem så bör du söka dig till en gynekolog istället, dock erbjuder vissa ungdomsmottagningar både läkare och gynekologer också, så det beror på hur just din är utformad.

Annars är det väldigt vanligt att mensvärken försvinner med p-piller, eftersom att man inte får ägglossning. Äter man s.k minipiller som enbart innehåller gestagen så kan mensen försvinna helt, men för andra kan den istället bli väldigt oregelbunden, så det kan både lösa ditt problem, eller göra det värre.

Det finns ingen direkt åldersgräns för p-piller, och eftersom att du fått din mens så bör det inte vara några problem. Man kan dock behöva ha en förälder med om man är under 14/15 på vissa mottagningar.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Tokyo
0

Okej, då vet jag iallafall att jag KAN börja med p-piller om jag vill. Och om mamma inte tycker det är "konstigt", eller vad man ska säga. Alltså om jag får, haha. 😇 

Skulle vara skönt att slippa mens då den alltid lyckas komma när vi åker utomlands också. 😐😕

Har haft mensen 1,5 år ungefär, har funderat över det här med p-piller sen för ungefär ett år sedan, haha. 🤫😊

oh-la
0

jag skulle vilja slå ett slag för att vara hormonfri tills du faktist behöver ha ett preventivmedel. p-piller är trots allt ett läkemedel som på syntetisk väg påverkar din kropp med syntetisk hormon. det finns en rad biverkningar som kan uppstå och som man också får ta med i beräkningen. det kan vara allt ifrån akne till depression (som jag får av de flesta p-medel med hormoner) till cancer och blodproppar. har du väldigt ont av mensvärk finns det andra läkemedel som du kan ta för att lindra värken. det finns också tabletter som du kan få utskrivet om du vill skjuta lite på mensen om du ska ha den när du åker utomlands.

p-piller är i första hand ett preventivmedel, och även om man kan slippa mens med det så påverkar du kroppen på så många sätt. jag tycker nog inte personligen att dina anledningar väger upp eventuella risker, men det är ju upp till dig. ha det som motpol bara.

Tokyo
0

#5 När vi sist åkte utomlands fick jag några slags piller utskrivna för att skjuta upp mensen, men efter 3 dagar fick jag den ändå.

Semestern förstörd :)

oh-la
0

#6, så blev det för mig också första gången. andra gången använde jag dem för att sätta igång mensen tidigare istället, så jag fick den innan resan, och det funkade kanon :) ett tips bara.

jag tycker att det är fantastiskt att det finns p-piller, men man hör sällan om vilka biverkningar det kan ge. själv fick jag ett par år förstörda innan en duktig barnmorska med lite bakom pannbenet kopplade min depression med mina p-piller. då hade jag mått fruktansvärt dåligt ganska länge. visade sig att jag inte tål något av de p-piller som finns idag. p-piller är inte bara fint och härligt, utan det är ett läkemedel, och läkemedel kan ge biverkningar. vissa kan man leva med, men andra är inte lika roliga. det bästa är att dra på att använda dem så länge som möjligt.

[Tilde]
5

Jag äter Cerazette och har inte haft mens på 2,5 år. 😎

[RedHood]
0

Har läste inte hela ditt inlägg (förlåt) eller alla kommentarer men jag har aldrig varit med om att jag har "sluppit" mensen. Har ätit sen jag var 14 och har bara kunnat hoppa över i max 3 månader, vad umo har rekommenderat och hoppar jag över en vecka så blir min mens helt fucked up när jag får den nästa gång. Så jag har ingen aning om hur man skulle kunna inte ha mens. Någon får gärna förklara XD

[Tilde]
0

#9 Jag äter cerazette och får ingen mens. Det är en vanlig bieffekt som jag är mycket tacksam för :) Det typ täpper till så mycket så kroppen "tror att man är gravid" och inte bildar nya ägg (eller nått, minns inte exakt anledningen). Någon får gärna förklara bättre 🤪

Tokyo
0

#10 Kan jag som 12 åring äta cerazette? Och är chansen stor att jag då slipper mensen?

[Tilde]
0

#11 Det beror nog på hur länge man har haft mens. Jag tror inte många barnmorskor vill skriva ut recept till någon som inte har "kommit in" i mensen liksom. Jag tror det listas över en bieffekt som drabbar 1> av 100 kvinnor som äter cerazette.

Tokyo
0

#12 Vet du ungefär hur länge man ska ha haft mensen innan? Ifall du inte läst kommentarerna så kan jag ju säga att jag haft den ca 1,5 år.

[Tilde]
0

#13 I så fall tror jag inte det är några problem :) Du kan ju gå till UM och fråga dem där.

-Idaoh-
0

Ska nog ta ett snack me barnmorskan om cerazette nästa gång 😃
Jag får alltid en sån värk i hela magen dagen innan mensen kommer att de känns som jag ska förlösa en demon 😢

[RedHood]
0

Jag skulle nog inte börja äta p-piller som 12åring. Men för mensvärk så skulle jag prata med barnmorska. Och dömmer ingen eller någon men personligen så skulle jag ändå inte vilja skippa min mens 😃

#15 Men hjälper inte andra p-piller då?

-Idaoh-
0

Jag blir aggressiv/grinig utav andra har nog gått igenom varenda ppiller snart (inte minipiller) och dessa är de enda jag blir lugn av , visst gör de ont dagen innan men de kan jag ta . Folk ville inte umgås me mig förut typ haha :) Kör på .. trinovum står de typ på kartan (?)

[RedHood]
1

#17 Har ungefär samma problem XD Jag får väldens PMS av andra piller så att vissa gör så jag kan gråta över minsta lilla och dagen är förstörd eller så blir jag världens bitchigaste eller jätte tyken. Jag åt trinovum för några år sedan men de funkade inte för mig..men va bra att du har hittat några som funkar bra för dig! Jag äter trionetta :)

Arinya
0

Inte läst alla kommentarer så svaret kanske redan finns, men i vår stad så får man inte p-piller för mensvärk, endast om man är sexuellt aktiv

[Tilde]
1

#19 Det är ju riktigt dåligt! Bättre att vara skyddad INNAN man blir sexuellt aktiv än när man redan har sex liksom.. 🤔 Jag fick p-piller för jag hade mensvärk, extrem mensvärk. Hade ingen pojkvän eller något då så jag var inte sexuellt aktiv (ja jag är en sådan som endast har sex med pojkvänner, hihi). Så borde det vara :)

Tina-A
0

Jag gick bara och sa att jag ville ha p-piller och det var inget med det. Jag behövde ingen anledning. Var 14 då. Fick sluta med ppiller sen eftersom min mamma fick bröstcancer och gå över på minipiller, så det kan ju vara bra att känna till innan man börjar (undvik om det finns cancer i familjen)

Jessiegirl1811
0

#21 Varför får man inte äta p-piller om det finns cancer i familjen? 🤔

http://ask.fm/JessicaReips

[RedHood]
0

#22 För att p-piller kan göra så att du får cancer och speciellt om du har det i familjen så är chansen större att du också kan få det.

[Tilde]
0

#22 #23 Det är östrogen som kan öka risken för p-piller. Man kan såklart äta p-piller ändå, men det rekommenderas absolut inte om man har hjärtfel eller bröstcancer i släkten. Cerazette är dock ett östrogenfritt p-piller. :)

Tina-A
0

Cerazette är ett minipiller så det är okej. Jag bytte från p-piller till cerazette och det var inga problem.

[Tilde]
1

#25 Det räknas dock numera som ett östrogenfritt p-piller. 🙂

geeishaa
3

Jag fick min mens i slutet av fjärdeklass, och har sedan första gången haft riktigt smärtor, så pass att lärare skickat hem mig för att jag mer död än levande ut och för att jag nästan svimmat av smärtan.

Jag fick börja med att gå till barnmorska på vårdcentralen, där fick jag p-piller och gud vet hur många olika p-piller jag testat!
De funkar kanske på andra, men för mig blev det ingen skillnad, tills jag fick några speciella, som man äter konstant och då blev jag helt knäpp av dem! Samt blev jag sjuk..

Sedan fick jag spiral vid slutet av första året i gymnasiet, (går i 3:an nu)
Det var lätt det BÄSTA som kunde ha hänt mig!

Har inte haft mens på över ett år, och istortsätt INGA smärtor!

Grejen är det, att läkarna kommer be dig att testa mååååånga olika former av tabletter och metoder Först!

Och det är jätteviktigt att man gör det, för min kropp fungerade spiral bäst, medans för andra hade det inte alls fungerat.

Men vad du än gör, rådgör med läkare först!!

Be dom också kolla efter sjukdomen "Endometrios". Den är väldigt ovanlig men kan orsaka mycket smärta!

Lycka till!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Man får inte leva om sitt liv, det är det som är själva grejen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tina-A
0

#26: Okej, i bipacksedeln på cerazette står det att det är ett minipiller (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19971212000066)

neasfotografier
0

Jag har ätit Cerazette i typ 2 år nu (tappat räkningen) och jag har aldrig haft problem med dem. Vet många som de inte funkat för.
Jag började med dem när jag var… 16-17 typ för att jag hade pojkvän och min mamma rådde mig att skydda mig xD
Så gick till UMO och sa att jag ville börja med p-piller men jag har hjärtfel så kan bara äta Cerazette så är glad att de funkar så bra! :)

Har inte haft mens på typ 2 år och det är en befrielse ^^

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."