Vill gå upp i vikt!
Jag är 13 år, 160cm och väger 43-44kg.
Jag vill gå upp i vikt men inte blir tjock som, så vad ska jag äta?
Då är vi två! Jag är 20år, 165cm och väger ca 40-45kg..
Mitt enda råd är att äta flera måltider.
Frukost, mellanmål, Lunch, mellanmål, middag.
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Min kompis (kille) är 15, 165cm, och väger 45kg. Han är underviktig, och sjukt pinnig. Tror inte du blir tjock av att gå upp ca 7kg. Är mer, ät lite onyttigt oftare osv. :)
- Emil
#2 Yee, vilket bra tips…
Tänk på att de kan va så att de inte kommer hända nåt, så var de för mig. Jag försökte gå upp i vikt för några år sen men inget hände och de var bara jobbigt att hålla på o tänka på mat..
Det kan ju bli bättre när man blir äldre också, jag är 160 och väger typ 39, jag tycker inte jag är så smal längre iaf ^^
#3 Vadå, ska hon äta mindre då?
- Emil
Att äta onyttit hjälper inte alltid :) Det enda som händer är att du mår skit på insidan. Det man "ska" göra är att äta 3 ordentliga mål och 2-3 mellanmål. :)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
#5 Eat shit be shit. Så du menar att hon ska äta pizza, istället för tex Kyckling, broccoli och sötpotatis? (y)
Ät bra mat, öka på t.ex kalorier. Fortsätt motionera men se till att du inte gör av med mer energi än du får. Men om du inte mår dåligt fysiskt av att äta som du gör tycker jag att du bara ska fortsätta som du gör, ät nyttigt och motionera så rättar det ut sig med tiden. Kanske styrketräna så du får mer muskler.. vet ju inte hur du ser ut i kroppen. Men muskler väger mycket och om du får mer muskler kommer du väga mer men inte se så mycket annorlunda ut.
Don't just sit there and hope to become something, fight for it.
Självklart ska man inte äta onyttigt! Då får man ju sjukdomar och kroppen mår inte bra. Ät nyttigt och rör på dig, men öka portionerna lite. :)
Muskler väger mer än fett!
Jag har hört att man ska äta två mål om dagen för att gå upp i vikt :) för att då minskar man förbränningen :)
du e inte ensam iaf, jag är 16 år, 175 cm och väger 47 kg. och för mig är det verkligen omöjligt att gå upp. har försökt men det går inte xD det är inte meningen att alla ska vara perfekta. vissa är smala vissa överviktiga. var nöjd över din kropp ist :)
Är 15, ca 167 lång och väger 42. Inget fel på mig??
Jag har själv varit ukderviktig för att jag åt för lite och oregelbundet och jag drack vatten ungefär var 3e dag. För 2 år sedan vägde jag 45 och nu väger jag 51 och nu är jag nöjd! Mina tips till er är: Gå upp i vikt i muskler! Inte fett. Så låt bli att äta överdrivet onyttigt då det inte innehåller det kroppen behöver dvs: proteiner och vitaminer. Kolhydrater är främst en energi källa men det behövs för att gå upp i vikt. Ät nötter, grönsaker och frukt. Se till att äta minst 3 gånger per dag men helst 5. Dvs: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Det absolut viktigaste. Se till att dricka minst 1 liter vatten. Helst 2 L. Vatten är jätte viktigt att dricka när man vill gå upp i vikt då muskler och fett kan bara bildas om kroppen får mycket vatten. Positiva effekter av att dricka vatten: Du går upp i vikt Din hy blir mindre finnig Din kropp mår bättre Huden blir mindre torr Hjärnan funkar bättre då den består till stor procent av vatten Negativa effekter: Du blir kissnödig Inte så farligt med tanke på att kroppen då även rensas på bl.a. Gifter. Bra mellanmål är tex frukt eller mackor. Så ät regelbundet, och drick mycket vatten. Fyll en 1-1,5 flaska med vatten och plasera den tex på skrivbordet när du ska plugga. Då börjar du automatiskt att vilja dricka. Men kom ihåg att inte överdriva med vatten heller. 2 liter per dag räcker. Hoppas att det här var till hjälp. Vill du ha fler tips på hur man kan gå upp i vikt får du gärna pm a mig :)
Bara jag som reagerar på att om det var tvärtom, att TS ville gå ner i vikt, så hade alla talat om att hen är hur fin som helst precis som hen är och att hen inte behöver ändra på sig?
TS, du duger som du är. Alla är olika och så länge man mår bra och kroppen inte utsätts för någon fara tycker jag inte att man ska känna något behov av att ändra sig! Du är säkert jättefin :)

#13, det är inte bara nyttigt att dricka vatten, och man ska inte hälla i sig en massa vatten heller. det är ett antal människor varje år som faktiskt blir vattenförgiftade då dom häller i sig vatten på kort tid, och det behöver inte vara sådär hemskt mycket vatten heller. i värsta fall kan du faktiskt dö av vattenförgiftning. det går snabbare att hälla i sig vatten än att göra sig av med överflödet, och dricker du för mycket och kissar för mycket lakar du också ur kroppen på elektrolyter, vilket inte är bra.
#14 Well, inte alla. Man ska älska sin kropp hur man än ser ut men om man vill förändra den så är det väl självklart man ska kunna ge tips/råd hur h*n skulle kunna gå till väga. Om det krävs att TS behöver gå upp lite i vikt för att uppskatta sig själv mer, är det fel då?
Trångsynta människor som menar på att bara överviktiga skulle vara fina… Same goes for underweight… :L Tråkigt.
Ät vad du vill. Du går upp i vikt av att tillföra mer energi än vad din kropp förbrukar. Går du inte upp i vikt så tar du helt enkelt och äter mer.
Har du svårt att äta mer så föreslår jag att du konsumerar mat i flytande form, d.v.s. smoothies, juice, grädde och liknande. Har du lätt för att äta pizza, kebab, hamburgare etc. så ät för all del det.
Vill du inte bli "tjock" så slutar du helt enkelt att överkonsumera när du nått ditt mål.
Ta dessutom och börja styrketräna, så ökar du mer i muskelmassa.
#15 Det krävs väldiga mängder på kort tid för att bli förgiftad av vatten. :) Man bör dricka minst 1,5 liter vätska per dag (men då räknas ju också mjölk och liknande drycker). 🙂
#15 Jag dricker uppemot 3-4 liter vatten per dag hahah, jag tror TS kan vara lugn :)

#18 & 19, självklar ska man dricka om man behöver, om man tränar och över en dag. har inte skrivit annat heller :P däremot krävs inga enorma mängder för att drabbas av förgiftning. häller du i dig 2 liter vatten på kort tid hinner inte kroppen omvandla det till urin och få ut det ur kroppen i den takt som behövs och det finns risk att du börjar uppvisa förgiftningssymptom. det är inte alla som vet att man faktiskt kan bli vattenförgiftad, och därför tycker jag absolut att man bör upplysa om det, framför allt när det ofta pratas om att man ska dricka så mycket vatten och att det är så himla bra. som sagt, få vet om att man faktiskt kan bli förgiftad. även vätska i mat räknas in i dagsbehovet, så det är inte bara det du dricker.
bara vattenpoker, som jag vet att min bror spelade ett tag, där man häller i sig någon elelr ett par lite under någon timme, ger förgiftningssymptom i form av kräkningar och ibland yrsel. en tjej dog för något år sedan av att ha druckit runt 6 liter under ett par timmars tid, och då har du visat symptom på förgiftning innan det, så extrema mängder behövs ju inte :P
#16 Jag tycker det är synd att man inte bara kan acceptera att alla kroppar är olika och att det inte är något fel med det. Men visst, alla är olika och alla gillar olika, vill TS ändra på saken så för all del. Det jag tyckte var tråkigt var svaren TS hade fått, för i liknande trådar där problemet är det motsatta har svaren varit åt ett helt annat håll.
Och ja, det är väldigt trist att trångsynta människor som menar på att bara överviktiga skulle vara fina.
Men jag kanske inte ska säga så mycket eftersom jag inte känner likadant som TS. Jag är nöjd/orkar inte bry mig/whatever och då är det rätt svårt att sätta sig in i det.
#20 Damn. Nej sådana mängder är ju bara galet :p
#21 Absolut! Man hör tex mer om 'big is beautiful' i klädaffärer och liknande och inte det motsatta. Dock ville ju TS gå upp så det hade ju varit skillnad om h*n hade lagt upp en bild på sig själv för kommentarer och så får h*n bara svar i form av 'ååh du är så smal du måste äta!' eller 'Du borde gå ner ett par kilon, du är ju stor!'. You get what I mean :)
#20 Fast 2 liter på kort till tycker jag är en väldigt stor mängd vatten 😂 Vet att i alla fall en kvinna har dött efter en vattendrickartävling, där de häller i sig några liter under en timmes tid utan att få gå på toaletten.
#23 Det är ju skillnad att dricka en enorm mängd vatten på kort tid än att man dricker 2-3 liter utöver en hel dag. Man dör inte av 2-3 liter vatten om dagen… Dricker man en stor mängd vatten på en och samma gång så rinner det bara igenom kroppen, men dricker du lite i taget under en hel dag t.ex., då kan kroppen använda vattnet flitigt.
TS som övriga sagt, om du vill gå upp i vikt så är det en bra metod att äta flera mål om dagen, helst rutinerat så att din kropp hinner smälta och ta emot maten. Om jag var du så skulle jag äta varannan timme, om du inte tränar fysiskt dvs.
Exempel:
08:00 Frukost
10:00 Mellanmål
12:00 Lunch
14:00 Mellanmål
16:00-17:00 Middag
18:00-19:00 Lättsmält mellanmål
21:00-22:00 Sova
#24 Nej det var ju det vi pratade om. Vi pratade om en kort tid och då är 2 l mycket i mina ögon, som jag sa. 😛

#24, fast det är ju precis det vattnet inte gör. kroppen kan bara producera typ 15 ml urin i minuten oavsett hur mycket vatten du hinkar i dig :P häller du i dig stora mängder vatten på kort tid rinner det inte igenom utan ställer till det i kroppen i stället. i allra värsta fall, och det som hänt med de som hällt i sig mycket vatten på kort tid, är att du drabbas av hjärnödem, alltså att hjärnan svullnar upp av vattnet, och du dör :P
#13 Jag uppmanar ts att dricka en nyttig mängd vatten. En person ska dricka mellan 1-2 liter vatten per dag. Jag skrev att man ska dricka mycket vatten men heller inte överdriva. Man blir inte förgiftad av den mängd vatten. #14 ibland kan det vara bra att gå upp i vikt. Har man någon slags ät störning som man sedan bryter kan det göra att man både blir och känner sig friskare. Sedan skrev jag här eftersom jag själv har varit underviktig och mådde fruktansvärt dåligt på grund av det. Att äta ohälsosamt är inte så bra om man vill gå upp i vikt och gör inte en friskare. Därför tipsar jag mer nyttiga och bättre alternativ. Självklart är ts fin som hon är men känner hon att hon borde lägga på sig vikt för att bli mer hälsosam så borde hon få tipsen hon frågar efter. Och då menar jag bra och nyttiga tips. Sedan menade jag inte att hon ska hälla i sig 2 liter vatten på en timme utan bara att hon ska försöka att dricka så mycket under en hel dag. Anledningen till varför jag tipsade om det där med vatten flaskan är för att man då lättare kan hålla koll på sin vatten konsumtion.
Jag vägde 43 kg när jag var 14-15. Väger nu 48 kg och jag är 20 år… Beror helt på kroppsbyggnad. Jag är lika lång som dig TS. Skulle jag väga 60 kg skulle jag vara mullig.
Börja träna? Muskler väger mer än fett!
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
Jag är 13år typ 155cm?? väger 35kg jag är inte jätte pinnig men jag typ äter och blir mätt och blir typ hungrig 1tim efter, typ som min mage är jätte liten har typ aldrig någon aptit, ett tag orkade jag typ inte äta ville men kunde inte…
Aja iaf innan sommarlovet va jag 153cm så kanske har växt 2cm vet inte men hoppas +++ att jag inte utvecklats någon ting ''TYP'':(((
#30 Det låter inte som en hälsosam vikt. På BMI skala ligger du långt under normalvikt! :o
Inte själva armbågen alltså den sitter bredvid.
#0 samma här jag är 14 och är 161 och väger 40-42 k min kompisar klagar på att jg inte äter i skolan och mamma tjatar på mig hela tiden att jag ska äta. Tycker själv att jag äter normalt men ska försöka äta mer för deras skull. Orkade inte läsa igenom hela tråden men ska göra de nu :) ville bara säga att du inte behöver känna dig ensam :) vet inte om det är så för dig men folk tjatar på mig att jag ska äta mer.. Känns jobbigt då jag inte har någon kompis som förstår mig..
Men snälla, fattar inte vad som är så onormalt med bilderna.. De ser ut som vilken hand eller armbåge som helst, tror bara ni hittar fel när det egentligen inte är nåt fel, sålänge man äter som man ska och mår bra är de antagligen inget att oroa sig för ^^
#34 Med tanke på att du är underviktig så syns delar av skelettet eftersom du har så lite fett/muskler på kroppen. Lösningen är att lägga på dig lite :L
Försök att kombinera feta (högkalori) produkter med söta produkter. Sötma verkar ha en tendens att öka kostintaget pga. den positiva stimulan och genom att då kombinera detta med högfettsprodukter så brukar det gå lättare att äta en del. Du kan också göra så att du konsumerar mer mat i flytande form, ex. smoothies och proteinpulver, då flytande mat brukar mätta ganska dåligt. (Proteinpulver ska du nog undvika såvida du inte äter väldigt lite mat och däribland kött, ägg, baljväxter etc.)
Är din magsäck "liten" så får du helt enkelt tvinga den att anpassa sig. Ät lite större mängder mat (inte så att du spyr) och drick lite större mängder vatten åtgången (överdriv dock inte med mängden).
Så värst långt under är det inte. Du får tänka på att det är IsoBMI man använder när det handlar om barn. "Normalt" till #30 är ett BMI på 15,31-22,57 och #30 ligger på 14,57, alltså klassas hon enligt BMI underviktig men inte med ett jättestort marginal.
#32, #33 & 34
Som påpekas av Majbot så är det troligtvis ditt skelett du ser, inte så konstigt.
Har samma 'knöl'. Det är skelettet som sticker fram, inget konstigt.
Nej, inget konstigt men så fult :(
Du får försöka se dig själv på ett annat sätt, det är absolut inte fult :(
Ingen annan ha ju utstående skelett!:/
Alla som inte är väldigt överviktiga har det? Har många vänner som väger väldigt lite som har 'knölar' både här och där.
Nej, ingen har det så det syns mkt! alla frågar ''Vad är det där ååå'''
Då är det personer som har okunskap om simpel kroppsanatomi som säger så