Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettreligion-och-samhälle
Läst 6253 ggr
[Odde]
1

Vad tror ni på?

Jag är själv atheist och en människa av vetenskapen, men det skulle vara intressant och veta vad ni tycker och tänker 🙂

[Tilde]
5

Är också ateist. Tror på evolution och vetenskap. :)

[rumelle]
18

Jag tror på tomten. :)

Summerdogs
2

Kristen 🙂

Afturelding
3

Jag vet inte. Eller snarare så vet jag men vet inte hur jag ska förklara det på ett bra sätt. Men jag tror på vetenskapen, och skulle väl vara ateist om jag inte hade någon form av spirituell tro. Jag tror dock inte på någon gud. Min tro bygger främst på etik och har många likheter med buddismen. 

Så. En vetenskaplig spirituell sort-of-buddist. Det är jag.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Odde]
4

#2 jag är tomten :3 Ba dum-tsssss😂

[MikeW]
0

Finns redan en sån här tråd. Och om jag minns rätt så slutade den förra tråden med att det blev bråk och grejer..

Gå in på den tråden i stället tycker jag. Då slipper vi ännu ett onödigt bråk.

[Bolten]
10

#6 Eller så uppför sig folk i denna i stället bara.

#0 Jag är ateist, önskar att jag hade någon tro men kan inte riktigt köpa någon av dem :)

RobinEH
0

Agnostisk ateist. 

De flesta ateister är la agnostiska, men det kan vara värt att poängtera.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Thildalulu
0

Ateist :)

[Odde]
1

#7 jag önskar också att jag hade en tro som därav kan lugna en och svara många frågor men alla är vi olika:)

[Majbot]
0

Ateist!

Thatgirl
0

Är ateist, tror på vetenskapen och ödet.

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

[Odde]
0

#12  men ödet är ju en form av högre makt?

Thatgirl
0

#13 Ahkej, men jag tror inte på någon gud eller jag tillhör ingen religion.

[Odde]
0

14# Okej :)

deleteduser
3

Jag är kristen, första gången jag säger det faktiskt. Sen är jag helt övertygad på ödet också :)

Juliaskaniner
0

Ateist :) Skulle vara roligt att verkligen ha någon tro dock (:

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

[Tilde]
7

Är jag den enda som känner att jag inte behöver någon tro? Jag är hardcore ateist, jag vet att det inte finns någon gud eller högre makt (i min värld) och jag känner heller inget behov av att finna en sådan.Glad

Nwmo
0

Jag är ateist, och jag behöver ingen tro.

- Emil

Thildalulu
0

#18 Jag känner inte heller att ja behöver tro på något, de är inte så att något skulle bli bättre för mig av det så. Är ateist, har alltid varit, kommer alltid vara. :p

[Chanen]
2

Kristen i grund och botten;) Tycker att vissa saker i biblen låter konstigt och ibland enligt mig fel. Men tror mer då att jag uppfattat det fel;)

[Odde]
0

Självklart behöver man ingen tro jag ståt fadt orubbligt vid evolution men jag antar stt frågor som vad är meningen med livet osv inte skulle ha lika tråkiga svar vi är trots allt bara en liten del av näringskjedjan:)

[MikeW]
0

Jag är inte ateist eller inne i någon religion. Personligen är jag lite imot religion. Det finns saker som är bra med det, fast även många saker som inte är bra med det.

Jag är väl troende, typ. Jag tror på att det finns NÅGOT som skapade allting, jag tror att det finns liv efter död fast att det varken är himmelen eller helvetet. Jag tror att Jesus fanns och alla dom där snubbarna som nämns i religion, men jag tror inte på att det är något speciellt om dom.

[Odde]
0

Finner det väldigt svårt föreställa mig att någonting har skapat nånting så stort och complicerat som vårat universum inget illa menat mot er troende men har bara svårt föreställa mig det:) och nog fanns säkert Jesus men men hallucinationer fans då också^^

deleteduser
0

#24 till skillnad från många andra kristna tror inte jag att Gud har skapat universum. Jag tror inte heller på stora delar av gamla testamentet (bl.a. Moseböckerna), alltså tror jag inte heller att han har skapat jorden så som det stod i Bibeln. Jag tror på big Bang.

[Odde]
0

#25 Men inte på evolution?

[Bolten]
0

#18 Jag känner inte att jag behöver en tro men hade tyckt de var häftigt att till 100% tro på att de fanns något mer än "bara" de som är vetenskapligt bevisat.

Nwmo
0

#25 Då tror du ju inte på den Kristna "läran".

- Emil

Workingdog
0

Alltså..

Jag vet faktiskt inte. Jag vet inte om jag tror på Gud eller inte.. Jag är väl inte direkt kristen, men inte Ateist heller.. 
När jag mår riktigt skit så kan jag sitta och be om att bara försvinna, dö, whatever (no need to continue on that) men jag vet faktiskt inte, ibland tror jag ibland inte… Låter helt sjukt men jag vet faktiskt inte

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[MikeW]
3

Asså något måste ha skapat allting. När man tänker på det lite djupare. Det kan vara en snubbe, det kan vara en explosion som hände utav att två dimensioner kolliserade med varandra.

Fast när man tänker på detta;
Hur skapades allting? Hur skapades alla dimensioner och bokstavligen ALLT.

Från början, ingenting kan bara "hända". Från allra första början så fanns det ingenting. Man kan verkligen inte säga att allting bara en dag "kom" hit.

NÅGOT måste ha skapat alla dimensioner, och allting. Eller iaf skapat 1 sak som i sin tur skapade resten.

Fast från början när det inte fann NÅGOT.
Det är dumt att tro att allt bara kom och bli ifrån INGENTING. Hur kan något bli något om det inte finns något? 

Och man kan inte heller säga "universum skapade sig själv" för det är omöjligt att ingenting kan skapa någonting..

Något måste ha kommit in i denna verkligheten och skapat något som skapade allt, eller som helt enkelt skapade allt i våran verklighet.

Fast då är ju också frågan, vad kom den saken som kom hit som skapade allt ifrån?

Den måste också ha kommit ifrån någonstans, ingenting kan bara börja existera om inget finns eller hur?

Och den som skapade den som kom hit måste ha blivit skapad också. Och den som skapade den som skapade den som skapade allting måste också ha blivit skapad av någon anledning.

Förvirrad än? xD

Nej men, serriöst, från början fanns det inget. Då måste något ha gjort att allting skapades. Det kan vara gud om du vill säga det, fast frågan då är ju "vem skapade gud?"

Och vem skapade den guden? och den guden? och den guden?

När jag säger "gud" notera då att jag inte menar en människa, eller någon som lever. Det kan vara ett objekt så vitt jag vet. Gud för mig är ordet som beskriver DET som skapade allting i våran verklighet.

Och säg inte nu "två dimensioner kolliserade och skapade allt!" för
1. Dimensioner är dimensioner av en anledning, dom vibrerar på olika frekvenser och kan inte kollisera med varandra för det betyder att en dimensions molekyler och atomer måste ändra vibration till en helt annan vibration samtidigt. Vilket är omöjligt så vitt jag vet.

2. Något måste ha skapat dom dimensionerna också, nu pratar jag BORTOM dimensioner, nu pratar jag om det som skapade ALLT.

Det är en OTROLIGT svår fråga, "vad skapade allt", "vad/vem är gud".
För ingen kan veta.

Det finns många saker ingen kan veta.
Vi kan inte veta ifall vi alla ser samma färger, min röd kanske är din grön.

Vi kan inte veta ifall andra människor verkligen finns/är verkliga. Visst du kan se dom, men hur kan du veta ifall dom har känslor? Hur kan du veta att dom kanske inte bara är en projektion av dina tankar?

Även om du fysiskt kan se och röra dom, kan du verkligen veta om dom finns?

Kanske är det så att vi är inne i ett framtida "the sims" spel, och någon kontrollerar oss.

Kanske vi drömmer.

Vi kan inte veta dessa saker. Men en sak kan vi veta vad som gäller våran verklighet, något måste ha gjort så att det skapades. Och något måste ha gjort att det skapades, och att de skapades, och den som skapade dom tidigarna skaparna skapades.

när man tänker på det, finns det ens en början? eller mer, finns det ens ett slut?

Eller, finns ens någonting? 
Vem vet, det går inte att besvara. Men att fråga och tänka är början till att hitta svar. Och jag antar att vi inte kommer få reda på svaret förens vi dör.
kanske vi inte ens får svaret då heller. Vem vet.

Afturelding
0

#28 Kristendom är en mycket stor religion med många grenar. Det går att förena vissa av dem med vetenskapen. Vissa personer har också en individuell tro inom kristendomen.

/Rebecca

[Odde]
0

DEn mest troliga versionen är dock att Matteria och antimatteria Skapade denna explosionen, när matteria kommer ihop sig med antimatteria får du en extremt stark explosion, vilket fortsatte tills bara en av dom 2 återstod vilket blev matteria i vårat fall :) Fullt möjligt om du tänker på einsteins formel E=mc2

[Odde]
0

"antimatter is material composed of antiparticles, which have the same mass as particles of ordinary matter but have opposite charge and quantum spin. Mixing antiparticles and particles leads to the annihilation of both, giving rise to high-energy photons (gamma rays) or other particle–antiparticle pairs. Matter and antimatter at all levels of complexity can theoretically annihilate each other, as their constituent subatomic particles come into contact. The end result of antimatter meeting matter is a release of energy proportional to the mass as the mass-energy equivalence equation, E=mc2 shows"

[Odde]
0

Vilket leder till att universom fortsätter att växa och växa tills det troligtvis kolappsar som en balong ^^

[MikeW]
1

Och vart kommer dom sakerna ifrån?

Det är det jag försöker säga, när det inte fanns NÅGOT. Asså Inget = verkligen INGET.

Från ALLRA första början då kunde det inte ha funnits NÅGOT.
Eller hur? Om inget finns, då finns inget. Någonting kan inte bara hända ifall det inte finns NÅGOT.

Om det inte finns rymd, om det inte finns atomer, molekyler, ingenting.. Asså INGET.

Matteria och antimatteria kunde väl inte bara komma in i existens om det inte ens fanns någon existens? eller?

RobinEH
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skall man se till vad Lawrence Krauss hävdar så är ingenting någonting. 

Det finns knappast några måsten när vi talar om uppkomsten av existens. Varför skulle existens nödvändigtvis ha uppkommit? Tänk om ingenting hade varit universums start. Då hade ingenting varit ett ting och då en icke-existens. En icke-existens kan inte existera och därmed kan "ingenting" innan universums start inte ha existerat. Om "ingenting" inte kan existera då det är en icke-existens så måste något existera. 

Jag hoppas att jag fick fram paradoxen. Det blir änna rörigt när man talar om detta ämnet. Dock ser jag inte hur brist på kunskap stödjer en tro.

[MikeW]
0

#36 Fast vad var det första som då existerade?
Okej, ingen existens var det första som existerade.
Men när ingenting är en existens då är det ju fortfarande så att det inte finns något även om ingenting är något.

Vad för något inom ingenting gjorde att allt vi har framför våra ögon idag existerar?

Och om ingenting är något som finns, vad är ingenting för något? vad finns det inom ingenting?

Sen kan man ju fråga, hur kom det sig att det fanns ingenting? kom ingenting ifrån något annat? som då fanns?

Fast hur kan ingenting komma ifrån något som fanns, finns det då finns det ju inte ingenting.

Måste inte det som fanns, kommit ifrån något? För inget kan komma ifrån inget, fast eftersom inget är något då måste vi också fråga en till sak.
Om ingenting är en sak, då är det det ända som fanns. I början fanns ingenting. Som då är något, eller hur?

Men ingenting är ju som det låter, det är ingenting.
Det fanns inget inom ingenting förutom sig själv som då är 'inget'.

Vad kom efteråt då? Nu har vi då svaret att det fanns något i början av allt. Och det som fanns var själva ingentings existens.

Men frågar kvarstår, hur kan något komma in till inget och bli något?
Eller det är ju fel, inget är ju något..
Okej, men så här då..
Inget är något, men det förklarar inte varför vi finns idag och allting finns.
Och även om inget är något, så är ingenting fortfarande inget.

Fastän att det är något så finns det inget förutom sig själv.
Hur kommer det sig att inget skapade något? efter att det hade skapat sig själv?

Och vad för något skapade inget efter sig själv? Och hur? Det fanns inget där, förutom sig själv. Så på NÅGOT sätt måste inget, som nu är något ha skapat något mer.

Håller vi med än så länge?

[MikeW]
0

Herregud vad vissa människor här kommer bli förvirrade av våra konversationer xD

fidojunior
0

Jag tror inte på någonting (förutom evolutionen om hur vi har skapats) och grubblar inte över det heller.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Odde]
0

Det behöver nödvändigt vis inte ha nånsin varit ingenting? hur kan du vara så säker på det?:) det kan gå i en evig cirkel big bang-colappsar-big bang and so on :)

[MikeW]
0

#40 Men hur kan något bara "komma"? Inget kan väl bara komma till att finnas? Är det så då måste det ju finnas en gud som satte hit allt.

Det är omöjligt att allt bara 'kom och blev' om inte gud eller någon "högre makt" gjorde det så.

Allt måste ha en början. Eller försöker du säga att från allra första början så bara "poff" kom det massa planeter och grejs?

Det går inte att neka att allt har en början. ALLT har en början.
Och ifrån början så måste ju ingenting ha funnits eller hur?
Fanns det något mer än ingenting då måste ju det ha bara helt plötsligt kommit dit. Och det går inte. Eller hur?

Kanske svaret är att det är någon så kallad gud. Som satte dit allting i så fall.

[Odde]
1

Jasså hur kom den guden till om inte av atomer? ;)

[Majbot]
1

#18 Håller helt med. Tror att folk förr i tiden förklarade olika fenomen, tex väder, åska med Thor, eftersom de inte visste bättre än så. Idag finns det vetenskapliga förklaringar till hur, var och varför åskan uppstår. 

#41 Vetenskapen har inte kommit så långt men enkla saker som väder, vind, jordbävningar och stjärnor är en självklarhet för alla idag hur de har uppstått/består av osv. Om någon kommer fram till dig och påstår att en jordbävning uppstår för att gud är arg, så låter det rent galet eller hur? Det kommer antagligen en dag då människan förstår hur universum har uppstått, men den tiden är inte kommen. Dock har Stephen H helt klart rimliga teorier. 

Själv tycker jag det är lite trångsynt att ha som förklaring att 'gud' skapade världen, det är lite som att svara 'därför','det bara är så' på en fråga. (MISSFÖRSTÅ MIG INTE, jag försöker inte dumförklara de som tror på religion, jag bara säger vad jag tror/tycker :) )

Tycker också att man kan ha en tro, men inte bara på en högre makt. Jag tror på mig själv, att jag kan genom bra val i livet bli det bästa jag kan bli. Jag tror att jag som individ påverkar mitt liv och kan styra det hur jag vill, det är bara jag som kan göra val för mig själv, tex jag kan välja att göra goda gärningar eller onda. Men också att det gäller för andra, jag menar alltså att jag tycker att man inte kan säga att man är god för att man ber till sin gud, går till kyrkan osv. Inte heller att en snubbe bara har en 'vilsen själ' för att han har våldtagit en tjej eller mördat någon. Vi kan alla göra valet att göra rätt eller fel.

RobinEH
0

Nej, allt måste inte ha en början. För då gör du antagandet att en existens antingen uppkommer ur en annan existens eller ur en icke-existens. En icke-existens kan inte existera och därav måste alltså existensen kommit ur en annan existens. Existensen kan alltså ha kommit från "ingenting", förutsatt att "ingenting" är någonting.

Tänk dig en blind man. Vad ser han? Ingenting. Betyder detta då att det han inte ser (ingenting) inte existerar?

Enligt termodynamikens första lag så kan energi varken skapas eller förstöras, bara omvandlas. Om nu denna lagen gäller så måste alltså Energi alltid ha existerat. Vid universums begynnelse skapades alltså ingen energi. Detta betyder antingen att något fanns innan något eller att energi inte existerar. Det ser jag ljusast på.

Okej, men hur kan energi inte existera? Svaret är att det faktiskt existerar, men är ingenting. Hur kan energi existera men vara ingenting? Genom nettoenergi 0. För att inte rabbla för mycket så innehåller "materia" positiv energi medan bl.a. "gravitation" innehåller negativ energi (kolla här). -1+1=0. Universum kan därigenom även skapa materia och anti-materia och på så sätt lyda inom termodynamikens första lag. På detta sätt kan olika universum "ploppa upp" lite här och var ur egentligen "ingenting".

[MikeW]
0

Vill bara säga att ni har helt missuppfattat mig i #41.
Jag säger inte att gud gjorde det. Läs igen.

#42 Vad jag menar är att det du sa låter precis som att det inte finns någon annan möjlighet till att allt kom till än att gud gjorde allt. Med tanke på vad du sa. Läs #41 igen och svara gärna på min fråga.
Hur kan det bara komma dit? 

du sa "Det behöver nödvändigt vis inte ha nånsin varit ingenting? hur kan du vara så säker på det?:)"

Och du har mitt svar i #41. Allt har en början är vad jag försöker säga där. Som du sa att det kanske inte finns en början.
Vilket det måste finnas.

#43 Jag sa aldrig att det var gud som gjorde det. Du har missuppfattat det jag skrev.

[Majbot]
1

#45 Då får du nog omformulera dig

[Odde]
0

Varför måste det finnas det?? om det är en evigt gående cirkel? 

before there were materials (in other words atoms and molecules), there were subatomic particles. And before there were subatomic particles, there was pure energy. We know we can convert energy into matter and back again.    så e=mc2 :3

[MikeW]
0

#47 Jag tänker fortfarande mer bakåt än det. Vad kom före "energy" då?

Och vad var det som fanns inom ingenting? Och vad fanns före ingenting fanns? Kanske inget.. Men hur kom ingenting till existens? :P

Asså igentligen är det onödigt att vi ens har denna konversationen =P För sanningen är att vi kommer nog aldrig kunna veta det. Att prata om hur allting kom och blev är en slöseri med tid att snacka om, för vi kommer aldrig kunna ta reda på hur allt kom och blev. Allt som sägs är teorier.

Vi kan inte säga att det inte finns någon gud, men vi kan inte heller säga att det finns någon gud. För vi vet inte. Och vi kommer nog inte kunna ta reda på det fören vi dör.

Jag ska sluta delta i denna konversationen nu. Tack för era ord och ideer och allt det där =) Det har varit en väldigt intressant konversation och har fått mig att tänka lite ovanligare än vad jag brukar göra, tack att ni deltog i våran konversation! =D det var väldigt intressant! :)

deleteduser
0

#26 jo faktiskt #28 sa jag aldrig att jag gjorde heller. Jag litar inte blindt på allt som står i Bibeln, det är mycket jag är skeptisk till.

RobinEH
0

Vad är det som får dig att tro på specifika delar av kristendomen (och bibeln) då?

deleteduser
0

#50 ojdu, bra fråga. Är väl egentligen alldeles för trött för att ge ett vettigt svar, men jag testar :) Jag kan väl säga såhär, när det kommer just till moseböckerna så tvivlar jag ganska ordentligt faktiskt. "På tredje dagen skapade Gud sol och måne", vem räknade dagarna? Hur kunde det finnas dag och natt innan om det inte fanns sol och måne? Det finns ingen som sett det med sina egna ögon. Förstår du hur jag tänker? För det nya testamentet finns det mer logiska grunder. Det är så extremt många olika personer som har skrivit det nya testamentet, så många som har sett Jesus. Nykristen som jag är, har jag fortfarande svårt för mycket av det hokus pokus som förekommer i Bibeln, men jag försöker så gott jag kan.

Duvethon
0

Jag tror på att något skapade allting/universum. Dessutom vet jag att det övernaturliga existerar då jag upplevt det själv :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[MikeW]
0

#52 Jag med xP Kan vara lite läskigt ibland eller hur? :P
Fast det gör livet lite roligare =D

Duvethon
0

#53 Jo, ibland kan det vara riktigt obehagligt. Men då får man påminna sig att andarna inte vill något illa (oftast iallafall) haha :) Eller be dem att gå… Visst blir livet roligare!;) mer spänning haha

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

RobinEH
0

Nu påverkas ju inte Gud av tid och därmed är tid en del av guds skapelse. Som står så skapade ju Gud ljuset och mörkret under första dygnet där ljuset var dag och mörkret natt. Det blev kväll och det blev morgon (dag ett), det blev kväll och det blev morgon (dag två) osv. Om något så är det vi som sätter tid på skapelsen utifrån berättelsen, medan det för Gud inte fanns något behov av att räkna dagar.

Att det fanns dag och natt innan sol och måne fanns har jag ju varit inne på. Gud skapade ljuset och mörkret under första dagen och vid den fjärde dagen skapade han sol och måne. Att ljus kräver sol är inget Gud behöver lyda under.

Att detta inte låter logiskt är jag helt överens med dig om.

Då du skriver att du förlitar dig mer på det nya testamentet så undrar jag hur du ser på slaveri. Detta nämns ju lite i det nya testamentet:

• 1 Tim 6:1 "De som bär slavoket skall visa sina herrar tillbörlig aktning, så att Guds namn och läran inte blir smädade."
  • Ef 6:5-7 "Ni slavar, lyd era jordiska herrar ärligt och uppriktigt och med respekt och fruktan så som ni lyder Kristus. Var inte inställsamma ögontjänare, utan var Kristi tjänare som helhjärtat gör Guds vilja. Tjäna villigt och glatt, det gäller ju Herren och inte människor."
  • 1 Pet 2:18-20 "Ni som är slavar, underordna er era herrar, lyd och respektera dem, inte bara de goda och hyggliga utan också de orättvisa. Den som härdar ut i oförtjänta lidanden därför att han har Gud för ögonen, han gör något stort. Vad är det för berömvärt i att tåligt ta emot hugg och slag när ni har felat? Men om ni står ut med att misshandlas när ni har gjort rätt, då är det något stort i Guds ögon. "
  • Tit 2:9-10 "Slavar skall underordna sig sina herrar i allt och göra dem till viljes, inte säga emot 10och inte stoppa något i egen ficka. De skall alltid visa sig goda och trogna, så att de på alla sätt är en prydnad för Guds, vår frälsares, lära."

nlinds
2

Jag tror på mig själv 🌺

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

deleteduser
0

#55 alltså helt ärligt så kan jag inte min bibel innan och utantill. Det är mycket jag inte fattar och mycket jag fortfarande lär mig ;) Jag vet att jag har en annorlunda syn på många saker om man jämför med en som har varit kristen hela sitt liv, till exempel när det gäller homosexualitet och liknande. Och det här med slaveri, det finns väl inte så mycket att tycka där, helt galet fel om du frågar mig :)

Nwmo
2

Varför blir du kristen om du inte kan något om kristendomen?

- Emil

RobinEH
2

Från inlägg #51: "På tredje dagen skapade Gud sol och måne"

Detta står i bibeln och bibeln är en del av kristendomen. Bevisligen så kan hon något om kristendomen varvid din fråga blir felaktig. 

Intressant blir ju dock varför du anser dig kristen. Varför väljer du att tro vissa delar av kristendomen och bibeln medan du tar avstånd från andra? Är det möjligtvis så att du föddes i en kristen familj och bara accepterat trosuppfattningen?

deleteduser
1

#58 vad får dig att tro att jag inte kan något om kristendomen? Det faktum att jag inte tror på allt? Gör det mig korkad? måste jag kunna Bibeln utantill för att kalla mig kristen? Eller vad säger du? Du som är expert #59 det är helt tvärtom faktisk, jag är inte uppvuxen i en kristen familj över huvudtaget. Det här senaste året har jag spenderat hundratals timmar i kyrkan för att upptäcka kristendomen på egen hand. Som jag sagt ett par gånger, det finns vissa saker jag har svårare att acceptera än andra, men jag upptäcker ju fortfarande. En vacker dag kanske jag tror på allt i hela Bibeln. Det är en process :)

Nwmo
0

#60 Sa jag det? Du säger ju att du inte förstår det mesta, verkar som att du blir tvingad att tro på kristendomen. Jag är inte en expert. Ja, det gör dig korkad att du ens tror på något som står i bibeln.

- Emil

Afturelding
7

#61 Vi har religionsfrihet i Sverige och ett sådant uttalande är inte acceptabelt! Religionsfrihet innebär inte bara friheten att välja sin tro själv, utan det innebär också att alla andra runt omkring en inte får diskriminera eller slänga sig med förtal på grund av den enskildes tro. Detta är förtal och det är i sig också straffbart.

/Rebecca

deleteduser
0

#61 det var ju exakt det du skrev gubben. Jag är sinnessjukt korkad då :) 

#62 ❤️

[MiniPim]
5

#61 Asså ibland blir jag så trött på dina kommentarer, du är trevlig och så men när du skriver så så inser du väll att du är mer korkad än vad hon är?! Bara för du kanske tror på något annat så har du ingen rätt att skriva så fattar du väl.

RobinEH
0

Då blir det hela än mer intressant! 👍

Hur kommer det sig att du fann intresse för just kristendomen och inte islam, judendom, hinduism etc?

"En vacker dag kanske jag tror på allt i hela Bibeln."

Tro på det är en sak, men följ det inte (allt alltså). Det står mycket hemskt i bibeln som inte bör eftersträvas.

deleteduser
0

#65 Jag har alltid varit intresserad av religion! Jag har utforskat det mesta faktiskt, firat alla möjliga högtider. Jag firade pesach förra året, ramadan i juli 2012 & Diwali i oktober 🙂

Men, det var ändå kristendomen jag fastnade för, det finns ingenstans jag känner mig så hemma som jag gör i kyrkan. Så, jag valde att konfirmera mig. Spenderade 2 tim/ vecka i kyrkan mellan september och maj. 

Sen efter min konfirmation har jag fortsatt, just nu är jag ungdomsledare åt en ny konfirmandgrupp och trivs jättebra med det!

pafix
2

Jag är kristen.

hahael
0

Jag är hårt ateist, nog en av dom mest otroende människorna som lever på denna jord. Känner inte något behov av att tro på något. Gillar inte heller tanken att "gud" skulle lägga sig i mitt liv :l

Klart att laxen ska ha en jolle

Nwmo
0

#66 Tror inte att "riktiga" muslimer skulle tycka om att du firade ramadan. De skulle nog bli arga, enligt de så är ju NI orena. :P

- Emil

conadrie
0

Precis som Tirin så är jag ateist, och tror på vetenskap och evolution. :) 

#18 Du är inte den enda. Jag är precis som dig, faktiskt. Haha xD

Cazzos
0

Ateist…

Men respekterar andras tro och skulle aldrig i hela mitt liv försöka tvinga eller övertyga någon att det inte finns en Gud eller vad som, om denne nu tror på det, just för att jag väljer människor efter personlighetsdrag och inte religion 🙂

deleteduser
2

#66 jag gjorde det med en muslimsk kompis och hennes familj så du kan ju vara tyst

Revolt
1

ateist. Tycker personligen att religioner ofta gör skada ändå.

Ser bara dåliga saker med vissa religioner, varför ska kvinnor behövas gömmas i burka, inte få köra bil? varför ska dom bara vara hemma? varför är det okej att slå kvinnor? Varför mördar man sin dotter för att hon inte vill ha burka? 

Tex. kan jag inte se logiken i detta? https://www.youtube.com/watch?v=IHsyx2XbLU0

VARNING FÖR MYCKET STARKA BILDER I FILMEN OVAN.

Detta är min åsikt och jag ser inget behov av att diskutera den.

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Cazzos
0

#73 Är det där shiamuslimer? En person som går i min mattegrupp på sommarskolan som är sunnimuslim berättade om shia-muslimer och deras självdestruktivitet…

Revolt
0

#74 Ingen aning vilken religion det är, men jag vet att det är något religigöst påfund iaf..

fidojunior
0

#73 Det du pratar om har INTE med religion att göra.

Hälsningar Olivia

[Odde]
0

#76 inte? du kanske vill utveckla det du skrev ist?

[Odde]
1

Då dom flesta religioner är kvinno förnedrande på många fronter^^

fidojunior
0

Majoriteten av muslimska kvinnor bär burka eller slöja av egen vilja, vissa (t.ex. några av mina kompisar) bär slöja trots att de inte är religiösa, troende ja men inte religiösa. De tycker att det är fint helt enkelt och det tycker jag också. De får skaffa körkort, att jobba är självklart för dem, ingen kommer döda dem om de väljer en kille/tjej från annan religion eller väljer att gå utan slöja. Det och mer är mer kulturellt, inget som har att göra med någon specifik religion. Människor tolkar religion olika, vissa väldigt extremt och använder det som makt. Jag har själv läst delar ur Koranen och Bibeln och det står väldigt flummigt. Det kan t.ex. stå på ett ställe att det är okej att döda någon medan  på ett annat ställe står det att det är en stor synd att begå mord. 

Tyvärr är det många religiösa som inte vet så mycket om sin religion. De vet inte varför de gör si eller så. De gör bara som alla andra i deras närhet och så som de har vuxit upp. 

#78 Förklara du istället, ge några exempel. :) Jag tror att det har att göra med att man hade en annorlunda syn på bl.a. kvinnor förr då alla dessa religiösa skrifter skrevs, alltså att det speglar samhället förr. Skrifterna har ju knappt ändrats.

Hälsningar Olivia

[Odde]
0

nej men nu bor dom ju i ett fritt land? det är ju inte alls samma saK? läste en artikel här om dan om 2 muslimska undommar som hade dansat i regnet och därav fört skam över sin familj och blev avrättade framför sin mamma av sin bror och 7 andra män..

Revolt
0

Jag skrev "varför………" har aldrig skrivit att det alltid är så.

Men sånt HÄNDER, och varför gör det de?

Tänker inte fortsätta denna diskutionen, för det blir allt för ofta tjafs när det gäller såna här känsliga ämnen.

Men detta är min åsikt baserad på det jag har sett, hört och upplevt.

fidojunior
0

#80 Det är ett fritt land ja och då är de inte tvingade att göra si eller så men de gör det i alla fall utan att någon tvingar dem. Mord är ett stort nej i alla religioner. Hedersmord är kulturrelaterat, inte religiöst. Det sker inte i alla muslimska länder heller.

Hälsningar Olivia

[Tilde]
0

#82 Att bära slöja är ju en del av deras kultur och uppfostran. Så på sätt och vis är det inte ett fritt val. I många länder hade familjen inte velat acceptera kvinnan om hon vägrade täcka sitt hår. Men det är självklart väldigt olika beroende på land och även familj :)

RobinEH
1

"Mord är ett stort nej i alla religioner."

11 september 2001. Var det som skedde en "kulturell" händelse eller hade detta möjligtvis något med religion att göra? Allvarligt talat så är mord och våld en stor del av många religioner, bibeln t.ex. innehåller mängder av verser som talar om utövat våld och mördande.

[Odde]
1

#82 "And Fight those who have not faith in God, nor in the Hereafter, and (who) forbid not what God and His Prophet have forbidden and (who ) are not committed to the religion of truth, of those who have been brought the Book, until they pay tribute by hand, and they are the low.» (9:29) 

Och ja mot sitt eget folk är det ett stort nej, men även kristendommen har begått massmor som korrstågen???

Duvethon
2

#61 Du har ingen rätt att uttala dig så. Det kallas respekt, ha respekt för de som faktiskt är kristna. Otroligt omoget.

[Odde]
0

Han har rätt att uttala sig så enligt svensk lag hur du än vrider och vänder på det moget eller ej

Sweelin
0

Agnostiker :) Lever kristet men är inte troende. Tror att det finns något högre uppsatt (tror på andar), men inte på det som bibeln, islam säger osv 😉

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Thatgirl
2

#87 Nej, man får inte kränka någon för deras tro?😐

Nwmo
0

#89 Kränkte inte.

- Emil

Thatgirl
4

#90 Neeej.. du bara sa att hon var korkad som ens kunde tro på något som står i bibeln?

[Tilde]
0

Tänk på hur ni uttrycker er! Man får inte vara otrevlig och diskriminera folk för deras tro!

Nwmo
0

#91 Ja, exakt så, eller kan du inte läsa? 🤔

- Emil

deleteduser
5

#93 hahahahahhaha jag orkar inte, gå och ha pms nån annanstans grabben

Duvethon
0

#93 Alltså kränkte du.

Thatgirl
4

#93 Citerar ur #61 "Ja, det gör dig korkad att du ens tror på något som står i bibeln." Det är att kränka.

Duvethon
1

#93 att säga att någon är korkad är att kränka, dessutom ska man respektera andras tro.

Nwmo
0

Jag bryr mig inte ett piss om vad ni skriver, är ändå inte straffmyndig. Lycka till!

- Emil

fidojunior
0

#82 Det står inte i Koranen att kvinnan ska bära just slöja eller något annat, kommer inte ihåg exakt vad det stod men det stod något om att bevara skönheten eller något sådant. Muslimer och alla andra religiösa tolkar olika, vissa anser att bära slöja är en stor sak medan andra tycker att andra saker är viktigare. Vad som är kvinnoförnedrande är olika i folks ögon. Vissa tycker att det är kvinnoförnedrande att ha slöja, andra tycker att det är kvinnoförnedrande att låta sig gå lättklätt eller låta sig göras till ett sexobjekt. 

#84 Ja, våld förekommer inom alla religioner, har inte sagt annat bara det att det är en stor synd att begå. Människor tolkar som sagt religion väldigt olika, på så sätt gör det skada. Det du nämner om 2001 handlar inte om vanliga muslimer utan om en extrem grupp, terrorgrupp. Det jag främst syftade på om mord var om hedersmord. Det har inget med någon specifik religion att göra utan förekommer i andra religioner och länder också.

Hälsningar Olivia

Cazzos
0

#98 … Det handlar om att skapa ett gott rykte om sig själv för andra och vara trevlig (som för övrigt tillhör allmänt hyfs), and you sir, have failed.

[Odde]
2

hoppas ingen tar illa upp nu är inte menat till någon här alls:) men Om någon som är över 18 tror på tomten tycker brukar vi bara skratta åt denne och tycka att man gott kan finna sig i att utstå lite dryga skämt. Samma sak med de pellejönsar som tror att Elvis fortfarande lever, att man kan prata med andar genom "anden i glaset", att man kan förutse framtiden med hjälp av tarotkort, osv. sånt skrattar dom flesta åt och tar som en lätt form av sinnesjukdom..är inte religion en lätt form av sinnesjukdom då??  jag menar bara att bibeln är en sago bok i mina ögon, om jag skulle tro på allt som stod i HC anderssens sagor skulle ni ju säga rakt ut att jag var dum i huvudet 😂

Cazzos
1

#101 Religion jämfört med andlighetsteorier eller vad man ska säga är inte lika känsligt på samma grad, om du förstår vad jag menar.

De senaste 10-20 åren så har religioner verkligen gått överstyr tycker jag, alltså inte det här med sagorna och det, men när religionen krockar med typ politik och/eller samhället i allmänhet så har det verkligen gått överstyr, och jag tror att folk överskattar religioner väldigt mycket idag.

Jag är ingen expert på ämnet men jag har märkt mer och mer nu när bl.a. facebook förvandlats till nå' jäkla forum samt att det står en hel del i lokaltidningar om saker som har på sätt och vis med religion att göra, så får det mig att undra hur religion, som en gång var (och är för vissa idag) ett sätt för folk att ha något att relatera till och finna "inre frid" av, hur det kommer att se ut framöver.

Nwmo
0

Jag lovar, jag kommer bli korsfäst snart. Som han där icke-heliga snubben blev..

- Emil

deleteduser
7

#103 provocerar som en fjortisbloggare, bra där, så man vinner ett argument.

[Odde]
0

nej som sagt..teorier det finns ju inte det minsta lilla bevis för något av detmen det är inte alls lika farligt att kränka en person som väljer att tro på andra övernaturliga fenomen, det jag försöker säga är att religioner har tvingat sig själv på folk genom åren och när det inte går åt deras håll blir det hus i helvete 😃

Cazzos
5

#104 Vem har INTE Kissie som förebild? 👍

deleteduser
2

#106 jamen exakt

[Odde]
0

#103 okej…betee dig inte som en 5 åring😡

Nwmo
0

#104 Jag provocerar ju inte som dig? Då kan jag ju inte provocera som en fjortis.

- Emil

fidojunior
0

#101 Jag håller med dig faktiskt. Men sådant håller jag oftast för mig själv. Jag är inte troende men jag respekterar och visar hänsyn till dem som är troende. Jag är nära kompis med en religiös muslim men ingen av oss dömer varandra. Jag förstår egentligen inte hur man kan tro på något sådant men jag trycker inte ner henne eller någon annan för det. Precis som att hon inte trycker ner mig för att jag inte tror på Gud.

Hälsningar Olivia

Thatgirl
0

#109 Du vet… hon är 15.

Nwmo
0

#111 Man måste inte vara 14 för att vara fjortis. Är Kissie 14?

- Emil

[Odde]
0

#109 du beteer dig verkligen som en liten fjortis…om du inte kan ta det här på ett moget sätt så behöver du inte skriva något alls, hejhej👋

LLLINN
0

Är också ateist! Tror på vetenskapen, evolutionen och kärleken 😃

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Thatgirl
0

#112 Har Elsa sagt att kisse är 14? 

Men snälla du, väx upp😛

RobinEH
0

"Det du nämner om 2001 handlar inte om vanliga muslimer utan om en extrem grupp, terrorgrupp."

Det handlar om islam och islam är en religion alltså bidrar religion till våld och skada, kalla det extremgrupp eller vad du vill.

Det låter nästan på dig som att alla som inte handlar enligt din moral inte tolkar sin religion korrekt. Ger man folk rätten att tro så skall de ha rätten att tro. Uppenbarligen så tror de inte att de begår en synd genom att ta livet av ett flertal människor.

Såg någon brittisk debatt om Moder Teresa (må hon ruttna i helvetet om sådant existerar). Tydligen hade hon botat en man som led av schizofreni. Nu talar han bara med Gud…🤔

dermot
15

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Odde]
0

#116 har väldigt svårt att hålla mig för skratt om det du precis skrev åt mig hahah😂 men det är precis det jag menar så fort han talar med gud ist så är han "frisk " 😭

deleteduser
0

#117 asså åhh :')

Sweety
0

Kristen.. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Duvethon
0

#101 Varför skulle religion vara en lätt form av sinnessjukdom? På vilket sätt liknar Bibeln, som är Kristendomens heliga bok, HC andersens påhittade sagor?:) - Jag tycker för övrigt man inte har någon rätt alls att kränka vad någon annan tror på, det är inte det vi har yttrandefrihet för… :)

[Tilde]
0

#121 Bibeln består ju till stor del av sagor, skapelseberättelsen, historien om Job, osv. Man får ju dock som kristen tolka dessa som man vill. Många kristna ser det som att varje berättelse har ett kristet budskap. 🙂 Endast få är bokstavstroende, det vill säga tror ordagrant på det som står i Bibeln.

:holmgreen:
1

Kristen :)

RobinEH
1

"Jag tycker för övrigt man inte har någon rätt alls att kränka vad någon annan tror på, det är inte det vi har yttrandefrihet för…"

Där håller jag definitivt inte med dig. Jag tycker definitivt att man skall ha rätt att förlöjliga och möjligen "kränka" någons tro. Dock skall man inte yttra sig kränkande om individen.

taylorgomez001
0

Jag är kristen men jag är ju bara tolv år gammal så jag har inte börjat tänka vad jag tror på ännu. Men jag siktar nu mera på kristendomen.

Enjoy the small things in Life...

For one day you will look back and realize they were the big things Hjärta

Duvethon
3

#124 Jaha, då tycker vi helt olika vid den punkten :) Jag respekterar vad andra tror på och skulle därav inte kunna förlöjliga eller kränka deras tro. :)

[MiniPim]
3

#117 OMG DEN ÄTER MCDONALDS!!!!!

[Odde]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nuff said

Tina-A
0

Jag är väl typ ateist, men jag tror på spöken. Jag tror inte på gud, inte på något övernaturligt (förutom spöken). Tror på evolutionen och vetenskapen, forskningen och forskarna.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0

#124: Varför har man rätt att kränka någons tro? Jag tycker man ska använda sig av något som kallas tankerespekt. Det innebär att man respekterar personers tankar och egna åsikter.

Jag har full respekt för de som tror på gud, jag respekterar och accepterar att de tror annorlunda än jag. Visst kan jag ibland tycka det känns märkligt att det finns folk som tror annorlunda än jag, jag själv tror ju att JAG tror det som är rätt. Annars skulle jag väl tro något annat. Jag är övertygad om att min tro på vetenskapen är den rätta tron. Av samma anledning är jag övertygad om att de som tror på gud är övertygade om att de har rätt, annars skulle de ju inte tro på gud. De vet att han finns precis lika mycket som jag vet att han inte finns. Vi tror olika och det är okej!

Jag är ingen forskare. Jag har själv inte forskat fram det vi "vet" idag om big bang, evolutionen och allt som alla andra forskat fram. Jag tror på det jag läser i böcker, jag tror på det folk säger till mig. Det är en form av tro lika mycket som något annat, eftersom jag ju inte kan ta reda på det själv. Jag läser i en vetenskapsbok och tror det jag läser, precis som någon annan läser koranen eller bibeln och tror vad dom läser. Vad är skillnaden?

[Odde]
0

For you my dear…
Vad är skilnaden på tro och vetenskap??
Och självklart är de övertygade om att dom har rätt, men det betyder inte att dom har rätt!!??
Det är bevisat att massa kan uppstå från energi (E=mc2) med det redan sagt så hur tron är skiljer sig? 
1 Bibeln är en sago bok vetenskaps böcker byggs upp på fakta
2 Det finns inte det minsta bevis på att en högre entitet gjort oss nånting inte ens gett oss en liten knuff under evolutionen..
3 om det finns en " gud " Varför finns det dödliga rentavt HEMSKA sjukdomar, som vi sedan har bevisat varför finns av ren vetenskaplig fakta?
4: Vilken gud skulle tilllåta slaveri??
5 det finns så många olika gudar precis som det finns många olika påhittade personer ^^ 
6 jesus?? vår frälsare?? snarare en mycket smart sinnesjuk man 😂

Tina-A
0

#131: Skillnaden på tro och vetenskap skulle jag säga är att vetenskap är byggd på efterforskningar och fakta medan tro kan baseras på en personlig åsikt utan någon egentlig grund att stå på.

Menar du att du inte tror på vetenskapen? Du har alltså forskat fram allt själv och har dina egna bevis i fickan?

Själv tittar jag på discovery, läser forskningsrapporter och vetenskapliga böcker och väljer att tro det jag läser. Jag väljer att tro på de bevis som finns. Jag kan själv dock inte ta reda på om det är sant eller inte utan jag litar på det jag läser.

På samma sätt, tror jag, att de som läser bibeln eller koranen känner. De läser i bibeln eller i koranen och tror det de läser. De tror på prästerna (precis som jag tror på forskarna) och de tror på prästernas "bevis" och på de som predikar, att de har rätt. Titt som tätt kommer folk som säger att de har meddelanden från gud eller att gud kan prata genom dom och de troende väljer att tro på dom, tro på "bevisen" de lägger fram.

Jag ser ingen egentlig skillnad faktiskt. Jag tror jag har rätt, det finns alldeles för mycket vetenskapliga bevis och fakta för att ens tveka, tycker jag. På samma sätt tror jag de är övertygade om att de som står i deras heliga böcker är bevis och det inte går att tveka på att det är sant!

Tina-A
0

#131:

1. Jag håller med (det gör dock inte troende - tankerespekt).
2. Jag håller med (det gör dock inte troende - tankerespekt).
3. Eftersom jag inte tro på gud är påståendet svårt för mig att själv uttrycka mig om. Men det jag vet om troende är att gud inte stoppar det vi gör eller påverkar sjukdomar, utan vi måste "klara oss själva". Gud har inget med det där att göra.
4. Se 3.
5. Japp, finns hur många som helst att tro på.
6. Jag kan inte så mycket om Jesus och har inte läst på om honom, så jag kan inte avgöra om han var sinnessjuk eller inte ;)

Tina-A
0

Nu blev det mycket inlägg på rad men:

"Och självklart är de övertygade om att dom har rätt, men det betyder inte att dom har rätt!!??"

Nej, visst betyder det inte att dom har rätt. Vi kanske inte heller har rätt, vem vet. Men vad spelar det för roll, egentligen? 🙂 Jag tror vi, du och jag, har rätt. Troende tror dom har rätt. Vad sägs om att vi skiter i vem som har rätt och fel?

Det är jättekul att diskutera med troende och höra vad de tror på och varför. Det är kul att försöka förstå hur de tänker och vara öppen för att vi är olika. Det är alltid spännande att lära sig nya saker!

[Odde]
1

Good point #134:)

RobinEH
8

Det finns ingen som helst anledning för mig att inte förlöjliga det som är löjligt. 

Om man väljer att respektera någons ignorans i form av gudatro så ser jag inte hur man kan respektera sina medmänniskor. Folk dödar för det de tror på och ett exempel är då terroristattacken mot tvillingtornen. Tycker du att detta skall accepteras? Eller respekterar du bara den tro som inte går emot dina principer? Är detta respekt? Vad säger du till de som förlorade sina nära och kära vid dessa dåd som inträffade till följd av vissas tro? "Det var ju tråkigt, men ni måste förstå att det var enligt deras tro". 
Respekterar du att kvinnor förtrycks och att barn får sina kön stympade? Eller att barn indoktrineras till att tro att någon överhöghet straffar dem om de inte lyder?

Jag förstår inte heller varför man skall respektera någon som inte respekterar mig. Att människor väljer att tro på gudar, tomtar, troll, spagettimonster och andra påhitt är en förolämpning av den mänskliga intelligensen, och därmed en förolämpning av mig.

Tina-A
4

#136: vilket intressant inlägg Robin. Jag respekterar dina tankar men jag håller inte med dig. För det första. Du påstår dig ha rätt att förlöjliga det som är löjligt. Vem bestämmer vad som är löjligt? DU? Har du rätt att bestämma över alla och diktera vad som de facto är löjligt respektive inte? Och din sista mening skrattade jag lite åt! En förolämpning av den mänskliga intelligensen, dvs en en förolämpning av dig. Så du är den mänskliga intelligensen objektifierad? Då tycker du säkert också att du är den mest intelligenta människan på jorden? Även på den punkten respekterar jag din tanke men känner mig inte beredd att hålla med dig. Jag tycker inte terrorism är något man bör acceptera eller respektera. Blanda dock inte ihop sak och person. Jag vet inte hur din verklighet ser ut men alla troende är inte terrorister. Man behöver inte vilja bomba någon för att man är troende, nu är du inne på något helt annat. En tro gör inte en människa elak eller farlig, inte ens när dessa människor möter andra av en helt annan tro. Det finns extremister. Det är inte trevligt men de finns. Om alla kunde visa respekt och tankerespekt, något som du själv inte vill göra, skulle det inte vara ett sådant dödande du beskriver. De som, precis som du, förlöjligar och smutskastar andras tro och andras sätt att leva, det är dom som bombar. Det är dom som saknar respekt, dom som vägrar acceptera att vi alla är olika och alla behöver inte vilja leva på samma sätt som du eller jag. Vad fint det vore om alla kunde tänka att fine, vi tror olika men det är okej. Vi är ju ändå alla människor och alla får tro vad de vill. Jag är inte för könsstympning, varken kvinnlig eller manlig omskärelse. Det finns många saker som står i flera olika "heliga skrifter" jag inte håller med om eller ställer mig helt emot. Även bibeln har en hel del jag inte alls känner för över huvud taget. Jag tror inte lösningen på problemet är att fortsätta som förut, att förlöjliga andra och bara se sig själv och sitt sätt att leva. Vi lever i en värld av förändring och vi har all möjlighet att förändras om vi låter det ske. Vi kan lära oss leva i harmoni med alla och vi kan lära oss acceptera varandra. Vi kan vara öppna och våga ha en dialog med de som tänker annorlunda än oss, UTAN ATT DÖMA. Vi kan lära oss från varandra och våra tankar kan förändras. Mycket i skrifter är tolkningsfrågor så vem säger att saker inte kommer förändras? Men jag tror som sagt det inte börjar med den attityd du verkar ha, du verkar väldigt enkelspårig och inte så accepterande.

Tina-A
2

Jag missade din fråga om jag bara respekterar tro som inte går emot mina egna principer. Nej absolut inte, varför skulle jag? Alla tycker ju olika, det skulle betyda att jag i grund och botten ändå bara tyckte att de som tycker som jag själv är okej. Jag bor i ett område med väldigt få svenskar. Jag är en enorm minoritet där jag bor som helsvensk. Jag är också i minoritet angående min avsaknad av tro. De allra flesta är troende där jag bor. Väldigt många går i slöja eller heltäckande från huvud till tå. Många ber, många talar om gud, om haram och tycker det är skitkonstigt att jag har barn utan att vara gift. Väldigt många år också skittrevliga, frågar vad jag heter och vem jag är, har gemensamma intressen som mig, bjuder mig på mat och lär mig om deras hemland och deras tro. Jag har inte slöja, jag tror inte på gud, jag är inte gift, jag går gärna i korta shorts och visar mina ben. Vi är olika, jag är annorlunda. Jag blir bemött med så mycket respekt och öppenhet. Jag respekterar mina grannar också. Jag vet att många ber 10 gånger om dagen, att de aldrig skulle gå ut utan att täcka sig, att de i princip måste gifta sig, att kvinnorna tycker mannen ska bestämma och de ska passa upp på honom.. Det är mycket jag inte håller med om men måste vi tycka precis lika om allt! Jag tycker de är fina, trevliga, snälla, bra föräldrar och roliga i alla fall. De har valt ett liv som är annorlunda än mitt. De är lyckliga så, de blir lyckliga av att tro och att läsa sina heliga skrifter. Jag skulle aldrig leva likadant men vad gör väl det! Fan vad berikande och lärofyllt det är att vi är olika! Jag respekteraräven de som tycker annorlunda än jag själv. De lever sina liv, jag har inget med det att göra.

Duvethon
2

Tina-A: Måste bara säga att du har väldigt intressanta och bra åsikter, håller med dig till 100! Det är väldigt kul (rätt ord?) att du respekterar de som tror på något helt annat än dig, väldigt respektfullt enligt mig. :)

Gerro
0

Asså jag tror inte direkt på att Gud skapade jorden & allt sånt där.
Men det händer ändå att jag ber ibland ^^

Tina-A
1

#139: nämen tack :-)

Klara.b
0

Jag vet inte riktigt vad jag tror på. Men jag tror jag tror på vetenskapen.

Jag har vänner som är muslimer, kristna, osv. Men jag respekterar att de tror exakt vad de vill. Det skulle aldrig falla mig in att försöka få de att tro på de jag tror, eller kränka de för vad de tycker.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

gaabriellaaa
0

Orkar inte läsa allt ni andra skrivit haha men jag är kristen och p.g.a saker jag upplevt så tvekar jag inte en sekund på varken min tro eller det jag tror på.

RobinEH
5

"Så du är den mänskliga intelligensen objektifierad? Då tycker du säkert också att du är den mest intelligenta människan på jorden?"

Nej. Jag är en människa och besitter därmed mänsklig intelligens, vilket innebär att en förolämpning av denna är en förolämpning av mig som människa.

Ett flertal terroristhandlingar sker till följd av människors tro likaså vad gäller könsstympning och kvinnofridskränkning. Enligt dig så respekterar du deras tro men ändå inte och väljer istället att uttala dig om att terroristhandlingar och annat utförs av extremister. Du accepterar helt enkelt andras tro förutsatt att de inte går emot dina principer.

CupcakeGod
0

#YOLO, skriv dagbok och tvinga alla att sätta upp bilder på mig. När jag dör så kommer jag leva vidare.

Tina-A
3

#144: nej, en tro är inte jämställt med terroristattacker. Jag respekterar deras tro och jag anser att det är viktigt att vårda sin tro om man har en, då det oftast betyder mycket för de personerna. Terrorism på grund av trosskäl, när tro krockar, beror såklart på att de inte accepterar varandras tro. Om alla respekterade andra människors egna tro, även om den skiljer sig från ens egna, skulle det aldrig uppstå krig med tro som utgångspunkt. Nej, åter igen respekterar jag tro även om den går emot mina egna principer. Jag tycker inte alla handlingar är bra men jag tycker även mina icke troende vänner tar felaktiga beslut ibland men jag respekterar dom ändå. En tro definierar inte en människa, en person. Jag är emot könsstympning av sammaprincipiella anledning jag är emot vanligt, svenskt "traditionellt" barndop. Jag känner många som döper sina barn och jag skulle aldrig någonsin kunna göra det själv, jag tycker det är fel, men jag respekterar dom som människor även fast de väljer andra val än jag själv skulle gjort. Vem är jag att döma vem som gör rätt och fel? Självklart skulle jag vilja se att alla barndop och all könsstympning genast upphörde, men det kommer inte ske. Det bästa jag kan göra är att visa respekt, öppenhet och hålla regelbunden dialog. Som sagt lever vi i en värld av förändring och saker händer hela tiden. När vi respekterar andra får vi respekt tillbaka och saker ändras.

ThreeStars
0

Jag är wiccan 👍

[Odde]
0

#147 vad är det? ( nyfiken ) 😃

FlutterShy
0

Jag tror på enhörningar❤️

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Quenzi
0

Jag tror på helvetet (fast inte på något sätt kristet), för har aldrig hört att någon försökt tvinga nån att tro på djävulen eller påverkar politik osv, det gör däremot kristendomen en hel del. Dessutom tycker jag att människan är en hemsk ras som förtjänar att sitta i helvetet. Tror även på vetenskapen och att människor är helt och hållet djur och borde kallas för det också. 

Detta är MINA åsikter nu, och tycker nån att jag är tokig eller hemsk får ni gärna tycka det, för det är er åsikt. :)

PJUM

[Odde]
5

#150, lite udda bara att man hävdar att man går efter vetenskapen och säga att man tror på helvetet i samma text, du säger ju i princip imot dig själv 😃

0

#150 haha vänta lite nu. Så bara för att jag är kristen försöker jag tvinga folk på min tro? Det är just det här som är så frustrerande, när folk som inte är kristna tror att kristna är helt dumma i huvudet o försöker ta över världen genom att tvinga resten att tro. Hahah så frustrerande men komiskt på samma gång :')

ThreeStars
0

#148 Det är en naturreligion :) Läs mer på wicca.nu eller på wiccaiFokus om du vill ;)

Quenzi
0

#151 Vetenskap för mig är iallafall det som vi redan upptäckt, och tro det som man vill ska finnas. Andra kan ha andra åsikter om det, men det är min åsikt, så det finns inga rätt eller fel och på mitt sätt kan man inte säga emot sig själv. :)

#150 Förlåt om jag drog alla över samma kam där. ._.

PJUM

Tina-A
0

#154: menar du alltså att vetenskap och "att tro på det man VILL ska finnas" går hand i hand? Så allt man vill ska finnas liksom backas upp av vetenskapen då eller?

Quenzi
0

#155 Har inte sagt att jag tror att dom går hand i hand, sa bara att jag tror på båda.

PJUM

FlutterShy
4

#152 Kanske inte du, men har faktiskt vart med om att äldre kristna personer försöker tvinga på andra att tro som dem gör. Vet att min kompis trodde på vampyrer så kom hennes släkting och började rabbla upp halva bibeln och sa att hon var en syndare och skulle hamna i helvetet osv..
Skulle kunna skriver hur många saker som helst men kan helt enkelt bara säga att jag inte gillar den "kristna läran" och extremt kristna personer. *och nu kommer jag säkert få massa arga kristna människor efter mig men jaja, vi tycker alla olika*

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Tina-A
0

#156: men oj vad intressant! Hoppas det är okej, aldrig hört något liknande innan nämligen.. Så du menar att du bara tror på vetenskapen litegrann ibland? Vid de tillfällen det man själv vill ska finnas krockar med vetenskapen, vad tror du mest på? Är det alltid det du själv vill fast vetenskapen motbevisat det? Tex som det här med helvetet. Vetenskapen har bevisat att det finns inget helvete, men du tror inte på det utan du tror på det du hittat på själv? Om det krockar med annat, vad väljer du? Säg enhörningar. Jag skulle gärna vilja att de fanns, men vetenskapen säger nej. Skulle du då också tro precis som du vill? När tror du på vetenskapen? Bara när den stämmer överens med det du själv tycker är bra? Seriöst nyfiken!

Quenzi
2

#158 Så typiskt människan! Har nån en åsikt får man inte ha den för den måste vara logisk! Anyway, ni vet vad jag tycker nu, och vill inte leda det till något logiskt för logik är fruktansvärt mycket tråkigare än fantasi, så kommer inte svara mer. :D

PJUM

[Odde]
4

#152 såå,  kristendomen i sig har inte försökt tvinga på folk sin religion?😂

Tina-A
0

159: tro måste inte alls vara logisk! Jag undrade seriöst, helt ärligt. Tycker din tro låter häftig men du verkar ju inte kunna stå för den eller förklara den för någon som undrar. Men det kanske är mest fantasi som du skriver, och klart man får leka med fantasier.

RobinEH
0

Är du med i någon svensk församling eller utövar du tron på egen hand? Har ni någon helig skrift?

Cahira
1

Jag har en rejält blandad kompott jag. Jag tror inte på gud, jag tror på ödet, jag tror på andevärlden, jag tror och lever efter yin & yang (allt har en balans), tror på evolutionen då jag är övertygad att gud inte planterade dinosarieben för att visa människan hur mäktig han är, eller att benen är människogjorda (båda är förklaringar från kristna som jag frågat hur dom förklarar dinosarier som skulle levt så himla länge före adam och eva) 

Jag har även en rätt så indiansk tro. De tror på en högre makt och det gör väl inte jag riktigt, men i övrigt stämmer det rätt bra. 

Tror även på gångna liv och själavandring. 

Men mest av allt tror jag att en tro är som underkläder. Det ens egna val, det är privat och man ska aldrig försöka övertyga nån annan att använda ens egna underkläder.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Odde]
0

#163 men saken är den att tro aldrig har varit en privat sak, iaf inte om du kollar på våran hyffsat brutala historia 😂

Cahira
0

#164 Jag vet, just därav min åsikt att om folk började tänka som så så skulle väldigt mycket färre problem uppstå. 

Sedan att vissa religioner tror att man får bättre säte i himlen om man rekryterar folk är en annan femma. Vilket förvisso för mig förbannad även det. 

Sist sa jag till ett jehovas att jag kan mycket väl komma hem till deras dörr och prata om spöken, ufon, enhörningar, själavandring och bigfoot och när denne tror på dessa saker kan vi diskutera gud.

[RC1393]
0

Jag tror på naturen (vetenskapen mao).

Naturen har sin gång, och den gången påverkas av djurs beslut och olika kemiska processer i icke levande ting, som bestäms utav naturlagar. På sätt och vis är världen sitt eget öde. Komplicerad världssyn och tro jag har😂

Tina-A
0

#165: men man måste ju inte tro samma sak för att ha roliga diskussioner :-) det blir ju nästan roligare om man tycker olika! Jag har haft många jätteintressanta diskussioner med flera olika vittnen vid flera olika tillfällen! Jag tror inte ett smack på gud :-) vi haR givande diskussioner ändå.

Kleptosaurus
0

Jag tror på utomjordlingar. Människan passar inte in på den här planeten, vi bara förstör och är helt fucked up jämfört med djuren som lever i en fungerande perfekt cirkel därför är vi inte naturliga här och förmodligen något sorts alla möjliga djur-alien missfosters experiment.

Näe, skämt åsido så tror jag inte på gud alls och även om gud finns tänker jag inte följa en sådan skadad figur som tycker att förtryck och annat trams är ok.

0

#157 jag skrev inte att det inte finns såna människor. För det gör det i alla religioner. Men tycker bara att det är otroligt fel att dra alla över samma kam sådär. Sen att folk inte gillar den kristna läran bryr jag mig inte om, man får ha olika åsikter. :)

0

#160 det sa jag inte. Jag har träffat en del super kristna människor som försöker tvinga folk att tro. Men kristendomen den tvingar ingen att tro. Utan det är en del människor som utövar religionen enligt deras tolkningar. Inte själva kristendomen.

tusstuss
1

Jag tycker att det skulle vara jävligt coolt att skapa en egen tro. xD Jag är själv ateist.

Portal Is Love, Portal Is Life.

Cahira
1

#167 Folk som diskuterar och folk som försöker rekrytera talar på helt olika sätt. :)

Frida B
0

Tror inte jag skrivit i denna tråd…

Jag tror på att vi återföds till någonting slumpmässigt, och att vi har en själ. Och att när någon dör, så "åker" själen vidare till en annan kropp (det kan ta upp till ett halvår). Därmed tror inte jag vi har en själ förrän vid ca ett års ålder.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tina-A
1

#172: Det är sant, men jag lovar att det beror på vem du träffar i dörren! Har träffat både jobbiga som inte alls vill ta del av mina tankar, medan andra är väldigt öppna för diskussion och för att vi tycker olika. Men de vill ju främst sprida sin tro (för att hjälpa andra så som de känner) så alla är inte taggade för diskusion.. Men andra är jäkligt öppna och det är himla kul! En av mina bästa vänner är jehovas vittne, hon är fantastisk på alla sätt! :)

[Odde]
2

#170 men dom flesta religioner är ju dock ute efter en världs religion inte flera?? och om du kan din historia så är det ju inte bara ett krig som är baserat på religion, Du tror väl inte att folk världen om bara har " blivit " kristna av sig själva? är du bekant med, problem-reaktion-lösning? USA använder sig av det än idag dock inte genom religion.
Många av våra högtider är ju hedniska ritualer som kristendomen " lagt till " för att lättare konvertera oss hedningar 😃

0

J

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.