Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2643 ggr
monstermash
2

Avstängd från skolan

Någon här inne som har blivit avstängd från skolan? Isåfall varför och hur länge?

Pekpinnar om hur hemskt det är att bli avstängd undanbedes.

[alisja]
12

Har inte blivit det men en kille i min klass i högstadiet blev det.

Lille kim, han kom ny till skolan en månad senare var han avstängd haha. Han hamnade i slagsmål jämnt, var inte på lektionerna använda skolan som en lekplats mer än som en skola liksom. Men den avgörande händelsen var att han tog en lärares bil och körde till affären och tillbaka för att handla choklad lol. Han blev avstängd på heltid och fick inte komma tillbaka :P

[rumelle]
1

Nej, jag var den duktiga plugghästen. :P

Underbarn
0

Min lillebror blev väl i princip det i 1:an… Ja han bråkade konstant och slogs och hade sig.

[_annaH]
0

Oj, nej inte jag. Men 2 i min klass på gymnasiet blev det flera gånger under de 3 åren.. Va inte länge, kanske 2v-1mån. Den ena blev sedan avstängd nästan ett halvår och fick gå om 2an.

monstermash
0

Jag är avstängd i en månad just nu.

Disturbed-Angel
0

Jag blev "avstängd" eller snarare ovälkommen i skolan när jag gick i åttan eller nian. Efter att vi hade haft praktik ville de inte ha tillbaks mig direkt utan jag fick stanna kvar på praktiken i 3 veckor till. 

Sedan fick jag inte heller följa med på vår skolresa till Stockholm också någon gång i högstadiet. 

Egentligen tycker jag att det är lustigt efter som det är skolplikt under åren 1-9 i Sverige. Så det är olagligt att förvägra en elev tillgång till skola.  

Jag blev avstängd på grund av min psykiska ohälsa i båda fallen.

[MikeW]
0

#5 Varför?

[alisja]
5

#6: Sånt gör mig så otroligt ledsen att läsa. Hur kan man göra så? Skolan ska vara förebilder och hjälpa folk att få en framtid och att må bra. Inte göra sådär? Nej usch..

Michaela-N
4

#6 Nej, det är inte olagligt att stänga av elever från skolan under en period. Du förvägras inte skolgång, däremot förvägras du att vistas i ett specifikt skolområde under en period. Du har rätt att byta skola om du vill.

#8 Fast om den psykiska ohälsan innebär att man inte sköter sig, genom att till exempel vandalisera, mobba, bete sig olämpligt etc. så tycker jag att skolorna gör rätt. Men jag känner inte TS och yttrar mig därför inte specifikt i hennes fall.

Disturbed-Angel
0

#9 Min psykiska ohälsa var social fobi, vilket betydde att jag inte orkade med skolan, Klarade inte av att sitta instängd med personerna som mobbade mig i flera år. Skolan skötte inte sitt jobb när det kom till att se till att alla eleverna kunde trivas och må bra i skolan. Jag blev straffad för att jag var sjuk. Jag mobbade ingen, jag var aldrig stökig på lektionerna (snarare tvärt om, jätteblyg och satt tyst i ett hörn) och jag vandaliserade absolut inte skolan.

Revolt
2

TS får jag fråga vad du gjort för att bli avstängd?

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Itchy
0

jag höll på att bli avstängd på gymnasiet pga att jag skolkade 80% av tiden, hade dock en "bra anledning" då de behandlade mej som om jag var 3 år gammal & inte kunde ngt, trots att jag gång på gång bevisat att jag kunde betydligt mer än våra instruktörer & lärare

You can't spell Bitchy without Itchy