Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: övrigt
Läst 2899 ggr
[Tilde]
19

(X) Kalla någon "pussy"

Jag blir riktigt irriterad på att man använder "pussy" som skällsord när någon är mesig eller svag. En vagina är ju riktigt stark, de kan för fasen föda barn och massa! 😡

Istället har jag börjat använda ordet "ballsack", eftersom testiklarna är de riktigt mesiga kroppsdelarna! 😉 haha Låter jättetöntigt och det är jag medveten om, men rätt ska vara rätt!

:holmgreen:
2

Hahaha Tilde, du har så rätt! 😃

Kleptosaurus
12

Jag har kallat min pojkvän "fucking testicle" ett par gånger, gissa om det höjt ögonbryn när vi vart ute😃

[RedHood]
0

#3 Ska börja säga det till min pojkvän! 😂

RobinEH
7

http://machaut.uchicago.edu/?action=search&word=pussy&resource=Webster%27s&quicksearch=on

"Pus"sy (?), a. See Pursy. [Colloq. or Low]

Displaying 1 result(s) from the 1828 edition:

PUS''SY, a. Properly, inflated, swelled; hence, fat, short and thick; and as persons of this make labor in respiration, the word is used for short breathed."

http://dictionary.reference.com/browse/pursy

"pur-sy [pur-see]

adjective, pur·si·er, pur·si·est.

1. short-winded, especially from corpulence or fatness.

2. corpulent or fat."

Pussy användes parallellt med pursy. Att man kallar någon pussy när man anser att den är svag behöver inte betyda att man syftar på att vaginan är ett svagt ting.

Att man säger "grow some balls" är troligtvis för att män är "starka" och pojkar är "svaga". Pojkarna blir män och därmed "starkare" då deras testiklar växer och testosteronproduktionen ökar. I fortsättningen kanske man skall säga "get pregnant".

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Tilde]
4

#4 Dock säger många även "don't cry like a little girl", eller liknande i samma sammanhang - det finns alltså väldigt många kvinnoförnedrande uttryck. Tycker därför det passade att skapa ett mer korrekt sådant, då jag tror att de flesta faktiskt säger pussy som i en vagina.. 🙂

Cahira
2

Vekling funkar fint som ord. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[RedHood]
2

När det gäller ord eller påstående som "pussy", "grow some balls" osv så tänker jag inte mycket på det. Förstår inte på ett sätt varför man blir så upprörd. Ja, jag har blivit kränkt och förnedrad för att jag är kvinna men då försöker jag bara motbevisa det och visa att jag inte är vek eller liknande.

[Tilde]
0

#7 Det är en dålig vana helt enkelt och med tanke på att kvinnor faktiskt fortfarande är extremt diskriminerade i många länder så tycker jag att vi ska ändra på den vanan. Vi ska framåt, inte bakåt i utvecklingen. :)

[RedHood]
3

#8 Jo, absolut så har det blivit en dålig vana. Dock i Sverige så tycker jag lite att feministerna har fått lite väl mycket makt, alla killar dras över en gräns nuförtiden. Jag är absolut för jämställdhet men många ser inte hela bilden. Klart detta är bara min tolkning av allt :)

Tina-A
4

#8: Håller med dig! Vi ska framåt, inte bakåt och vi ska jobba mot kvinnoförnedringen. Att börja använda manliga skällsord istället för kvinnliga är väl dock inte att gå framåt, utan bakåt men åt andra hållet… :) Man kan väl använda andra skällord istället och sluta blanda in folks könsorgan.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Tilde]
0

#10 Haha ja, det är ju töntigt. Säger det inte som ett äkta skällsord, utan säger det till min sambo när han är mesig bara ;) Han håller dock med om att det är testiklarna som är svaga, så det är ett passande ord egentligen. Tycker inte heller man ska blanda in kön i skällsorden, men ibland får man "ryta" tillbaka 😃

knugi
0

stark som en puppa svag som en säck

[Odde]
6

tycker det är lite långsökt att se det som kvinno kränkande i dagens samhälle:p jag menardet är ju inte precis så att jag känner mig nå mer kränkt och förnedrad om någon kallar mig för en "jävla kuk" istället för en idiot,  tror vi har större problem att fokusera på 😃 iofs så kan ju mitt kön känna sig illa till mods när du säger att hans juveler är svaga 😕

[Tilde]
1

#13 Det är dock svårt för dig som inte är tjej att säga. Jag som kvinna tycker det är väldigt förnedrande att konstant bli sedd som det svaga könet. Så "pussy" är för mig diskriminerande på alla sätt och vis.

RobinEH
3

"Tycker därför det passade att skapa ett mer korrekt sådant, då jag tror att de flesta faktiskt säger pussy som i en vagina."

Du tror alltså att "de flesta" föreställer sig en vagina när de kallar någon pussy istället för att ha accepterat ordets nedvärderande betydelse?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Cahira
1

Jag är nog gammalmodig men könsord inblandat i språket känns som förskolenivå. Om man tycker någon är vek, kalla dom vekling. Om man tycker dom är svag, "Gud vad svag/klen du är!" eller svagskit om man föredrar det. 

Vi har ett helt svenskt språk, varför inte använda det?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[rumelle]
0

Näh, jag brukar kombinera mina egna skällsord. Som dickhole och rövarsel. :)

[RedHood]
1

#15 När någon säger Pussy så tänker jag faktiskt på katter. Har kopplat det med engelskan :D

Cazzos
4

Det här med kvinnoförtryck osv tycker jag bara är något som får kvinnor att se svaga ut.

Självklart har det hjälpt en hel del, men det börjar gå till överdrift känner jag och jag tänker att du som man, har ditt space och jag respekterar det och vice versa. Vi är människor med känslor och måste tänka ur andras perspektiv och kunna se konsekvenserna innan man säger något.

[Tilde]
0

#15 Nej jag tror att de flesta tänker på "mesig som en tjej - du har en pussy"

[RedHood]
0

Men jag tycker faktiskt det är fel att använda påstående som "ballsack", det är ju inte bättre att sitta och förnedra det andra könet. Då är man lika dålig själv som de som säger pussy.

[Tuulikki]
5

Förstår mig inte på det här med att "ge igen" så jag skippar helt enkelt könsorden och ifrågasätter fjanten som kallade mig pussy😛

[RedHood]
2

#22 Precis! Man ska aldrig ge igen, då är man bara på samma nivå.