Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2378 ggr
tonååring
0

Nationella Prov

Hej! Nu har jag börjat i 9an och är jätte nervös inför nationella prov, speciellt för matten!

Har ni tips på hur man kan plugga inför de?

När man har nationella prov i matten är det olika delar?

Alltså matte a, b, c?  Och får man ett formelblad? Vad är egentligen ett formelblad?.. 😞

[linn8]
0

Jag har börjat 6an och har samma problem…

deleteduser
0

Ett formelblad är precis som det låter! Ett blad med formler på! T.ex formeln för hur du räknar ut arean på en romb, eller omkretsen på en cirkel.

[Moa-]
0

Nationella provet skall visa vart du ligger i förhållande till vad du enligt skolplanen skall kunna i nian. Plugga på tidigare nationella prov och repetitionsuppgifterna/sammanfattningssektionerna i matteboken, gärna även från din mattebok från åttan. 

Ja, till vissa delar får du ett formelblad, formelbladet i nian ger lite olika regler för addition/multiplikation för bråktal bland annat, samt hur olika mått för geometriska figurer skall räknas. Formelbladet hittar du här.  

Tillägg: här hittar du ett exempel på nationella matteprovet för nian samt en bedömningsmall.

tonååring
0

Tack för era kommentarer, de hjälper mycket!🌺

Men kommer man ha olika delar på matten, alltså matte a,b och c?

[Moa-]
0

matte; provet är uppdelat i fyra delar, A, B, C och D. Du kan som sagt se provet ovan. A är en muntlig del som genomförs i grupp, B, C och D genomföres individuellt på papper, med eller utan hjälp av miniräknare. 

"Delprov A

Delprov A prövar elevens förmåga att muntligt föra och följa matematiska resonemang. Eleven får också möjlighet att pröva andras förklaringar och argument.

Delprov B

Delprov B är uppgifter som ska lösas utan digitala verktyg och formelblad. Till några av uppgifterna ska eleven redovisa sina lösningar och till övriga uppgifter endast ange svar.

Delprov C

Delprov C består av en mer omfattande uppgift av undersökande karaktär där eleven tydligt ska redovisa sin lösning.

Delprov D

Delprov D består av uppgifter där redovisning krävs. Uppgifterna är oftast samlade kring ett tema." Skolverket

Sugar Mist
0

Jäklar… vi har ju nationella prov i 9an.. Happ, adjö betyg, adjö gymnasium, för jag kommer inte klara ett dugg.😞

-

[Moa-]
0

Sugar Mist; du har ett år på dig att studera nästan, vidare är inte nationella avgörande för betyget, utan ett verktyg för att se hur du ligger till.

Moalinn
1

Tycker inte man ska oroa sig för nationella. Nationella är till för lärarna egentligen, för att visa att de får med alla i undervisningen. Men självklart också för att se hur du ligger till.
Nationella kan aldrig sänka dina betyg - bara höja.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Moa-]
0

Moalinn; om du påvisar stora brister så skall detta givetvis synas i dina betyg, däremot är nationella inte ensamt avgörande.

Moalinn
0

har aldrig fått sänkt betyg för att jag har fått underkänt på nationella.

Medarbetare på Djurfoto

[Moa-]
0

Moalinn; att du inte fått ditt betyg sänkt innebär inte att betygen inte påverkas. Har du fått ett svagt G så anser troligen att läraren att det är där du ligger, jag har däremot mycket svårt att se att du fått MVG/A/B samtidigt som du blivit underkänd på nationella. Det vägs givetvis in precis som allt annat ni gör under året.

tonååring
0

Förra året var det en tjej som fick B i matte första terminen men nästa terminen när dom skulle göra nationella så fick hon D på matte för att det gick inte så bra på nationella, och mina lärare sa att dom betygsätter efter nationella provet…

Duvethon
0

Klart man kan bli sänkt på nationella? Om du inte kan det som är grundläggande, är det ju självklart att man får ett lägre betyg, eller kan och kan, om du inte kunde det på provet..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Moalinn
0

Tror inte riktigt jag förstår vad du menar. Tar engelska som ett exempel, låg på ett E-, fick underkänt på en (eller två) delar men höjde mig till ett C.
Låg på ett G i NO för tre år sedan, fick underkänt på nationella men fick ändå godkänt i kursen.

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Ser inte alls det som självklart. Har hört i fyra år att nationella inte kan sänka och jag har aldrig varit med om att det har sänkt.

Medarbetare på Djurfoto

[Moa-]
0

Moalinn; nationella väger in, men så gör även allt annat, det är allt jag menar.

Har de infört nationella prov i NO? Sedan när? Och är det gemensamt eller uppdelat på de olika ämnena?

Moalinn
0

Sen några år tillbaka haha. Jag kommer inte ihåg så kan inte säga något.

Men iallafall så ser jag isåfall att om man inte får godkänt på nationella så kan man väga upp det med de andra uppgifterna som kommer innan skolans slut?

Medarbetare på Djurfoto

[Moa-]
0

Moalinn; ja, nästan samtliga delar i grundskolan går att läsa upp och korrigera, ytterst få som försöker bli godkänd underkänns i kurser/ämnen på grundskolan.