supa o röka?
hej! alla mina vänner super o röker o ligger runt.
men jag själv har aldrig varit full o e fortfarande oskuld. jag rökte i börjar av 7:an men gör det inte längre då jag tycker att det e dumt. jag blir ju bjuden t fester o sånt o mina vänner försöker ju att få mig att hänga med o supa. men jag har sagt nej för har ingen lust att supa mig redlös (deras fester brukar oftast spåra ur så vet inte om jag vill gå då). det är ju killa som har försökt att ta min oskuld men jag har sagt att jag helst vill vänta.
så frågan är ska jag skita i allt o gå på festerna? eller ska jag strunta i dom tills jag har blivit äldre?
super ni o röker o ligger runt?
// osäker tjej som helst vill vänta…
Tycker du låter som en väldigt säker tjej som gör det du vill trots andras press! Ditt äldre jag kommer tacka dig! :) Kan man inte gå på fest utan att supa och ligga runt? Eller tror du att du kommer göra som alla andra om du går?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Gör inget du inte känner att du verkligen vill! Jag rörde inte alkohol förrän jag var sjutton-arton, och det är liksom nu det börjar kännas okej för mig. Jag följde med folk på fester, men drack typ energidryck eller läsk, och sen flummade jag sönder iallafall :D
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Du ska göra så som du vill. Varför supa och dricka och ha sex liksom. Det är ditt liv så du borde göra vad du vill! Jag tycker du ska vänta och vara en duktig tjej istället xP
#1 tack så mkt! många säger att jag verkligen kommer att vara glad över att jag väntade när jag är äldre :)
jag tror inte det faktist men sen mamma litar ju inte på så mkt ;)
#2 haha okej :)
#3 :)
Jag tycker det är bra att du har väntat osv.
Jag själv är 16 (blir 17 i februari), och jag är oskuld, aldrig druckit alkohol (bara smakat hemma osv, ni vet, typ en mun). Endast testat att snusa en gång, gör jag aldrig om. Plus att jag inte har rökt, bara testat (några bloss endast).
Har själv bestämt att vänta med att bli av med oskulden tills jag känner att jag är redo och säker, plus att jag vill hitta den "rätta", om det nu finns något som kallas så. Känner inte för att ligga runt eller med nästa pojkvän, utan vill kunna vara med den som jag ska tillbringa resten av mitt liv med :)
Även valt att inte ens börja snusa, röka eller dricka. Visst, jag har bara vänner som gör sådant, men jag följer inte strömmen. Plus att min bror har sagt att han ska ta med mig till krogen när jag är 18 (då är han 20) och supa mig full, men jag går inte med på det, haha (endast för att jag inte har testat alls). Jag följer min egna väg helt och hållet.. och det är jag glad för.
Men du gör ju så klart som du vill, fast jag tycker det är bra att du väntat än så länge!
#6 tack så mkt! det känns bra att höra att du har stått imot allt o alla! jag känner också att jag vill helst vänta att bli av med oskulden tills jag är 15 o har hittat den rätta. men det känns bra att det är fler som har väntat o är nöjda med det! för det gör det lite lättare att säga nej nu när jag vet att jag inte är ensam!
Vill du inte supa, röka och ligga runt så ska du inte göra det. Låt ingen tvinga dig till det heller. Det är okej om dina kompisar gör det men om de börjar pressa dig tycker inte jag att de är bra kompisar. Bra kompisar accepterar ens val.
Jag ser ingen anledning överhuvudtaget att ens börja röka/snusa eller dricka. Dricka kan man göra när man är stor nog att köpa själv. Man kan ha väldigt kul även utan alkohol.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Du ska absolut inte göra det du inte vill. Personligen så tycker jag att supa sig full och ligga runt är omoget. Jag slutade röka för ca ett år sedan för jag tänkte på min hälsa och min framtid och har varit full och festat men slutade med det då jag kände att jag jag inte passade in och ville inte göra det med så slutade jag. Tycker det är jätte bra och moget av dig att känna efter själv. Så jag tycker absolut att du ska vänta! Försöker de tvinga dig så tycker jag inte de är bra vänner (min åsikt). Låt bara dig själv bestämma över dig!
Du lär inte missa speciellt mycket om du låter bli att gå på festerna. De andra som är där lär ju ändå inte komma ihåg vad som hänt.
Om du är rädd för att missa nåt, tänk såhär: om du super ner dig och blir aspackad minns du antagligen inte så mycket av vad som hände i alla fall.
okej tack så mkt alla för svar :)