Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 3217 ggr
shettis10
0

(X) P-piller, oskuld

hej! jo jag undrar hur det går t när man skaffar P-piller? min morsa har ju skrämt upp mig med att man måste gå t doktorn så han får kolla där nere och om man inte är oskuld så ska han tydligen kolla ännu mer o med typ "instrument". 

men räknas man fortfarande som oskuld om killen har pullat en? 

även om jag vill vänta med min oskuld tills jag är femton så är jag rädd. typ kommer det göra ont? tänk om det är fel på mig? tänk om han tycker att jag är konstig eller dålig? 

vääldigt tacksam för svar :3

[[AcsJulia]]
1

Oj, vad din mamma överdriver… ;) Man går till ungdomsmottagningen och ber om att få kolla på olika preventivmedel. Sedan får man kolla på den typ som verkar passa just dig och sedan är det bara att välja fritt! Kolla med närmaste ungdomsmottagning du bara. Vissa preventivmedel är gratis och andra kostar pengar. Mina P-ringar kostar 100:-/månad.

Afturelding
0

Du går till ungdomsmottagningen och säger att du vill ha p-piller. På vissa ställen ingår gynekologundersökning, men inte alltid. Jag har aldrig behövt göra en när jag bett om preventivmedel. Det är dock ingen skillnad på om man är oskuld eller inte, alla får i så fall samma undersökning. 

Du kan ju fråga någon där du bor om eran ungdomsmottagning gör gynekologundersökning  i samband med "ansökan" om p-piller, eller ringa och fråga dem själv.

Hurvida du är oskuld eller inte efter att ha blivit stimulerad med fingrar är helt upp till dig att avgöra. Sex innebär olika saker för olika personer.

Och att ha sex första gången är något som är läskigt för många, men när man väl är där och riktigt upphetsad så brukar det gå över. Det ska inte göra ont, bara du är tillräckligt upphetsad. Man bör också använda kondom första gången man har sex med en ny partner (om inte båda testat sig för sjukdomar dagarna innan, men det kan man inte alltid lita på, och har man inget annat p-medel så ska man alltid använda kondom), och glidmedlet som är på dem kan hjälpa till i sig också :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[RedHood]
0

När jag skulle börja med p-piller så gick jag till Ungdomsmottagningen så fick jag hjälp där men minns inte att de gjorde någon gynekologundersökning då 🙂

När det gäller att vara oskuld så tycker jag det är helt din egen uppfattning av det. Tycker du att man är oskuld fram till man har penis-i-vagina-sex så är det de för dig. Finns säkert folk som anser att om man har blivit pullad så är man inte det, så gå efter dig själv.

För mig så gjorde det inte ont första gången. Klart det var ovant och lite fumligt men har man pratat om det kanske eller är väldigt säker på att du själv vill och personen du ska ha sex med också är säker så kommer det nog inte vara så konstigt. Och fel på dig tror jag absolut inte! Men jag rekommenderar att man pratar med personen innan ni har sex så ni vet vad ni gillar eller tror ni gillar 😃

Fridaaaa
2

Jag gick till UMO och de frågade massa saker men gjorde även en undersökning. Men den går snabbt och smärtfritt. Kan vara lite obehagligt men går snabbt över.
Jag valde att göra undersökningen för jag ville veta att det inte var något onormalt.

För mig är inte att bli pullad att bli av med oskulden. Men det är bara min egna åsikt. Ta det i din egna takt, och gör inte mer än vad du själv känner dig bekväm med. Alla ser olika ut där nere, och det är olika från person till person hur ont det gör osv, i regel är det så att man spänner sig osv första gången och det kan nog påverka.

Dock märker inte dem på UMO när/om de gör undersökningen, om man är oskuld eller ej.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tina-A
0

Du måste absolut inte göra någon gynundersökning om du inte vill, ingen kan tvinga dig. Jag åt p-piller och minipiller i flera år och det var aldrig några problem! Gjorde ingen gynundersökning förän jag var 21 och det var inga konstigheter. Började med p-piller när jag var 15.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Nwmo
0

Jag kan hjälpa till. #justhere2help

- Emil

shettis10
0

haha tack alla för svar nu känns det lite säkrare iaf :)

Tina-A
5

#6: Javisst! Utbildningen till gynekolog är drygt 12 år lång men du har säkert kompetens nog redan nu! 😉

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Saaara
0

Du är fortfarande oskuld om han bara pullat dej för det är ju inte att ha sex ;-)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Frosstis
0

Jag började med ppiller för typ 2 månader och jag är oskuld, gick bara till ungomsmottagningen som inte direkt hjälpte mig så åkte till vårdcentralen (barnmoskan där) och så hade vi ett kort möte sen skrev hon ut ppiller för 3 månader :)

Saiipz
0

Såvida du verkligen inte vill så gör dom inte en gynundersökning på en oskuld ;)
du går bara dit, säger att du vill ha, de kollar vilka som skulle passa dig bäst och sen skriver de ut så du får gå och hämta på apoteket :)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Fridaaaa
1

#11 Det spelar ingen roll om man är oskuld eller ej, man väljer själv ändå om man vill bli undersökt eller ej 😉

Saiipz
0

ja? jag skrev nog på lite lustigt sätt, men där jag bor anser de egentligen inte att man ska göra gynundersökning om man är oskuld då det bara är obehagligt - men om man verkligen vill så är det ingen som stoppar dig!

Fridaaaa
1

#13 Ok, det är dock ingen skillnad om man är oskuld eller inte, gällande obehaget, utan det är helt individuellt 🙂
Mig? Jag behöver inte göra undersökning, redan gjort det för att kolla så att allting stämde 😉

[pelan]
1

Ingen kan veta om man har haft sex eller inte, inte ens en läkare..det kan bara du själv veta!

Saiipz
2

#14, du hänger verkligen inte med i ens hälften av det jag skriver..

Fridaaaa
1

#16 Jag har läst exakt vad du skrev i #13 & #11. Så vet inte alls vad du syftar på? Hänger med precis vad du skrivit, svarat på det också (läst det mer än 1gång).
Men sak samma 😉 Tänker inte traggla om det i alla fall, onödigt 😛