Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 534 ggr
Halcyon
1

Hjälpa kompis..?

Alltså shit. Är i lite smått chock just nu.

Igår sov jag över hos en av mina bästa vänner, på morgonen så låg vi i hennes säng och kollade lite på tv och då tog jag upp en mcdonalds-leksak som låg på hennes nattduksbord av någon anledning och sa typ "haha, har du fått den här i ett happy meal?" Sen hade den en mun som gick att öppna, så jag öppnade den och då ramlade det ut något konstigt. Hörde att hon mumlade typ "nej, nej.." eller nått sånt, sen tog hon upp den och mumlade något i stil med "det är något i den som gått sönder.." Jag skymtade det och tyckte verkligen det såg ut som ett… rakblad. Fick en klump i halsen och när hon gick på toa så öppnade jag den igen och ja, det var ett skitvasst rakblad. Drog efter andan och visste inte vad jag skulle göra, men satte tillbaka den och sa inte så mycket mer om det..

Alltså, hon har pratat om att hon är smått deprimerad och att hon bråkar ofta med sina föräldrar, men vi har alltid jättekul och hon är för det mesta jätteglad, men hon lägger ut jättemycket "depp"-bilder och gifs på sin tumblr.

Vad ska jag göra? Ska jag berätta att jag vet vad det var? Jag har inte sett några skur-märken på hennes handleder men hon hade ett märke nära nyckelbenet som såg konstigt ut, tror dock att det var hennes katt men vet inte..

we're always chasing that paradise

Calcifer
15

Om man vill gömma att man skär sig så kan man. Jag skar mig under en lång period på låren, t:ex. Jag tycker du ska vara försiktig när du tar upp det, chansen finns att hon känner mycket skam och då kan det göra det värre att gå på för snabbt eller för hårt. Sätt dig ner och prata med henne, nämn ingenting om rakbladet, utan fråga hur hon mår, egentligen. Säg att du finns där för henne, om det är något hon vill berätta, oavsett vad det är. Pusha inte för mycket utan lägg fram det lugnt och sansat, och fortsätt på det spåret. Vill hon verkligen inte så vänta ett tag och prova igen, men tryck lite hårdare på ämnet den gången. Då kan du t:ex nämna att om hon skär sig eller gör sig illa, skulle du vilja veta för du finns där för henne och vill gärna hjälpa om hon släpper in dig.

För övrigt sa alla på gymnasiet jämt att jag var ju sååå glad alltid, och skrattade hela tiden. På insidan skrek och grät jag och skar mig dagligen och ville dö varenda sekund. Tyvärr kan depression vara nästan helt osynligt om man vill att det ska vara det.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"