Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 2526 ggr
Vickyy
7

Bisexuell

Jo det är så att mina föräldrar inte tycker att det är ''normalt'' att man gillar någon av samma kön. Dom har väl ingen emot det men dom tycker inte alls att det är normalt som sagt.

Jag träffade en tjej nu på nätet och vi klickade rätt så bra, hon är bisexuell och jag började tänka en hel del på allt det här. Det är ju trots allt själva personer man blir kär i, inte könet? Hur ska man då berätta det för ens föräldrar? Någon som har varit i samma situation eller så?

[rumelle]
0

Jag hade inte sagt någonting alls. De märker väl själva till slut att man äre lite mer än kompis med varandra. Då får de också tid att fundera på det och vänja sig vid tanken innan de eventuellt säger något om det.

[MikeW]
6

Jag är ju homosexuell och alla vet om det.
Det är väldigt svårt att berätta för sina föräldrar. Det känns som att världen ska gå under när man är på väg att berätta det.
Jag försökte säga det face to face till mamma, jag frös och började skaka och var tvungen att gå därifrån. Jag han inte ens säga "mamma" eller något.

När man inte är ute så känns det som världens största sak, man är rädd och osäker.
Jag klarade inte av att komma ut face to face. Jag skrev ett litet brev till min mamma som förklarade min situation, jag skrev det på kvällen när hon sov och la det bredvid hennes mobil så hon kunde se det när hon vaknade.

Jag skrev att jag har haft en hemlighet hela mitt liv och att jag är rädd. Jag skrev att jag gillade killar och att jag försökt säga det till henne men jag bara blir helt stel när jag försöker.

På morgonen kom hon in i mitt rum och gav mig en kram och sa att hon älskade mig oavsett vad.

Snacka om att jag blev glad! :P

Alla jag har kommit ut till har aldrig haft något problem med homosexuella och så, så det har varit lite lättare för mig på det sättet.

Men du ska komma ut så är det bäst tror jag att skriva ett brev som jag gjorde, för då får dom tid på morgonen att tänka över det och så.

Eller så kan du försöka lägga dit humor i det hela. Det är svårt, men det blir mycket lättare ju mer man kommer ut :P

Jag kan komma ut hur lätt som helst nu, härom dagen så kom jag ut till en till klass kamrat. Vi satt och åt och jag och min kompis som då visste om det frågade om jag skulle säga till alla i klassen, då blev hon som inte visste nyfiken och frågade vad vi snackade om. Då sa jag bara rakt ut "jag är bög" xD Hennes reaktion asså! xD Det är så roligt att komma ut nu tycker jag, det är roligt att se hur folk reagerar.. Hon blev skit glad :P

Clementinbarn
2

Du bör vara helt säker på att du är bisexuell innan du kommer ut med det till dina föräldrar, annars kan de bli konstigt sen! 🙂
Och jag tycker att iden med att skriva ett brev som #2 låter som ett riktigt bra sätt om man inte vet hur man ska göra eller bara inte vågar säga det rakt ut.
Dina föräldrar kanske tycker de är fel att älska någon av samma kön men dom älskar ju dig ändå oavsett, dom skulle nog bara behöva lite tid på sig att förstå det hela och lugna sig. 🙂

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Kaiia
9

Jag tycker termen "komma ut" är lite konstig. För heterosexuella personer behöver ju inte berätta för folk vilken läggning dom har, så varför ska vi behöva berätta för nån? Eller asså, klart man kan säga vad man gillar till folk, men att göra det till en stor grej eller nåt hemligt är ju bara onödigt tycker jag :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[MikeW]
0

#4 Alla antar att man är hetro, vi måste komma ut för att folk inte ska tro fel saker.

Och det är många som hatar LBGT människor och det är läskigt att vara det när man är ung.
Det finns många föräldrar som kastar ut deras ungar för att dom är det. Vissa måste hålla det hemligt för att skydda sig själv.

RobinEH
1

Många antar att specifika individer inte är heterosexuella.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[MikeW]
1

#6 Säkert inte så många. Föräldrar säger väl aldrig (om man nu är kille då) jag undrar vem din framtidiga pojkvän kommer vara!
Dom säger alltid det motsatta könet och man måste väl rätta dom eller?

Det är verkligen inte många som antar att man är homosexuell. Vet inte vart du har fått den iden från.

RobinEH
1

Många var möjligtvis fel ordval. Det jag syftade på var att "alla" inte antar att specifika individer är heterosexuella. Många män med feminina drag och kvinnor med maskulina drag antas vara homosexuella.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[MikeW]
0

#8 Det är sant. Men det är faktiskt inte så många homosexuella killar som är feminina och tjejer som är maskulina. Och dom som inte är det måste ju så klart komma ut för att andra ska veta om det.

[Tilde]
2

Jag tycker också det är skumt att man "måste" berätta om sin sexuella läggning för alla. Det är ju ens ensak och det bör man endast behöva berätta för de man vill. Folk har ju egentligen inget att säga om saken. :P

[MikeW]
0

#10 Asså man måste inte berätta för 'alla' men asså föräldrar och vänner/klasskamrater är ganska bra ide att berätta för.

Vore ju väldigt jobbigt om någon ifrån ens klass började bli små kär i en och försöker göra något liksom.

När man säger "alla" tror ni verkligen att man kommer gå ut med en mikrofon och sjunga att man är homo? När man säger alla så menar man dom som är nära en typ. Om ni fattar.

[Tilde]
0

#11 Många berättar det för alla. Folk de precis träffat, folk de träffar ute, alla i klassen, osv. Det är väl lite väl… :P

[MikeW]
0

#12 Jaha men asså det kanske bara är för att dom inte ska tro att dom är hetro när dom inte är det? Så fort man träffar någon så tror man att dom är hetro, dom kanske bara inte vill att någon ska tro det?

Man får väl säga det till vem man vill? Jag tycker inte det är överdrivet faktiskt. Man vill att folk ska se en som man är. Det är väl inget man kan överdriva typ?

Jag vill inte att folk ska se mig som hetro det är därför jag kommer ut. Jag kommer inte ut om det bara är personer jag aldrig kommer träffa ifall det inte kommer upp eller så. Men jag vill att dom som jag träffar ofta ska veta det så dom inte tror fel saker om mig.

[Tilde]
0

#13 Spela roll vad folk tror, så länge de inte flirtar med en? Det har varit massa tjejer som har flirtat med mig trots att jag är hetero, men jag känner ändå inget behov av att förklara min sexuella läggning för främlingar. 😛

Självklart är det upp till dig vad du vill göra! Jag hade bara inte liksom brytt mig om min killkompis var gay eller ej.

Odd
2

Tycker inte att du har rätt när du säger att alla människor antar att man är hetro, MikeW. Det finns lika många människor som antar att man är homosexuell eller inte antar något alls.

Det är faktiskt väldigt vanligt att folk antar att andra människor är homosexuella. Är en kille lite för glad och energisk, klär sig på ett speciellt sätt, pratar på ett speciellt sätt eller har ett speciellt kropsspråk antar människor att de antingen är bisexuella eller homosexuella.

Och det du sa i inlägg #7 är inte heller sant. Min bror sprang alltid omkring i kjol när han var liten, min andra bror tyckte att andra barns pappor var snygga, min syster leker med spindelmannen, tittar på Ronny och Ragge och älskar E-type (vi har listat ut att det är pga håret) och både min mamma och pappa frågade mig flera gånger om jag ville vara tillsammans med en kille i min klass när jag gick i 2an, på samma sätt som de frågade om jag ville vara tillsammans med en tjej.

Tycker att du är lite smått fördomsfull mot heterosexuella människor när du säger såna saker. Är exakt samma sak som när folk säger att bögar är feminina och lesbiska är butch, bara för att det finns enstaka individer betyder det inte att man kan stämpla en hel grupp.

Folk brukar normalt inte bry sig om ens läggning om de inte vill fixa ihop dig med nån, och det är ju inte alltid man tycker om personen även om de är av det könet man är attraherad av, så har de känslor för dig är det ju samma situation vilket läggning du än må ha.

Personligen tycker jag bättre om att bli nobbad av en tjej som säger att hon är lesbisk än en som bara inte tycker om mig 😂

Känner man sig bättre av att berätta för människor från början vilken läggning man har ska man definitivt göra det. Men att säga att andra människor kommer anta och bete sig på ett speciellt sätt om du inte gör det är väldigt småsinningt. Det finns människor som tänker på det sättet, ja, men du pekar ut en större grupp istället för individerna.

Människor är mer öppensinniga än vad man kan tro.

Nu blev det ju väldigt Off Topic, så för att kommentera på TS fråga:

Tycker att du ska göra det som känns rätt för dig Vickyy, du känner dig själv och dina föräldrar bäst, så hur du än väljer att hantera situationen på finns det inget fel sätt.

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Vickyy
3

Tack för alla svar, jag har bestämt mej för att låta det vara och om det nu skulle vara så att dom nämner något så tar jag tag i det då. Jag är fortfarande bara 15 och mycket kan ändras. Tack 🙂