(X) Hjälp!
Hej!
Minns inte om det var en eller två veckor sedan, men då hade jag i alla fall oskyddat sex 2 gånger. Vi båda ångrade oss jätte mycket efteråt och jag fattar inte varför vi gjorde det en gång till… Till en början var jag bara rädd för sjukdomar men nu är det något helt annat… jag har inte fått min mens! den ska ha kommit precis nu. Min mens är ofta oregelbunden och ofta kommer den bara varannan månad, men jag är jätte orolig för att denna gången är jag gravid! Är det för tidigt att göra ett graviditetstest?
Och måste föräldrar veta om man gör abort även om man är väldigt liten?
Men förstår inte hur jag skulle ha kunnat bli gravid, han gjorde rent den jätte noga innan och vi körde jätte lungt för att inget skulle hända och han kom aldrig i mig.
Är jätte rädd och det sista jag vill är att mina föräldrar ska veta. Har läst att man ibland måste stanna en natt på sjukhuset när man gör abort och jag skulle aldrig klara det, vad skulle jag säga till mina föräldrar? Dom KAN inte få veta! Jag är så rädd och ångrar mig jätte jätte mycket :(
"den ska ha kommit precis nu." …..
Din oro kan göra att du inte får den. Sluta vara oroad och vänta 2 veckor till så kan det gå. Vet att personers mens OFTA dröjs (även om de har regelbunden) om man är oroad över oskyddat sex.
Ta det lugnt, vänta en vecka. Ingen mens, gå då till ungdomsmottagningen. Tystnadsplikt där så ingen säger något till dina föräldrar
Försats är väldigt vanligt. Ja, du kan mycket väl vara gravid.
Skulle du ha fått mensen nu så kan du ta ett graviditetstest nu, ja.
Jag hade väntat ett par veckor till.. Vill du inte gå till UM så köp test på Apoteket, dem får inte ifrågasätta vad du köper :)
Det är bara det att min mens aldrig kommit någon vecka senare, utan antigen kommer den då den ska eller så kommer den nästa månad.. Tror jag väntar en stund till i alla fall.
För att få ett säkrare test, måste du vänta några veckor till. För tätt inpå brukar vara osäkert.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hade nog varit mer rädd för könssjukdomar. 🤐
Som sagt behöver han inte komma i dig för att du ska kunna bli gravid. Köp ett test och gör inte om samma sak igen!
Väntar någon vecka med testet. Händer det ofta att man måste stanna på sjukhuset en natt vid abort?
Du behöver inte vänta några veckor till. När hade du sex egentligen, var det 1 eller var det 2 veckor sen?
Var det 2 veckor sen finns det risk att du är gravid. Var det 1 vecka sen och du vet med säkerhet att mensen skulle kommit nu skulle jag säga att risken är minimal! Du kan bara bli gravid under ca 24 timmar per månad, när du har ägglossning, och om du ska ha din mens idag hade du ägglossning för ca 2 veckor sen (normalt ca 12-15 dagar sedan med en standard på 13/14). Det tar ca 10 dagar för ägget som lossat att fästa i livmodern så är du gravid borde ditt ägg redan fäst och du kan göra ett gravtest.
Om du ska ha din mens idag och du hade sex för 2 veckor sen räcker det med att du väntar i 2-3 dagar innan du tar ett graviditetstest (med morgonurin!). Följ instruktionerna noga!
Väntar du i "några veckor" är du redan långt gången i graviditeten och abort blir jobbigare ju längre du väntar! Om du är gravid nu är du redan i vecka 5, för man räknar sjukt konstigt. Fram till vecka 9 kan du göra medicinsk abort som är den lättaste typen så vänta inte i "några veckor" innan du tar ett test för det blir svårare med abort ju längre du väntar.
Om du däremot inte är 100% på att mensen borde komma nu så blir det svårare förstås. Om du hade ägglossning för 1 vecka sen och mensen ska komma nästa vecka finns ju risken kvar. Men då är det max en vecka till du måste vänta innan du tar test. 2 veckor (och någon eller några extra dagar för säkerhetsskull) efter sexet kan du testa dig.
Dina föräldar behöver INTE veta. Gör du det innan vecka 9 får du bara en tablett och går hem, tar inte många minuter! Sen får man gå tillbaka några dagar senare och stanna i några timmar men absolut inte över natten.
Lycka till <3
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vill bara tillägga att om man har oskyddat sex och är rädd för att bli gravid - ta ett dagen-efter-piller och ha aldrig oskyddat sex igen!
Nu är jag såklart för abort, men jag tycker att det är kvinnans ansvar lika mycket som rättighet.
Kanske var detta bara ett misstag (fast du skrev att ni hade sex två gånger?), men snälla du TS, ta hand om dig!🌺
Vaknade imorse och hade fått min mens! Sjukt glad att slippa abort då jag egentligen är emot sånt. Tack för hjälpen alla :) och nej det ska aldrig hända igen!
#12 Vad skönt! Men glöm verkligen inte att testa dig, det är jätteviktigt! Gå till ungdomsmottagningen och säg att du vill testa dig, de brukar vara jättesnälla och det är skönt att veta att man är frisk sen. Skulle du ha någon sjukdom brukar det bara vara att äta pencillin ett par veckor så är det borta sen 🙂Testa dig!
#12 Du var emot abort innan du trodde du var gravid och efter. Men inte medan du var rädd att du hade ett liv växande innuti dig. Am I right?
Jo egentligen är jag ju det men finna inte mycket mer att göra när man är såpass ung som jag är, är inte ens 15.
Så det ok när det passar dig?
Hon kanske är emot abort när det används som ett preventivmedel hos vissa kvinnor? Vad hade du själv gjort om du blivit gravid som femtonåring? Jag är emot abort när det används som ett preventivmedel som det faktiskt gör hos vissa kvinnor! Men inte när någon har blivit våldtagen eller när man skyddat sig till 100% och olyckan råkar vara framme.
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Nej, det är inte okej när det passar mig. Men tror inte någon heller tycker det är okej att skaffa ett barn när man går i klass 8.
Abort som preventivmedel är fan bland det värsta som finns! Så jäkla dumt. Men jag är ändå för abort. Kan dock kräkas så smått på de som skryter om att de minsann gjort 5 aborter och känner sig stolta… Min kollega blev gravid, ville sjukt gärna ha barn men inte just precis då, gjorde abort och blev steril. Kunde aldrig få några barn sen.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
du skrev "han kom aldrig i mig"… då är det väl lugnt eller?
Sajtvärd SydKorea Ifokus
#20 Även ifall killen inte kommer i tjejen så kan försatsen göra så att du blir gravid. Man bör aldrig riskera det.